Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Eksportere bil til Sverige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sånn egentlig for din del er vel det beste om du bare avregistrerer bilen, kjøper prøveskilter, og du enten kjører den over grensa, eller han kommer og henter den og han tar det derifra.

 

Du/han må betale moms for bilen på svenskesiden av grensa, så må den vell vises hos det som tilsvarer VegVesenet før han kan få skilter på den. Obs! Han skal ha med begge vognkort!

 

Forøvrig kan du ta en titt her også; https://www.skatteetaten.no/en/person/duties/cars-and-other-vehicles/eksportere/

 

 

EDIT; Hele prosessen er ganske godt forklart her; https://www.transportstyrelsen.se/en/road/Vehicles/Importing-vehicles-and-verification-of-origin/Import-from-start-to-finish/

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar
For at dette skal kunne håndteres tollmessig i Sverige trenger kjøperen: 

 

a) Kjøpekontrakt - må angi spesifikt navn/personnummer på begge parter, kjøretøy inkl understellsnr, overtagelsesdato og overtagelsessted (må være utenfor Sverige - om forsendelsen innenfor Sverige skjer med en “tollgodkjent” svensk transportør. 

b) Faktura(er) som viser til kontrakt og spesifiserer alle kostnader frem til overtagelsesdato-/sted

c) Kvittering(er) for betaling enten stemplet fra svensk bank eller norsk offentlig myndighet 

d) Begge deler av det norske vognkortet

e) Kopi av selgers pass (datasiden).bekreftet “rett kopi” av offentlig myndighet med mindre selgeren også møter i “tullen” og har med seg passet. 

 

Kjøper må - om han ikke har “tullkredit”, noe svært få privatpersoner har - betale både toll (10 % på eldre personbiler) og MVA (25 %, som i Norge) på bilen når den passerer svensk grense. Før han får bilen registert må han fylle ut blanketten vedlagt og sende denne inn i toll/skattekontoret i Ludvika sammen med alle vedlegg angitt der relevante for ham. Fra Norge gjelder vedlegg som for EU-land + tollkvittering. 

 

Edit: Glemte å ta med følgende:

 

Det er KJØPER som må søke om prøvekjennemerke ("tilfälligt registringsskylt") dersom bilen overtas på grensen. Norske prøvekjennemerker er i seg selv godkjent i Sverige, ,men en bil som er blitt fortollet inn i Sverige på grensen kan ikke kjøres videre med norsk prøvekjennemerke. Unnlater kjøper å fortolle på grensen må altså transporten over grensen med godkjent transportør, ellers blir den bilen i dag aldri registert i Sverige...

 

Prøvekjennetegn i Sverige søker man om samtidig som skjemaet vedlagt sendes inn (man trenger da skjemaet 201.018,sendes samme adresse som det andre skjemaet og det skal gjøres et notat her om at man har søkt) Svenske prøvekjennemerker er helt annerledes enn i Norge. De gjelder 90 dager (no more, no less), men maksimum to uker etter at omregistering er gjort i Sverige, og de gjelder KUN for a) transport overtagelsessted-bolig + b)transport bolig-"biltilyn" når kjøretøyet er innkalt for kontroll. Egen forsikring må tegnes, denne er ikke en del av svenske prøvekjennemerker. Forsikringspolisiene ser ut som https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/vag/fordon/import-och-ursprungskontroll/forsakringsbevis-tillfallig-registrering/tillfalligregistrering-1.jpg (i dag 90 dager) og tegnes hos de fleste svenske selskap.  

201.045.pdf

Endret av *NORGE*
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...

For å oppdatere: bilen ble solgt mot kontant betaling, ingen kvittering annet enn en provisorisk salgskontrakt. Den ble så lempet på henger og kjørt inn på tollen på svensk side. Prisen han oppga var så lav at det ikke medførte noe toll, annet enn registreringsavgift. Så måtte den til bilprovningen og etter hva jeg vet fikk han skilter på den og har strevet med ymse feil siden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...