Gå til innhold

Hotell som ber om passnr. pr. mail?


Anbefalte innlegg

Er det vanlig at man blir spurt om passnr. etter at man har bestilt hotell?

 

Jeg har nylig booket (og forhåndsbetalt med kort) et hotell i Sverige (via Booking.com) og alt ser OK ut. Jeg fikk bekreftelse fra Booking.com, men etter noen timer får jeg en mail direkte fra hotellet der de ber meg sende passnr. til dem. Jeg syns det virker litt merkelig ettersom jeg allerede har betalt, og dessuten er det vel ganske sensitivt å sende slikt på mail. Derfor har jeg ikke gjort noe enda.

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også hatt en del hotellbookinger rundt om i verden, men kun én gang har jeg blitt bedt om å sende scan av bildesiden i passet for  ID ved booking. Dette var en bestilling gjort direkte til hotellet, ikke via en bookingside, på et hotell et lite sted i fjellet nordøst i Arizona.

Lenke til kommentar

Jeg har ca 100 netter på hotel i året, aldri blitt spurt om dette. Sier ikke at det er noe snusk, men uvanlig rutine. Hadde bare sagt at passet tas med til innsjekk.

 

Godt tips!

Jeg har nå sendt dem en mail og sagt det. I tillegg har jeg jo allerede fått bekreftelse fra Booking.com om at rommet er bestilt og betalt. Og jeg sjekket med kortselskapet -der er pengene allerede trukket, så hvorfor de trenger min legitimasjon pr. mail er uforståelig.

 

Zanta: hva endte det opp med at du gjorde? Sendte du hotellet en scan av passet eller ordnet det seg på annet vis?

Lenke til kommentar

Zanta: hva endte det opp med at du gjorde? Sendte du hotellet en scan av passet eller ordnet det seg på annet vis?

Sendte scan av passet, som var eneste mulighet for å få bekreftet denne bookingen, som var direkte med hotellet. Ingen problemer med dette.

 

Selv om hotell er betalt på forhånd, enten gjennom bookingside på nettet eller til hotellet direkte, er det vanlig at man må vise ID når man sjekker inn, og i de fleste utland er pass eneste gyldige for oss med norsk ID. Prøver meg med førerkortet først, da jeg har det lettest tilgjengelig, og det blir vanligvis akseptert.

 

Stod det noe om dette på infosiden for hotellet på booking.com? Hvis ikke, ville jeg tatt det opp med dem. Forøvrig er det svært sjelden jeg får epost direkte fra hotellet dersom jeg har bestilt via en bookingside, da kommer epostene vanligvis derfra.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det hele ordnet seg.

jeg la merke til at på Booking.com kan man velge mellom "Betale nå" eller "Betale ved besøket", og jeg valgte det første. Regner med at det andre valget betyr en "reservasjon" av kortet (som jeg fikk mail om) der kortet faktisk blir trukket mens man sjekker inn.

 

Merkelig at dette ikke ble forklart men at "reservasjon av kortet" virket å være vanlig praksis. Uansett spurte de ikke etter kortet mitt ved innsjekking, men kun legitimasjon.

 

 

post-144768-0-57027900-1533389448_thumb.png

Endret av minimax
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg har aldri opplevd dette selv. Jeg har bodd 200+ netter på hotell i Sverige og 1000+ netter på hotell i de andre 36 landene jeg har vært i. 

Men hvorfor er passnummeret sensitiv informasjon egentlig? Jeg forstår at det ikke er lurt å slenge rundt kredittkortnummer+CVC, men hva kan en svindler gjøre med et passnummer? Mange hundre hoteller, bilutleiefirmaer og andre bedrifter har mitt passnummer, samt en kopi av ID-siden i passet. Noen av dem er tvilsomme, billige virksomheter i land som for eksempel Uganda og Kambodsja. Men jeg er ikke bekymret for det i det hele tatt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det hele ordnet seg.

jeg la merke til at på Booking.com kan man velge mellom "Betale nå" eller "Betale ved besøket", og jeg valgte det første. Regner med at det andre valget betyr en "reservasjon" av kortet (som jeg fikk mail om) der kortet faktisk blir trukket mens man sjekker inn.

 

Merkelig at dette ikke ble forklart men at "reservasjon av kortet" virket å være vanlig praksis. Uansett spurte de ikke etter kortet mitt ved innsjekking, men kun legitimasjon.

 

Jeg velger alltid "betale ved besøket" da jeg av og til vil avbestille. Da betaler man kontant eller med kortautomat ved innsjekk, og de trekker bare penger hvis man ikke møter opp. Jeg har rundt 200 bookinger gjennom booking.com og har heller aldri opplevd dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...