Gå til innhold

Tesla vurderer gigantfabrikk i Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror nok Tesla ville tjent på og utsette nye modeller til de har fått orden på kundebehandlingen og service. Klart de må ha ett stort delelager ett sted i Europa. Bør vel også ha ett delelager i alle land med de deler det går mest av. Tar det tid med å få dette på plass vil mange avbestille sine biler.

 

Sånn jeg ser det så er det om å gjøre og selge mest mulig biler og ikke bry seg så mye om akkurat service og kundebehandling. De har jo visst dette lengre tid nå men det skjer ikke så mye på den fronten enda.

 

Min Tesla fikk seg et illebefinnende for to uker siden. Deler måtte bestilles, og tok samtidig bestilling av 4g-modul. Deler og 4g-modul kom igår, og bilen er klar denne uken.

Da bilen streiket var det timer til vi skulle dra på roadtrip. På en søndag. Tesla ordnet taubil som hadde leiebil med seg. Denne fikk vi innen 3 timer fra jeg ringte.

Hver time var det oppfølging og spørsmål om de skulle purre opp tauerne. Snakket bare med hyggelige mennesker. Dagen etter ankom bilen på servicesenteret, og de ringte for å si at bilen var mottatt, og at de skulle se over bilen ila. dagen. Senere på dagen fikk jeg ny oppringing, og de fortalte hva feilen var og at de måtte bestille opp deler. De skulle ringe når de fikk høre leveringstid. For en uke siden fikk jeg ny oppringing med informasjon om leveringstid av deler denne uken, og at bilen ville være klar ila. noen dager etter at de hadde mottatt delene.

Sa at jeg ikke likte leiebilen fra hertz, en Passat med 1,6L diesel, og de ba meg komme innom så skulle jeg få en tesla i stedet.

 

ALDRI før har jeg opplevd såpass god service som hos Tesla. Har hatt trøbbel med både BMWer og Mazdaer, og ingen har ordnet opp problemer så fort og smertefritt som Tesla har. Jeg var dritredd for at bilen ble stående månedsvis ettersom kommentarer på diverse fora tilsier at det er normen, men det er jo bare loads of bullshit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Tror nok Tesla ville tjent på og utsette nye modeller til de har fått orden på kundebehandlingen og service. Klart de må ha ett stort delelager ett sted i Europa. Bør vel også ha ett delelager i alle land med de deler det går mest av. Tar det tid med å få dette på plass vil mange avbestille sine biler.

 

Sånn jeg ser det så er det om å gjøre og selge mest mulig biler og ikke bry seg så mye om akkurat service og kundebehandling. De har jo visst dette lengre tid nå men det skjer ikke så mye på den fronten enda.

 

Min Tesla fikk seg et illebefinnende for to uker siden. Deler måtte bestilles, og tok samtidig bestilling av 4g-modul. Deler og 4g-modul kom igår, og bilen er klar denne uken.

Da bilen streiket var det timer til vi skulle dra på roadtrip. På en søndag. Tesla ordnet taubil som hadde leiebil med seg. Denne fikk vi innen 3 timer fra jeg ringte.

Hver time var det oppfølging og spørsmål om de skulle purre opp tauerne. Snakket bare med hyggelige mennesker. Dagen etter ankom bilen på servicesenteret, og de ringte for å si at bilen var mottatt, og at de skulle se over bilen ila. dagen. Senere på dagen fikk jeg ny oppringing, og de fortalte hva feilen var og at de måtte bestille opp deler. De skulle ringe når de fikk høre leveringstid. For en uke siden fikk jeg ny oppringing med informasjon om leveringstid av deler denne uken, og at bilen ville være klar ila. noen dager etter at de hadde mottatt delene.

Sa at jeg ikke likte leiebilen fra hertz, en Passat med 1,6L diesel, og de ba meg komme innom så skulle jeg få en tesla i stedet.

 

ALDRI før har jeg opplevd såpass god service som hos Tesla. Har hatt trøbbel med både BMWer og Mazdaer, og ingen har ordnet opp problemer så fort og smertefritt som Tesla har. Jeg var dritredd for at bilen ble stående månedsvis ettersom kommentarer på diverse fora tilsier at det er normen, men det er jo bare loads of bullshit.

