Gå til innhold

HDD fra 2018 vs 2009 ytelse


DrOnline

Anbefalte innlegg

Hei,

 

I dag kjører jeg Ryzen 2700X, 16GB minne, 970GTX, 960 EVO M.2. Jeg er primært gamer. Alltid vært datanerd. Kjøpte min første egne PC som konfirmant. Pentium 150MHz med.. var det 4MB minne?? Liker å kjøpe nye ting :)

 

Men spill får ikke plass på den lille M.2-driven. Jeg må bruke mekanisk harddisk til alle spillene.

 

Min gamingdisk har jeg hatt med meg siden 2009. Kjøpte den med min førstegenerasjons i7-920!

 

Det jeg lurer på er: Tror dere det har noe for seg å bytte ut denne gamle 1.5 GB Western Digital (WD15EADS) med en nyere men rimelig HDD, som f.eks. en Seagate Barracude 4TB til 1000 spenn?

 

Et kjapt søkt oppgir at den gamle yter maks 101.7 MB/s, mens Seagaten yter 185 MB/s.

 

Noen tanker om dette? Forslag til bedre valg?

 

Lurer nemlig på om det er disken som er årsaken til at jeg er alltid sist til å laste mappet i PUBG med kompiser, med stor margin! De er in-game lenge før meg... 

Endret av DrOnline
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle plateharddisker er trege, er ytelse viktig trenger du SSD.

Du kan bytte ut m.2-ssden din som han over nevner, eller eventuelt kjøpe en ekstra SSD.

Her er jeg usikker på hva som er mest fornuftig. Før var det et poeng å ha operativsystem (windows) på én harddisk, og programmer på en annen harddisk. Men jeg vet ikke om det er noe å hente på det i dag lenger.

Lenke til kommentar

Nå skal det sies 1 TB og 2 TB SSD blir billigere snart om 1-2 år så hadde ventet.

Fordelen med å vente på ny teknologi er at man til slutt slipper å kjøpe noe  ;)

 

Det er formodelig galskap å ha spill liggende på en så gammel snurredisk. Det beste hadde vært å kjøpe en større systemdisk, subsidiært en SSD som vil gi merkbar ytelsesforbedring under lasting av spill.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok... Må egentlig ha SSD for å få noe særlig forbedring da altså. Håpet kanskje at 10 år med utvikling innen HDD ville gi nok boost, men det var jo moden teknologi i 2009 også, og mekanisk er jo mekanisk...

 

Får klare meg med det jeg har inntil videre. 2000 kr er for mye i forhold til hva jeg får. Har ikke så mye penger akkurat nå.

Det jeg virkelig vil ha er nytt skjermkort men det er jo HELT latterlig priset i denne generasjonen. Det kan umulig fortsette sånn, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar

Problemene med harddiskene er de har ofte et lesekode per plate og at dataene lagres sprett rundt.

Samme er det med med SSD disker men da har man langt flere lesehoder per minne.

 

Tror ofte også store harddisker kan kun leses fra en plate av gangen som sier litt. høy turtall hjelper ikke heller.

Det som spares mye på harddisker er kontrolleren. Er ofte et lite kredtskort. Noe annet med hybrid harddisker.

 

Levetiden på 8 TB har blitt bedre, fordi det var mye dårligere f.eks archive fra seagate som var backup harddisk.

Ellers har det vel neppe blitt bedre levetid. 5 år burde de beste harddiskene holde. Billigste 2-3 år.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Horibelt å rådføre noen til vente med innkjøp av SSD fordi prisene blir lavere til neste år. Hjelpe, skulle tro det var 1998 ennå...

 

Driver du med gaming i dag skaffer du deg en TB ssd og nyter den herlige forskjellen du vil oppleve fra snurredisken. Enten du kjører sata eller pci-e, vil det være natt og dag i forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SSDer blir billigere hele tiden (Pris/GB blir bedre). Skal du vente til det blir billigere må du vente i evig tid.

Kjøp NÅ og nyt forskjellen fra steinalderdisken.

De er begrenset hvor billig ting kan være, tror ikke vi ser 500 GB samsung 970 særlig under 1000 kr, i så fall må samsung tape på å selge SSD disker, men man kan jo finne måter for få ned størrelsen og øke produksjonen som kan gjøre ting kan bli billigere.

Folk må velge selv jeg syns ikke harddisken er største flaskehals riktignok noe høyere oppstartstid på nyere spill eller enkelte spill som tar mye småfiler.

Lenke til kommentar

Er fullstendig klar over at SSD er mye raskere enn HDD.

 

Jeg har rett og slett for mange spill installert til enhver tid til at en SSD vil være stor nok, og jeg er ikke interessert i å legge ut 2000 kroner på dette.

 

Spørsmålet var kanskje litt diffust, men det gikk altså på om hvorvidt en vanlig HDD fra 2018 er merkbart raskere enn en vanlig HDD fra 2009.

 

Jeg har forresten selv eid en 74GB raptor-disk, og er IKKE interessert i å eie flere roterende jetmoterer :D 

Lenke til kommentar

De er begrenset hvor billig ting kan være, tror ikke vi ser 500 GB samsung 970 særlig under 1000 kr, i så fall må samsung tape på å selge SSD disker, men man kan jo finne måter for få ned størrelsen og øke produksjonen som kan gjøre ting kan bli billigere.

Folk må velge selv jeg syns ikke harddisken er største flaskehals riktignok noe høyere oppstartstid på nyere spill eller enkelte spill som tar mye småfiler.

HDD vs SSD i vanlig windows bruk er som natt og dag. Har du først gått over til SSD vil du aldri se deg tilbake.

 

SSHD vil jeg bare anbefale om du absolutt trenger mye plass og har bare plass til 1 lagringsenhet i hele maskinen.

Lenke til kommentar

Jeg har rett og slett for mange spill installert til enhver tid til at en SSD vil være stor nok, og jeg er ikke interessert i å legge ut 2000 kroner på dette.

 

Spørsmålet var kanskje litt diffust, men det gikk altså på om hvorvidt en vanlig HDD fra 2018 er merkbart raskere enn en vanlig HDD fra 2009.

 

Jeg ville kjøpt så stor SSD som du har budsjett til og så lagt de spillene du følte var viktigst på den.

 

En video som kanskje svarer på noen spørsmål.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...