Gå til innhold

EU kan forby Apples Lightning-kabel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er prisverdig at EU vil begrense mengden spesialavfall og gjøre livet enkelt for forbrukere. Men Micro-USB har vært en tragedie når det kommer til pålitelighet. Jeg er nok ikke alene om å ha fem-seks halv-defekte ladere liggende, og ha data over USB kun som en fjern drøm. Hvis USB-C viderefører tradisjonen, blir det fort en stor kilde til avfallsproblemer alene. Jeg savner de gamle laderne med solide plugger som bare var til strøm, og uten en lang "brekkstang" stikkende ut av telefonen. Jeg er veldig skeptisk til at EU skal bruke makt til å hindre innovasjon på dette området, om det så bare er Apples kunder som nyter godt av at EU holder fingrene av fatet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Er det virkelig ikke andre ting EU kan ta tak i? Kan de ikke heller fokusere på all den dritten som alle produkter nå skal pakkes inn i. Kjøp noe på Biltema eller Clas Olson og du må ha power tools for å åpne skiten. Det er så mye plast!

 

Og hvis alle skal bruke samme kabel, burde ikke alle også da bruke samme batteri? Et batteri er da mye mer skadelig for miljøet enn 10 kabler. Tving alle til å bruke samme type batteri, så kan vi se på disse kablene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

USB-C har dessverre vært en skuffende opplevelse for min del. Teoretisk sett er USB-C fantastisk, men i praksis har kontakten vært dårligere enn både lightning og micro-USB. F.eks. fungerer USB-C kablen som følger med min MacBook Pro svært dårlig på min Galaxy S8. Bare man ser litt hardt på telefonen så mister den kontakten og slutter å lade. Har prøvd både billige og dyre tredjeparts-ledninger og jeg stoler aldri på at de er tilkoblet før jeg ser ladesymbolet på telefonen. Har i tillegg hatt problemer med dårlige forbindelser i flere andre bruksområder for USB-C

 

Apples ladekabler har aldri vært kjent for kvalitet. Virker å gjelde de meste apple produserer for tiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Oh fuck off. Jeg har tilbehør liggende til Lightning som jeg har brukt på forskjellige enheter fra Lightning kom ut. I mellomtiden har "standarden" gått fra mini USB til micro USB til USB C, ikke medregnet alt annet som ikke bruker standarden (f.eks smartklokker, Surface, BT-hodetelefoner). Samtidig har jeg nå fire USB C enheter med skjermer, og en USB C HDMI-adapter som ingen av dem støtter. De enhetene er desidert verst å kjøpe tilbehør til, fordi ingen stopper noen fra å bruke USB C kontakten til hva de vil.

 

Gi meg Lightning any day, over hva som helst annet. Ikke bare er det det tilbehøret jeg har som jeg har hatt lengst og som fortsatt er i bruk, men det er det tilbehøret jeg har hvor det faktum at kontakta passer er en indikasjon på at tilbehøret fungerer. USB C kan dra til helvete i påvente av en standard som er låst nok til at den faktisk forblir en standard.

 

Problemet er jo hvor mye el avfall det produseres fordi apple ikke benytter seg av standarden

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På tide å gi Apple bøter for vær iphone solgt siden 2010 som ikke hadde USB/micro/c

 

Lightning gir INGENTING av verdi utover hva USB-C gir.

Herre så glad jeg er for at iPhone og iPad aldri har tatt i bruk de elendige mini/micro-USB pluggene!

 

Hvis USB-C er like bra som Lightning så kan de for min del gjerne bytte til det. Syns også at det fremover nå kommer et valg om man vil få med ny lader eller ikke til produktene.

 

Har huset fult av USB ladere og trenger ikke flere. På loftet har jeg en hel haug med andre type ladere som har fulgt med diverse apparater.