.....................................

 

Hvis dette er blitt standarden de siste ukene så må jeg si jeg er imponert over hvordan Tesla har tatt tak i det. Da er vel alle Teslaeiere fornøyd. Hva slags deler må de skifte? Hvis de bruker flere dager på og skifte dem høres det alvorligt ut.

 

Nå har det jo vært mye skriving om dette i media i det siste så jeg kjenner bare til det som skrives der. At du sier det er bullshit er jeg litt overasket over for en skal da stole på det media skriver. Hvorfor er det så mange klager hvis alt fungerer så utmerket som du sier? Når en ser hva som media skriver så blir en betenkt på og vurdere en Tesla som neste bil.

 

Kjører BMW og kjenner meg ikke helt igjen av din beskrivelse av dem men nå har det ikke vært noen problem med de 2 stk jeg har. Kun service som de gjør på dagen de blir levert. Får jo en BMW tll låns den stunden. Skulle det vært noen deler de må bestille tar det maks 2 dager (kommer litt ann tidspunkt på dagen de bestiller) før de får dem sa de til meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@JSBS

 

Du forsøker å skape en illusjon om at du er den eneste som virkelig kjenner Tesla og du kan liketil spå om fremtiden til Tesla, likevel virker det å være temmelig mye feil i det du påstår. Hvorfor drar du inn andre selskaper Musk er involvert i når du snakker om Tesla? 

 

Du må gjerne humre og le over planene til Tesla om å bygge nye fabrikker. Men Tesla har i det minste planer og går alt i år igang med å bygge i Kina. Veldig mange andre bilprodusenter har ikke engang fått planene om nye fabrikker på plass, og mangler også konkrete planer og skisser for hvilket modellutvalg de skal tilby i elektrisk versjon. 

 

Alt i alt vil jeg si at Tesla er svært langt fremme i forhold til produksjon. Batterifabrikken på vestkysten av USA utvides. Kapasiteten på batteriproduksjon økes og antall biler produsert økes. 

 

Det er helt greit å være frustrert i forhold til problemene Tesla har i organisasjonen. Leveringstid på deler, kø for service etc. Reelle problemer som må løses raskt av Tesla, uten tvil. Men jeg har troa på at de kommer til  å løse problemene og at de kommer til å øke byggetakten ennå mer utover året. 

 

Samlet sett så vil nok Tesla ha en positiv kontantstrøm før året er omme. Men nå må Tesla fokusere på de som alt har kjøpt Tesla slik at de får den oppfølgingen man kan forvente og at tilgangen på deler bedres. Få om noen selskaper har store delelager i små markeder. Det meste kommer fra sentrallager. Det er nok løsningen som Tesla også kommer til å falle ned til sist. At de bygger et stort sentrallager for Europa. Men de trenger en interim løsning som de kan implementere umiddelbart slik at Tesla får kontroll over både servicebiten og deletilgangen. 

Nå er jo de fleste bilmerker på plass i Kina i motsettning til Tesla. 2015 kom det 330 000 nye elbiler produsert i Kina på markedet. De fleste bilmerker er med der. Så hold deg til fakta om ikke annet :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

@JSBS

 

Du forsøker å skape en illusjon om at du er den eneste som virkelig kjenner Tesla og du kan liketil spå om fremtiden til Tesla, likevel virker det å være temmelig mye feil i det du påstår. Hvorfor drar du inn andre selskaper Musk er involvert i når du snakker om Tesla? 

 

Du må gjerne humre og le over planene til Tesla om å bygge nye fabrikker. Men Tesla har i det minste planer og går alt i år igang med å bygge i Kina. Veldig mange andre bilprodusenter har ikke engang fått planene om nye fabrikker på plass, og mangler også konkrete planer og skisser for hvilket modellutvalg de skal tilby i elektrisk versjon. 

 

Alt i alt vil jeg si at Tesla er svært langt fremme i forhold til produksjon. Batterifabrikken på vestkysten av USA utvides. Kapasiteten på batteriproduksjon økes og antall biler produsert økes. 

