Gå til innhold

Nyutdannet utvikler på 45 år eller mer


Anbefalte innlegg

Snakket med en bekjent som er 44 år nå, og han har lenge vært lei jobben sin som industriarbeider. Han har vurdert å starte på elektroingeniørstudier, men det har aldri blitt noe av. Jeg jobber selv som IT-konsulent, og nevnte at dette kunne være en spennende bransje for ham, og at det sannsynligvis skjer mer innen IT enn elektro.

 

Han synes dette kunne vært interessant, men er redd for at det vil være vanskelig å få utviklerjobb når han nærmer seg 50, og ikke har jobberfaring innen IT (dette gjelder også elektro, forøvrig). Jeg har inntrykk av at behovet er så stort i IT-bransjen, at så lenge du kan noe (enten Java, .NET eller JavaScript), så får du jobb. Han har jo nærmere 20 år igjen av arbeidskarrieren.

 

Er det noen bedriftsledere, mellomledere eller andre her på forumet som kan si meg litt hva dere tenker? Er toget gått når man har passert 45?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakket med en bekjent som er 44 år nå, og han har lenge vært lei jobben sin som industriarbeider. Han har vurdert å starte på elektroingeniørstudier, men det har aldri blitt noe av. Jeg jobber selv som IT-konsulent, og nevnte at dette kunne være en spennende bransje for ham, og at det sannsynligvis skjer mer innen IT enn elektro.

 

Han synes dette kunne vært interessant, men er redd for at det vil være vanskelig å få utviklerjobb når han nærmer seg 50, og ikke har jobberfaring innen IT (dette gjelder også elektro, forøvrig). Jeg har inntrykk av at behovet er så stort i IT-bransjen, at så lenge du kan noe (enten Java, .NET eller JavaScript), så får du jobb. Han har jo nærmere 20 år igjen av arbeidskarrieren.

 

Er det noen bedriftsledere, mellomledere eller andre her på forumet som kan si meg litt hva dere tenker? Er toget gått når man har passert 45?

 

Jeg har vanskelig ved å se for meg at at han skal kunne bli utvikler i den alderen om han ikke har drevet med det på siden fra han var ung.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Hvis et universitet tilbyr en utdanning som gjør deg til utvikler så ser jeg ikke hvorfor alder skal ha noe å si? Består han alle fagene sine mener universitet at han er kvalifisert til jobben han skal gjøre, men det er kanskje noe spesielt med å være utvikler som man ikke kan lære på skole?  :whistle: 

Lenke til kommentar

Jeg har vanskelig ved å se for meg at at han skal kunne bli utvikler i den alderen om han ikke har drevet med det på siden fra han var ung.  

Kunne gjerne tenkt meg en begrunnelse av dette svaret.

 

 

Hvis et universitet tilbyr en utdanning som gjør deg til utvikler så ser jeg ikke hvorfor alder skal ha noe å si? Består han alle fagene sine mener universitet at han er kvalifisert til jobben han skal gjøre, men det er kanskje noe spesielt med å være utvikler som man ikke kan lære på skole?  :whistle:

Nei, emner og fagplaner er jo de samme enten man er 25 eller 45, så i utgangspunktet skulle det ikke være noen grunn til at 25-åringen sitter inne med mer kunnskap enn 45-åringen...?

Lenke til kommentar

Kunne gjerne tenkt meg en begrunnelse av dette svaret.

 

Det er mye vanskeligere for en 45-åring å lære noe enn en 20-åring, og har man ikke brukt hodet til noe relevant i den tiden vil det bli veldig tøft å komme inn i det.  Bare å ta matte igjen etter 25 års "tørke" er en utfordring.  Mange av oss har i 20-årene prøvd å lære opp foreldre i grunnleggende databehandling og vet det er veldig vanskelig for de.  

 

Jeg har iøvrig ageret privatlærer noen år for en som var sist i 30'erne da han tok en master i IT og et eller annet på UiO.  Han kom igjennom med min hjelp, men ellers hadde han aldri greid det.  Han har aldri jobbet med utvikling, men gikk over i en slags mellemleder stilling istedet og det passet mye bedre.

Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske det ikke var sånn, men jeg kjenner IT-bransjen såpass godt at jeg vet det er fryktelig vanskelig å begynne fra bunnen av i den alderen.

 

Jeg vet selv om utviklere som sliter med å få seg jobb pga. aldersdiskriminering selv om de sitter på tung kompetanse og har mange års relevant erfaring. Kommer man inn som junior i slutten av 40-årene blir det vanskelig.

 

Det er fullt mulig å tilegne seg tilstrekkelige programmeringsferdigheter selv om man er godt voksen. Det er ikke det det går på. Det er ganske enkelt det at de færreste bedrifter er villige til å gi godt voksne utviklere de mulighetene de fortjener. Jeg sier ikke at det ikke er mulig å få til for kompisen din, men da må han være fryktelig motivert for det, og det høres det ikke helt ut som han er.

Lenke til kommentar

[..] Jeg jobber selv som IT-konsulent, og nevnte at dette kunne være en spennende bransje for ham [..]

 

[..] Jeg har inntrykk av at behovet er så stort i IT-bransjen, at så lenge du kan noe (enten Java, .NET eller JavaScript), så får du jobb. [..]

 

[..] Er toget gått når man har passert 45? [..]

 

Har kompisen din peil på- og interesse for IT tross manglende jobberfaring? Hvis ikke; hva var grunnen til at du foreslo IT til å begynne med?

 

.. om man kan Java, NET eller JavaScript og man er en dyktig utvikler, ja da får man (langt enklere) jobb. Som i jobbmarkedet ellers er det mest interesse for flinke og dyktige folk, dvs. at man bør ha talent og reell interesse for det.

 

Om kompisen din er datainteressert, har sans for matte/logikk, er oppegående og intelligent, ja så trenger ikke toget være reist.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Som hhstrand nevner så er det dessverre en del aldersdiskriminering i it-bransjen. Tror de er en bransje som er spesielt utsatt siden mye av teknologien er ganske ny, så det er ikke så mange eldre arbeidstakere der.

 

Har vennen din noen utdannelse fra før? Det beste er jo å få noen byggeklosser, slik at han ikke blir 47 år og har 0 års erfaring, men kan selge inn at han har 20 års erfaring fra industrien og nå har en mer teoretisk påbygg.

Lenke til kommentar

Jeg var 33 år når jeg startet på skole. 2 år med studiekompetanse og 3 år med bachelor. Har søkt nå kanskje rundt 400 jobber de siste 2.5 årene uten lykke. Jobber nå litt for Manpower. For å si det slik, gedigen tabbe :) Brukte så mange år og penger på utdannelse og sitter igjen med mye mindre enn jeg hadde før. Ikke bare det men jeg får ikke jobber som ikke har noe med IT å gjøre heller, de ser jeg har bachelor og da tror jeg de tenker at jeg bare kommer til å være hos de litt til jeg finner meg noe bedre. Så skulle jeg gjort det på nytt hadde jeg valgt noe annet enn IT. (Bachelor i informasjonssystemer og IT-ledelse).

 

Vilje til å flytte på seg forresten hjelper lite har jeg merket. Bor i Vestfold 1 time fra Oslo, men har hørt flere ganger de si at de er bekymret pga. reisevei og har dårlig erfaring med dette. Si at man gjerne flytter hjelper lite.

 

Men det kan selvfølgelig fungere for andre. Kanskje bare meg det har gått maks til helvete med :)

Endret av kondis
Lenke til kommentar

Jeg var 33 år når jeg startet på skole. 2 år med studiekompetanse og 3 år med bachelor. Har søkt nå kanskje rundt 400 jobber de siste 2.5 årene uten lykke. Jobber nå litt for Manpower. For å si det slik, gedigen tabbe :)

Det var leit å høre, kondis! Jeg var egentlig av den oppfatningen at man var mer eller mindre sikret jobb dersom man kunne programmere, men det er tydeligvis ikke alltid slik. Hva slags tilbakemelding får du når du får avslag? Tror du du hadde stilt bedre med en master? Eller er det mest alderen som er problemet? Og hva har du på CV-en fra tiden før du tok bachelor? Ikke meningen å grave altfor mye, jeg ble bare veldig nysgjerrig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...