Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Leter etter eldre bil med airbag


Gjest Slettet+918234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+918234

Heisann, førstegangs trafikant her ;)
 
Jeg har sett litt rundt på Finn etter biler rundt 50k, men jeg faller stadig vekk for sjarmen av eldre bil (80-tallet og tilbake), men jeg har da en mor som ikke vil at jeg skal dø hvis jeg havner i en trafikkulykke (okei, kanskje jeg også da).
 
Finnes det en eneste bilmodell fra 80-tallet og tilbake for mindre en 50k med airbag?
 
Dette kan være et litt dumt spørsmål, men jeg har lite greie på biler :p
 
Takk for alle svar!
 
Hilsen en "soon-to-be" 18-åring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Airbag var premium på 80-tallet, så du må se på premium + Volvo.

 

Men airbag er egentlig en falsk trygghet, da de fleste biler fra 80-tallet er relativt dårlige på sikkerhet. Jeg tror det er lurere for en ung sjåfør å velge noe fra rundt tusenårsskiftet. Siden du har et budsjett på 50k så skal du kunne velge noe veldig flott fra den perioden.

Lenke til kommentar

Airbag vil neppe hjelpe deg når bilen klapper sammen som en pappeske..

 

Kjøper du en så gammel bil med Airbag er det og store sjanser for at denne aldri har hatt service og muligens ikke vil løse ut om du kræsjer.

Kjøp deg en mere moderne og tryggere bil, så ordner du deg en 80 talls veteran du kan kjøre på fine sommerdager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+918234

Takk for gode svar folkens!

I dag lærte jeg ting som jeg ikke visste før ;) Blir nok en litt nyere bil på meg.

 

Har dere noen spesielle biler fra tusenårsskiftet som dere synes er fine? :)

Lenke til kommentar

Takk for gode svar folkens!

I dag lærte jeg ting som jeg ikke visste før ;) Blir nok en litt nyere bil på meg.

 

Har dere noen spesielle biler fra tusenårsskiftet som dere synes er fine? :)

 

Slutter meg til anbefalingen ovenfor, ja. Det skjedde utrolig mye 'usynlig' med kollisjonssikkerhet ut over 90-tallet og begynnelsen av 2000-tallet.

 

Dessverre er det nok mye rustent og slitent fra årtusenskiftet til den prisen. Anbefaler veldig sterkt å ha med noen med god greie på bil ved prøvekjøring. Vedlikehold og tilstand er ofte viktigere enn bilmodell.

 

Det er mye premium fra ca 2000 i den prisklassen (BMW, Audi, Merce etc) må da du være forberedt på at de er dyrere å vedlikeholde og holder ikke spesielt mye bedre enn mer folkelige merker.

Ellers har du en del gode biler med lang km stand som Volvo V70, Honda CRV, etc.

 

Som førstebil ville jeg kanskje gått et hakk nyere igjen og sett på f.eks Honda Civic (2006->) eller Ford Focus II (2005->)

Da får du en bil som er (minst) like kollisjonssikker som de store bilene fra slutten av 90-tallet, men atskillig billigere i drift.

Lenke til kommentar

Her er en 2013 mod til 55K

 

Mitsubishi Space Star 1,0 71 Invite 2013, 64 530 km, kr 55 000,-

 

Dette skulle jo vært japsekvalitet, men dessverre faller bilen helt gjennom på : https://www.honestjohn.co.uk/carbycar/mitsubishi/space-star-2002/

 

Anbefalt lesing: https://www.tv2.no/a/4134582/  :-P

 

Denne er bygget i Thailand hovedsaklig for å konkurrere med de rimeligste Kina-bilene på pris. Kvalitet og sikkerhet er vel deretter...  Burde muligens aldri vært markedsført i Europa under Mitsubishi-navnet.

