Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kva betaler du hos ditt alarmselskap?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heilt sikkert god effekt av klistremerker, ja!

 

Om vi hadde et maleri verdt 150.000kr på veggen ville nok alarmen neppe skremt kunsttyver, enig i det.

 

Men det er skremmende at folk/tyver går inn dører midt på dagen for eksempel. Er en sidedør eller terassedør åpen og de spaserer inn kan man nok få avkortning på forsikring. Er alarmen på vil den skremme unna en del luringer.. Da unngår man at uvedkommede kommer inn i huset og kan bruke god tid på å leite. Men, da må alarmen også vere på.

 

Både kamera, sjokksensor på vinduer/dører og røykvarsler kobla til en sentral som tar kontakt med oss og i verste fall brannvesen gjør at vi føler det er verdt det. Har røykvarsler (private) i alle rom i huset, for det er nummer 1 pri. å komme seg ut.

Er vi ikke hjemme oppdager sector røyken og kan sende brannvesen om det er nødvendig.

Er vi ikke hjemme er alarmen på så om noen banker i veggen/vindu/dør så går alarmen.

 

Derfor er det å finne en alarm til en god pris aktuelt, og derfor driver jeg og sjekker :-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg tror boliginnbrudd er basert på område. Hvis mange naboer har alarm er det lite sannsynlig at det gjøres innbrudd hos de som ikke har alarm. Her har ant 30-40% av naboene alarm. Jeg har aldri hørt om innbrudd i området (i løpet av 20 år) og har derfor ikke alarm.
Men jeg tror også at mange innbrudd er basert på impuls og at disse kan bli unngått med alarm. 
Har en imidlertid store verdier er det antagelig planlagt og da vil de alarmene vi snakker om her ikke ha noen funksjon.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

En oppdatering. Jeg har sagt  opp abonnement hos sector alarm og inngått avtale med Homely. 159kr mnd med vekter og jeg eier alle komponentene selv. Så langt er jeg godt fornøyd. Det vil ta noen år før jeg går i 0 på investeringen, men det går fint.

Jeg har bevegelsesensorer (uten kamera), magnetkontakter på dører/vindu, yale doorman integrasjon, røykvarslere (har eget anlegg, 1 per rom, i tillegg til 1 per etasje koblet til homely) og en varmesensor til vaskerom og en sirene.

Homely (og develco som er produsent av produktene for det meste) bruker zigbee som da ikke klusser til noe for mitt allerede eksisterende smarthus som er på z-wave.

Alt kjøpt hos elektroimportøren da elkjøp i 3 ulike butikker har vært veldig lite interessert i å selge meg homely.

Kan avslutte med at sector ville sette meg opp til 379 pr mnd nå som en del av prisindeksjustering... Om homely setter opp prisen gjenstår å se, men jeg håper de vil være billigere i mange år fremover.

Og merk: det er et krav her i huset til oppkobling mot alarmsentral og vektertjeneste - derfor betaler vi en mnd pris. Så har vi lagt den død. ?

 

Edit: bare til info: Det tok en god uke før teknisk avdeling ringte og sa det var feil med min sentral (ikke så rart, den var koblet ned, det samme med alle komponenter).

Etter 3 mnd mottar jeg en standard "vi vil ha deg som kunde" epost og jeg biter på (vil jo informere i denne tråden om hva reelle tilbud man får). Tilbudet jeg mottar er noen 10-ere spart per mnd, gratis i 3mnd og noen ekstra komponenter gratis. Nye kamera kunne man også få med gratis som en oppgradering av det man allerede har.

Endret av kizzykazz
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
On 7/7/2020 at 9:32 AM, kizzykazz said:

Jeg har sagt  opp abonnement hos sector alarm og inngått avtale med Homely.

Er du fornøyd med Homely så langt? 

Jeg har lenge vurdert å kjøpe abb. og utstyr hos Verisure, men synes det er litt for dyrt og spesielt kjipt at man ikke eier utstyret selv. Synes Homely ser bra ut på papiret, men er interessert å høre mer om erfaringene fra folk. Fungerer appen bra og er det rask responstid hvis du skrur på alarm eller lignende der?

