Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regner med at dette er kun benchmark eller Battlefield 5 stabilt?

Kjørte 30minutter realbench stresstest, så litt stabilt er det :p

 

Blir vel hci memtest i kveld eller.no. håpet er at det er fjellstabilt.

 

Asus gene er helt konge på minneoverklokk.

 

En på OCN med 4400 c17 stabilt på z390 gene:

https://abload.de/img/4400cl171tstablehpjpz.jpg

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

snipp

 

Jeg skjønner at man må tweake på alt hvis man skal få lavest mulig latency score i AIDA64, men fra Asus sine auto settings til tweaka, hvor mye fps mer i spill tjener man egentlig?

 

Minne frekvens, Primary Timings + tRFC kan jeg skjønne at man vil endre på, men alt det andre kan fort bli vanskelig å finne ut hva som kan være årsaken til ustabilitet vel. Men jøss hvis 5 fps mer gjør all jobben i BIOS verdt det for deg, så hvorfor ikke :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at man må tweake på alt hvis man skal få lavest mulig latency score i AIDA64, men fra Asus sine auto settings til tweaka, hvor mye fps mer i spill tjener man egentlig?

 

Minne frekvens, Primary Timings + tRFC kan jeg skjønne at man vil endre på, men alt det andre kan fort bli vanskelig å finne ut hva som kan være årsaken til ustabilitet vel. Men jøss hvis 5 fps mer gjør all jobben i BIOS verdt det for deg, så hvorfor ikke :p

 

De andre "undertimingsa" har en del å si for READ, WRITE og COPY hastighet. Får plutselig 10-15GB/s ekstra på disse, og det kommer jo godt med når det bare er dualchannel minne på plattformen.  Altså opp mot 20% høyere båndbredde, som igjen kan være bra i noen tilfeller. Målet her er jo lavest mulig latency OG høyest mulig båndbredde samtidig :)

 

Må jeg ha det? Nei  :green: 

Er det gøy å få mere ytelse ut av en "gadget"? Ja  :woot:

Lenke til kommentar

Jeg får ikke stabilt over 4500 med stresstest i realbench  temp på cpu er idle ca 38, max 86 minne 41 max 51 og sdd win disk m.2 er 39 max 46. Kraken 72 kjøler + 2 kabinettvifter Er dette hva jeg kan forvente med dette oppsettet?

 

 

9900k + Asus z390 Gene

Hva slags spenning har du?

 

Fikk t.o.m kjørt 3-4 timer med Realbench på 5.3 ghz 1.380-1.400V elns.

Lenke til kommentar

Hva slags spenning har du?

 

Fikk t.o.m kjørt 3-4 timer med Realbench på 5.3 ghz 1.380-1.400V elns.

 

Kjører den lettvinte løsningen ved og bruke den automatiske i bios, så er ikke sikker. 30% oc går fin 38% ikke. Det jeg er litt usikker på er idle temperaturen på cpu. Jeg måtte flytte kjøleren en gang på grunn av ledninger

Lenke til kommentar

Jeg får ikke stabilt over 4500 med stresstest i realbench  temp på cpu er idle ca 38, max 86 minne 41 max 51 og sdd win disk m.2 er 39 max 46. Kraken 72 kjøler + 2 kabinettvifter Er dette hva jeg kan forvente med dette oppsettet?

 

 

9900k + Asus z390 Gene

Hadde det vært snakk om 4500mhz på minne, så hadde jeg skjønt det...

 

Prøv å sett på 5ghz preset, og sett ned spenningen til 1.3v på cpu. Der 8auer 5ghz preset.

Lenke til kommentar

Prøvde 8auer preset, men da ble det fort over 90 grader og blåskjerm. Men skal forsøke en gang til.

 

ha minnet helt stock før du tester, så tar man iallefall minne bort fra lista om mulig feil. (med mindre det er noe feil med en brikke)

 

Du kan jo også sette "all core til 4800mhz og 1.3v for å se hvordan det går. Med multicore enchancement, så er jo "all core 4700mhz" Noe som er "stock" på dette hovedkortet....

Lenke til kommentar

ha minnet helt stock før du tester, så tar man iallefall minne bort fra lista om mulig feil. (med mindre det er noe feil med en brikke)

 

Du kan jo også sette "all core til 4800mhz og 1.3v for å se hvordan det går. Med multicore enchancement, så er jo "all core 4700mhz" Noe som er "stock" på dette hovedkortet....

 

Kjører nå stresstesten i bakrunn her og nå er det så langt ikke noen blåskjerm. Jeg lastet inn preset og så først din melding nå, så får se om det er stabilt før jeg gjør noe med minnet. ligger på 99 grader her nå. minnet på 50 disk på 46

edit:

Ja nå er den da ennå i gang etter 15 minutters testen. max 100 grader, men snitt lå vel på 95. Merkelige greier. Kom ikke igjennom benchmarken en gang før helgen. 