 

Det er helt greit å være frustrert i forhold til problemene Tesla har i organisasjonen. Leveringstid på deler, kø for service etc. Reelle problemer som må løses raskt av Tesla, uten tvil. Men jeg har troa på at de kommer til  å løse problemene og at de kommer til å øke byggetakten ennå mer utover året. 

 

Samlet sett så vil nok Tesla ha en positiv kontantstrøm før året er omme. Men nå må Tesla fokusere på de som alt har kjøpt Tesla slik at de får den oppfølgingen man kan forvente og at tilgangen på deler bedres. Få om noen selskaper har store delelager i små markeder. Det meste kommer fra sentrallager. Det er nok løsningen som Tesla også kommer til å falle ned til sist. At de bygger et stort sentrallager for Europa. Men de trenger en interim løsning som de kan implementere umiddelbart slik at Tesla får kontroll over både servicebiten og deletilgangen. 

Nå er jo de fleste bilmerker på plass i Kina i motsettning til Tesla. 2015 kom det 330 000 nye elbiler produsert i Kina på markedet. De fleste bilmerker er med der. Så hold deg til fakta om ikke annet :) 

Ikke poeng å mate trollet nei,

dog noen har et såpass ego eller alternativ tankegang at det faktisk kan forveksles med trolling.

Lenke til kommentar

Nå er jo de fleste bilmerker på plass i Kina i motsettning til Tesla. 2015 kom det 330 000 nye elbiler produsert i Kina på markedet. De fleste bilmerker er med der. Så hold deg til fakta om ikke annet :)

Med elbiler mener du "elektrifiserte" biler. Statistikken din inneholder plug-in hybrider.

 

Og det er ikke snakk om veldig mange ikke-kinesiske selskaper som er i den statistikken. Nå fant jeg ikke detaljerte tall for 2015, men i 2016 var Model S den mest solgte ikke-kinesiske elbilen. https://evobsession.com/china-electric-car-sales-byd-wins-2016-geely-emgrand-ev-wins-december/

 

Riktignok ble disse produsert i USA.

Lenke til kommentar

.....................................

 

Hvis dette er blitt standarden de siste ukene så må jeg si jeg er imponert over hvordan Tesla har tatt tak i det. Da er vel alle Teslaeiere fornøyd. Hva slags deler må de skifte? Hvis de bruker flere dager på og skifte dem høres det alvorligt ut.

 

Nå har det jo vært mye skriving om dette i media i det siste så jeg kjenner bare til det som skrives der. At du sier det er bullshit er jeg litt overasket over for en skal da stole på det media skriver. Hvorfor er det så mange klager hvis alt fungerer så utmerket som du sier? Når en ser hva som media skriver så blir en betenkt på og vurdere en Tesla som neste bil.

 

Kjører BMW og kjenner meg ikke helt igjen av din beskrivelse av dem men nå har det ikke vært noen problem med de 2 stk jeg har. Kun service som de gjør på dagen de blir levert. Får jo en BMW tll låns den stunden. Skulle det vært noen deler de må bestille tar det maks 2 dager (kommer litt ann tidspunkt på dagen de bestiller) før de får dem sa de til meg.

Måtte skifte ut ledningsnett bak fangeren pga vanninntrengning. Meget uvanlig og ikke hyllevare, derfor uviss tidsaspekt på levering og monteringstid.

 

Poenget er at de som opplever negative ting roper høyest om det også. Parkeringsplassen utenfor servicesenteret i Trondheim var heller ikke proppfull med biler som stod i syv steiner.

 

På vår i3 måtte vi skifte rattstamme. Denne tok uker å få levert. Når den hadde ankommet måtte vi selv kjøre bilen til servicestedet og vi fikk ingen lånebil, for reperasjonstiden var for kort til det. Det tok jo bare en hel arbeidsdag. Skulle vi ha lånebil måtte vi betale. Endte med å ta en taxi til nærmeste sted for tidsfordriv. I ettertid fikk jeg beskjed om at vi måtte kontakte SELGER i forkant om vi ville sørvis og få utlevert lånebil.

 

Hos tesla ringer du tesla, så ordner de alt uten diskusjon og særkrav.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hva ser en på appen nederst på controls siden?