Har du opplevd at alarmen har gått ved en feiltakelse eller lignende?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er relativt fornøyd så langt. Man velger selv hvile komponenter som skal inngå i borte, natt og delsikring (moduser av alarm). Det er praktisk. Innkoblingstid, alarmlyd etc kan settes opp av den enkelte.

Jeg tviler på at batteribackupen varer lenger enn 6t, dette skal jeg teste om en god uke. Er dette et stort problem? Nei. Men de allerede navngitte konkurrentene tror jeg leverer mye bedre backup.

App-en på iphone må av og til stenges og åpnes for at man ikke skal se feil data eller få feilmelding om at "noe gikk galt". Det kan jeg leve med.

Har hatt litt kluss med nettverkskabel og/eller Wifi, som jeg har sett på logg på router. Homely support anbefaler kun wifi (jeg er litt skeptisk til det, men det har fungert bra så langt).

En gang har jeg sett på logg at "alarm aktivert" mangler. Det er ikke så gøy når man ser det på morgenen og har deaktivert alarm i app. Homely support sier de ser at alarm er aktivert. Ikke noe stort problem, jeg er ikke utrygg av den grunn.

Når man åpner et vindu/dør så ser jeg det etter ca 1 sekund på appen. Yale doorman er litt tregere, føler det spesielt merkes når man ikke er på hjemmenett. Men det var enda tregere med sector alarm.

Alarm har gått 1 gang ved deteksjon på bevegelsesensor når vi var borte. Homely ringte og sa det var detektert bevegelse på 1 sensor, men sensorer i andre rom har ikke detektert noe. Alle vindu med sensor er i lås. Vi avfeide da at det var en reell alarm, så vekter rykka ikke ut (499kr per uttrykning).

Jeg er fornøyd med homely til 159kr mnd så langt. Det vil ta litt tid å betale inn differansen til sector, men jeg eier systemet selv. Alle komponentene kan jeg eventuelt legge til i en smarthusløsning (home assistant for eks) om jeg kjøper en zigbee usb-stick. Det kan bli tilfelle om vekter/alarmtjeneste ikke lenger er ønsket.

At homely har økt prisen til 199 synes jeg er litt kjedelig. Ikke for min del, da homely har gitt beskjed om at vi beholder denne prisen, men for alle andre. Jeg tror ikke lavpris-lovnaden holder ut 2021. Homely, som alle andre selskap, må tjene penger.

Support svarer relativt raskt på epost, jeg er fornøyd med de. Men ofte er svaret: "ta en resett av hub-en... noe svada... (og håp det fungerer)". Det skal sies at i noen tilfeller har dette hjulpet. 🙂

Om du lurer på noe mer så skrik ut.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har alarm hos Homely, 99pr mnd evt 199 med vekterutrykning. 

Har følgende komponenter:

3stk røykvarslere

1stk varmesensor

5stk magnetkontakter

2stk betjeningspaneler

1stk sirene

 

Betaler fast 99, koster ingenting annet enn innkjøpspris å kjøpe ekstra komponenter.

Veldig fornøyd, men synes hjemmesentralen har litt dårlig signal. (komponentene går offline, en kort periode før de kobler seg på igjen)

*Dersom man har abbonnement med vekterutrykning koster hver utrykning kr 499

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Posten er gammel men men jeg prøver.

Hva betaler folk for alarm nå til dags?

Selv betaler jeg 575  i månden for Verisure.

Har 2 magneter på 2 dører, magneter på 4 vinduer og 4 Brannvaslere, Plus 1 kamera. 
 

Jeg er ofte bortreist i flere uker om gangen så alarm/brann alarm er nødvendig for meg.

