Gå til innhold

Fordeler via firma


Anbefalte innlegg

Går delt under privat og bedriftsøkonomi, men men!

Skal ikke være noe moralpoliti her da jeg kjenner personen på et personlig nivå og hva enhver gjør i jobb får være på dem sitt eget grunnlag 

 

En nær venn av meg har eget firma.

Det jeg stusser litt over er at han nemlig "utnytter" systemet litt.. Ikke så veldig grovt akkurat. Men nok til at jeg lurer på om hvordan ingen ser dette ? Altså typisk "revisor og regnskapsfører"

 

Han har da rundt 15 ansatte.

 

Det jeg ihvertfall vet er at han gjør følgende

 

-Mat til ansatte blir kjøpt med en bedriftskonto, men som er linket til han sitt personlige trumf medlemskap.

-Pizza blir ofte brukt som overtidsmat og han kjøper det via sin egen konto og får dermed hver 6 pizza "gratis" Som da han utnytter og bestiller til seg selv i hjemmet

-Bilvask på firmabiler er samme greia.. De blir registrert på han sin slik at han faktisk vasker bilen gratis annenhver dag.

 

Alt i alt så blir det jo litt kroner etterhvert

Han får i tillegg igjen på mva på alle disse tjenestene da han driver såpass bredt fra salg til utleie.

Så en win win situasjon egentlig 

 

Jeg ble jo nysgjerrig en fuktig kveld og fikk da frem at han kan vaske bilen gratis 3 ganger i uken,

Har som oftest 2-3 pizzaer i uken

Trumfen hans er ca 10-15k i året alene med kjøp igjennom bedriften.

 

Han nevnte noen andre greier også men det var såpass smått og bare en ekstra bonus

 

Er dette egentlig lov ? Det har jo pågått i sikkert godt over 10 år vil jeg tro.

 

Bilvask = 40-50k Årlig

Pizza = 30k

Trumf = 10-15k

 

 



Anonymous poster hash: 28627...f11
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er lov eller ikke er jeg ikke sikker på, men han skal iallefall betale skatt på det.

 

Det er ihvertfall ikke hva som skjer her.

 

Hverken revisor eller regnskapsfører har sagt noe om dette.. Da det egentlig skal litt til for å se at dette blir registrert på han personlig

 

Altså et regnskapsfirma setter nok ikke spm ved hvilke trumf konto som ble brukt til handel for kantinematen,

 

Eller hvilke konto vaskene blir registrert på

Samme med pizzabestillinger osv osv

 

Så han betaler ikke skatt nei. Siden dette er veldig "passivt" gode som i liten grad har veldig lite å si for et firma av denne str og sikkert derfor ikke blir spurt om / lagt merke til

 

Anonymous poster hash: 28627...f11

Lenke til kommentar
Det er noe som skurrer i regnestykket ditt. 

 

  • Dersom han får 40000-50000 kr i “bonusbilvask” tyder det på at firmatet vasker biler 200000-250000 kr eller 13000-17000 kr pr ansatt med 15 ansatte. Da har man mer enn vanlig bilvaskedilla...
  • Dersom han får 30000 kr i “pizzabonus” tyder det  på at han bestiller pizza for 270000 kr/år, altså litt forenklet 1000 pizzaer/år eller fire pr arbeidsdag til 15 personer. Da har man usedvanlig mye overtid (og ulovlighet her - både i forhold til beskatning av overtidsmat og i forhold til tillatt arbeidstid - var i tilfelle et problem som ville bekymret mer enn bonusen...) 
  • Dersom man kjøper mat til ansatte som utløser 10000-15000 kr i trumfbonus kjøper man mat til ansatte tyder det på et kjøp av grønnsaker/frukt for 100000-150000, andre varer for 1-1,5 million eller en mix. Om vi deler midt på får vi f eks 75000 kr i grønnsaker og 750000 kr i andre varer - til 15 personer som arbeider 250 dager i året vil det si 20 kr pr dag pr dag i frukt og 200 kr pr dag pr person i andre varer. Lunsjer på det nivået faller neppe inn under vanlig skattefri standard for de ansatte. 
 