Hehe, bra forsøk på å avklare om JSBS virkelig har X100 eller ikke. Jeg tviler, men mener han virkelig alvor med sitt innlegg kan han begynne med å forklare hvilke deler han har ventet på så lenge så han virker litt mer troverdig.

Deler til feste til FWD...
Lenke til kommentar

Tesla ordnet taubil som hadde leiebil med seg.

Denne servicen får du jo hos de fleste. Tesla er ikke unik der, men Tesla er det eneste merket som ignorerer det faktumet at en slik tjeneste i bestefall faller inn i en gråsone og lover kunder en tjeneste mange bil-bergere egentlig ikke kan utføre lovlig.

 

 

Hver time var det oppfølging og spørsmål om de skulle purre opp tauerne.

Det er få ting som er mer forstyrrende for en bilberger enn folk som ringer i eningen og ønsker oppdatering på når vi kommer. Når man har 100 oppdrag på en dag er det fort noen telefoner med unødvendig mas.

 

Snakket bare med hyggelige mennesker.

Hyggelige mennesker indeed, det er ikke noe å utsette på. Men jeg sitter med et inntrykk av at support-senteret på ingen måte har noe videre kompetanse utenfor det å slå opp i Tesla's håndbok. For 90% av oppdragene jeg får hvor det står at bilen skal hentes og leveres på nærmeste serivice-senter så ender jeg med å reise derifra uten å måtte ta med meg bilen da det ofte viser seg å være banale feil. (Og da er jo det en ekstra kostnad inne i bildet om jeg har måtte tatt med meg en leiebil som må returneres og klargjøres igjen.)

 

Sa at jeg ikke likte leiebilen fra hertz, en Passat med 1,6L diesel, og de ba meg komme innom så skulle jeg få en tesla i stedet.

Det er jo vell og bra at de har slike ordninger og løser dette enkelt og greit med at du får en tilsvarende bil som du har. Men jeg kan skjønne fra et økonomisk standpunkt at Tesla lett velger å gjøre det slik når de i tillegg til leiebilen og skal dekke drivstoffutgiftene dine. Bare synd (for Tesla-kunder) at ikke det er vanlig med Teslaer hos de forskjellige aktørene som driver med utleie.

Lenke til kommentar

"Få om noen selskaper har store delelager i små markeder. Det meste kommer fra sentrallager. Det er nok løsningen som Tesla også kommer til å falle ned til sist. At de bygger et stort sentrallager for Europa."

 

Dette er jo en helt meningsløs påstand. Selvsagt har ikke alle store delelagre i alle land. Ford har sitt sentrallager i Sverige, så¨vidt jeg vet. Mange it-selskaper har lager i forskjeliige europeiske byer, men DELENE KOMMMER I LØPET AV EN DAG ELLER TO. Tesla bruker mange måneder på å levere deler!

 

Slike helt absurde forklaringer kommer altså norske fanbois med. Enten det, ellers så prøver de å berge aksjene sine. Selv har jeg pantsatt huset og shorter Tesla, så sikker er jeg på kollaps. Et firma som lager 1 % av bilantallet til GM og Ford, mens som en periode var verdt mer enn de to selskapene, ja, dette er jo åpenbart for mange. Fortjenesten skal brukes til nytt hus, til elbiler til alle tre ungene, til pensjon. Paradoksalt kommer teslafallet til å finansiere kjøp av konkurrerende bilmodeller. Man må jo nesten le i alt det elendige Tesla presterer.

 

Meningsløs påstand? Det er ingen påstand det er jo slik det er. Etablerte merker bruker sentrallagre og shipper kjapt ut deler ved behov. Tesla som en relativt ny produsent har ennå ikke fått kontroll på den biten. Det vil jo tvinge seg fram en anstendig løsning også fra Tesla. Og sentrallager i de forskjellige regionene virker som en smart løsning også for dem. 

 

Spådommen om armageddon for Tesla legger jeg meg ikke borti. Men at du shorter med lånte penger får meg til å tro at du ikke er helt riktig naglet. Har du brukt noen finansielle instrumenter til å sikre posisjonen eller går det lukt at skogen om du bommer? Jaja du får ta barna med ut i skogen og bo i telt om du mister boligen. 