Kanskje på tide at man lager en slags felles standard slik at man kan velge bort lader/trafo ved neste kjøp av f.eks. ny barbermaskin, el-tannbørste, trådløs høyttaler, modem, router ++++

Endret av Joooakim
Lenke til kommentar

Hmmm. Hvis ryktene stemmer så vil årets telefoner komme med en usb-c lader. Hvis dette stemmer så vil de også nødvendigvis komme med en usb-c til lightning kabel. (forutsatt at telefonen har en lightning plug). Da vil man ikke behøve en overgang lengre. De av oss som har en macbook pro og har lust til å hurtiglade en ipad pro har nok allerede kjøpt en slik kabel da den er nødvendig for å hurtiglade en ipad pro.

 

Ser virkelig ingen annen grunn til å ha USB-C i ladern sin kontaktside og Lightning i andre enden, enn at det gir enda en variant av kablene som brukeren må ha. Altså nytt melke-penger-produkt.

 

Det er vel den største grunnen til at Apple har tviholdt på å fremdeles gå sin egen vei. At de "tror" (de gjør selvsagt ikke det) de overholder standarden og den avtalen om standardisering ved å ha standard USB i selve laderen, hjelper bare delvis. Spesielt når de på flere av produktene krever at utstyre skal være godkjent av dem selv for å virke.

 

Oh fuck off. Jeg har tilbehør liggende til Lightning som jeg har brukt på forskjellige enheter fra Lightning kom ut. I mellomtiden har "standarden" gått fra mini USB til micro USB til USB C, ikke medregnet alt annet som ikke bruker standarden (f.eks smartklokker, Surface, BT-hodetelefoner). Samtidig har jeg nå fire USB C enheter med skjermer, og en USB C HDMI-adapter som ingen av dem støtter. De enhetene er desidert verst å kjøpe tilbehør til, fordi ingen stopper noen fra å bruke USB C kontakten til hva de vil.

 

Gi meg Lightning any day, over hva som helst annet. Ikke bare er det det tilbehøret jeg har som jeg har hatt lengst og som fortsatt er i bruk, men det er det tilbehøret jeg har hvor det faktum at kontakta passer er en indikasjon på at tilbehøret fungerer. USB C kan dra til helvete i påvente av en standard som er låst nok til at den faktisk forblir en standard.

 

At du har masse utstyr som ikke fungerer mot andre merker, og da med Apple-spesifikk tilkobling, er jo nettopp et negativt resultat av at de ikke overholder reglene om standarden. Hadde vært mye bedre om de føyde seg, og begynte å samarbeide med de andre, for å få en felles kabelløsning.

 

Det er heller ingen låsing av innovasjon. De kan fremdeles bli enige med de andre om hvordan kablene og pluggene kan utvikles til å bli bedre. Idéen med en lightningkabel er god. Det skal de ha. En kabel som man slipper tenke på hvilken vei som skal stå, og ingen "pinne" som skal i senteren av kabelen, gjør den mer robust. Dog er den mer tilgjengelig for påvirkning utenfra, men da er det ihvertfall lettere å komme til med å rense kontaktpunktene, og faktisk også plugghullet på tilhørende utstyr.

 

Er ikke vanskelig å se at USB-C hentet idéen til USB-C fra nettopp lightning, men hadde da vært bedre om de hadde samarbeidet med andre om den eller tilsvarende, forbedret plugg.

 

Jeg håper EU får tvunget flere produkter til å skifte over til USB-C. At det kommer nye power banks, kameraer, PC-er osv. uten USB-C i dag syns jeg lite om.

 

Tåpelig hateboy-kommentar. Religiøse forhold til produkter slik du virker å ha til Apple forsøpler tråder som dette.

 

Apple skrev under avtale om å gå sammen for en standard, men resultatet er at det er minst like mange konkurrerende standarder i dag som tidligere. Dette er ikke Apple vs Android, men for eller mot standariseringen Apple faktisk skrv under på å forplikte seg mot. Så det er jammen på tide EU nå ber de skjerpe seg.

