torest Skrevet 15. august 2018 Skrevet 15. august 2018 Verdens første autonome containerskip skal bygges i Norge
G Skrevet 15. august 2018 Skrevet 15. august 2018 Er det noe fare for småbåtene når slike autonome kolosser seiler i skjærgården?
3irik Skrevet 15. august 2018 Skrevet 15. august 2018 Er det noe fare for småbåtene når slike autonome kolosser seiler i skjærgården? Dette er jeg veldig spent på - Jeg regner med å tøffe rundt i en liten snekke i Eidangerfjorden også i 2020. Bør jeg være redd?
Tore Rosander Skrevet 15. august 2018 Skrevet 15. august 2018 Er det noe fare for småbåtene når slike autonome kolosser seiler i skjærgården? Dette er jeg veldig spent på - Jeg regner med å tøffe rundt i en liten snekke i Eidangerfjorden også i 2020. Bør jeg være redd? Har ikke småbåter vikeplikt for slike skip uansett? 1
3irik Skrevet 16. august 2018 Skrevet 16. august 2018 Har ikke småbåter vikeplikt for slike skip uansett? Jo, og jeg pleier å holde meg godt unna stedene disse skipene traffikerer, men dersom jeg må krysse banen til denne båten og får motorstopp - klarer den å unngå meg?
Camlon Skrevet 16. august 2018 Skrevet 16. august 2018 (endret) Jo, og jeg pleier å holde meg godt unna stedene disse skipene traffikerer, men dersom jeg må krysse banen til denne båten og får motorstopp - klarer den å unngå meg? Hvis båten har høy fart så er nok svaret nei, den er ikke programmert til å unngå små båter som er langt unna og den vil ikke klare å unngå båter som er nærme. Men det samme kan skje med et vanlig containerskip. Endret 16. august 2018 av Camlon 1
3irik Skrevet 16. august 2018 Skrevet 16. august 2018 Hvis båten har høy fart så er nok svaret nei, den er ikke programmert til å unngå små båter som er langt unna og den vil ikke klare å unngå båter som er nærme. Men det samme kan skje med et vanlig containerskip. Håper ikke det holder så høy fart inne i Eidangerfjorden, det gjør ikke andre conteinerskip. Scenarioet jeg beskrev har faktisk skjedd meg, da la conteinerskipet seg så nært land som mulig og klarte å unngå meg med et par meter å gå på. Forhåpentligvis vil autonome skip kunne gjøre det samme. 1
Roger Hansen Skrevet 16. august 2018 Skrevet 16. august 2018 Har ikke småbåter vikeplikt for slike skip uansett? Jo, og jeg pleier å holde meg godt unna stedene disse skipene traffikerer, men dersom jeg må krysse banen til denne båten og får motorstopp - klarer den å unngå meg? Svaret der er vel ganske enkelt; legg deg bak og ikke foran fartøyet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå