Gå til innhold

Tesla med rekordstort underskudd, men aksjene stiger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Musk oppfattes som svært umoden av markedet og investorene. Aksjen er den mest shortede på Wall Street, og man ser en økning i credit default swaps.

 

ref: Washington Post

https://www.washingtonpost.com/business/economy/inside-the-tesla-factory-burning-cash-and-trying-not-to-burn-out/2018/07/31/692e491a-94e0-11e8-a679-b09212fb69c2_story.html?utm_term=.1f7e160bd501

Det var da voldsomt til surmuling.

 

Merkelig nok er det tilsynelatende ingen store aksjonærer som selger seg ned eller ut, og aksjen stiger etter "katastrofetallene". Hvor moden Musk oppfattes ser altså ikke ut til å ha så veldig mye å si.

 

Hva hvor mye aksjen er shortet har med saken å gjøre vet jeg ikke. Men hva som helst for å sverte Tesla, eller hva?

Lenke til kommentar
Tesla produserte totalt 53.339 biler i tredje kvartal. Av dem var 22.319 Model S- eller Model X-biler, mens 18.449 var biler av typen Model 3.

Mener dere andre kvartal? 22 319 model S/X +18 449 model 3 = 40 768 model S/X/3. Hvilke modeller er de resterende 12 571 bilene?

 

Edit: Jeg fant ut. Det er 2. kvartal.

 

De produserte 28 578 model 3 og leverte 18 449 model 3 i andre kvartal. Differansen er nok biler i transport fra produksjon til leveranse + noen demobiler.

 

Antall model S og X leter jeg fortsatt etter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Tesla produserte totalt 53.339 biler i tredje kvartal. Av dem var 22.319 Model S- eller Model X-biler, mens 18.449 var biler av typen Model 3.

Mener dere andre kvartal? 22 319 model S/X +18 449 model 3 = 40 768 model S/X/3. Hvilke modeller er de resterende 12 571 bilene?

Er blandet sammen litt forskjellige tall. Q2 var slik:

 

Produksjon:

28.578 stk Model 3

24.761 stk Model S/X

53.339 stk totalt

 

Leveranser:

18.449 stk Model 3

22.319 stk Model S/X

40.768 stk totalt

 

Tesla holdt tilbake en del biler for å unngå å krysse 200.000 biler levert før i Q3, slik at den føderale skattekreditten på $7500 ville vare ut 2018. I tillegg til at mye av produksjonen kom mot slutten av kvartalet, og det var ikke tid til å få levert de i samme kvartal som de ble produsert.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Musk oppfattes som svært umoden av markedet og investorene. Aksjen er den mest shortede på Wall Street, og man ser en økning i credit default swaps.

 

ref: Washington Post

https://www.washingtonpost.com/business/economy/inside-the-tesla-factory-burning-cash-and-trying-not-to-burn-out/2018/07/31/692e491a-94e0-11e8-a679-b09212fb69c2_story.html?utm_term=.1f7e160bd501

Det var da voldsomt til surmuling.

 

Merkelig nok er det tilsynelatende ingen store aksjonærer som selger seg ned eller ut, og aksjen stiger etter "katastrofetallene". Hvor moden Musk oppfattes ser altså ikke ut til å ha så veldig mye å si.

 

Hva hvor mye aksjen er shortet har med saken å gjøre vet jeg ikke. Men hva som helst for å sverte Tesla, eller hva?

Hei, har egentlig ikke noen mening om Tesla utifra et "idiologisk" synspunkt. Det er et selskap som alle andre, som akkurat nå ikke tjener penger. Men det virker som du har det og tolker helt ordinær informasjon utifra det. Reagerer du på at flere investorene ikke tror på Tesla så får du nesten ta det opp med dem. At Tesla fremdeles eksiserer viser jo at NOEN tror på dem. Det håper jeg siden de mest sannsynlig må hente inn mer kapital for å overleve.

TU presenterer her Q2 tallene til Tesla, og jeg supplerer med ytterligere informasjon. At aksjen er mye shortet er høyste betimelig informasjon i en artikkel om Tesla sin økonomi.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hei, har egentlig ikke noen mening om Tesla utifra et "idiologisk" synspunkt. Det er et selskap som alle andre, som akkurat nå ikke tjener penger. Men det virker som du har det og tolker helt ordinær informasjon utifra det. Reagerer du på at flere investorene ikke tror på Tesla så får du nesten ta det opp med dem. At Tesla fremdeles eksiserer viser jo at NOEN tror på dem. Det håper jeg siden de mest sannsynlig må hente inn mer kapital for å overleve.

