Gå til innhold

Bevepnet Politi dreper en med Down syndrom og lekepistol ... er det slik vi vil ha det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg HAR leste enda en gang ... etter å ha lest det to ganger før jeg postet ettersom det fremsto som utrolig at du ikke vil at barn skal ha adgang til lekepistoler. Dog, det er det som står der.

 

Mulig din formulasjon ikke stemmer overens med hva du mener?

Jo ser den nå. Må deles opp i to deler "Som ... ekte våpen med sikker oppbevaring så barn ikke får tilgang". Altså at barn ikke får tilgang til ekte våpen og tilbakestående ikke får ha tilgang til realistiske våpenkopier uten oppsyn. En unge på 9 år med en 45 cm lang M16 rifle klarer politiet sånn cirka å forstå ikke er ekte men når det er en mannsperson på 28 med en 1:1 kopi av en Mp5 så blir det uakseptabelt vanskelig for politiet å skille mellom ekte våpen og kopi. Ergo står det på vergen å ikke skape en situasjon hvor politiet må skyte personen de har ansvaret for siden den personen selv ikke kan forventes å gjøre dette gitt deres mentale kapasitet og kan heller ikke følge politets ordrer.

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar

Mildt sagt pussig at kun en av de to politimennene som skyter Erik i ryggen tiltales for dette.

 

Hvordan kunne Politiet vite dette? Altså ingen tiltale fordi de ikke hjalp Erik etter å ha skutt ham ... fordi han, ifølge obduksjon, ikke sto til å redde.

 

Burde ikke også dette ta med som faktorer det Politiet visste-trodde på stedet? Samt det de IKKE visste .. nemlig at det ikke var mulig å redde Eriks liv .... forutsatt at det stemmer overens med virkeligheten.

1. Fordi de tar høyde for hvordan situasjonen fremstod for hver enkelt? Altså at tjenestemann 1 av en forståelig grunn ikke rakk å stanse skytingen, mens tjenestemann 2 burde ha forstått det. Hvem sitt skudd traff til hvilken tid osv. For eksempel.

 

2. Mulig at fordi skuddene i utgangspunktet var hjemlet, så var den antatte trusselen så høy at det å avvente var forsvarlig(gitt informasjonen de hadde tilgjengelig). Påpeker at dette da er spekulasjon fra min side.

Lenke til kommentar

1. Fordi de tar høyde for hvordan situasjonen fremstod for hver enkelt? Altså at tjenestemann 1 av en forståelig grunn ikke rakk å stanse skytingen, mens tjenestemann 2 burde ha forstått det. Hvem sitt skudd traff til hvilken tid osv. For eksempel.

Det er umulig å si noe sikkert om i kuleregnet de hadde der.

 

2. Mulig at fordi skuddene i utgangspunktet var hjemlet, så var den antatte trusselen så høy at det å avvente var forsvarlig(gitt informasjonen de hadde tilgjengelig). Påpeker at dette da er spekulasjon fra min side.

Kan ikke se at det tilsier at man ikke gir førstehjelp, eller tilkaller ambulanse umiddelbart.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er umulig å si noe sikkert om i kuleregnet de hadde der.

 

Kan ikke se at det tilsier at man ikke gir førstehjelp, eller tilkaller ambulanse umiddelbart.

Ja. Er nok ikke lett for etterforskerne å nøste opp i nei.

 

Tilkalle ambulanse burde det absolutt ha gjort. Men at de ikke startet førstehjelp på en person de trodde hadde MP5, har jeg forståelse for dersom det var uvisst om han var uskadeligjort. Er vanlig og fullstendig innafor å sikre stedet før man starter førstehjelp.

Lenke til kommentar

Ja. Er nok ikke lett for etterforskerne å nøste opp i nei.

Umulig tror jeg.