 

Jeg synes ikke noe om proprietære løsninger. Men jeg er samtidig skeptisk til at EU blander seg inn på dette nivået her.

 

EU i dette tilfelle er faktisk de som har måttet gå inn for å få standardisering. Hadde de ikke gjort det, hadde du neppe kunnet plugge lightning-kabelen din inn i kollegaens Samsung/LG/HTC/Huawei/ASUS-lader for å fått strøm til iPhonen din. Du burde altså ha takket de for det, istedet for å bli sur for at de vil at du og jeg skal kunne lade telefonene med samme kabel og ladeadapter, fremfor å lete etter en med riktig plugg.

 

Egentlig håper jeg de blir enda strengere, slik at de alle må enes om en standard, og holde seg til den i en viss periode som minimum, og en erstatning/editering av versjonen må alle de store produsentene enes om. De små vil følge de store her, om de vil ha sjanse til å levere til kundene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

USB-C har dessverre vært en skuffende opplevelse for min del. Teoretisk sett er USB-C fantastisk, men i praksis har kontakten vært dårligere enn både lightning og micro-USB. F.eks. fungerer USB-C kablen som følger med min MacBook Pro svært dårlig på min Galaxy S8. Bare man ser litt hardt på telefonen så mister den kontakten og slutter å lade. Har prøvd både billige og dyre tredjeparts-ledninger og jeg stoler aldri på at de er tilkoblet før jeg ser ladesymbolet på telefonen. Har i tillegg hatt problemer med dårlige forbindelser i flere andre bruksområder for USB-C

 

Høres ut som du har samme problem som jeg hadde med min s8+, viste seg at porten var stappfull av støv og det var derfor den løsnet så lett... (hadde det slikt i ca 6 mnd). Løste lett med en binders og litt graving :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snowleopard:

Det er heller ingen låsing av innovasjon. De kan fremdeles bli enige med de andre om hvordan kablene og pluggene kan utvikles til å bli bedre. Idéen med en lightningkabel er god. Det skal de ha. En kabel som man slipper tenke på hvilken vei som skal stå, og ingen "pinne" som skal i senteren av kabelen, gjør den mer robust. Dog er den mer tilgjengelig for påvirkning utenfra, men da er det ihvertfall lettere å komme til med å rense kontaktpunktene, og faktisk også plugghullet på tilhørende utstyr.

 

 

 

Er ikke vanskelig å se at USB-C hentet idéen til USB-C fra nettopp lightning, men hadde da vært bedre om de hadde samarbeidet med andre om den eller tilsvarende, forbedret plugg.

 

Det at alle går sammen om "innovasjonen" er ikke noen garanti for et godt resultat, som vist med Micro-USB. Nettopp det at noen går egne veier gjør jo at man får testet flere løsninger på markedet, og ikke bare på papiret. Du skrev jo selv at Lightning antagelig har inspirert USB-C. Jeg ser for meg Apple uten Lightning på markedet prøve å overbevise de andre om at det er bedre med en symmetrisk plugg enn med Micro-USB, bare for å bli sablet ned over økte kostnader etc. Men nå lar det seg gjøre, kanskje takket være at Apple demonstrerte Lightning i markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei langt i fra, Dette handler om noe alle har gjort i alle år og apple nekter, og tviholder til sine adapter opp og ned, isteden for og følge etter hva som er defakto standard, at du tolker det som hat/fanboy sier mer om deg at du tolker alt som er noe negativ ladet til apple som kritikk.

Hvordan du får det til ikke å være kritikk av Apple forstår jeg ikke helt, men skjønner ikke helt hvorfor det skulle være galt med kritikk. Tvert i mot vil hvertfall jeg si at kritikk er på sin plass her? Ellers får vi vel bare være uenige. Apple har vært større forkjemper for USB-C enn de fleste andre på sine PC-er(og ikke skjønner jeg hvorfor, MagSafe var en genial løsning). At iPhone ikke enda har skiftet over er irriterende, men å bøtelegge tilbake flere år som du mener man burde blir helt feil. For det første var Lightning-porten milevis bedre enn Micro-USB på alle områder utenom kryss-kompatibilitet. For det andre har ingen gjort noe ulovlig her teknisk sett. At EU ikke har klart å tvinge selskap over på felles standarder får de ta på sin kappe. Selskap driver business og det vil de alltid gjøre.