TU presenterer her Q2 tallene til Tesla, og jeg supplerer med ytterligere informasjon. At aksjen er mye shortet er høyste betimelig informasjon i en artikkel om Tesla sin økonomi.

Tesla har bevisst gått med underskudd for å investere i vekst. Akkurat som for eksempel Netflix gjør.

 

Tesla kan gå med dundrende underskudd i flere kvartaler til, men vil med all sannsynlighet gå med overskudd i siste halvår.

 

Mange tror på Tesla. For eksempel de største investorene, som altså ikke ser ut til å selge seg ned eller ut.

 

At aksjen er mye shortet betyr bare at mange har tapt mye på det, og de vil tape enda mer.

Lenke til kommentar

At Tesla fremdeles eksiserer viser jo at NOEN tror på dem. Det håper jeg siden de mest sannsynlig må hente inn mer kapital for å overleve.

Tesla har ingen planer om å hente inn mer penger gjennom emisjoner eller gjeldsobligasjoner, bare så det er nevnt. De forventer å kunne gå med profitt og positiv kontantstrøm fra og med tredje kvartal 2018 og for den overskuelige fremtid.

Lenke til kommentar

Aksjen er den mest shortede på Wall Street, og man ser en økning i credit default swaps.

Det tyder berre at folk har vedda veldig mykje pengar på at Tesla skulle gjere det mykje dårlegare enn venta, og tapt. Når kursen stig må shortarane fylle på med kapital eller gå ut av posisjonen, og då kan kursen skyte veldig fort opp. Tippar det forklarer noko av kursoppgangen. Shorting er skummelt. Shorting av Tesla er spesielt skummelt, sidan dei stadig overgår forventningane.

Lenke til kommentar

At aksjen er mye shortet betyr bare at mange har tapt mye på det, og de vil tape enda mer.

Det er "farlig" å anta bastant om hva som vil skje i framtida. Men at aksjen er mye shortet betyr bare at Tesla-aksjen er et populært veddemål. Folk har gjerne et elsk-hat forhold til Tesla og det gir seg utslag i både normale aksjer og shorting.

Lenke til kommentar

Er ikke dette i tråd med hva Musk har sagt tidligere? Underskudd i Q2 for så overskudd i Q3 og Q4? Nå gjenstår det å se om Tesla klarer å levere et overskudd i Q3.

 

Tweet fra 13. april 2018:

Joda, problemet er bare å faktisk gå i pluss i Q3 da. Har alt annet Tesla gjør gått etter planen? Du kan ikke bare si at du skal gå i pluss på Twitter og så skjer det. Uken etter Tesla nådde 5K så hadde de ifølge Bloomberg sin tracker 2800 biler. Så de nådde 5K med å utsette annet arbeid og fokuser alt på M3, noe de måtte ta igjen neste uke som da gikk utover antall M3 laget den uken. Nå er den derimot oppe i 4400 igjen. Så de er nok nær 5K konstant. 

 

Samtidig så har de altså telt i parkeringsplassen og dobbelt så mange ansatte som Toyota-GM når de eide. Og Toyota-GM lagde 450K biler per år. Med Q2 tallene til Tesla tilsvarer det 200K biler. Med da dobbelt ansatte, mye mer industriroboter og telt på parkeringsplass. 

 

Det er en grunn til at omsetning økte med 40% men likevel tapte enda mer penger. De lager mer biler og selger det, men de har og hatt veldig mye ekstrautgifter for å nå målet på 5000. For om de ikke når målene da går aksjekursen ned. Underskudd ser ikke ut til å bety noe, da de som har aksjer virker å tro at Tesla vil nå sine mål og da går underskuddet fint. Det derimot alle bryr seg om er antall M3 laget per uke. Det er jo et høyt antall av disse som skal tjene selskapet penger.

 

Problemet er om du klarer å nå antallet du siktet på, men marginene stuper så kommer du ikke til å tjene penger. Musk sin plan innebærer ganske bra marginer. Det har de åpenbart et problem nå som de må få fikset. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er "farlig" å anta bastant om hva som vil skje i framtida. Men at aksjen er mye shortet betyr bare at Tesla-aksjen er et populært veddemål. Folk har gjerne et elsk-hat forhold til Tesla og det gir seg utslag i både normale aksjer og shorting.

Og mange bryr seg ikke om Tesla sine produkter, men Tesla sine aksjer er høyrisiko-aksjer som kan stige og falle enormt i løpet av kort tid. Så da får du alltid mange som like slik høy risiko for muligheten til å tjene masse penger. Og de bryr seg egentlig bare om pengene, ikke elbilene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan ikke bare si at du skal gå i pluss på Twitter og så skjer det.