 

Tilkalle ambulanse burde det absolutt ha gjort. Men at de ikke startet førstehjelp på en person de trodde hadde MP5, har jeg forståelse for dersom det var uvisst om han var uskadeligjort. Er vanlig og fullstendig innafor å sikre stedet før man starter førstehjelp.

Enig ... dog sikringen burde ikke ta mer en 1min etter skytingen var avsluttet.
Lenke til kommentar

Ok, han avgikk ved døden 20 år gammel. Men jeg tviler på at han hadde full høyde med Downs slik en voksen ung mann ville ha hatt:

Alt dette er irrelevant. En person med DS som skyter på deg er like farlig som en person uten DS som skyter på deg. Og nei, jeg sier ikke at han faktisk skjøt. Jeg prøver å illustrere et poeng.

 

Og veldig viktig i sakens videre forløp. Han fikk ikke legetilsyn før etter 25 - 30 minutter. Politiet har forsømt grovt her.

Er de tiltalt for dette? Det er uansett ikke det jeg diskuterer. Jeg skriver om skuddet i ryggen. Er det noen spesiell grunn til at du avsporer så voldsomt?

 

Edit: Nei, de er ikke tiltalt for det. Tvert imot trodde de det var sprengstoff der, og det var derfor de måtte vente på en spesialenhet for å ta seg av det:

 

https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/23-av-skotten-mot-eric-torell-var-lagliga/

 

Så det er jammen ikke rart at Downs-gutten ble redd og har snudd seg. Kanskje politi burde ta med den faktoren sin i videre opplæring. Kanskje det er nok med skremmeskudd i første omgang å så se hvordan situasjonen utvikler seg.

Eh ja, det er regler for varselskudd i Norge, og jeg regner med de har det i Sverige også. Men hvis man ikke rekker å skyte varselskudd så rekker man det ikke.

 

Dersom det er trangt og bygårds, så kanskje et skudd i beina som lar seg forbinde i mot forbløding er tilstrekkelig.

Eller enda bedre, pepperspray mot lilletåa!

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen. Dette kom frem ETTER hendelsen. Der og da var det "for all intents and purposes" en gjerningsperson som fremstod som farlig. Atter en gang: Man må bedømme utifra informasjon tilgjengelig for dem der og da. IKKE utifra informasjon som kom frem i ettertid.

Du kan gjenta dette til du blir blå i ansiktet. Det vil aldri gå inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, det er her like sannsynlig at de begynte å skyte mens Erik hadde ryggen til ... og kun fikk ett inn forfra etter han snudde seg som det motsatte.

Ja, bortsett fra at det dødelige skuddet visstnok gikk inn i ryggen da. Men for all del, kjør på med det vanlige greiene dine.

 

Kan ikke se at det tilsier at man ikke gir førstehjelp, eller tilkaller ambulanse umiddelbart.

Hvis du følger litt med så trodde de det var eksplosiver der, og derfor ville de ikke gå frem.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eh ja, det er regler for varselskudd i Norge, og jeg regner med de har det i Sverige også. Men hvis man ikke rekker å skyte varselskudd så rekker man det ikke.

 

 

Ja. Svensk og Norsk Politi har så og si de samme reglene for våpenanvendelse. Som sier at det skal skytes varselskudd og skudd mot beina, dersom omstendighetene tillater det. Dersom omstendighetene ikke tillater det, skytes det mot overkroppen. Ved spesielle tilfeller, kan de også få ordre om å skyte for å drepe. I Norge har det kun skjedd 1 gang.

Lenke til kommentar

 

Eh ja, det er regler for varselskudd i Norge, og jeg regner med de har det i Sverige også. Men hvis man ikke rekker å skyte varselskudd så rekker man det ikke.

 

De skjøt jo 22 varselskudd ... før de plasserte to skudd i ryggen på Erik.

 

Eller skal vi tro at Politiet er så dårlige til å skyte at de bommer med 22 skudd på få meters hold?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 De skjøt jo 22 varselskudd ... før de plasserte to skudd i ryggen på Erik.