Lenke til kommentar

 

Nå er jo de fleste bilmerker på plass i Kina i motsettning til Tesla. 2015 kom det 330 000 nye elbiler produsert i Kina på markedet. De fleste bilmerker er med der. Så hold deg til fakta om ikke annet :)

Med elbiler mener du "elektrifiserte" biler. Statistikken din inneholder plug-in hybrider.

 

Og det er ikke snakk om veldig mange ikke-kinesiske selskaper som er i den statistikken. Nå fant jeg ikke detaljerte tall for 2015, men i 2016 var Model S den mest solgte ikke-kinesiske elbilen. https://evobsession.com/china-electric-car-sales-byd-wins-2016-geely-emgrand-ev-wins-december/

 

Riktignok ble disse produsert i USA.

Ok Espen. Du har sikkert rett. Får håpe totalen stemmer da om ikke annet. :) VW er jo der og Volvo får ferdig fabrikken for elbil neste år. Er en liten vei å gå uansett . Bare i 2015 rullet det over 21 millioner biler ut av kinesiske fabrikker. Det utgjør nesten én tredjedel (30,8 %) av hele verdens bilproduksjon.

Lenke til kommentar

 

 

Nå er jo de fleste bilmerker på plass i Kina i motsettning til Tesla. 2015 kom det 330 000 nye elbiler produsert i Kina på markedet. De fleste bilmerker er med der. Så hold deg til fakta om ikke annet :)

Med elbiler mener du "elektrifiserte" biler. Statistikken din inneholder plug-in hybrider.

 

Og det er ikke snakk om veldig mange ikke-kinesiske selskaper som er i den statistikken. Nå fant jeg ikke detaljerte tall for 2015, men i 2016 var Model S den mest solgte ikke-kinesiske elbilen. https://evobsession.com/china-electric-car-sales-byd-wins-2016-geely-emgrand-ev-wins-december/

 

Riktignok ble disse produsert i USA.

Ok Espen. Du har sikkert rett. Får håpe totalen stemmer da om ikke annet. :) VW er jo der og Volvo får ferdig fabrikken for elbil neste år. Er en liten vei å gå uansett . Bare i 2015 rullet det over 21 millioner biler ut av kinesiske fabrikker. Det utgjør nesten én tredjedel (30,8 %) av hele verdens bilproduksjon.

Spørs vel åssen salget går for Tesla fremover når Kina har økt tollen til 40% p,g,a, handelskrigen

Lenke til kommentar

Nå er jo de fleste bilmerker på plass i Kina i motsettning til Tesla. 2015 kom det 330 000 nye elbiler produsert i Kina på markedet. De fleste bilmerker er med der. Så hold deg til fakta om ikke annet :)

 

Om du leser en gang til så nevner jeg ikke Asia eller Kina spesifikt. Jeg snakker generelt. Ja det er et enormt elbilmarked i Kina og mange er med. Dog er det flust av Kinesiske produsenter og alt holder kvaliteten vi er vant med i Europa. 

 

Greit at du er en av disse haterne som skal rakke ned på alt om Tesla men forsøk nå holde deg til saken. Jeg har ikke fordreid fakta, jeg sier kun at Tesla starter sin andre fabrikk i år, og den blir i Kina. Så kommer det flere etterhvert. Sannsynlig en i Tyskland blant annet. Tror nok at Tesla har kommet igang med bygging av fabrikken i EU før mange Europeiske merker er klare med elbil satsing. For det er mange som trekker ut ting i langdrag. De prater høyt men leverer lite. Bmw har i-modellene som et politisk skalkeskjul. Men nå viser det seg at kanskje også Bmw er en av dem som pånytt forsøker å lure og svindle med avgassmålingene. De er tunglærte de tyskerne. 

Lenke til kommentar

Denne servicen får du jo hos de fleste [..]

Har fortsatt til gode å få taubil med leiebil på slep samme dag som problemer har oppstått. For meg ble det bare noen timer uten bil, og de ordnet bil i samme størrelsesorden som teslen også.