Har hatt verisure siden december i fjor, men vurderer og prøve og prute ned siden naboen nettopp fikk prutet ned til 299kr med Sector Alarm med samme antal tilkoblinger som meg 

 

Endret av paatur
Lenke til kommentar

Med Verisure så har du ikke engang tilgang til dine egne video-opptak på forespørsel. Det må foreligge rettslige krav for å få dem. Lag heller en neighborhood watch løsning hvor dere passer på hverandre. Blir det nok folk med i slike løsninger er det alltid noen som er tilgjengelig.

Bodde i et hus som hadde alarm med utrykning av vekter, og alarmen gikk. 30 minutter senere kom en vekter slentrende, så jeg ser poenget til qualbeen.

Mulig dem ser etter folk som ikke har noe å gjøre i huset på tilgjengelige kamera og andre sensorer og justerer prioritet etter dette.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (3 timer siden):

Jeg betaler kr 0,-. 

Gidder ikke å betale for falsk trygghet.

Opplevde innbrudd mens jeg var på reisejobb i noen uker, vurderer nå alarmtjeneste, 

med kamera, vekterutrykkelse, sms advarsel og en jævlig bråkete sirene. 

I beste fall ville det ha skremt unna tyvene før de tok noe, i verste fall så hadde jeg fått vite om det tidligere å ikke når jeg endelig skulle hjem. 

Lenke til kommentar
krsitoffer1 skrev (7 timer siden):

Opplevde innbrudd mens jeg var på reisejobb i noen uker, vurderer nå alarmtjeneste, 

med kamera, vekterutrykkelse, sms advarsel og en jævlig bråkete sirene. 

I beste fall ville det ha skremt unna tyvene før de tok noe, i verste fall så hadde jeg fått vite om det tidligere å ikke når jeg endelig skulle hjem. 

Kjipt at du har opplevd innbrudd. Ikke bra! 

Dersom alarmen bråker noe grusomt, slik at naboer kommer springende, så kan det  ha effekt ja! 

Selv satser jeg på at forsikringen hjelper meg, om jeg skulle være så uheldig å oppleve innbrudd. Så jeg må egentlig spise mine egne ord; jeg liker tydeligvis å betale for falsk trygghet, tross alt! Forsikringer er et tapsprosjekt for folk flest. De fleste vil aldri klare å hente ut like mye penger som de spytter inn i forsikringene..!

Lenke til kommentar
10 hours ago, vidor said:

Med Verisure så har du ikke engang tilgang til dine egne video-opptak på forespørsel. Det må foreligge rettslige krav for å få dem. Lag heller en neighborhood watch løsning hvor dere passer på hverandre. Blir det nok folk med i slike løsninger er det alltid noen som er tilgjengelig.

Bodde i et hus som hadde alarm med utrykning av vekter, og alarmen gikk. 30 minutter senere kom en vekter slentrende, så jeg ser poenget til qualbeen.

Mulig dem ser etter folk som ikke har noe å gjøre i huset på tilgjengelige kamera og andre sensorer og justerer prioritet etter dette.

Neighborhood watch funker dårlig når jeg er bort reist 2-3 uker flere ganger i året, og når begge nærmeste naboer er på camping så fort været er ok.

Vil heller ikke si at alarm er falsk tryghet, der jeg bodde tidligere var det flere innbrud i gate når det var sommer og de fleste var bort reist, de som ikke hadde innbrud var de med alarm.

Jeg skjønner at folk som aldri er bortreist ikke trenger alarm, men for oss som er ofte borte så er det ofte en nødvendighet

Lenke til kommentar

Fordelen hvis de to andre naboene også er bortreiste er jo at du bare har 1/3 sjanse til å få innbrudd :thumbup:

Tenkte i utgangspunktet på de som hadde flere naboer. Det sies jo at det er alarm-skiltet som har effekten og som forhindrer innbrudd. Etter det er det vel sirene og eksta lys ute som lyser opp området.

De fleste kjeltringer er nok avhengig av ro for å kunne raske med seg ting av verdi.

Forsikring er jo greit å ha, men det vil aldri kunne erstatte affeksjonsverdier.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...