Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppvarming bolig - trenger tips!


Anbefalte innlegg

Har nylig flyttet inn i hus fra 1970 som tidligere har benyttet oljefyring. Innen 2020 blir dette forbudt, og jeg lurer på hva jeg bør gjøre. Er det noen her med nyttige erfaringer og tips? Omlegging av varme er/kan være fryktelig dyrt, i tillegg må man regne på hva som lønner seg over tid.

 

Huset har kjeller, grunn/1-etg og 2 etg. Primærrom er 144 m2, og er utstyrt med oljefyr med vannbåren varme som går til radiatorer rundt omkring i huset.

 

Skal jeg fortsette med å benytte olje, må den repareres samt konverteres til bio olje. Har fått beskjed om at dette vil koste ca. 30 000 kroner. Når dette er gjort, må man fylle bioolje som koster 12 kr literen. Har en tank på 2500 liter, så blir fort 30 000 kroner til her.

 

Alternativet er å benytte luft/luft-varmepumpe, og evnt. installere en vedovn som bistår når det er -20C ute. Har snakket med forskjellige personer. Noen sier de ville gjort det som skal til for å bevare bruken av det vannbårne systemet, andre mener vinninga vil gå opp i spinninga, og klarer seg med varmepumpe og panelovner.

 

Det skal nevnes at jeg bor i ytre Østfold, altså ikke stedet med de kaldeste vintrene.

 

Noen som har tips/erfaringer å komme med? Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bioolje er berre litt dyrare enn vanlig fyringingsolje, og du betalar kun for det som du brukar.

Største usikkerheita med bioolje er korleis prisen vil utvikle seg. Dersom det er mange som velger å gå over til bioolje så vil prisane gå ned sidan kvantumet går opp, men dersom dei fleste bestemmer seg for å gå heilt vekk frå å fyre så vil biooljen etterkvart bli mykje dyrare og kanskje til slutt umogleg å få kjøpt.

 

Det å få modernisert anlegget ditt for 30 000 kr er ikkje så veldig dyrt, skal du montere varmepumpe så kjem du fort opp i den same kostnaden, og du må i tillegg finne ein måte å fordele varmen på, eventuelt kanskje også montere to varmepumper.

 

Min umiddelbare tanke er derfor at det er mest fornuftig å bruke oppigjen mest mulig med mindre du er villig til å nyinvestere i oppvarming.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon for noen år siden: Hus på litt over 200 kvm fra 60-tallet, med sentralfyr. Vurderte å konvertere fyrkjele til gass, men det var relativt kostbart. Fikk også tilbud på å bore etter jordvarme, og installere jordvarme/vann-varmepumpe for å gjenbruke infrastrukturen i huset med rør og radiatorer. Kostnaden her ble på ca 170.000 (sikkert + + +), og en slik varmepumpe er ikke egnet til radiatorer pga at varmen må være høyere enn ved gulvvarme. Dette gjør også at en luft/vann-varmepumpe er mindre egnet (men fortsatt et alternativ). Jeg endte opp med å fjerne fyrkjele, oljetank, alle radiatorer og rør, og installere luft/luft-varmepumpe. Boligen ble samtidig modernisert, og planløsningen ble endret (åpnet) slik at varmen ble godt fordelt i hele 1. etg, og noe varme kom også opp trappen til 2. etg. Ved mange små rom og dører som holdes lukket er dette en uegnet løsning. Jeg varmet med kun strøm en vinter før jeg fikk dette klart, og ser at strømforbruket ble redusert med ca 10.000 kWt/år etter at VP ble installert. 

 

Det optimale er å åpne alle gulv og legge gulvvarme, og installere en passe kraftig luft/vann-varmepumpe for å drive dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du har radiatorer rundt i huset etter oljefyren så ville jeg kikket på luft til vann varmepumpe. Du kan få en del i støtte fra Enova ved utbytting til en slik løsning. 

Takker for tips, om jeg skal investere i dette, må det bli nå i 2018, jeg sjekker videre.

 

Jeg var i samme situasjon for noen år siden: Hus på litt over 200 kvm fra 60-tallet, med sentralfyr. Vurderte å konvertere fyrkjele til gass, men det var relativt kostbart. Fikk også tilbud på å bore etter jordvarme, og installere jordvarme/vann-varmepumpe for å gjenbruke infrastrukturen i huset med rør og radiatorer. Kostnaden her ble på ca 170.000 (sikkert + + +), og en slik varmepumpe er ikke egnet til radiatorer pga at varmen må være høyere enn ved gulvvarme. Dette gjør også at en luft/vann-varmepumpe er mindre egnet (men fortsatt et alternativ). Jeg endte opp med å fjerne fyrkjele, oljetank, alle radiatorer og rør, og installere luft/luft-varmepumpe. Boligen ble samtidig modernisert, og planløsningen ble endret (åpnet) slik at varmen ble godt fordelt i hele 1. etg, og noe varme kom også opp trappen til 2. etg. Ved mange små rom og dører som holdes lukket er dette en uegnet løsning. Jeg varmet med kun strøm en vinter før jeg fikk dette klart, og ser at strømforbruket ble redusert med ca 10.000 kWt/år etter at VP ble installert. 

