Gå til innhold

Denne Macbooken koster 75 000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har dere ikke allerede testet MacBook Pro 13 og 15 med mindre lagringsplass?

 

Eller skal dere begynne å teste alle bærbare PCer i alle tilgjengelige konfigurasjoner?

 

Det høres ressurskrevende ut. Lykke til!

 

13-tommeren er testet, men vi har ikke testet 15-tommeren. Det blir ganske forskjellige produkter når den ene har integrert grafikkløsning mens den andre har dedikert grafikkort. Helt enig i at det hadde vært ekstremt ressurskrevende, og unødvendig, å teste alle forskjellige konfigurasjoner :)

 

- Niklas

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Setter man begge modellene til sammenlignbare spesifikasjoner; 16 GB minne, Core i7-prosessor og 1 TB lagring, koster faktisk Surface Book 2 mer. MacBook Proen havner på 36 000 kroner mens Surface Book 2 lander på 39 000 kroner.

Altså, en i7 er ikke bare en i7 da... 2,4 eller 6 kjerner? Hastighet? Strømforbruk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Levert med en i9 og den yter verre enn i7-varianten! Spar pengene, unngå i9-modellen eller Apple-produkter i det hele tatt... Kvaliteten er middelmådig, alikevel betaler du flaggskippris. Hvorfor? Fordi Apple vet at de kan ta slike priser. Hadde vært interessant å sett andelen av kundene som er tenåringer som har mast til seg Apple-produkter fra foreldrene sine.

 

 

Hvorfor fungerer ikke spoiler-tag-en lenger? Lat som at det under er i en spoiler. :)



Endret av AdNauseam
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Levert med en i9 og den yter verre enn i7-varianten! Spar pengene, unngå i9-modellen eller Apple-produkter i det hele tatt... Kvaliteten er middelmådig, alikevel betaler du flaggskippris. Hvorfor? Fordi Apple vet at de kan ta slike priser. Hadde vært interessant å sett andelen av kundene som er tenåringer som har mast til seg Apple-produkter fra foreldrene sine.

 

 

 

Hvorfor fungerer ikke spoiler-tag-en lenger? Lat som at det under er i en spoiler. :)

 

 

 

spoiler funker som bare det :xmas:

 

Har sett brorparten av dem nå. Syntes denne var den aller festligste av dem jeg:

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Levert med en i9 og den yter verre enn i7-varianten! Spar pengene, unngå i9-modellen eller Apple-produkter i det hele tatt... Kvaliteten er middelmådig, alikevel betaler du flaggskippris. Hvorfor? Fordi Apple vet at de kan ta slike priser. Hadde vært interessant å sett andelen av kundene som er tenåringer som har mast til seg Apple-produkter fra foreldrene sine.

 

 

 

 

i9 er da raskere enn i7 modellen.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kan opplyse meg litt om hvorfor minimumsprisen for en 15" MacBook Pro er gått så voldsomt opp de siste årene? For noen år siden fikk man den billigste 15-tommeren til rundt 15 000 kr. Nå må man vel opp i rundt 25 000 kr. Har komponentene blitt så mye dyrere, eller er kvaliteten tilsvarende prisen?

Lenke til kommentar

 

Setter man begge modellene til sammenlignbare spesifikasjoner; 16 GB minne, Core i7-prosessor og 1 TB lagring, koster faktisk Surface Book 2 mer. MacBook Proen havner på 36 000 kroner mens Surface Book 2 lander på 39 000 kroner.

Altså, en i7 er ikke bare en i7 da... 2,4 eller 6 kjerner? Hastighet? Strømforbruk?

Det er en i9 =)

Lenke til kommentar

Noen som kan opplyse meg litt om hvorfor minimumsprisen for en 15" MacBook Pro er gått så voldsomt opp de siste årene? For noen år siden fikk man den billigste 15-tommeren til rundt 15 000 kr. Nå må man vel opp i rundt 25 000 kr. Har komponentene blitt så mye dyrere, eller er kvaliteten tilsvarende prisen?

Dollaren har økt i verdi i forhold til krona. I 2012, når den første 15toms Retina ble introdusert, så var dollaren på 5,8 i snitt for hele året. Nå er dollaren på 8,4. En økning på 44%. Basemodellen for Retina 15 kostet vel 17990 når den ble introdusert sommeren 2012 om jeg ikke husker feil. Så hvis vi legger på 44% på 17990, så havner vi på rundt 25900. Nå koster nye modellen med 6 kjerner 26990. Så da har prisen gått opp med en 1000lapp.

