Gå til innhold

TEST: Nvidia RTX 2080 Founders Edition


Anbefalte innlegg

Jeg er uenige med Tek.no .. Vis man ser bort fra Ray tracing så er asus sin 1080 TI strix minst like vis ikke bedre i noen tilfeller og billigere en 2080 .. Jeg har sett flere tester som har vist akkurat dette ... 1080TI som er billigere er rett og slett like bra ... det er bortkastet peng vis man skall oppgradere til dette. I tillegg finnes det verken noen særlige RTX spell eller så er performance ganske dårlige på disse i forhold uten ray tracing

Hvorfor oppgradere fra 1080ti til 2080?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig misliker jeg prisøkningen mellom de siste generasjonene sterkt og frykter utviklingen vil føre til mindre interesse for PC-spilling til fordel for konsoll-spilling. Det sagt får spillere fortsatt god verdi for pengene med GTX 10-serien, og det er ingen menneskerett å hele tiden ha toppkortet. Særlig nå som vi er på vei inn i en "tid" hvor strålesporing vil revolusjonere datagrafikken. 

 

Tipper RTX20-serien vil moderere seg i pris på nyåret når haugevis av GTX 10-kort er sluttsolgt fra lager. Enn så lenge slipper Nvidia unna den ublu prisingen (med garantert ytterligere økning av profittmargin) rett og slett fordi de er alene om å levere de tre kraftigste grafikkortene på markedet. (Fire om man tar med Titan V!)

 

De skal imidlertid ha kudos for at de tør å erstatte noen CUDA-kjerner (som kunne gitt de nye kortene bedre ytelse i dagens spill) med kjerner dedikert for strålesporing og annet. De vet at folk flest bare ønsker seg mer av det samme de har fra før - høyere FPS - men slår i stedet et slag for økt realisme. Og selv om vi ikke vet hvor godt de nye kortene yter med strålesporing aktivert er i alle fall én ting klart: man kan ikke forvente at spillutviklere skal implementere avanserte nye teknikker i spillene sine før det finnes maskinvare som kan utnytte dem. Vi kunne ønske oss det, men slik fungerer ikke verden.

 

Mange virker også å totalt overse DLSS og hvordan Tensor-kjernene kan avlaste CUDA-kjernene med tanke på kantutjevning i spill fremover. Heldigvis har vi en del entusiaster som er villige til å være med på den tidlige fasen slik at flokken kan komme etter og høste. Man kan godt klistre "Beta-testere" på dem, men jeg tror ikke de tar det som kritikk. RTX-kjøpere vet hva de går til og nyter ferden, selv om alle selvsagt håper strålesporing vil fungere så godt som mulig med disse førstegenrasjonskortene. 

 

For ordens skyld: Med tittelen sikter vi til at RTX 2080 er billigere og gir flere FPS per krone enn RTX 2080 Ti, som testen ligger sammen med på forsiden. Vinklingen er altså valgt for å differensiere de to testene (som ellers kunne ligne veldig på hverandre) på front. Vi mener dermed ikke at RTX 2080 er et billig kort, eller at den nye serien generelt gir mer for pengene enn tidligere generasjoner. 

 

 

 

Takk for positiv tilbakemelding. Vi prøver å "strømlinjeforme" testene, med færre sider å bla seg gjennom og mer oversiktelige grafer. 

 

 

Javel, men at ikke-Ti-versjonen gir mer for pengene er en selvfølgelighet som er uinteressant og ikke fortjener å nevnes spesielt. Derfor regnet jeg med at det ikke var det dere mente. Jeg kunne fortalt dere det uten å ha testet noe som helst.

Lenke til kommentar

Ser flere folk her som virkelig sliter med å forstå dette...

Dette kortet er ment for ny teknologi.

 

Du betaler det samme for et 2080 som et 1080ti, og i gamle spill, med gammel tek, så yter de så å si likt.

(med mindre optimalisering av drivere vel og merke)

 

Det som er, er det at om du kjører et nytt spill på 1080ti,så vil plutselig 2080 yte ~40% bedre.

Igjen ~40% bedre for samme pris.

 

Du klager da virkelig ikke på at du får mer for samme prisen?

 

Sliter eller vil ikke forstå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, man bør ikke glemme at det er mange som gjør mer enn kun å spille, sender direkte på nett, tar opp, har andre program som kjører mens man spiller osv.

 

Sånn sett så er ikke lenger kun et moderne spill den riktige måten å vise hvor bra et system er for en bruker men også den bruksopplevelsen systemet gir under spilling.

Det er der jeg selv med hånden på hjertet kan si at jeg har opplevd en god forskjell mellom AMD cpuer og Intel, sistnevnte har vært kjappere og yter bedre men allikevel så var det noe med den eldre ( og nå nye 2800 ) AMD 8 kjerneren som gjorde at opplevelsen generelt var bra der.

 

Uansett så mener jeg uten tvil at det produktet NVIDIA nå har lansert og spesielt ti er langt overlegent det som finnes på markedet. Prisen er på ingen måte grei for vanlige forbrukere ( maks 5-6 tusen om jeg hadde valget ) men forståelig med tanke på hvordan situasjonen er på markedet.