 

Det optimale er å åpne alle gulv og legge gulvvarme, og installere en passe kraftig luft/vann-varmepumpe for å drive dette. 

Takk for svar! Rett før jeg flyttet inn, ble boligen betydelig modernisert, litt tilsvarende du beskriver. I hele grunnetasjen hvor man oppholder seg mest, er det fullstendig åpen løsning uten noen dører (bortsett fra 1 toalett). Det er også veldig bra plassering for varmepumpe som kan vinkles mot å varme opp både kjøkken og stue samtidig. Den blir også sittende rett ved trappen til andre etasje, hvor vi har tre soverom på 16-18 m2 hver ca.

 

Da er det kjelleren som gjenstår, her har vi hovedbad, og en gang og stue på ca. 35 m2. Skal jeg gå vekk fra vannbåren løsning, må jeg vurdere en egen varmepumpe her nede.

 

Med boligen fulgte det nemlig med én ny varmepumpe som aldri ble montert av forrige eier. De skiftet hele det elektriske, og siden de solgte på våren, ville de nok spare disse tuselappene.

 

Jeg vurderer også luft/vann varmepumpe, og har hatt en fagmann som har sagt at dette vil koste ca. 140 000 kroner minus ca. 20 000 som jeg vil få i støtte av Enova. Personlig så tenker jeg nå at to luft/luft-varmepumper kan være det beste alternativet, hvis dette faller på godt under halvparten av prisen. Kom gjerne med forslag/innvendinger.

Lenke til kommentar

Hva slags budsjett ser du for deg? Er huset nyoppusset, eller er det klart for oppussing nå eller om noen få år?

 

Edit: Her hadde det kommet mye info mens jeg hadde åpen fane med halvskrevet innlegg.

 

Jeg ville ha sett på en luft/vann-varmepumpe som også forvarmer varmt tappevann. Det finnes flere alt i ett-løsninger for dette nå, Nibe er en av produsentene jeg kommer på i farten.

Endret av Frank Drebin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags budsjett ser du for deg? Er huset nyoppusset, eller er det klart for oppussing nå eller om noen få år?

Huset er delvis renovert i 2016, med ny kledning, fleste nye vinduer og ny ytterdør. Innvendig er det nytt bad og kjøkken, nye rør og elektrisk. Nytt gulv så og si overalt bortsett fra i kjeller.

 

Har ikke satt opp konkret budsjett, men tenker maks 120 000 kroner, men da bør løsningen være god :)

Edit: Ønsker ikke å fremstå som en gjerrigknark. Men dette blir nok taket for meg.

 

Endret av Kaffekong1
Lenke til kommentar

Hva, vil du ikke ha high-end-løsning, for en gjerrigknark! Neida, bare tuller.

 

I og med at boligen er betydelig modernisert vil jeg anta at den også er etterisolert og har nye vinduer, da er den verste brodden tatt av effektbehovet til oppvarming på de aller kaldeste dagene. Hvis jeg var i din situasjon ville jeg ha vurdert en luft/vann-varmepumpe av typen som jeg nevnte, med forvarming av tappevann. Tappevannsforbruk har man året rundt, altså kan varmepumpa jobbe jevnt og trutt mot dette vannvolumet uansett utetemperatur. Da tar varmepumpa oppvarmingen opp til ca. 45 grader, og så varmer du elektrisk videre opp til 65 grader.

 

For varmeanlegget ville jeg i utgangspunktet beholdt radiatorene for å holde kostnadene nede. Disse vil ha lavere avgitt effekt med nytt varmepumpeanlegg, men det kan godt være at dette går bra likevel, ref. etterisolering. Eventuelt kan du ha litt penger satt av til å kjøpe panelovner der det viser seg at det blir for kaldt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon for noen år siden: Hus på litt over 200 kvm fra 60-tallet, med sentralfyr. Vurderte å konvertere fyrkjele til gass, men det var relativt kostbart. Fikk også tilbud på å bore etter jordvarme, og installere jordvarme/vann-varmepumpe for å gjenbruke infrastrukturen i huset med rør og radiatorer. Kostnaden her ble på ca 170.000 (sikkert + + +), og en slik varmepumpe er ikke egnet til radiatorer pga at varmen må være høyere enn ved gulvvarme. Dette gjør også at en luft/vann-varmepumpe er mindre egnet (men fortsatt et alternativ). Jeg endte opp med å fjerne fyrkjele, oljetank, alle radiatorer og rør, og installere luft/luft-varmepumpe. Boligen ble samtidig modernisert, og planløsningen ble endret (åpnet) slik at varmen ble godt fordelt i hele 1. etg, og noe varme kom også opp trappen til 2. etg. Ved mange små rom og dører som holdes lukket er dette en uegnet løsning. Jeg varmet med kun strøm en vinter før jeg fikk dette klart, og ser at strømforbruket ble redusert med ca 10.000 kWt/år etter at VP ble installert. 