 

Eller skal vi tro at Politiet er så dårlige til å skyte at de bommer med 22 skudd på få meters hold?

 

 

3 Politibetjenter som skjøt med MP5, 22 skudd delt på 3. Under ser du hvor kjapt det går. Du får ta den fulle utregningen hvor lenge man trenger å holde på avtrekkeren. MP5 er en sub-machine gun, de er ikke kjent for å ha god treffsikkerhet på avstand. Basically, pistol som har høyere fire rate og større kule kapasitet. (Men det her viste vel ikke du?)

Du er kun opptatt av detaljene som er tatt ut fra hele konteksten, som setter politiet i et dårlig lys. 

 

Og igjen, slutt å underdriv. Man er ikke bare noen få meter unna en trussel når det er eksplosiver i bildet. (Linker til artikkelen der dem viser skisse over plassering til politiet)

 

Visse ting er ganske opplagt men du velger glatt å se bort ifra de faktorene. Sært. 

 

Rate of FIre:

  • 800 rounds/min (MP5A series, MP5/10 and MP5/40)

 

Effective firing range: 

  • 100 m (328 ft) (MP5K, MP5KA1, MP5KA4, MP5KA5, MP5K-PDW)

(https://en.wikipedia.org/wiki/Heckler_%26_Koch_MP5)

 

Skisse av politiets plassering: 

(https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1n61ql/poliser-atalas-for-dodsskjutningen-av-eric-torell)

 

 

PS. her er utregning på hvor kjapt det skytes med MP5, siden det er så ufattelig vanskelig å forstå. 

800/60 = 13,3 skudd i sekundet. 

Så om 3 betjener holder avtrekkeren i et helt sekund så ville de ha skutt 39,9 skudd i totalt. Nå ble det bare skutt 22 skudd. Så hvis alle tre hadde skutt like lenge, 20 millisekund hver betjent utgjorde 22 skudd

Og her settes det spørsmål om dette var overlagt fordi ett eller to av kulene traff han i ryggen i det ene(eller mindre) sekundet av alle 22 kuler som var i bane. Ja, det er jo andre faktorer som spiller inn; som, om de skjøt samtidig osv. Men å ikke forstå hvor fort dette her går, er tåpelig. 

Mrena et al. (2004) forteller at sprengnings radiusen på selvmordsbomber kan være opp til 70 meter. Nå kjenner vi ikke til protokollen til det Svenske politiet men det gir en liten pekepinn på avstanden en bør forholde seg til. 

 

Skjønner godt at du er ingen ekspert på de områdene du uttaler deg om, men kun i affekt av sympati til Eric. Men, det kan være greit prøve å holde seg litt saklig og ikke synse for mye. 

Endret av TxT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

3 Politibetjenter som skjøt med MP5, 22 skudd delt på 3.

 

 

Nei, det var 25 skudd, hvorav den ene skjøt 12.

 

Under ser du hvor kjapt det går. Du får ta den fulle utregningen hvor lenge man trenger å holde på avtrekkeren. MP5 er en sub-machine gun, de er ikke kjent for å ha god treffsikkerhet på avstand. Basically, pistol som har høyere fire rate og større kule kapasitet. (Men det her viste vel ikke du?)

 

 

Hva SF vet skal han få svare for selv, personlig har jeg skutt en del med mp5 - jeg vet godt hva det er. Den har særdeles god presisjon på disse avstandene.

 

Hvor har du det fra at de skjøt på helauto? Har politiet sagt dette, eller finner du det på?

 

Og igjen, slutt å underdriv. Man er ikke bare noen få meter unna en trussel når det er eksplosiver i bildet. (Linker til artikkelen der dem viser skisse over plassering til politiet)

 

 

Det er lett å treffe på de avstandene med en mp5, sikker på at politiet brukte mp5 og ikke pistol? Jeg har ikke lest dette (men det kan godt være jeg som er sløv altså).