Så kan vi diskutere i det uendelige problemene som oppstår pga måten NVIDIA driver med implementeringen av en del spesialeffekter som Hairworks etc, men rent teknisk noe av det beste jeg har sett.

Prisen er igjen en klar trekk i enhver anbefaling for meg...

Lenke til kommentar

Han nevner vel stort sett det som alle andre har sagt og er enig i, man betaler mye for litt ekstra ytelse, uferdig og uprøvd tech uten foreløpig støtte, set vanvittig bra resultater i Vulcan spill osv. Men også at han setter pris på at Nvidia nå har startet en ny era med RTX, en plass må man jo begynne.

 

Ingen har vondt av litt skotsk heller i ny og ne :D

Endret av Mala
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Han nevner vel stort sett det som alle andre har sagt og er enig i, man betaler mye for litt ekstra ytelse, uferdig og uprøvd tech uten foreløpig støtte, set vanvittig bra resultater i Vulcan spill osv. Men også at han setter pris på at Nvidia nå har startet en ny era med RTX, en plass må man jo begynne.

også, at nvidia er sleipe markedsførere. at årets oppgradering sånn rent ytelsesmessig nok var skuffende selv for nvidia, som har måttet ty til overklokking på founders korta. at 1080 var en mye bedre oppgradering av ytelse fra tidligere gen

 

men ja, at rtx er en spennende nyvinning, selv om det har forndårlig ytelse enda

Lenke til kommentar

Ta et gtx 1080.

Bytt ut 8gb gddr5x ram med 10gbps hastighet

Gi det 8gb gddr6 ram med 14gbps hastighet.

 

Gå opp fra en boost clock på 1733mhz til 1800mhz.

 

Cuda cores fra 2560 til 2944.

 

Design en ny kjøler, legg til flere porter, etc.

 

Og sist men ikke minst, legg til en helt ny kjære i tillegg, en som kun er laget for ray tracing og dlss.

 

Selg kortet, som nå yter bedre enn et 1080ti, for samme pris som et 1080ti.

 

Få klager på at det blir for dyrt...

Lenke til kommentar

Ta et gtx 1080.

Bytt ut 8gb gddr5x ram med 10gbps hastighet

Gi det 8gb gddr6 ram med 14gbps hastighet.

 

Gå opp fra en boost clock på 1733mhz til 1800mhz.

 

Cuda cores fra 2560 til 2944.

 

Design en ny kjøler, legg til flere porter, etc.

 

Og sist men ikke minst, legg til en helt ny kjære i tillegg, en som kun er laget for ray tracing og dlss.

 

Selg kortet, som nå yter bedre enn et 1080ti, for samme pris som et 1080ti.

 

Få klager på at det blir for dyrt...

Rart du ikkje jobber hos nVidia :p

Lenke til kommentar

Rart du ikkje jobber hos nVidia :p

Jeg vet i alle fall om noen som kunne fått den tittelen gratis hos Nvidia, men de som jobber for kommunale / private selskap med alt for stort budsjett og sender sine ansatte på konferanser hos de grønne har vel litt respekt igjen for seg selv for å unngå at de blir kalt "fanboys". 

 

Men for å være ærlig så glemte han å påpeke den nye arkitekturen som er på plass og som greier å gjøre beregninger som en vanlig datamaskin vil bruke timer på...

Om det ikke bidrar på en måte til å gjøre spillopplevelsen unik og verdifull kan vi slutte å bry oss om å spille i det hele tatt. S

elv jeg som har stått på den røde løperen i mange år ( spesielt gøy når man irriterer små menn med masse hvitt skjegg og rød lue ) og kan uten problemer innrømme at det Nye Nvidia kortet er bare helt sinnsykt rått og har man budsjett til det så er det ikke noe problem å anbefale det, selv om jeg personlig ikke kommer til å kjøpe det pga den øvre grensen jeg setter på konkrete komponenter i en pc.

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Men for å være ærlig så glemte han å påpeke den nye arkitekturen som er på plass og som greier å gjøre beregninger som en vanlig datamaskin vil bruke timer på...

En vanlig datamaskin kan også gjøre beregninger den vil bruke timer på  :tease:

 

Sorry, men den setningen sto så lageleg til for hogg.

Lenke til kommentar

Fra mitt ståsted så er ikke 10-15 000 for et skjermkort for mye penger, men det eneste som således hindrer meg i dette tilfellet er at prisen virker oppkonstruert. Den passer altfor godt inn i det bildet hvor man opprettholder de "gamle modellene" i markedet samtidig som de nye trer inn. Det finnes ingen reell konkurranse uansett, og da kan de ta hvilken som helst pris.

Det sammenfaller i det hele tatt litt for godt med den informasjonen om at det er enorme mengder Pascal kort ute i markedet, både fra produsent og leverandører....iallefall mer enn at disse kortene i seg selv legitimerer en slik pris basert på utviklings- og produksjonskostnad kontra etterspørsel. Liker ikke å si det, men kommer nok til å sitte på gjerdet og krysse fingrene for at AMD trekker noen skikkelige kaniner opp av hatten det nærmeste året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...