Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Krav for å lærekjøre


Ein23

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er 27 og har hatt førerkort til bil i 8 år.

 

Hva må til for at jeg skal kunne lærekjøre på en 250cc med følgesykkel bak?

 

Holder det med at vi har åpen linje for å snakke sammen? Må jeg ta noe grunnkurs?

 

Takker for svar.

 

(Jeg har forsøkt å Google uten å finne veldig tydelige svar, så derfor tyr jeg til forum i håp om at noen har svar og gjerne en link som bekrefter svaret!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vegvesenet har korrekt og god forklaring på hva som kreves;

 

Når kan du øvelseskjøre?
Lett motorsykkel A1: 15 år
Mellomtung motorsykkel A2: 16 år
 
Den som er med deg kan sitte på motorsykkelen sammen med deg så sant motorsykkelen har stor nok nyttelast, eller følge etter på mellomtung eller tung motorsykkel
 
Motorsykkelen
- I klasse A1 må den være registrert som lett motorsykkel (slagvolum under 125 cm3, effekt ikke over 11 kw)
- I klasse A2 må du bruke mellomtung motorsykkel (motoreffekt ikke over 35 kw, ikke mer enn 0,2 kw pr kg egenvekt)
 
Kommunikasjon mellom deg og den som øvelseskjører med deg:
På veg eller andre områder som ikke er avsperret, skal den som er med deg kunne instruere deg via tovegs kommunikasjonsutstyr, for eksempel intercom. 
 
Vest med L:
Både du og den som er med deg og øvelseskjører må ha refleksvest med bokstaven L på ryggen.

 

I tillegg er det regler på øvelseskjøringen:

 

Før du kan ta kjøretimer eller øvelseskjøre, må du ta trafikalt grunnkurs. Når du har fullført trafikalt grunnkurs, får du et bevis som gir deg rett til å øvelseskjøre.

 

Hva må du ha med når du øvelseskjører?
- Bevis for fullført trafikalt grunnkurs, eller førerkort i annen klasse hvis du har
- Legitimasjon med bilde
 
Den som øvelseskjører med deg må:
- være fylt 25 år
- hatt førerkort for kjøretøy i samme klasse som du øvelseskjører i sammenhengende de siste 5 årene
Lenke til kommentar

Takk!

 

For min del kan jeg da oppsummere det slik at det er i henhold til lovverk å benytte:

 

2 motorsykler, begge førerne har refleksvest med rød L og åpen kommunikasjon(f.eks. intercom).....that's it.

 

Siden jeg har lappen på bil(og følgelig trafikalt grunnkurs) er det ingen kurs som er nødvendig for å lærekjøre privat.

Endret av Ein23
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...