 

MEN hele poenget er at det er problemfritt. Du ringer ett nummer, snakker med en person som forblir din kontaktperson helt til du er på farten igjen, og de ordner ALT uten at du leer en finger. Hvem som tar kosten, hvem som blir mast på og hva som er billigst for Tesla driter jeg (og alle kunder) en lang en i.

Lenke til kommentar

Har fortsatt til gode å få taubil med leiebil på slep samme dag som problemer har oppstått. For meg ble det bare noen timer uten bil, og de ordnet bil i samme størrelsesorden som teslen også.

At DU ikke har fått dette er en annen sak. Jeg kjenner (naturlig nok) ikke til dine saker og kan ikke svare deg direkte på hvorfor du ikke har fått leiebil på stedet.

Men jeg kjenner til flere saker hvor kunden har fått leiebil på stedet som har kjørt andre merker enn Tesla.

 

MEN hele poenget er at det er problemfritt. Du ringer ett nummer, snakker med en person som forblir din kontaktperson helt til du er på farten igjen, og de ordner ALT uten at du leer en finger. Hvem som tar kosten, hvem som blir mast på og hva som er billigst for Tesla driter jeg (og alle kunder) en lang en i.

Syvende og sist er det du (og andre tesla-kunder) som tar regningen.

 

Jeg skrev det jeg skrev bare for å få frem at det ikke nødvendigvis er så rosenrødt som det du kanskje tror det var. Og tro meg, har du eller Tesla mast nok er konsekvensen at bilberger er en drittsekk og setter deg lengre bak i køa.

Lenke til kommentar

 har du eller Tesla mast nok er konsekvensen at bilberger er en drittsekk og setter deg lengre bak i køa.

 

For noe vas, har selv jobbet på sentrallinjen til en av de store bilbergerne her i landet hvor jeg delegerte jobbene. Det var ingen slik praksis. Ofte var det motsatt, enten at en ikke orket mer mas, eller at en følte med de om de faktisk hadde grunn til å mase. Men de sto i "kø" som alle andre. 

Lenke til kommentar

Jeg skrev det jeg skrev for å få frem at det ikke er så beksvart hos Tesla som det fremstilles av deg, og generelt i media.

 

Jeg er en av de som i alle fall ikke har noe negativt å si på opplevelsen, som for vår del kunne vært helt krise. Tesla ordnet opp helt eksemplarisk!

 

Men nå har tråden (igjen) sporet helt av!

Endret av Klykken-
Lenke til kommentar

For noe vas, har selv jobbet på sentrallinjen til en av de store bilbergerne her i landet hvor jeg delegerte jobbene.

Har du jobbet på sentrallinjen har du bare, som du selv sier, delegert jobbene. Hva som skjer etter dette er opp til den enkelte aktøren som har fått disse jobbene.

 

Det var ingen slik praksis. Ofte var det motsatt, enten at en ikke orket mer mas, eller at en følte med de om de faktisk hadde grunn til å mase. Men de sto i "kø" som alle andre.

Praksisen med å sette folk lengre bak i køa er ikke daglidags, men når folk ikke greier å leve med gitt tidsestimat og maser mye i tro om at det går fortere skaper dette et tidstap for den aktuelle bilbergeren han nesten må ta igjen på et vis slik at andre i køa slipper å måtte vente unødvendig lenge.

Er det et akkutt behov for hjelp stiller ting seg annerledes. Og da blir man som oftest prioritert.

Lenke til kommentar

Har du jobbet på sentrallinjen har du bare, som du selv sier, delegert jobbene. Hva som skjer etter dette er opp til den enkelte aktøren som har fått disse jobbene.

 

Nei, det var så klart slik at de neste jobbene måtte delegeres også. Og ja, de sto fritt til å gjøre jobbene slik de ønsket, men de var altså en to-veis kommunikasjon der slik at jeg var oppdatert på hvem de nye jobbene skulle delegeres til. Og nei, det var absolutt ikke slik du prøvde å gjøre narr av bransjen på. Mulig dette er normal praksis på indre toten bil-berging, men det er altså ikke slik hos de oppegående aktørene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...