Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

11 år på AAP ikke nok?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Fra 2006 til 2017 var jeg på attføringspenger/arbeidsavklaringspenger og ble prøvd ut i alt fra praksis i skjermet virksomhet til praksis i ekstern bedrift, med det resultat at jeg ble progressivt dårligere i helsetilstanden. Ingen av utprøvingene var suksessfulle. I 2017 ble jeg fortalt av NAV at de kom til å avslutte AAP etter å ha brukt opp 2 år med unntak/ekstra tid, og jeg ble oppfordret til å søke uføretrygd. Jeg gjorde det i januar i år, etter å ha prøvd meg som deltidsstudent høsten 2017, der det også ikke gikk bra. Kontaktperson sa i et møt begynnelsen av 2018 at den uføresøknaden mest sannsynlig gikk igjennom. I august 2018, ca 8 måneder senere, får jeg beskjed om at søknaden ble avslått. De mente at vilkåret om utprøving ikke var tilstrekkelig og at jeg trenger mer utprøving. Da jeg ringte inn for å få en mer utfyldende forklaring på avgjørelsen, ble det fortalt at de ikke visste hvor mye nedsatt arbeidsevne jeg hadde. De kunne altså ikke innvilge uføretrygd om siden de ikke visste om prostentandelen jeg var nedsatt. At jeg var syk var de inneforstått med, men det var ikke det som var uavklart.

 

Hvor mange år til i nav må jeg utredes før de vet om jeg har nedsatt arbeidsevne eller ikke?

 

Anonymous poster hash: 1146b...899

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I vedtaksbrevet står det:

 

Dato: 14. august 2018

 

NAV har avslått søknaden din om uføretrygd

 

Vi har avslått søknaden din om uføretrygd som vi mottok 9. januar 2018.

 

Begrunnelse for vedtaket

 

For å ha rett til uføretrygd må du oppfylle alle disse vilkårene:

 

• Du må være mellom 18 og 67 år.

 

• Du må ha vært medlem av folketrygden i de siste tre årene fram til uføretidspunktet, eller oppfylle en av unntaksreglene for medlemskap.

 

• Inntektsevnen din må være varig nedsatt med minst 50 prosent på grunn av sykdom og/eller skade, eller du må oppfylle en av unntaksreglene.

 

• Sykdommen eller skaden din må være hovedårsak til din nedsatte inntektsevne.

 

• Du må ha gjennomført all hensiktsmessig behandling og arbeidsrettede tiltak, som kan bedre inntektsevnen din.

 

Vi har kommet fram til at du ikke oppfyller alle disse vilkårene.

 

Vi har ut fra sakens opplysninger vurdert at du har gjennomført hensiktsmessig behandling per dags dato.

 

Du har imidlertid ikke gjennomført arbeidsrettede tiltak eller forsøkt annet arbeid som kan bedre dine inntektsmuligheter i arbeidslivet i tilstrekkelig grad.

 

Det fremkommer av rapport fra ARK at du fremdeles har en noe redusert arbeidsevne, og at du kan ha behov for tilrettelegging. Det er dermed sannsynlig at du vil kunne ha en arbeidsevne med riktig tilrettelegging.

 

Det fremkommer av rundskrivet til paragraf 12-5, andre ledd, at vilkåret om å ha gjennomgått hensiktsmessig behandling og arbeidsrettede tiltak vil være strengere jo yngre personen er. Dette gjelder også der det tidligere er forsøkt tiltak.

 

Du er svært ung i uføresammenheng, og vilkår om at du må ha gjennomført alle hensiktsmessige arbeidsrettede tiltak vurderes derfor strengt. Det står også i rundskrivet til paragraf 12-5, første ledd, at jo yngre man er, jo mer tungtveiende medisinske forhold må foreligge for å kunne konstatere at det foreligger åpenbare grunner til at tiltak ikke kan gjennomføres.

 

Ut ifra dokumentgrunnlaget i saken din, kan vi ikke se at det foreligger åpenbare grunner til at du ikke kan gjennomføre ytterligere arbeidsrettede tiltak. Det er derfor for tidlig å ta stilling til i hvor stor grad inntektsevnen din er varig nedsatt, og om dette skyldes sykdom eller skade.

 

Du oppfyller ikke vilkårene, og vi avslår derfor søknaden din om uføretrygd.

