Gå til innhold

Kjenner dere personer i Norge som fant jobb som programmerer (eller som IT konsulent) uten formell utdanning?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Så vidt jeg vet er det ganske vanlig i USA at man kan finne jobb som programmerer uten formell utdanning (høgskoleutdanning eller fagskoleutdanning). Men er situasjonen veldig forskjellig i Norge?

 

Men en karriere-rådgivere påstod at i Norge så er det veldig vanskelig å finne jobb i IT-området uten formell utdanning (høgskoleutdanning eller fagskoleutdanning), og at nesten alle bedrifter vil kreve en grad.

 

Hvor sant er dette?

 

Kjenner dere eksempler på personer i Norge som fant jobb som programmerer eller som IT konsulent uten formell utdanning i Norge?

 

Så vidt jeg vet er det ganske vanlig i USA.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Så vidt jeg vet er det ganske vanlig i USA at man kan finne jobb som programmerer uten formell utdanning (høgskoleutdanning eller fagskoleutdanning). Men er situasjonen veldig forskjellig i Norge?

 

Men en karriere-rådgivere påstod at i Norge så er det veldig vanskelig å finne jobb i IT-området uten formell utdanning (høgskoleutdanning eller fagskoleutdanning), og at nesten alle bedrifter vil kreve en grad.

 

Hvor sant er dette?

 

Kjenner dere eksempler på personer i Norge som fant jobb som programmerer eller som IT konsulent uten formell utdanning i Norge?

 

Så vidt jeg vet er det ganske vanlig i USA.

Det er vell ett definisjons spørsmål, kjenner mange som ikke har høyere utdanning med fokus på programmering. Men de har gjerne annen utdanning og har etterhvert startet å programmere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

 

Ja, jeg har absolutt hørt om dem, men de er på et nivå som overgår alt det jeg kunne lært meg på kort tid. 

 

Vet om en som fikk jobb i et av de største reklamebyråene i byen jeg bor i, og det er imponerende når du ikke har hatt noe som helst utdanning på området. 

 

Det som er viktig å tenke på når du skal søke jobb i denne bransjen er å kunne vise til noe, du må ha en portefølje som kan vise at du faktisk er så god som det du påstår. Så får man også som regel et problem (oppgave) man må løse for å komme på intevju. 

 

Fikk faktisk selv en slik oppgave for noen måner siden, men innså ganske fort at jeg hadde tatt litt for mye vann over hode. 

 

Tror det viktigste dog er bare å prøve å søke, og om du kommer til intevju, eventuelt spørrer om du ikke får jobben hvorfor de mener du ikke passer til jobben. Som regel er de ærlige på dette.  

Lenke til kommentar

Har noen kollegaer som jobber med programmering/utvikling har utdanninger som ikke er IT realtert. Både folk med master/hovedfag i diverse realfag, eller sammfunnsfag som har plukket opp noe vesentlig av teknisk kompetanse på en eller annen måte. 

 

Der jeg jobber rekrutteres det om man kan vise at man er analytisk sterk og kan programmere.

 

Bør absolutt være mulig om kunnskaper og egenskaper kan dokumenteres/demonstreres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det som går igjen i alle innlegg her at man må ha utdanning for å jobb som IT-konsulent. Utdanningen trenger ikke å være relevant, men det vedkommende må ha en utdanning.

 

Det tror jeg stemmer med virkelighet.

Ikke nødvendigvis.

 

Om vedkommende har nok erfaring og kunnskaper kan han om ikke bedre så ihvertfall være kvalifisert.

 

Det er slik tankegang som det du bringer her som er problemet med dagens arbeidsmarket: enten har du utdannelse, eller så sliter du med å finne jobb.

 

Er ikke rettet mot ditt innlegg men hele denne måten å tenke på.

Lenke til kommentar

Det er mye vanskeligere å bli vurdert som en seriøs kandidat til din første jobb om du ikke har utdannelse.

 

Man får mange søknader som er av typen "Jeg kan ikke kode, men skal lære meg det om jeg får jobben".

Du må klare å vise at du ikke er en av disse , men er seriøs og dyktig, noe som ikke nødvendigvis er så lett om du ikke har noe å vise til.

 

Når du først har jobbet noen år, så betyr ikke utdannelsen så mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste bryr seg om du har resultater å vise til. Har du ikke det må du som minimum kunne vise til utdanning.

Min erfaring er at det er forskjeller alt etter miljøet du oppsøker hvordan de vurderer egnethet. Noen vektlegger master og andre ser mer etter hva du har gjort som har praktisk betydning for hva du skal jobbe med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Så vidt jeg vet er det ganske vanlig i USA at man kan finne jobb som programmerer uten formell utdanning (høgskoleutdanning eller fagskoleutdanning). Men er situasjonen veldig forskjellig i Norge?

 

Men en karriere-rådgivere påstod at i Norge så er det veldig vanskelig å finne jobb i IT-området uten formell utdanning (høgskoleutdanning eller fagskoleutdanning), og at nesten alle bedrifter vil kreve en grad.

 

Hvor sant er dette?

 

Kjenner dere eksempler på personer i Norge som fant jobb som programmerer eller som IT konsulent uten formell utdanning i Norge?

 

Så vidt jeg vet er det ganske vanlig i USA.

 

Ja, jeg kjenner folk i Norge som har startet å jobbe som programmerere som 18-åringer etter vgs. Men det nok sant at det sant at det er lettere å få jobb uten formell utdannelse i USA enn i Norge. Grunnen til dette er at arbeidsmarkedet der er mer rettferdig: Det er mindre risiko for arbeidsgiver å ansette noen og man kan derfor prøve folk uten formell utdannelse og se om de duger. Dersom de ikke duger, kan man bare si de opp igjen. Lønningene i USA er mer basert på reell kompetanse og mindre basert på papirer, altså mer rettferdige lønninger og et mer inkluderende arbeidsliv.

Endret av Markedsfundamentalisten
Lenke til kommentar

Ja, jeg kjenner folk i Norge som har startet å jobbe som programmerere som 18-åringer etter vgs. Men det nok sant at det sant at det er lettere å få jobb uten formell utdannelse i USA enn i Norge. Grunnen til dette er at arbeidsmarkedet der er mer rettferdig: Det er mindre risiko for arbeidsgiver å ansette noen og man kan derfor prøve folk uten formell utdannelse og se om de duger. Dersom de ikke duger, kan man bare si de opp igjen. Lønningene i USA er mer basert på reell kompetanse og mindre basert på papirer, altså mer rettferdige lønninger og et mer inkluderende arbeidsliv.

 

Dette er noe av merkeligste jeg har hørt. Systemet i Norge er betydelig bedre enn i USA. Har du ikke utdannelse, ut med deg og slik skal det være!

Endret av Permanent jobb
Lenke til kommentar

Dette er noe av merkeligste jeg har hørt. Systemet i Norge betydelig bedre enn i USA. Har du ikke utdannelse, ut med deg og slik skal det være!

 

Kommer an på hva du mener med "utdannelse". Folk som er inkompetente, bør få sparken. Det er sånn det er i USA. Folk som er kompetente, men som ikke har de rette papirene, bør selvsagt få lov å gjøre den jobben de mestrer. Det viktige er hva man kan, ikke hvor man har lært det.

 

Screw gatekeepers!

https://www.youtube.com/watch?v=yFkPuC4I_hY

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer an på hva du mener med "utdannelse". Folk som er inkompetente, bør få sparken. Det er sånn det er i USA. Folk som er kompetente, men som ikke har de rette papirene, bør selvsagt få lov å gjøre den jobben de mestrer. Det viktige er hva man kan, ikke hvor man har lært det.

 

Screw gatekeepers!

https://www.youtube.com/watch?v=yFkPuC4I_hY

 

Synes du at vi skal ansette leger som lært kirugi på egenhånd eller vil du ansette en kirugu med papirer? IT-systemer håndterer mye av medisineringen i dag.

Endret av Permanent jobb
Lenke til kommentar

Synes du at vi skal ansette leger som lært kirugi på egenhånd eller vi ansette en kirugu med papirer? IT-systemer har håndterer mye av medisineringen i dag.

 

Jeg mener vi skal ansette kirurger som kan kirurgi. Om de har lært det på en skole eller på egenhånd, spiller ingen rolle så lenge de kan faget. (Men det skal godt gjøres å lære kirurgi på egenhånd). Hvorvidt de kan kirurgi, kan bevises med en test i kirurgi, på samme måte som programmerere ofte må igjennom en programmeringstest før de ansettes. (Og godt er det, for ekte programmeringstester har de ikke på universitetene. Ihvertfall da jeg studerte, var eksamen å skrive kode for hånd + prosjekter som enkelt kunne outsources til India. Slike eksamener beviser ikke ekte kompetanse. Derfor er det mange med mastergrad i IT som stryker på en enkel programmeringstest.

Lenke til kommentar

Det er vel som ved førerprøven, at en sensor sitter og følger med, med argusøyne?  :) Eller at de har noen dukker som brukes til test? Jeg vet ikke hvordan de gjør det ved medisinutdanningen, men på en eller annen måte må de teste at folk kan kirurgi? (med mindre den utdanningen er like dårlig som IT-utdanningen, da).

Endret av Markedsfundamentalisten
Lenke til kommentar

Det er vel som ved førerprøven, at en sensor sitter og følger med, med argusøyne?  :) Eller at de har noen dukker som brukes til test? Jeg vet ikke hvordan de gjør det ved medisinutdanningen, men på en eller annen måte må de teste at folk kan kirurgi? (med mindre den utdanningen er like dårlig som IT-utdanningen, da).

 

Men du vill jo bli testet av en som bare mener på at han kan det, ikke en som faktisk har gradvis gjort praktiske tester. Det er jo litt skremmende spør du meg :p

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Det som går igjen i alle innlegg her at man må ha utdanning for å jobb som IT-konsulent. Utdanningen trenger ikke å være relevant, men det vedkommende må ha en utdanning.

 

Det tror jeg stemmer med virkelighet.

 

Hvis du ser bort i fra sertifiseringer jeg har tatt i senere tid har jeg kun videregående som utdannelse og jeg har jobbet med IT siden tidlig 2000-tallet. Jobber i dag som seniorkonsulent / cloud architect. Etter hva jeg selv har erfart er erfaring innen relevante felt minst like viktig som utdannelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...