 

Det optimale er å åpne alle gulv og legge gulvvarme, og installere en passe kraftig luft/vann-varmepumpe for å drive dette. 

 

 

Da tror jeg du nok var borti en selger som kun ønsket å selge produkter fra egen portofølge, og de manglet et godt alternativ. Kort og godt: Du ble skamlurt....

 

Foreldrene mine la om fra oljefyr for 5-6 år siden til bergvarme. De har stort sett bare radiatorer med unntak av ett bad, samt at de la gulvvarme i en kjellerstue. Tror de betalte rundt 250K og fikk rundt 50K i tilskudd. De fikk satt opp radiatorer i rom som tidligere var oppvarmet av strøm, og fikk også varmtvann på samme systemet. De har et veldig stort hus så både strøm og oljeregningen var skyhøy. 

 

Ifølge min far så var anlegget tilbakebetalt etter 4 år.  Strømregningen gikk ned med rundt 20K, og oljen med omtrent det samme. I tillegg store besparelser til service og reparasjoner.

 

Eneste ulempen er at det med akkurat den monterte løsningen er vanskelig å få sirkulasjonspumpen gå alene gjennom hele året for å flytte varme fra veldig varme rom om sommeren, til kaldere rom.  

Lenke til kommentar

Hva er vanlig kostnad for luft/vann og dobbeltmantler bereder? 40-50 tusen?

Kan jo ha et slikt system, og så 2-3 fancoiler spredd litt rundt omkring i huset, plassert ved tak eller strategiske steder.

Gamle radiatorsystemer er gårsdagens løsning og er både stygt og upraktisk mtp møblering og frihet.

Lenke til kommentar

Gamle radiatorsystemer er gårsdagens løsning og er både stygt og upraktisk mtp møblering og frihet.

 

 

I nybygg ja, men i bygg der det allerede er radiatorer så er det veldig dumt å fjerne dem med mindre man samtidig ønsker å bytte gulvet så man kan legge varmen der. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Om det å konvertere dagens anlegg til luft-vann varmepumpe er så dyrt som det skisseres her ville jeg ikke gjort dette. Jeg ville tro at du kan få mye rimeligere løsninger, men da er de ikke fullgode og må kompletteres med annen fyring.

Jeg tenker en rimelig luft/vann pumpe i kombinasjon med varmetank som gir en grunnvarme i huset. Denne varmen vil fint duge deler av året da det ikke er så kaldt, og du kan fortsette å benytte radiatorene du allerede har.

For å toppe varmebehovet gjør man dette med vanlige rimelige luft-luft pumper, feks en oppe og en nede. Alternativt satse på klare seg med kun en i hovedetasje/stue. Fordelen er kjøling om sommeren, og etter å ha bodd i AC-regulert enebolig vil jeg si dette er en investering for livet!

Slik jeg ser det vil ikke rådyre løsninger forsvare investeringsavgiften i nye eller gamle hus. Det enkle er ofte det beste og man kommer langt med luft-luft pumper. Selv brukte jeg en stk luft-luft pumpe på hele min bolig og tilleggsfyrte med vedovn når det var kaldt. Når jeg var skikkelig lat satte jeg bare på en panelovn ekstra. 

I ditt tilfelle vil nok ikke en stk luft-luft være nok, og du bør nok ha en oppe og en nede. Jeg ville aldri gått for bio-fyr så lenge prisen pr. liter er så høy. Det blir spennende og se hva som skjer med strømprisen fremover men den må mye opp om bio-fyr skal lønne seg.

Lenke til kommentar

Da tror jeg du nok var borti en selger som kun ønsket å selge produkter fra egen portofølge, og de manglet et godt alternativ. Kort og godt: Du ble skamlurt....

 

Ifølge min far så var anlegget tilbakebetalt etter 4 år.  Strømregningen gikk ned med rundt 20K, og oljen med omtrent det samme. I tillegg store besparelser til service og reparasjoner. 