Altså: Sannsynligvis har du her bommet grovt selv “på en fuktig kveld”. Skulle du ikke ha gjort dette er det åpenbart at en oppegående regnskapsfører -altså en som ikke har autorisasjonen sin fra den tid man førte regnskapet for hånd i innbundne bøker for deretter å ha sovet seg like godt gjennom pålagte oppdateringskursdager/”nesten-fridager” som jeg vet ble praktisert på “planleggingsdager” av noen lærere (dem som klagde mest selvfølgelig) i hvert fall tidligere - ville reagert og stilt spørsmål. At en regnskapsfører stiller spørsmål betyr likevel i seg selv ikke noe, for det er ikke regnskapsfører oppgave å angi sin kund. Regnskapsfører hadde da selvfølgelig bokført ihht regelverket om vedkommende ikke fikk troverdige svar (og fratrådt som regnskapsfører om kunden insisterte på annen føring). Når regnskapfører ikke gjør dette tyder det på enten ikke-oppgående regnskapsfører eller feilkonklusjon hos deg. 

 

Hva gjelder revisor er hans oppgave å påse at regnskapet ikke inneholder VESENTLIGE feil mangler. I motsetning til hva en del tror går en revisor absolutt ikke gjennom alle bilag, han er mer interessert i systemer og rutiner + ta noen stikkprøver De første fordi de sier noe om kvaliteten på føringen, de siste for å fange opp om rutinene fungerer likt i praksis som på papiret + for å avdekke om det finnes SYSTEMATISKE feil (typisk pga manglende kunnskap) som samler seg opp til vesentlige feil over tid. 

 

Så sier du også: “Han får i tillegg igjen på mva på alle disse tjenestene da han driver såpass bredt fra salg til utleie.  DET gjør han i hvert fall ikke, for ved mat/overtidsmat til ansatte er det ingen fradragsrett for MVA og det samme gjelder også ved bilvask om det ikke bare er VAREbiler som ellers vaskes (og de pleier vel å ha egne programmer som betyr egne bonuskort?) 

 

Jeg kjenner naturligvis ikke den konkrete situasjonen, men bedriftsleder selv vet jeg jo det finnes “brodne kar i ALLE lande”, da selvfølgelig også bedriftseier-/-lederlandet. Dette betyr selvfølgelig ikke at det du omtaler er lov - OM det foregår. Det siste er jeg derimot i tvil om, jfr beregningene jeg har gjort og den åpenbare kunnskapsmangelen du viser mht MVA. For meg lukter dette mer av høyt utviklet misunnelsesgen og mer vilje til å anta enn til å sette seg inn i ting - med mindre da også regnskapsfører og meget mulig også revisor er like brodne kar som denne næringsdrivende omtalt. Tross alt har like barn en tendens til å leke best sammen over tid også i den bransjen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

https://kontohjelp.no/S%C3%B8k/OpenTopicInNewWindow?temaUrl=bonuspoeng&undertemaUrl=privat-bruk-av-bonuspoeng-opptjent-p%C3%A5-tjenestereiser&topicId=%7BA184DA93-D480-4711-ABAE-070796FE606C%7D&bm=1115309611

 

Dette er for øvrig en problemstilling som har vært tatt opp i media flere ganger, og det er særlig bonuspoeng hos flyselskap som har fått mest fokus.

 

Les f.eks. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/m6wMqL/Na-kan-det-bli-dyrere-a-bruke-bonuspoengene

Endret av Horge
Lenke til kommentar

 

Det er noe som skurrer i regnestykket ditt. 
 

 

 

Er ikke mitt regnestykke :) Er hva jeg blitt fortalt.

 

Men la oss ta det litt kjapt her siden du satt deg opp i tallene istedet for handlingene :)

 

199kr per vask ( Ja det er varebiler )

 

15x2 = 30vask i uka = 6 stk gratis vask -- 5 betalt = 1 gratis 

199x6 = 1194

1194x47 ( la oss ta 1 mnd av da ) 56118.-

 

Pizzaen: ( Sikkert en spesiell avtale med lokale pizzasjappen her ) 

Hver ansatt får 2 pizzaer i uken som kan bestilles etter kl 4  ( variert arbeidstid sikkert? )

2x10 ( La oss si ikke alle tar i bruk dette..Selv om i dette tilfellet så gjør de faktisk det ..Er gratis for de tross alt ) 

 

20 pizzaer i uken.. Hver 6 pizza gratis ( 5 betalt..1 gratis ) = 4 stk

4x200 ( standard pris 200.- her ) kr 800

800x47= 37600.-

 

 

Trumfen :

tar ikke med trippeltrumf osv

 