 

PS. her er utregning på hvor kjapt det skytes med MP5, siden det er så ufattelig vanskelig å forstå.

800/60 = 13,3 skudd i sekundet.

Så om 3 betjener holder avtrekkeren i et helt sekund så ville de ha skutt 39,9 skudd i totalt. Nå ble det bare skutt 22 skudd. Så hvis alle tre hadde skutt like lenge, 20 millisekund hver betjent utgjorde 22 skudd.

 

 

PS, matten din står til stryk. Du har kommet fram til helt feil svar. Og hvor har du det fra at de skøt med helauto, hvis det ikke er korrekt er (det riktige) mattestykket uinteressant.

 

Og her settes det spørsmål om dette var overlagt fordi ett eller to av kulene traff han i ryggen i det ene(eller mindre) sekundet av alle 22 kuler som var i bane. Ja, det er jo andre faktorer som spiller inn; som, om de skjøt samtidig osv. Men å ikke forstå hvor fort dette her går, er tåpelig.

 

 

Hvis forutsettningen din om at de skjøt alle skudd i en byge på helauto ikke er korrekt er alle disse påstandene dine tåpelige.

 

Mrena et al. (2004) forteller at sprengnings radiusen på selvmordsbomber kan være opp til 70 meter. Nå kjenner vi ikke til protokollen til det Svenske politiet men det gir en liten pekepinn på avstanden en bør forholde seg til.

 

 

Var han ikke rett ved boliger? Fikk politiet evakuert disse i mellomtiden? Hvis ikke, trodde de det lå en selvmordsbomber rett ved bolighus og var livredde for seg selv, men dreit i alle som bodde der?

 

Jeg tror du spekulerer når du sier at politimennene trodde det var en selvmordsbomber, da lite tyder på det ved deres oppførsel ellers.

 

Skjønner godt at du er ingen ekspert på de områdene du uttaler deg om, men kun i affekt av sympati til Eric. Men, det kan være greit prøve å holde seg litt saklig og ikke synse for mye.

Du viser deg ikke akkurat som noen ekspert her du heller....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det var 25 skudd, hvorav den ene skjøt 12.

 

 

Hva SF vet skal han få svare for selv, personlig har jeg skutt en del med mp5 - jeg vet godt hva det er. Den har særdeles god presisjon på disse avstandene.

 

Hvor har du det fra at de skjøt på helauto? Har politiet sagt dette, eller finner du det på?

 

 

Det er lett å treffe på de avstandene med en mp5, sikker på at politiet brukte mp5 og ikke pistol? Jeg har ikke lest dette (men det kan godt være jeg som er sløv altså).

 

 

PS, matten din står til stryk. Du har kommet fram til helt feil svar. Og hvor har du det fra at de skøt med helauto, hvis det ikke er korrekt er (det riktige) mattestykket uinteressant.

 

 

Hvis forutsettningen din om at de skjøt alle skudd i en byge på helauto ikke er korrekt er alle disse påstandene dine tåpelige.

 

 

Var han ikke rett ved boliger? Fikk politiet evakuert disse i mellomtiden? Hvis ikke, trodde de det lå en selvmordsbomber rett ved bolighus og var livredde for seg selv, men dreit i alle som bodde der?

 

Jeg tror du spekulerer når du sier at politimennene trodde det var en selvmordsbomber, da lite tyder på det ved deres oppførsel ellers.

 

 

Du viser deg ikke akkurat som noen ekspert her du heller....

 

 

Javel, jeg la ikke så mye effort på utregningen eller gått over, men man skjønner hvor jeg vil frem til. 22 vs. 25, wow STOR forskjell (bare gjengitt det tallet fra forrige innlegg, du får legge til 3 som traff han da). Du får gjemme deg bak argumentet om det ble skutt hel automatisk eller ikke. Jeg svarte på innlegget og understøttet det med kilder. Om det det nå gjelder andre forhold, er opp til dere å finne av. Bare fordi du setter spørsmål ved noen faktorer så har du ikke argumentert mot noen ting. 