Nå går heller ikke en CEO ut på Twitter med håpefulle ønsketenkninger sånn helt uten grunnlag.. med mindre man heter Trump da. Pluss i 3. kvartal er gjentatt grundig flere ganger så det er nok reelt innen rekkevidde.

 

Og mange bryr seg ikke om Tesla sine produkter, men Tesla sine aksjer er høyrisiko-aksjer som kan stige og falle enormt i løpet av kort tid. Så da får du alltid mange som like slik høy risiko for muligheten til å tjene masse penger. Og de bryr seg egentlig bare om pengene, ikke elbilene.

Normalt er det sånn, men akkurat med Tesla og Apple er det nok en del fanboyisme og hatere i tillegg til de økonomiske strategene. Folk som enten vil gi et sleivspark eller støtte. Som regel små beløp for signaleffekten og for å føle seg bedre.

Lenke til kommentar

Og mange bryr seg ikke om Tesla sine produkter, men Tesla sine aksjer er høyrisiko-aksjer som kan stige og falle enormt i løpet av kort tid. Så da får du alltid mange som like slik høy risiko for muligheten til å tjene masse penger. Og de bryr seg egentlig bare om pengene, ikke elbilene.

Problemet til shorterne er jo at argumentene deres er så jævlig dårlige.

Lenke til kommentar

Uken etter Tesla nådde 5K så hadde de ifølge Bloomberg sin tracker 2800 biler. Så de nådde 5K med å utsette annet arbeid og fokuser alt på M3, noe de måtte ta igjen neste uke som da gikk utover antall M3 laget den uken. Nå er den derimot oppe i 4400 igjen. Så de er nok nær 5K konstant.

Uken etter at de nådde 5k/uke var det 4. juli. I USA er det normalt å ha fri hele helgen, og produksjonen var stengt ned i ca 4 dager.

 

 

Samtidig så har de altså telt i parkeringsplassen og dobbelt så mange ansatte som Toyota-GM når de eide. Og Toyota-GM lagde 450K biler per år. Med Q2 tallene til Tesla tilsvarer det 200K biler. Med da dobbelt ansatte, mye mer industriroboter og telt på parkeringsplass. 

 

Det er en grunn til at omsetning økte med 40% men likevel tapte enda mer penger. De lager mer biler og selger det, men de har og hatt veldig mye ekstrautgifter for å nå målet på 5000. For om de ikke når målene da går aksjekursen ned. Underskudd ser ikke ut til å bety noe, da de som har aksjer virker å tro at Tesla vil nå sine mål og da går underskuddet fint. Det derimot alle bryr seg om er antall M3 laget per uke. Det er jo et høyt antall av disse som skal tjene selskapet penger.

 

Problemet er om du klarer å nå antallet du siktet på, men marginene stuper så kommer du ikke til å tjene penger. Musk sin plan innebærer ganske bra marginer. Det har de åpenbart et problem nå som de må få fikset.

Tesla forventer å skalere opp til 10k/uke med de eksisterende produksjonslinjene. Det er altså ca 600k biler per år, når man tar med S/X. Og Tesla har svært mye utviklingsaktivitet ved Fremont, noe Toyota/GM aldri hadde.

 

Ettersom man skalerer opp produksjonen bedrer marginen seg raskt. Q4 2017 ser det ut til at marginen var rundt -100%, så var den rundt -16% i Q1 2018, og nå rundt +5% i Q2 2018. Tesla forventer å fortsette å bedre dette til +15% i Q3 2018, +20% i Q4 2018, og så +25% i Q2 2019. Dette er en ganske normal utvikling, da produksjonsvolum har ekstremt stor betydning.

 

Ser man på hvor mye Tesla faktisk tjener på Model 3, så når de går fra 5% til 15%, og samtidig går fra 18k leveringer til 60k leveringer, så vil inntjeningen på Model 3 faktisk tidoble seg fra Q2 til Q3. Dette er en gamechanger for Tesla.

 

Og det stopper jo ikke der. Tesla skal fortsatt doble produksjonen, og gå fra 15% til 25%, altså etter tidoblingen gjenstår det en tredobling før de er ferdig oppskalert ved Fremont.

Lenke til kommentar

Nå går heller ikke en CEO ut på Twitter med håpefulle ønsketenkninger sånn helt uten grunnlag.. med mindre man heter Trump da. Pluss i 3. kvartal er gjentatt grundig flere ganger så det er nok reelt innen rekkevidde.

