Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jobben tar på helsa


phraze

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ser meg nødt til å spørre litt for jeg begynner å slite med helsa allerede nå. Og jeg er fortsatt godt under 30år så litt krise

 

Jeg jobber i butikk, en knøttliten butikk vel og merke. Butikken er på et stort kjøpesenter med betonggulv. Jeg står hver eneste dag i 7,5 time. Og nå etter ca 1år og 6 mnd så begynner kroppen å reagere.

 

Første jeg merket kort tid etter at dette ble hverdagen min, var at jeg våknet midt på natten av store og grusomme kramper i leggene. Dette våkner jeg av minst 1 gang i mnd. Gjerne begge leggene får krampe slik at jeg får problemer med å gå den dagen.

Og nå de siste ukene så begynner det å gjøre vanvittig vondt i knærne. Det er grusomt å bare sette seg ned på do.

 

Jeg tok derfor å kjøpte meg skikkelige sko og såler. Brukte masse penger på dette. Og har ikke gjort noe forskjell. Senteret og bedriften jeg jobber for har sagt klart ifra at vi ikke kan ha krakker/stoler i butikken.

 

Noe annet jeg kan gjøre? Har jeg noen rettigheter her? Jeg elsker jobben min, men at jeg allerede nå skal slite med knær og slikt blir for dumt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tatt dette opp med sjefen? Han/hun er forhåpentligvis mer interessert i å hjelpe deg enn at du skal bli sykemeldt. Hvorfor kan dere ikke ha krakker eller stoler å sitte på innimellom?

Min sjef er enig. Og sliter med det samme. Men ledelsen er ikke enige så vidt jeg forstår. Verken senteret eller ledelsen i bedriften vil at vi skal ha krakker. Da de mener at det vil se uprofesjonelt ut ovenfor kunder og besøkende.

Lenke til kommentar

Et veldig generelt tips, men svømming kan være bra.

 

Ta en prat med fastlegen.

Svømming, særlig brystsvømming, er ikke bra for folk med dårlige knær. Øvelser hvor man bruker og styrker knærne, altså knebøy, utfall etc. er sannsynligvis tilrådelig. Det er nok ikke lurt å ikke trene fordi man har vondt. Uansett er det best å ta kontakt med en fysioterapeut. Nå trenger man jo ikke henvisning lenger heller. Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Svømming hjelper om du så bare beveger deg litt frem og tilbake, ryggsvømming kan være veldig skånsomt mot bena dine generelt også så fremt du ikke skal sparke deg over så fort som mulig, bare legg deg på rygg og bruk armene mens du bruker bena så mye eller lite du føler deg komfortabel med. Vann er perfekte naturlige vekter så du trenger ikke å svømme som en proff for å få fordeler av det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...