 

I dag burde alle ultrabooker, tablet, telefoner osv komme med USB-C som lade port, ikke noe sære ting fra en leverandør som krever høye summer fra alle som vil bruke den, dette handler ikke om forbrukeren for apple de driter dem i. De vil selge og ta for apple er et gunstig med sin egen plugg. derfor burde EU bøtelegge de så kraftig at det svir.

Det er dette jeg mener er så irrasjonelt. Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener med alt du skriver her, men først: Apple driter ikke noe mer eller mindre i forbrukeren enn alle andre i bransjen. Jeg vet ikke om du er naiv eller bare hater Apple så sterkt, men å tro at Apple er onde og/eller at alle andre er snille blir for dumt spør du meg. Jeg er enig i at alle produkter burde komme med USB-C og det er jo nettopp det de prøver på nå. Å bøtelegge kun Apple, som jo faktisk også har vært en av de største forkjemperne på USB-C er dog tåpelig og litt for ekstremistisk påstand for meg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at alle går sammen om "innovasjonen" er ikke noen garanti for et godt resultat, som vist med Micro-USB. Nettopp det at noen går egne veier gjør jo at man får testet flere løsninger på markedet, og ikke bare på papiret. Du skrev jo selv at Lightning antagelig har inspirert USB-C. Jeg ser for meg Apple uten Lightning på markedet prøve å overbevise de andre om at det er bedre med en symmetrisk plugg enn med Micro-USB, bare for å bli sablet ned over økte kostnader etc. Men nå lar det seg gjøre, kanskje takket være at Apple demonstrerte Lightning i markedet.

 

Nei, selvsagt ikke. Men det hindrer jo ikke at de utforsker på egenhånd, og så legger dette frem for de andre, når konseptet er utredet til en viss grad. Så får man innspill fra de andre, som kanskje også har sine idéer og konsepter. Så diskuterer man sammen hva man mener er et godt felles utgangspunkt. Det er gjerne slik standariseringsarbeid foregår.

Lenke til kommentar

Da kanskje det da i uoverskuelig tid fremover blir slutt på Apple-eiere med tomt batteri som løper fra kontor til kontor for å finne lader.. :p

Jeg minnes også tiden med egne ladere for hver eneste produsent, de hadde i tillegg mange versjoner hver!

 

Hos meg er det motsatt. De som kommer på besøk og som alltid skal låne lader er *droid folka :)

Lenke til kommentar

mange nye bærbare pc`er (inkludert apple) har begynt å bruke USB type C som ladekabel, så de må vell bare tjene på det at mobilene bruker samme ledning?

 

Nei. Apple tar omlag 30,- i lisensgebyr per lader produsert av andre enn dem, for at de skal godkjennes og merkes med "made for iPhone". Det blir fort enorme summer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det virkelig ikke andre ting EU kan ta tak i? Kan de ikke heller fokusere på all den dritten som alle produkter nå skal pakkes inn i. Kjøp noe på Biltema eller Clas Olson og du må ha power tools for å åpne skiten. Det er så mye plast!

Kansje litt off topic, men ting må pakkes slik for at det ikke skal bli stjelt.

Så dette er litt selvforskyldt av folket.

 

Finnes det ett produkt som er lite og enkelt og åpne, vil noen åpne det og putte innholdet i lomma. Dette kjenner nok alle som jobber eller har jobbet på clas, biltema, jula osv godt til.

 

Ellers er det bare bra at apple folk får ladet når dem er på besøk hos meg. Digger usb c.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...