1% / 10k = 1M nok årlig

1M/47 = 21k pr uke

21k/5 = 4.2k pr dag

4.2k/15 = 280kr pr pers daglig

Hvordan han får til dette har ikke jeg spurt om, men vil ikke tro han gjør annet enn å dra bedriftskort / legger det på firmaet og registrerer sin trumfbruker   ( Ta i betrakting at dette er hva han sier.. Kan godt mulig være det mye mindre enn hva han selv tror ) 

 

Han eier også utleiebygget som de holder til i

Det er blant annet kantine her så MVA blir fratrukket med handelen

Kantinen selger mat til de andre bedriftene også, mens han sin bedrift har egen "avdeling/avlukke" og benytter seg av hva som blir kjøpt via han ( Kan jo bare spekulere i at det er slik at han får fradrag på det )

 

De ansatte blir trukket en viss % av mnd bonus til alle "goder" de selv får. 

 

Kantinen er et eget selskap som han forøvrig også er en av eierne i.

 

Hvordan han klarer alt dette får være mellom han og han selv

 

Men ved å se kjapt på det vil det jo ikke være så vanskelig å komme unna med dette ^^

 

 

hvis du vil gå nærmere i dette må jeg nesten ringe skatteetaten og være litt detektiv for å finne ut mer.. Siden mer kunnskap på området har ikke jeg per dags dato.

 

Jeg skjønner godt at du drar frem misunnelse, men ja.. Det får være til enhver som leser og hva de ønsker å tro

 

Jeg prøver ikke å skrive en bok..Derfor ta litt små snitt istedet for å fortelle om meg og min barndomsvenn sin hverdag og hva vi prater om.

 

Jeg har forøvrig vært innom regnskap i det små, samtidig holder jeg på med studie innen digital etterforskning så temaer som dette fanger interessen min sterkt. Altså hvordan det er så lett å være "kriminell" med lav sjanse for å bli fersket

 

 

Anonymous poster hash: 28627...f11

Lenke til kommentar

 

 

heh ja ikkesant!

 

Skulle gjerne likt å sett hvor bonuspoengene til bedriften går der egentlig.

Hver ansatt har i gjennomsnitt 30 reiser i året. Så der sier du noe faktisk

 

Kanskje ikke så rart han spanderer på venner og familie en årlig tur til NY.. Det gjør meg kanskje til med-sammensvoren det da eller? :O

 

Anonymous poster hash: 28627...f11

Lenke til kommentar
Det er uansett ditt regnestykke når du presenterer det ukritisk, for da har du selv gått god for tallene. 

 

  1. Har man 30 vask i uken på 15 varebiler kjørt av 15 personer HAR man mer enn vanlig bilvaskedilla. Dessuten har varebiler sine egne vaskeprogrammer som ikke kan konverteres til personbilprogrammer
  2. Får den ansatte to pizza i uken er dette skattepliktig ytelse for den ansatte. Her ville det bekymret meg presis 15 ganger høyere at 15 ansatte ikke rapporte dette enn at 1 stk innehaver ikke gjorde det. Det ville også bekymret meg fem ganger mer at 10 stk ansatte spiste 20 pizzaer som “overtidsmat” enn at 1 stk innehaver spiste fire. Med mindre det var misunnelsesgenet som slo til da... 
  3. Din triumf-bonusberegning underbygger bare min egen og konklusjonen blir presis den samme som i mitt forrige innlegg.  
 

Så sier du: “Det er blant annet kantine her så MVA blir fratrukket med handelen”. At det er kantine (i et næringsbygg, åpen for kun ansatte) gjør ikke innkjøpet mindre uten MVA-fradragsrett. Igjen: Sett deg inn i MVA-reglene før du kommer med antagelser. 

 

Etterpå sier du: “Men ved å se kjapt på det vil det jo ikke være så vanskelig å komme unna med dette ^^” Etter mitt syn er det svært vanskelig å komme seg unna med dette, med mindre regnskapsfører både sover og er gått ut på dato, revisor over tid gjør det samme eller begge er kjøpt og betalt, jfr det jeg sa om brodne kar også i den leiren. Ser man kjapt og ukritisk på saken med misunnelsesgenet i fullt arbeid blir naturligvis saken annerledes 

 

Til slutt sier du: “Jeg har forøvrig vært innom regnskap i det små, samtidig holder jeg på med studie innen digital etterforskning så temaer som dette fanger interessen min sterkt. “Temaet har helt åpenbart fanget interesse mer enn studiene har fanget kunnskap, det viser du igjen og igjen her. 