Endret av Ragnar Steinmoen
Lenke til kommentar

Kjører nå stresstesten i bakrunn her og nå er det så langt ikke noen blåskjerm. Jeg lastet inn preset og så først din melding nå, så får se om det er stabilt før jeg gjør noe med minnet. ligger på 99 grader her nå. minnet på 50 disk på 46

edit:

Ja nå er den da ennå i gang etter 15 minutters testen. max 100 grader, men snitt lå vel på 95. Merkelige greier. Kom ikke igjennom benchmarken en gang før helgen. 

 

Du må få ned vcore eller gjøre noe med kjølinga di, for de temperaturene der er nær throttlepunktet for CPU, altså der den klokker seg ned selv = ikke bra. Har du dårlig airflow i kabinettet ditt kanskje?

Lenke til kommentar

Du må få ned vcore eller gjøre noe med kjølinga di, for de temperaturene der er nær throttlepunktet for CPU, altså der den klokker seg ned selv = ikke bra. Har du dårlig airflow i kabinettet ditt kanskje?

 

Jeg måtte ta av og  vri cpukjøleren et hakk for å få plass til minnet jeg byttet til. Den hadde da stått på noen  dager. Jeg renset ikke og la på ny pasta da. Mulig jeg må gjøre det. Hva er normal idle temp da på denne cpu-en med slik kjøling? Jeg har kjøleren med 3 vifter som drar luften utenfra og inn gjennom radiator, så har jeg 2 kabinettvifter som drar luften ut.

Lenke til kommentar

Jeg måtte ta av og  vri cpukjøleren et hakk for å få plass til minnet jeg byttet til. Den hadde da stått på noen  dager. Jeg renset ikke og la på ny pasta da. Mulig jeg må gjøre det. Hva er normal idle temp da på denne cpu-en med slik kjøling? Jeg har kjøleren med 3 vifter som drar luften utenfra og inn gjennom radiator, så har jeg 2 kabinettvifter som drar luften ut.

 

Kjøp deg en tube med Noctua NT-H2 pasta. Sett også Kraken X72 sin pumpe profil til High Performance. Viftene kan du prøve deg litt fram angående hastigheten på dem.

 

Idle temp er ikke det du bør bry deg om, men under 35C grader ved normal romtemp bør den være. Max load på kjernene ved Realbench er viktigere. Prøv å hold tempen under 85 grader der.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Jeg måtte ta av og  vri cpukjøleren et hakk for å få plass til minnet jeg byttet til. Den hadde da stått på noen  dager. Jeg renset ikke og la på ny pasta da. Mulig jeg må gjøre det. Hva er normal idle temp da på denne cpu-en med slik kjøling? Jeg har kjøleren med 3 vifter som drar luften utenfra og inn gjennom radiator, så har jeg 2 kabinettvifter som drar luften ut.

 

Husk å sett pumpa til 100% i kraken programmet. Det hjelper iallefall en del hos meg med Kraken x62 :) Temperaturen ble merkbart lavere enn standard hastighet. Bråket ikkje noe mere heller.

Lenke til kommentar

Kraken bråker mye her på 100%, så jeg lagde en profil, som speeda den opp over 65 grader. Kjørte en nye stress test og nå holden cpu-en seg på rundt 85. Men den er fremdeles varm, ca 40 grader når den ikke gjør noe. Får vel bestille den kjølepastaen som Betroz foreslo. Har noe her, som heter akasa 455 men det er kanskje for dårlig nå? . 

Lenke til kommentar

Kraken bråker mye her på 100%, så jeg lagde en profil,

 

Ja klart at med viftene på 100% så bråker den en del. Det er bare pumpa vi snakka om som skulle det. Var jeg deg ville jeg ha bestilt den pastaen ja. Sørg for å rense bort den gamle riktig.

 

Har du testet hva temps blir når CPU kjører på stock/standard hastighet...? En 9900K blir HOT når volten økes mye over 1.30v, og iallefall når den nærmer seg 1.40v, selv med en Kraken X72 på full pupp.

Lenke til kommentar

Ja klart at med viftene på 100% så bråker den en del. Det er bare pumpa vi snakka om som skulle det. Var jeg deg ville jeg ha bestilt den pastaen ja. Sørg for å rense bort den gamle riktig.

 

Har du testet hva temps blir når CPU kjører på stock/standard hastighet...? En 9900K blir HOT når volten økes mye over 1.30v, og iallefall når den nærmer seg 1.40v, selv med en Kraken X72 på full pupp.

 

Heiv den ut og byttet pasta med den jeg hadde. temperatur er nå 35 og stock 30 Så får kjøre en stresstest igjen og se. Ikke en eneste blåskjerm i dag, så mulig noe med driverne til lyddelen jeg sleit litt med. Lasta ned driveren fra Asus sider og ingen hakking i lyd, eller blåskjerm i stresstest nå  iallefall. Uansett takk for hjelpen begge to. Setter stor pris på kunnskapen her inne :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...