 

Vedtaket er gjort etter folketrygdloven §§ 12-5 til 12-7.

 

Med vennlig hilsen NN e.f. Saksbehandler NAV Forvaltning



Anonymous poster hash: 1146b...899
Lenke til kommentar

Har du fått avklart arbeidsevne ved ett eller annet punkt? Hvis ikke så er det neste steg, at du blir satt i tiltak for å bli observert og vurdert, så de kan få en vurdering av dine arbeidsevner og hvor svekket den er. Dette gjør du selvsagt i samarbeid med NAV.

 

Jeg trodde det var det som var poenget med hele den perioden jeg var under AAP. Det er jo det som er hensikten med det opplegget, det ligger jo litt i navnet? Jeg kan ikke huske at NAV noen gang sa til meg at i denne perioden fra her til der skal din arbeidsevne kartlegges. Jeg trodde det kom frem under de 11 årene jeg var under AAP.

 

Anonymous poster hash: 1146b...899

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja det er typisk nav, politikerne og nsb. Det skal spares penger og øke inntektene.

Dermed går det ut de svakeste i samfunnet, hvorfor gi penger gratis for folk ikke gidder å jobbe.

I usa eller polen får man ikke penger på sølvfat derfor skal man ikke få det i norge heller.

 

Generielt er man heldig hvis man får trygd i 2 år før pengene avsluttes.

Uten en jobb er det vanskelig å skaffe penger. Kan jo prøve lotto eller kjøpe aksjer å se hvor langt man kommer. Ellers får man håpe man har rike foreldre eller venner.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AAP er ikke en automatisk vurdering av dine resterende arbeidsevner nei, det er blitt mer hva man slenge alle man ikke vil ha på sosialstønad på (ser sikkert bedre ut at man er på AAP enn sosialstønad). Burde egentlig ikke være vanskelig å sette sammen bitene for NAV, og har faktisk hørt at de avslår ALLE første gang (antar at dette er fordi mange bare vil gi opp når de får det første avslaget, NAV tjener på at du gir opp).

Hva sier din saksbehandler TS? Hva sier legen din? Hva slags sykdommer/skader er det snakk om? (om du ønsker å utbrodere, kan kanskje gi litt innsikt i hvorfor ufør ble avslått og hjelpe andre med å finne ut av hva du burde gjøre nå)

Lenke til kommentar

Man må være ganske frisk for å kunne være syk her i landet.

 

Dessverre er det mange som feilaktig tror at så fort de sorterer inn under NAV så kan de bare legge inn årene og la NAV ta styringen. Det er ikke tilfelle. Man må selv bruke mye energi og krefter på å være proaktiv, undersøke tilbud, muligheter og hva man har krav på og i stor grad ta en ganske aktiv styringsrolle selv. Gjør man ikke det ender man fort opp med å falle gjennom.

 

Still i stand et møte med din saksbehandler i NAV og be om hjelp og råd til å legge en slagplan fremover. Som sagt: det er du som sitter i førersetet her, NAV er tenkt å være et hjelpeverktøy for deg.

Lenke til kommentar

Det er billigere å ha folk på AAP enn at de får Ung Ufør, derfor drøyer de lengst mulig

Tipper de har et internt notat på dette

Nå hjelper det vel ikke bare å holde folk på AAP. - Ung ufør regnes jo tilbake og etterbetales dersom du ble syk innenfor aldersgrensen og tilfredstiller de andre kravene.

 

- du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk

- sykdommen er klart dokumentert av lege/spesialist

- du søker om uføretrygd før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Man får først innvilget ufør, og etter en ny prosess ung ufør. I hvert fall var det sånn i mitt tilfelle. Jeg trengte ikke søke på det, det gikk av seg selv, men det var kanskje fordi mitt grunnlag (asperger) åpenbart oppstår før fylte 26. De lot meg heller ikke søke før de var sikre på at det ville gå gjennom. Uansett er jeg langt unna å ha prøvd alle muligheter selv etter åtte år på AAP - ser ut som du har prøvd mye mer enn meg -  så det er åpenbart et skjønnsmessig spørsmål. Ordlyden er all hensiktsmessig behandling - spørsmålet er altså ikke om du har krysset av i alle rutene, men om det er noen vits å krysse av i flere. Det er dette du bør krangle på.  Ikke gi deg.



Anonymous poster hash: df417...4ce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...