 

Edit: Man får jo mer på nye modellen enn den fra 2012. 2 ekstra  CPU-kjerner, dedikert GPU med 4GB VRAM, 16GB DDR4, i tillegg til mye raskere flash disk.

Endret av MrMarbles
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Etter denne varme sommeren, så erfarer man at det viktig å velge en PC som fungerer godt i varme omgivelser. Min kollega har en rå Surface book 2. Men den tålte ikke 30 grader i luften. Tek, kan dere utvide testene deres til å omfatte også smertegrensen for omgivelsenes temperatur?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dollaren har økt i verdi i forhold til krona. I 2012, når den første 15toms Retina ble introdusert, så var dollaren på 5,8 i snitt for hele året. Nå er dollaren på 8,4. En økning på 44%. Basemodellen for Retina 15 kostet vel 17990 når den ble introdusert sommeren 2012 om jeg ikke husker feil. Så hvis vi legger på 44% på 17990, så havner vi på rundt 25900. Nå koster nye modellen med 6 kjerner 26990. Så da har prisen gått opp med en 1000lapp.

 

Edit: Man får jo mer på nye modellen enn den fra 2012. 2 ekstra  CPU-kjerner, dedikert GPU med 4GB VRAM, 16GB DDR4, i tillegg til mye raskere flash disk.

 

Men om man sammenligner et kjøp av billigste MBP i 2012 kontra kjøp av en PC til 10 000 kr i 2012, og tilsvarende kjøp i dag. Er MBP blitt så mye bedre relativt sett i forhold til en 10 000 kr PC at det forsvarer prisøkningen? At modellene blir bedre med raskere prosessorer, mer og raskere minne og raskere harddisker er jo helt naturlig utvikling. Det gjelder jo også vanlige PC-er. Lurer derfor på om det er mer enn kun valutaøkningen som gjør at den er blitt så mye dyrere og kvaliteten sett i forhold til vanlige PC-er er økt tilsvarende.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte min eneste macbook pro når utgaven med sd-slot kom. jeg ville ha den siste med expresscard-slot. Ble å bruke expresscard til esata, ellers lite. Men maskina ser foruten en del riper under vel så fin som når den var ny. byttet en vifte (selv) i den, men det er alt. Utrolig enkel å skru på, alt er så nydelig lagt opp og alt fungerer helt utmerket. Har også en thinkpad t-serie fra samme tid og den er langt fra like godt bygd.

 

Men i dag med alt-limt så holder jeg meg unna macbooks. Thinkpad'en jeg har i dag derimot er veldig lett å skru på. Minne er heller ikke loddet og ssd'en er standard og kan byttes. Men den er desverre en av de få gjenværende. De fleste merker har gått i samme felle som Apple har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123879

 

Har dere ikke allerede testet MacBook Pro 13 og 15 med mindre lagringsplass?

 

Eller skal dere begynne å teste alle bærbare PCer i alle tilgjengelige konfigurasjoner?

 

Det høres ressurskrevende ut. Lykke til!

 

13-tommeren er testet, men vi har ikke testet 15-tommeren. Det blir ganske forskjellige produkter når den ene har integrert grafikkløsning mens den andre har dedikert grafikkort. Helt enig i at det hadde vært ekstremt ressurskrevende, og unødvendig, å teste alle forskjellige konfigurasjoner :)

 

- Niklas

På hvilken måte er denne testen relevant for leserne deres, kontra andre tester dere kan gjøre?

Lenke til kommentar

Men om man sammenligner et kjøp av billigste MBP i 2012 kontra kjøp av en PC til 10 000 kr i 2012, og tilsvarende kjøp i dag. Er MBP blitt så mye bedre relativt sett i forhold til en 10 000 kr PC at det forsvarer prisøkningen? At modellene blir bedre med raskere prosessorer, mer og raskere minne og raskere harddisker er jo helt naturlig utvikling. Det gjelder jo også vanlige PC-er. Lurer derfor på om det er mer enn kun valutaøkningen som gjør at den er blitt så mye dyrere og kvaliteten sett i forhold til vanlige PC-er er økt tilsvarende.

Jeg tror nok Apple gjør som de vil her. For oss nordmenn er det ganske kjipt, da prisene har økt betraktelig pga. dollaren. I 2014 kunne man kjøpe Retina 13 med 512GB SSD til 14990 uten noen form for rabatt. Nå må du betale 22190 for tilsvarende modell med 512GB flash. Virker utelukkende å være pga. dollaren. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...