 

Og til slutt for egen del, og med henvisning til ditt andre svar over: Ja, du burde kanskje undersøke den NY-turen for din egen del - men den later ikke til å ha like mye interesse i å grave i som det andre foretar seg.

 

Forstår ellers godt ditt behov for anonymitet, for litt av en “venn” å ha sin midte for din barndomskamerat! Ærlig fiende er langt å foretrekke fremfor falsk venn! 

 

Du står ellers helt fritt til å kontaktetfl 2270-0700 med et tips til skatteetaten for å få fagfolk til å se på saken. Helt anonymt om du ønsker, etaten tar mot tips uansett og prioriterer undersøkelser av mulig skattesnusk høyt. Ekstra høyt om det også er en regnskapsfører inne i bildet som åpenbart sover.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... Det *NORGE* sa.

 

Det finnes selvsagt muligheter for å omgå dette - Trumf og bonuspoeng har vært et "frynseområde" Skatteetaten først satte fokus på for veldig få år siden, så det at etaten faktisk tar opp slike saker er ikke gammelt nytt. Risikoen for å bli tatt på dette feltet har vært så og si ikke-eksisterende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er uansett ditt regnestykke når du presenterer det ukritisk, for da har du selv gått god for tallene. 
 
  1. Har man 30 vask i uken på 15 varebiler kjørt av 15 personer HAR man mer enn vanlig bilvaskedilla. Dessuten har varebiler sine egne vaskeprogrammer som ikke kan konverteres til personbilprogrammer
  2. Får den ansatte to pizza i uken er dette skattepliktig ytelse for den ansatte. Her ville det bekymret meg presis 15 ganger høyere at 15 ansatte ikke rapporte dette enn at 1 stk innehaver ikke gjorde det. Det ville også bekymret meg fem ganger mer at 10 stk ansatte spiste 20 pizzaer som “overtidsmat” enn at 1 stk innehaver spiste fire. Med mindre det var misunnelsesgenet som slo til da... 
  3. Din triumf-bonusberegning underbygger bare min egen og konklusjonen blir presis den samme som i mitt forrige innlegg.  
 
Så sier du: “Det er blant annet kantine her så MVA blir fratrukket med handelen”. At det er kantine (i et næringsbygg, åpen for kun ansatte) gjør ikke innkjøpet mindre uten MVA-fradragsrett. Igjen: Sett deg inn i MVA-reglene før du kommer med antagelser. 
 
Etterpå sier du: “Men ved å se kjapt på det vil det jo ikke være så vanskelig å komme unna med dette ^^” Etter mitt syn er det svært vanskelig å komme seg unna med dette, med mindre regnskapsfører både sover og er gått ut på dato, revisor over tid gjør det samme eller begge er kjøpt og betalt, jfr det jeg sa om brodne kar også i den leiren. Ser man kjapt og ukritisk på saken med misunnelsesgenet i fullt arbeid blir naturligvis saken annerledes 
 
Til slutt sier du: “Jeg har forøvrig vært innom regnskap i det små, samtidig holder jeg på med studie innen digital etterforskning så temaer som dette fanger interessen min sterkt. “Temaet har helt åpenbart fanget interesse mer enn studiene har fanget kunnskap, det viser du igjen og igjen her. 
 
Og til slutt for egen del, og med henvisning til ditt andre svar over: Ja, du burde kanskje undersøke den NY-turen for din egen del - men den later ikke til å ha like mye interesse i å grave i som det andre foretar seg.
 
Forstår ellers godt ditt behov for anonymitet, for litt av en “venn” å ha sin midte for din barndomskamerat! Ærlig fiende er langt å foretrekke fremfor falsk venn! 
 
Du står ellers helt fritt til å kontaktetfl 2270-0700 med et tips til skatteetaten for å få fagfolk til å se på saken. Helt anonymt om du ønsker, etaten tar mot tips uansett og prioriterer undersøkelser av mulig skattesnusk høyt. Ekstra høyt om det også er en regnskapsfører inne i bildet som åpenbart sover.. 

 

 

Jøss.. Snakk om å dømme over nettet gitt ^^ Eneste som er godt med innleggene er at du har noe fornuftig å legge ved da du åpenbart vet hva du prater om. Eneste som forstyrrer meg er at du ønsker hver bidige detalj.. Du skal ha "the main story" når det opprinnelig er snakk om noe lite som  ikke har betydning for egentlig noen utenom hovedpersonen

 

Når en har lagt dette opp for meg, og jeg søker svar et annet sted om dette overhodet er mulig da tallene ikke er usannsynlig heller. Kudos for henge deg opp i detaljer da du sikkert er veldig nøye i alt du gjør.

 

Greit da kaller vi det mitt regnestykke.. Det jeg har blitt fortalt og ikke minst vet gjør at jeg kan søke det opp ( i mitt eksempel tok jeg det billigste). Det er det jeg førte videre her.

 

Du fremmer sjalusi veldig ofte og for all del.. Hvis du føler innlegget ditt gir noe mer ved å ta det med så keep on going ^^ Jeg vet godt at jeg ikke kan forandre andre sine meninger over nett.

 

Og når det kommer til vårt vennskap så får det være hva enn du mener det er, hva jeg og han konverserer om kan du jo bare ha antagelser om slik du åpenbart gjør.

 

Takk for at du er du.

 

-

1. hva den ansatte er skattepliktig for eller ikke legger jeg meg ikke opp i. Nevner ikke noe sted at de ikke gjør det heller gjør jeg vel?

2.Tror du han rapporterer at han bestiller pizza hjem til seg selv ? Utenfor arbeidstid, med sin egen konto som ingen enn han har tilgang på ?

 

 

Jeg sier ikke at firmaet hans ikke gjør det de kan for at det gjøres "lovlig" fratrekk eller ikke.. Her er det snakk om bonus-ytelser som det kanskje ikke er like lett for alle å få med seg. Jeg vil tro med høyeste grad at de gjør alt lovlig når de har nettopp holdt på en god stund. MEN som første innlegg sier.. Så er det "skjulte" bonuser som gjemmer seg som blir brukt privat

 

Jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg kan forklare deg det mer klart hva som "skjer".

 

Jeg kan selvsagt ikke snakke om hvordan dine vennskap er/har vært eller hvordan du kommuniserer med andre ( jeg kan bare anta ) , men du ville kanskje ringt skatteetaten men jeg har ikke noe behov for det. Han vet godt hva jeg mener om slike handlinger og det går på han sin kappe^^

 

Men igjen  takk for innleggene. Keep it up

 

PS: Dropp MVA er du snill, jeg legger meg ikke opp i det da dette ikke er det "big picture".. Tydeligvis det du henger deg opp i. 

 

Anonymous poster hash: 28627...f11

Lenke til kommentar

Ser ikke på dette som noe vanskelig å utføre egentlig.

 

Veldig lett å være "kriminell" i Norge. Ikke at dette er det verste man kan gjøre så klart, men vet om flere som gjør slik. Vil ikke tro det er noe mange får med seg heller, på regnskapskontoret hvor jeg jobber til tider, deler man i noen tilfeller flere på samme kunde og utfører hver sine oppgaver. Så at visse ting går igjennom ser jeg på som høyst mulig og ikke usannsynlig.

 

Er nok ikke alle som går igjennom x-antall kvitteringer å leser hele når formålet ligger ved og en underskrift. Jeg personlig gjør det og ser støtt og stadig ansatte som kjøper mat-bensin osv med private bonuskort og deretter får dekket utgiften av arbeidsgiver

 

Nå er dette oftest snakk om små summer som blir rettet, eller bare lar det gå, men vil man virkelig så kan man nok klare det i denne skalaen også.

 

Jeg jobbet forøvrig som håndverker før, og jeg er litt usikker på hva du (*norge*) mener med egne program med varebiler. Det har jeg aldri iløpet av 4 år gjort eller hørt om. Flere av oss som var ansatt brukte klippekort og tok den gratis vasken privat. Handz-on vet jeg fører avtaler som gir mulighet for å samle bonusvasker.. Bare i det tilfellet så må sjefen følge med når neste gratis vask er da :)

 

Pizza opplegget gjorde faktisk alle ansatte der jeg jobbet med en " Dolly Dimples" avtale. Dette var også noe vi gjorde ved overtid.. Bare vi registrerte på våre egne kontoer ved bestilling og betalte med firmakort. For øvrig sjefen som sa vi kunne gjøre det.

 

Min svigerfar samler bonuspoeng når han er å reiser ute iht jobbreiser osv, han er under oppfatning at dette er noe "alle" gjør og ser lite galt i det. Men han er også 65 og snart ut i pensjon og begynner å bli litt grå hehe 

Endret av LD93
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...