Jeg var ikke borti "en selger", men var i kontakt med flere leverandører med ulik teknologi og løsninger. Hvordan du tolker mitt innlegg til at jeg ble skamlurt er mer enn jeg forstår.

 

For et vanlig bolighus er en besparelse på 50.000 pr år, som må være tilfelle dersom anlegget til 200k netto er tilbakebetalt etter 4 år, helt usannsynlig. For mitt hus hadde jeg totale kostnader for strøm og olje på 15-20.000 pr år, og med utgangspunkt i daværende priser for strøm og olje, ville nedbetalingstiden være ca 17 år for min bolig.

Lenke til kommentar

Jeg var ikke borti "en selger", men var i kontakt med flere leverandører med ulik teknologi og løsninger. Hvordan du tolker mitt innlegg til at jeg ble skamlurt er mer enn jeg forstår.

 

For et vanlig bolighus er en besparelse på 50.000 pr år, som må være tilfelle dersom anlegget til 200k netto er tilbakebetalt etter 4 år, helt usannsynlig. For mitt hus hadde jeg totale kostnader for strøm og olje på 15-20.000 pr år, og med utgangspunkt i daværende priser for strøm og olje, ville nedbetalingstiden være ca 17 år for min bolig.

 

Da er det du selv som har klart å lure deg.... for løsningene har vært på markedet i mange år. 

 

Merk at jeg altså la inn ytterligere opplysninger. Dette er et stort hus, og det ble gjort flere ekstraarbeider. For mindre hus vil nok kostnaden bli mindre. Og teknologien er blitt billigere. Dessuten så har tilskuddsordningen endret seg.  

 

Energibehovet vil være ulikt for ulike hus. Hvis du bare bruker strøm+olje for 15-20K per år så har du et hus der det kanskje har lang avskrivingstid. Noen ganger kan det lønne seg å bruke dyre løsninger, slik som kanskje for deg. Andre ganger kostbare løsninger, men som er billige på sikt. Bergvarmeanlegg er selvsagt mye mer kostbar her og nå, men veldig rimelig over lang tid. Borehullet varer nærmest evig, men maskineriet må har en viss levetid. Bytte til bio-olje har en relativt liten investeringskostnad, men særdeles kostbart i drift med mindre kan klarer å tigge gratis frityrolje i nabolaget... Og spørsmålet er hvor lang tid det tar før også dette blir forbudt siden det gir lokale utslipp. 

Lenke til kommentar

Takk for alle som har tatt seg tid til å svare, mye gode forslag her.

 

Jeg har bestemt meg 90 % sikkert for å gå vekk fra bio-olje ideen. Dette blir den billigste løsningen på kort sikt, men blir nok den dyreste på lang sikt. Jeg tror også at hus med oljefyr i fremtiden er mindre attraktivt for markedet. Noen stusset kanskje litt på at prisen for å legge inn luft/vann-system var såpass dyrt som jeg skrev i først post. Dette er fordi at kostnad for å fjerne eksisterende annlegg var medberegnet. Tanken på 2500 liter må renses, kappes opp og hives ut. Og oljekjelen må også ut. Dette betyr ikke at jeg kommer til å gå vekk fra luft/vann. Med tilskudd fra enova på 30 000 - 40 000 kroner, kan det absolutt være lurt å gjøre dette nå i 2018. Om jeg ikke kommer til å ta i bruk oljefyren i fremtiden, så "må" den jo ut en gang uansett.

 

Men et annet alternativ jeg ser for meg, er å legge inn to luft/luft varmepumper, en i kjeller og en i grunnetg. Dette blir også relativt økonomisk, da jeg har en ny varmepumpe fra før, som bare må settes opp.

 

På toppen av det hele, er jeg i dialog med en peismontør, da jeg ønsker meg vedovn i stua. Det er pipe i huset, men ingen tilkoblet vedovn for øyeblikket. Dette blir for å avlaste en evnt. varmepumpe når det er veldig kaldt. Det er også koselig med vedfyr.

 

Jeg oppdaterer tråden etterhvert, dette er ikke gjort på dagen, så blir nok om en stund fremover i høst. I tillegg har jeg pratet med et firma som selger luft/vann og de har stengt hele juli.

 

Igjen, takk :)

Endret av Kaffekong1
Lenke til kommentar

Du kommer ikke til å angre på installasjon av peis. Det lønner seg nok ikke økonomisk, men du verden hvor digg det er å ha i de kaldeste periodene.

Har selv hus fra 20-tallet, med 2 varmepumper og 3 peiser. Det blir ikke varmt nok uten å fyre ekstra med ved i de kaldeste periodene.

Bruker som oftest bare den ene peisen, kun 2 når det er ekstremt kaldt, og det blir det sjelden der jeg bor ved kysten i Oslo-området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...