Gå til innhold

Forskjellig størrelse på rom i bofellesskap - hvordan dele?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tre andre og jeg skal flytte inn i en leilighet. Vi er med andre ord totalt fire studenter. Den totale leien er på 17340, dersom delt helt likt, på 4336 pr pers (rundet noen øre opp).

 

Saken er den at det er forskjeller mellom soverommene. To av de er identiske på 9 kvm, ett er 12 kvm med en slags skrå vegg (er i alle fall litt dårligere utnyttet enn det siste på 12 kvm) og det siste er 12 kvm (uten noe skråvegg, fint og "firkantet")..

 

Hvordan burde leie fordeles her? Om det spiller noe rolle er hele leiligheten på 122 kvm.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sidan heile leiligheita er på 122 kvardrat så antek eg dere har felles dagligstue/oppholdsrom?

Det vil være litt forskjell på om den personen som får soverommet på 9 kvm skal bu og leve på 9 kvm, eller om det kun er snakk om å sove og eventuelt gjere lekser på det rommet.

 

 

Har dere snakka om problemstillinga saman?

Ein måte å gjere dette på er at alle i kollektivet setter opp ei prioriteringsliste på kva rom dei vil ha.

Det er ikkje gitt at det blir særleg med konkurranse, arealet er berre ein del av vurderinga av kor attraktivt eit rom er. Andre relevante forhold å sjå på er om rommet er pussa opp, om vinduet er austvendt slik at morgensola kjem rett inn i vinduet, om vinduet vender ut mot ei støyande gate eller inn mot ein rolig bakgård, om rommet ligg nært badet, om det ligg vegg i vegg med oppholdsrom, osv.

Det er gode mulighieter for at dere alle har litt forskjellige kriterier og at det dermed ikkje blir eit problem i det heile tatt.

Det er ikkje gitt at dere alle er enige i at det kvadratiske 12 kvm rommet er det beste.

 

Loddtrekkning kan være ei løysning, eller rett og slett fyrste mann til mølla prinisippet der den som flyttar inn fyrst får velge rom fyrst.

 

Dere kan openbart dele fellesutgiftene basert på arealet i soverommet då vil dei med 9 kvm betale 21,4% av husleiga (3710 kr) og dei med 12 kvm betalar 28,6% (4960kr).

 

Ei anna løysning er å bruke auksjonsprinsippet for å sjå kor stor betalingsviljen er. Kanskje noen av dere villige til å betale ekstra for å få eit stort soverom og derfor er villige til å ta på seg ein større del av husleiga for å få det rommet?

 

Eller ein kombinasjon, ved f.eks. at alle betalar likt, men at dere gir det store kvadratiske soverommet til den av dere som står som ansvarleg for leigeavtalen/straum/internett/TV-lisens som eit frynsegode, og at dere har loddtrekkning om dei tre andre romma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere kan openbart dele fellesutgiftene basert på arealet i soverommet då vil dei med 9 kvm betale 21,4% av husleiga (3710 kr) og dei med 12 kvm betalar 28,6% (4960kr).

 

 

Eventuelt holde fellesarealene utenfor, de har de jo lik mye nytte av og kan betale likt for. Da ender vi opp med 4122 kroner for de med 9 m2, og 4548 for de med 12. 

 

Avhengig av om dette er et tilfeldig bofellesskap (dere skal dele et semester, men kjenner ikke hverandre) eller dere skal være medstudenter og kanskje venner i 4-5 år, eller alt kjenner hverandre: Er det en av de to siste er jeg ikke sikker på om seg hadde laget noen sak av kvadratmeterne og leien. Med mitt forslag er det bare snakk om 200 kroner å vinne. (Og ja, jeg vet, det er noen øl.) 

 

Skal dere dele over lenger tid kunne dere la det beste rommet gå på rundgang, et år av gangen, eventuelt fordele etter ansiennitet.

 

Og ja, jeg ville sett om det var noe problem i utgangspunktet. Når jeg studerte var vi hele dagen på enten maskinrommet (IT) eller puben, og jeg reiste hjem i helgene. Soverommet var bare det, og størrelsen betydde ingenting.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste fornuftige er å ta utgangspunkt på 4336 så auksjon på det mest attraktive rommet. Deretter 17340 minus vinnerbud delt på 3 og ny auksjon på neste rom osv. En som evt ikke bryr seg sparer et par hundrelapper i mnd. Som nevnt over er det ikke nødvendigvis største rommet som er best. Dere tar loddtrekning om rekkefølgen for bud.

Endret av kim_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Denne tråden gikk helt i glemmeboka, men jeg vil bare få sagt takk til de som svarte, og oppdatere på hvordan det gikk.

 

Lang historie kort ble det hele løst på en noe "kjedelig" måte som for så vidt ikke gir noe fasit på hvordan ting burde løses i lignende situasjoner. Men det finnes kanskje ikke heller. Løsningen var dialog litt frem og tilbake, så ordnet det seg fint. 

 

Enden på visa ble slik:

12 m2 "rett" rom: betaler 400 kr mer enn de med 9

12 m2 "skrått" rom (ikke skrått tak, men man får ikke utnyttet rommets fulle størrelse optimalt på grunn av en vegg som "går skrått": betaler 214 kr mer enn de med 9m2, og 186 kr mindre enn den med 12m2 rett. (Grunnen til forskjellen er at man får mer inntrykk av at det ser ut som ett av de på 9m2 i stedet for det på 12m2).

 

Så, ja, igjen, takk! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...