Lenke til kommentar

Du kan jo bruke finn.no til å se hva som finnes til denne prisen.

https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_effect_from=69&engine_effect_to=160&mileage_to=250000&price_from=40000&price_to=50000&registration_class=1&sales_form=1&sort=1&year_from=1999

 

Spesielt i Golf klassen er det vel mye bra biler, f.eks Ford Focus, Honda Civic, Toyota Corolla/Auris, Golf

I mellomklassen er der også en del bra f.eks Ford Mondeo, Toyota Avensis og Volvo S60/V70. Ofte tryggest å kjøpe en bil som en del andre også har, altså ikke for sjelden. Da er det bedre tilgang på brukte deler. Verkstedene kjenner til typiske feil.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Her er en 2013 mod til 55K

 

Mitsubishi Space Star 1,0 71 Invite 2013, 64 530 km, kr 55 000,-

 

Dette skulle jo vært japsekvalitet, men dessverre faller bilen helt gjennom på : https://www.honestjohn.co.uk/carbycar/mitsubishi/space-star-2002/

 

Billigste Mitsubishiene er skikkelig trause biler, og du får nøyaktig det du (ikke) betaler for. Spiller ingen rolle hvor god sikkerhet det er når du uansett dør av depresjon så snart du setter deg i førersetet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må si jeg personlig syntes W124 fra Mercedes er en av de fineste bilene man får kjøpt (med unntak av W140, men det er en helt annen prisklasse igjen);

 

https://www.finn.no/car/used/search.html?make=0.785&model=1.785.3775&year_from=1985&year_to=1995

 

Det blir jo fort litt å skru på da, men personlig kjøpte jeg meg en 2008 Mercedes med noen feil billig (35k), endte opp med å legge under 20k i bilen for å få den i god stand og EU OK til langt utti 2020, så det hender det lønner seg å kjøpe en litt billigere bil med noen feil, spesielt om du kjenner en mekaniker du kan få gode priser hos :)

 

 

EDIT; Om du vil prøve deg på noe enda mer spennende så er jo en del av disse veteraner nå, så da er det mulig å dra ned til tyskland å hente en bil rimelig :)

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Tror trådstarter må redegjøre for hvor mye årlig bilbudsjett han ser for seg og hvor mange dager han kan bruke til skruing osv.

 

Kjenner en som kjøpte Mercedes. For et styr. Nå står bilen havarert med skilter på og masse lån igjen på bilen. Forsatt betales det full kasko pga lån.

Er vell i grunn hit and miss med de fleste biler?

 

Har en kompis med en 2007 Golf, etter ett år nå så har den dratt på seg en drøss med feil, blir rundt 30k for å fikse det de har funnet hittil...

 

Fatter hadde jo også en 2008 Volvo V50, en drøss med feil der også, han fikk solgt den og la bare 10k i mellom for å få seg en V70 hvor eneste feil har vært at bakviskeren ikke fungerer...

Lenke til kommentar

Har vel spart rundt 25k totalt med å skru på bilen min selv nå vs å levere den på verskted de 4 årene jeg har eid den. Plusser man på service jeg og har tatt selv så er vi vel på det dobbelte.

 

Skal man ha en eldre bil og ikke vet hvordan en skiftnøkkel fungerer så må man betale dyrt uansett.

 

2006 Mondeo forresten. Veldig billige deler til disse.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Kia Picanto av nyere dato er kjempegode. Du får akkurat det du prøvekjører. De har 7 års nybilgaranti, så en 2013 modell har fortsatt to år igjen. Få en så ny en som mulig med mest mulig garanti igjen. Litt ekstra nå, kan spare deg for mye penger senere.

 

Når man er 18 er det gøy å ha kul og rask bil, men det er viktig å huske at man har bil for å kjøre med, ikke for å ha den stående fordi du ikke har råd til å fikse. Du kan kjøpe en veteranbil i tillegg for pengene du sparer på reparasjon og forsikring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kia Picanto av nyere dato er kjempegode. Du får akkurat det du prøvekjører. De har 7 års nybilgaranti, så en 2013 modell har fortsatt to år igjen. Få en så ny en som mulig med mest mulig garanti igjen. Litt ekstra nå, kan spare deg for mye penger senere.

 

Når man er 18 er det gøy å ha kul og rask bil, men det er viktig å huske at man har bil for å kjøre med, ikke for å ha den stående fordi du ikke har råd til å fikse. Du kan kjøpe en veteranbil i tillegg for pengene du sparer på reparasjon og forsikring.

Det med forsikring er kanskje det viktigste nevnt her, jeg måtte ut med mer i forsikring for en nyere Golf og ford enn det jeg måtte ut med for min 2008 E-klasse, men det har nok noe med at Mercedes er litt "gubbebil" å gjøre...

 

Poenget mitt var uansett at det er lurt å sjekke hva det koster å forsikre bilene man ser på, og selv når man har valgt en bil og en forsikring så alltid legg forsikringen ut på anbud, og pass på at du får ekstra startbonus, samt går opp i bonus hver 6. måned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...