Gå til innhold

Bevepnet Politi dreper en med Down syndrom og lekepistol ... er det slik vi vil ha det?


Anbefalte innlegg

Da har du/de ikke skutt tilstrekkelig, trolig ikke i det hele tatt.

 

 

Det gir ingen mening fordi det er en stråmann, absolutt INGEN her har påstått at de skjøt Erik i kaldt blod med overlegg.

 

Det er en logisk feilsluttning kjent som Stråmann, som endel her er kjente for å bruke i tide og utide.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man

 

 

Det som har skjedd her burde medføre påtale om uaktsomt drap, ikke "tjenestefeil".

 

 

Fakta er at de ble sendt på en oppdrag der det er en potensiell trussel med våpen og bombe. 

Man er fokusert på å imøtekomme denne trusselen som man er trent til å gjøre, nemlig å kontrollere/nøytralisere. Dette er det eneste man er fokusert på. Eneste som kan stoppe dette er at trusselen responderer tydelig at man ikke er en trussel. Som fakta har kommet frem, gutten reagerte ikke. Det er ingen av de som er trent eller går inn der med tanke om at trusselen er bare tull og ikke reellt.

Her skal liksom sivile komme og å prøve tenke rasjonelt i en unntakssituasjon? Som, hvor mange skudd det ble avfyrt? At gutten blir skutt og snur seg og blir skutt igjen i ryggen er bare tilfeldigheter. Her må man være realistiske, det er ikke spesialsoldater vi snakker om. 

De ble sendt på en oppdrag med den informasjonen de hadde og utførte det de ble lært. 

Hvis noen skal klandres, så er det de som gikk god for oppdraget. 

 

Sett fra militært ståsted, en soldat kan ikke klandres hvis målet ikke reagerer og informasjonen man besitter er feil. 

 

Om du ikke klarer å argumentere imot dette så ikke kom med noe så dumt som "stråmann". 

Endret av TxT
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her snakker du om 2 som har kommet gjennom seleksjon og trening. Hva er sannsynligheten de har gjort det her med overlegg?

 

 

Med forbehold om at svensk juss er som norsk, så har påtalemyndigheten kommet fram til at de kan bevise at dette ble gjort med forsett.

 

Blir man ikke nøye undersøkt om man er skikket for å tjenestegjøre? Hvis myndigheten stoler på systemet sitt, så ville det vært rart at plutselig 2 politibetjenter går inn for å skade et uskyldig menneske med overlegg.

Oppe på det hele, risikere karrieren sin fordi man har lyst til å kverke noen?

Du skjønner at ingenting av det her gir mening?

Så politi skal ikke tiltales fordi det betyr at politiutdannelsen er mangelfull og det kan vi ikke inrømme? Eller hva prøver du å si?

 

Jeg forstår ikke hvorfor kriminelle gjør kriminelle handlinger, men man kan ikke la være å forholde seg til det av den grunn. Argumenter om at de er utdannet politi og derfor ikke kan være skyldige kjøper jeg ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sett fra militært ståsted, en soldat kan ikke klandres hvis målet ikke reagerer og informasjonen man besitter er feil.

 

 

Har du noen gang vært soldat på skarpt oppdrag hvor virkeligheten viste seg å ikke samsvare med oppdraget og briefingen?

Det skjer overraskende ofte og man må forholde seg til virkeligheten. Det nytter ikke å si at rapporten sa at her var det soldater og ikke sivile, så da skyter vi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du noen gang vært soldat på skarpt oppdrag hvor virkeligheten viste seg å ikke samsvare med oppdraget og briefingen?

Det skjer overraskende ofte og man må forholde seg til virkeligheten. Det nytter ikke å si at rapporten sa at her var det soldater og ikke sivile, så da skyter vi.

 

Vel, gutten løper rundt med lekepistol og reagerer ikke på kommando, hva slags "virkelighet" er det du sikter til? 

Endret av TxT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det sto i avisen at han rømte. Hadde de sluppet han ut slik at han skulle kunne leke med våpenet sitt kl 04?

At noen rømmer er ikke et synonym for at noen har latt vedkommende rømme. Det er en vesens forskjell.

Videre er en fysisk voksen person med Downs særdeles vanskelig å ha kontroll på, særlig natterstid. Autisme medfører også ofte søvnforstyrrelser, noe som kan forklare hvorfor vedkommende var våken på natten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det fakta? Det krever bevis, noe jeg hittill ikke har sett eller hørt snutten av.

 

Uten bevis er det kun en påstand.

 

 

Diskuterer kun det som blir gjengitt i avisen. Bevisføringen for retten stå for. Hvis du er så opptatt av de faktiske bevisene, da får du dra til retten og overvære prosessen der. 

 

Å ikke klare diskutere det andre har fremlagt men gjemme seg bak at det ikke er tilstrekkelig med bevis; bevis der både du og jeg vet vi ikke kan få tak i, er bare patetisk. https://en.wiktionary.org/wiki/patetisk

 

 

Endret av TxT
Lenke til kommentar

Vel, gutten løper rundt med lekepistol og reagerer ikke på kommando, hva slags "virkelighet" er det du sikter til?