 

Normalt er det sånn, men akkurat med Tesla og Apple er det nok en del fanboyisme og hatere i tillegg til de økonomiske strategene. Folk som enten vil gi et sleivspark eller støtte. Som regel små beløp for signaleffekten og for å føle seg bedre.

Men er det ikke og slikt at Musk har gått ut på Twitter og sagt han skal lage X biler innen Y dato uten at dette ble nådd?

 

Jo, han har nok en god grunn, og han har nok et reelt grunnlag for å kunne si at det skal kunne skje. Derimot så går ikke alt i verden etter planen. Og Musk sine planer er definitivt på den risikable siden. Det er jo derfor det er knyttet stor spenning til det. Klarer han det virkelig, eller klarer han det ikke? For meg så ser det vanskelig ut fra denne posisjonen, men Musk vet mye mer om hva som skjer i Tesla enn jeg gjør. Det jeg derimot vet er at Q3 blir et viktig kvartal for Tesla. Tråden begynner å bli rimelig tynn om de fortsetter Q3 i rødt, samtidig vil det se rimelig lyst ut for Tesla om de kommer i svart. Da vil de nok ha overkommet det vanskeligste punktet på sikkert største utfordringen de har hatt. Så blir spennende å se de tallene :) Også glad jeg ikke har penger investert i noe så usikkert.

 

Jeg tror at for Apple så har fanboys lite å si bare mtp markedsverdien og prisen for kun en Apple aksje. Fanboys har det nok med å kunne klare å få råd til alle Apple produktene. Og jeg ser ikke poenget i å drive storskala shorting av Apple aksje. Den kommer ikke akkurat til å stupe, kan gå noe ned til tider og du kan jo shorte før Q3 resultat f.eks om du tror det blir dårligere enn forventet. Derimot ikke slik som Tesla som blir shortet generelt. Og om noen har store kontantreserver så er det Apple. Kunne starte bank så mye penger de har.

 

Tesla er det nok en god del mer "engasjerte" mennesker som er inne som eier og shortere ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uken etter at de nådde 5k/uke var det 4. juli. I USA er det normalt å ha fri hele helgen, og produksjonen var stengt ned i ca 4 dager.

 

 

Tesla forventer å skalere opp til 10k/uke med de eksisterende produksjonslinjene. Det er altså ca 600k biler per år, når man tar med S/X. Og Tesla har svært mye utviklingsaktivitet ved Fremont, noe Toyota/GM aldri hadde.

 

Ettersom man skalerer opp produksjonen bedrer marginen seg raskt. Q4 2017 ser det ut til at marginen var rundt -100%, så var den rundt -16% i Q1 2018, og nå rundt +5% i Q2 2018. Tesla forventer å fortsette å bedre dette til +15% i Q3 2018, +20% i Q4 2018, og så +25% i Q2 2019. Dette er en ganske normal utvikling, da produksjonsvolum har ekstremt stor betydning.

 

Ser man på hvor mye Tesla faktisk tjener på Model 3, så når de går fra 5% til 15%, og samtidig går fra 18k leveringer til 60k leveringer, så vil inntjeningen på Model 3 faktisk tidoble seg fra Q2 til Q3. Dette er en gamechanger for Tesla.

 

Og det stopper jo ikke der. Tesla skal fortsatt doble produksjonen, og gå fra 15% til 25%, altså etter tidoblingen gjenstår det en tredobling før de er ferdig oppskalert ved Fremont.

Men se dette er det du alltid sier. Tesla planlegger X, Tesla planlegger Y, men de må jo faktisk få det til og. Toyota-GM hadde ikke planer om 450K i året. De fysisk bygde 450K i året. De hadde fortsatt halvparten av Teslas ansatte. Fortsatt ingen telt på p-plassen, og langt mindre roboter. Selv om Tesla hadde nådd 600K/året med samme mengde ansatte samt å ta vekk teltet så bruker de altså langt mer folk og roboter per bil enn Toyota-GM. Sånn går det når du tar lange skift for å holde produksjon gående hele tiden. Men dette er ikke noe som er økonomisk i lengden. Nåværende operasjon ved Fremont er jo helt klart alt annet enn normalt, heller alle kluter til for å nå 5K, og videre mot 10K. Da altså med utvilsomt langt høyere kostnader enn det Toyota opererer med per bil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men er det ikke og slikt at Musk har gått ut på Twitter og sagt han skal lage X biler innen Y dato uten at dette ble nådd?

Han gikk ut med at de ville nå 5000 innen kvartalet var over, noe de også gjorde. Nå som de har mer erfaring med produksjonen er det all grunn til å tro at estimatene også blir sikrere fordi det er færre usikkerhetsmomenter rundt produksjonen og eventuelle hindringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...