Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Endring av avtalt pris etter selskap har blitt mva-pliktig


tigerdyr

Anbefalte innlegg

Et rengjøringsselskap jeg brukte ved utflytting av gammel bolig sendte meg nå nye fakturaer for mva for de opprindelige fakturaer som er henholdsvis 2 og 3 måneder gamle (jobb utført i april og mai) siden de etterpå har passert grensen for når de er mva-pliktig. 

 

For det første mener jeg det er feil at gå tilbake i tid og fakturere mva på gamle tjenester fra før de ble mva-pliktig, og for den andre mener jeg heller ikke de kan gjøre det siden det aldri ble nevnt overfor meg at prisen de ga meg ikke inkluderte mva.  Som utgangspunkt måtte jeg jo regne med at pristilbudet er inkl mva når intet annet står skrevet hverken i tilbud eller opprindelig faktura da jobben ble utført.  Jeg mener derfor de ikke har lov å komme nå flere måneder etterpå og kreve mer penger. 

 

Eller tar jeg feil?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har jeg jo heller ikke spesielt god greie på, men jeg trodde da at de første 50.000,- er "momsfri".

 

Jeg tror beskrivelsen på denne websiden er "riktig":

 

https://www.sendregning.no/hjelp/mva-regning/

 

Noen som "vet bedre"?

 

Edit:

 

Det kan se ut som at det stemmer at det ikke skal betales moms av de første 50.000,- selv om skatteetatens webside saktens kunne være ennå litt klarere på dette punktet. Momsen ser ut til å komme inn på den fakturaen som "vipper over" 50.000,-

 

https://www.altinn.no/starte-og-drive/skatt-og-avgift/avgift/merverdiavgift/

 

Skatteetaten bør være det riktige sted får å spørre om moms i det hele tatt skal betales.

 

(Så kommer det avtalerettslige til etter det, om hva som egentlig var avtalt)

 

(Først må det være slik at vaskefirmaet skal betale moms, og så må det også være riktig at det er avtalt at kjøper av tjenesten skal betale et tillegg i prisen som utgjør momsen.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

MVA beregnes fra og med den fakturaen som "løfter" totalsalget fra 49999 til 50001 kr. Tidligere fakturaer står der de står. 

 

Det var egentlig også det jeg trodde.  Siden de forsøker å endre på 2 fakturaer for en jobb i april og en i mai, så kan det jo ikke være begge fakturaer som gjør at omsetningen går over 50K.  Så er spørsmålet om de har misforstått det, eller om omsetning egentlig gikk over grensen allerede før første oppdrag og at de bare ikke forsto hvordan de faktisk måtte forholde seg til det. 

 

Eieren / daglig leder prater flytende norsk men har utenlandsk navn, så det er jo ikke utenkelig at de har blitt gjort oppmerksom på reglerne i etterkant, men selv hvis det er tilfelle, mener jeg ikke det er gyldig grunn til å etterfakturere og i praksis endre prisen sin med tilbakevirkende kraft.  Jeg har sjekket kommunikasjon og faktuaerne igjen og ingen steder står det noe om at sluttsummen kan bli noe annet enn det som ble avtalt på forhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var egentlig også det jeg trodde.  Siden de forsøker å endre på 2 fakturaer for en jobb i april og en i mai, så kan det jo ikke være begge fakturaer som gjør at omsetningen går over 50K.  Så er spørsmålet om de har misforstått det, eller om omsetning egentlig gikk over grensen allerede før første oppdrag og at de bare ikke forsto hvordan de faktisk måtte forholde seg til det. 

 

Eieren / daglig leder prater flytende norsk men har utenlandsk navn, så det er jo ikke utenkelig at de har blitt gjort oppmerksom på reglerne i etterkant, men selv hvis det er tilfelle, mener jeg ikke det er gyldig grunn til å etterfakturere og i praksis endre prisen sin med tilbakevirkende kraft.  Jeg har sjekket kommunikasjon og faktuaerne igjen og ingen steder står det noe om at sluttsummen kan bli noe annet enn det som ble avtalt på forhånd.

Har du tidligere fått faktura på x kr og betalt denne så er saken i prinsipp ute av verden. Mener firmaet fakturaen er feil pga MVA-registeringen er dette deres sak å dokumentere, ikke din sak å motdokumentere, og foreløpig sender du inn en skriftlig bestridelse + en begrunnelse for det og så avventer du dokumentasjonen som får deg til å se på saken på nytt eller en innkalling til forliksrådet, hvor kjennskapet til norsk MVA-lovgivning høyst sannsynlig er større enn hos selger i dette tilfellet. Som du selv er inne på: At både faktura i april OG en faktura i mai løfter salget over den magiske grense faller på sin gen urimelighet. 

 

Som daglig leder i et firma er jeg generelt for at selskap selv tar hånd om regnskap og faktura, men noen daglige ledere bør åpenbart holde seg til det faget de (forhåpentlig) kan og overlate slikt arbeid til andre! 

Lenke til kommentar

Det var egentlig også det jeg trodde.  Siden de forsøker å endre på 2 fakturaer for en jobb i april og en i mai, så kan det jo ikke være begge fakturaer som gjør at omsetningen går over 50K.  Så er spørsmålet om de har misforstått det, eller om omsetning egentlig gikk over grensen allerede før første oppdrag og at de bare ikke forsto hvordan de faktisk måtte forholde seg til det. 

 

Eieren / daglig leder prater flytende norsk men har utenlandsk navn, så det er jo ikke utenkelig at de har blitt gjort oppmerksom på reglerne i etterkant, men selv hvis det er tilfelle, mener jeg ikke det er gyldig grunn til å etterfakturere og i praksis endre prisen sin med tilbakevirkende kraft.  Jeg har sjekket kommunikasjon og faktuaerne igjen og ingen steder står det noe om at sluttsummen kan bli noe annet enn det som ble avtalt på forhånd.

 

Nja du kan bli bedt om å etterbetale mva på alle ordrer fra den første fakturaen som gikk over 50.000kr og til de faktisk ble mva registrert (fordi de har ikke rett til å kreve inn mva når de ikke er mva registrert selv om de har passert 50k) som gjerne tar en 2-3 uker før godkjennelsen kommer i boks. Selvsagt noe man bør avklare på forhånd.

Lenke til kommentar

Nja du kan bli bedt om å etterbetale mva på alle ordrer fra den første fakturaen som gikk over 50.000kr og til de faktisk ble mva registrert (fordi de har ikke rett til å kreve inn mva når de ikke er mva registrert selv om de har passert 50k) som gjerne tar en 2-3 uker før godkjennelsen kommer i boks. Selvsagt noe man bør avklare på forhånd.

 

Fikk følgende fra de:

"Når det gjelder tjenesteytere så er priser alltid eks mva. [...] Men etter nådd grense og mva registrert  så blir alle kunder etter fakturert.  "

 

Jeg svarte med at det er helt feil at prisen altid er eks mva og at det derimot altid skal være inkl mva for salg til private, uanset om vi snakker varer eller tjenester fra mittanbud eller frisøren..  og når de nærmet seg grensen burde de som minimum ha tatt forbehold for dette i pristilbudet.  Den enkelte forbrukeren kan jo ikke forholde seg til interne forhold i bedriften som gjøre at der pludselig kan komme en etterfakturering utover avtalt beløp av den ene eller andre årsaken.

Endret av tigerdyr
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...