Den virkligheten at han hadde et lekevåpen, at han hadde Downs, at man slutter å skyte når den subjektive nødvergesituasjonen ikke lenger er til stede, ....

 

At en rapport har sagt noe om våpen og en bombe er ikke en blankofullmakt til å skyte så mye man ønsker på mistenkte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At noen rømmer er ikke et synonym for at noen har latt vedkommende rømme. Det er en vesens forskjell.

Videre er en fysisk voksen person med Downs særdeles vanskelig å ha kontroll på, særlig natterstid. Autisme medfører også ofte søvnforstyrrelser, noe som kan forklare hvorfor vedkommende var våken på natten.

Det spørs hvis det er første gangen han hadde gjort dette eller hvis det var tiende gangen.

Lenke til kommentar

Den virkligheten at han hadde et lekevåpen, at han hadde Downs, at man slutter å skyte når den subjektive nødvergesituasjonen ikke lenger er til stede, ....

 

At en rapport har sagt noe om våpen og en bombe er ikke en blankofullmakt til å skyte så mye man ønsker på mistenkte.

 

Ingen har påstått at "en rapport er blankofullmakt til å skyte". 

Uavhengig av rapporten, lekepistolen var der, var den ikke? 

Eller mener du at den er plantet? Videre, så du mener at i hvertfall 3 politibetjenter har sammensverget?  :hmm: 

Høres ut som et heksejakt uten holdningspunkt, men ja, vil alltid være noen sånne. 

Lenke til kommentar

Løp han rundt?

 

Reagerte han ikke på kommando ... hvor mange sekunder gikk det fra "kommando" til skuddene falt? Fikk han tid til å reagere på kommando? Hadde han forutsettninger til å forstå kommandoen?

 

Han satt vel i gresset og lekte helt uskyldig i bakgården mens en hel gjeng politifolk konspirerte om å skyte han i åpen dagslys. 

Politiet har vel også bestukket hele nabolaget. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen har påstått at "en rapport er blankofullmakt til å skyte".

Uavhengig av rapporten, lekepistolen var der, var den ikke?

Eller mener du at den er plantet? Videre, så du mener at i hvertfall 3 politibetjenter har sammensverget? :hmm:

Høres ut som et heksejakt uten holdningspunkt, men ja, vil alltid være noen sånne.

Jeg mener ingen av tingene du beskylder meg for.

 

Påtalemyndigheten i sverige mener derimot at den ene har begått et forsettelig drap og at de to andre har begått tjenesteforsømmelse.

 

Min mening er at dersom påtalemyndighetens fakta er korrekt så burde de to andre vært tiltalt for grov kroppsskade eller forsøk på drap.

Endret av nirolo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den virkligheten at han hadde et lekevåpen, at han hadde Downs, at man slutter å skyte når den subjektive nødvergesituasjonen ikke lenger er til stede, ....

Han ble vel bare truffet av tre skudd. Det vil si at det godt kan være de sluttet å skyte etter at nødvergesituasjonen ikke lenger var til stede. At ett skudd traff i ryggen kan like gjerne komme av at han f.eks. snudde seg med en brå bevegelse, slik at avgjørelsen om å avfyre skudd ble tatt av vedkommende politimann før han fikk med seg at den antatte gjerningsmannen snudde seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener ingen av tingene du beskylder meg for.

 

Påtalemyndigheten i sverige mener derimot at den ene at begått et forsettelig drap og at de to andre har begått tjenesteforsømmelse.

 

Min mening er at dersom påtalemyndighetens fakta er korrekt så burde de to andre vært tiltalt for grov kroppsskade eller forsøk på drap.

 

 

Jeg kan ikke bestride hva Påtalemyndigheten mener da jeg ikke vet hvordan de har kommet frem til konklusjonen. 

Men utifra det som har kommet frem i avisene, så mener jeg det er svært beklagelig om de blir dømt. Da jeg mener de er ikke klanderverdige utifra omstendighetene samt den faktiske treningen de har fått. 

spørsmålet da er om Påtalemyndigheten har sådd tvil på rapporten eller om det er andre forhold at de mener det de mener, alt annet enn rapporten hadde vært tragisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle vet jo at Downs på 20 år løper rundt i nabolaget kl04.00 med våpenreplika....

 

Særlig når naboer hysterisk ringer inn om våpenmann på en adresse som har trusselbilde i datasystem.

 

De politi kan uansett ikke jobbe mer, det er klart mulig at de vurderte feil på sted, som følge av samband og trusselbilde.... Skyldspørsmålet må avgjøres.

 

Jeg ser ikke ut i natta hvordan det kunne skjedd i Norge, selv i småbyer som Oslo og Bergen...

 

 

Sverige og særlig storbyer er annerledes enn i Norge..

 

Om fyren rømte mye, lås døra, og hold våpenreplika langt unna en 20 åring med Downs...

 

Det blir jo veldig Sverige og deres tilstand, og vi har klart bruk for Captain Hindsight

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...