Ja, det ble gjengitt i en artikkel, var en som ringte inn om VÅPEN og BOMBE trussel. 

 

Lenke til kommentar

Javel, jeg la ikke så mye effort på utregningen eller gått over, men man skjønner hvor jeg vil frem til. 22 vs. 25, wow STOR forskjell (bare gjengitt det tallet fra forrige innlegg, du får legge til 3 som traff han da). Du får gjemme deg bak argumentet om det ble skutt hel automatisk eller ikke. Jeg svarte på innlegget og understøttet det med kilder. Om det det nå gjelder andre forhold, er opp til dere å finne av. Bare fordi du setter spørsmål ved noen faktorer så har du ikke argumentert mot noen ting.

Ja, det ble gjengitt i en artikkel, var en som ringte inn om VÅPEN og BOMBE trussel.

 

 

Du fremmer en rekke påstander du ikke har grunnlag for. Dersom det ikke ble skutt med helauto er hele innlegget ditt bare en eneste stråmann. Vis dokumentasjon for påstanden takk.

 

Du hevder at politiet satt 30 minutter og ventet på å gjøre noe med en selvmordsbomber rett ved boliger - uten å igangsette evakuering! Dette er helt sinsykt og disse politimennene bør aldri jobbe som politi igjen. Eller er også dette en stråmann du har lagd. Nok en gang: Dokumenter at politiet fryktet det var en selvmordsbomber - dersom det er sant MÅ de ha sagt det i avhør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du fremmer en rekke påstander du ikke har grunnlag for. Dersom det ikke ble skutt med helauto er hele innlegget ditt bare en eneste stråmann. Vis dokumentasjon for påstanden takk.

 

Du hevder at politiet satt 30 minutter og ventet på å gjøre noe med en selvmordsbomber rett ved boliger - uten å igangsette evakuering! Dette er helt sinsykt og disse politimennene bør aldri jobbe som politi igjen. Eller er også dette en stråmann du har lagd. Nok en gang: Dokumenter at politiet fryktet det var en selvmordsbomber - dersom det er sant MÅ de ha sagt det i avhør.

 

 

Påstanden min viser at det er fullt mulig å skyte 25 skudd fordelt på 3 personer under 1 sekund, uten at man er "trigger happy" som det påstås fra TS. 

Du får lese artiklene som ligger på nett, se om du finner noen stråmenn der.  :ph34r:

Lenke til kommentar

Påstanden min viser at det er fullt mulig å skyte 25 skudd fordelt på 3 personer under 1 sekund, uten at man er "trigger happy" som det påstås fra TS.

Du får lese artiklene som ligger på nett, se om du finner noen stråmenn der. :ph34r:

Alt jeg finner på nett sier at det var tjenestepistolene de skjøt med og ikke mp5.

 

Hva sier det om påstandene dine?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

antallet skudd er mer eller mindre uvesentlig.
Se noen videoer av skyteepisoder på nettet så innser man at det ikke er som på film hvor en kule sender en kar flygende

Man merker ikke skudd med mindre man treffer noe vitalt og det er derfor vanlig å fortsette å skyte inntil målet er ufarliggjort.

 

Både på dyr og mennesker er det ikke uvanlig at man treffer med mange kuler i rask rekkefølge med mindre den som skyter ligger godt til rette slik at man kan sikte seg inn på et kritisk område og kaliberet er nok til å gjøre stor skade.

 

Hvis man forventer at en skal forsvare seg med færrest mulig skudd og DET er kriteriet for å avgjøre om den som skyter er "trigger happy" eller ikke så må man begynne å utstyre dem med større kaliber slik at armer og ben spretter av når man treffer med ett eller to skudd. Slik det er nå så krever det mange skudd VELDIG raskt for å sørge for at en (tilsynelatende) bevæpnet mann segner sammen FØR han får rettet våpen mot politiet og skutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...