Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Billigste jeg har funnet Sony xe9005 nå er på obs, 55 tommer: kr. 10.990,- og 65 tommer: kr. 15.990,-.

Eneste jeg stusset over var bildekvaliteten på 65', de sendte VM kamp på den og jeg synes bilde var veldig uklart og fargene veldig dratt ut (fargene på draktene gikk på en måte utenfor drakta). Til og med logoen til nrk var uklar.

Mulig de bare har kalibrert den feil, for den skilte seg ikke nevneverdig ut fra de mye billigere tvene som hang rundt.

55' derimot som hang et stk lengre bort og viste en 4k/hdr demo video, hadde krystall klart bilde, helt fantastisk.

Så hvem av dem som viser den reelle bildekvaliteten kan man lure på. Men blir vell uansett bedre enn den jeg har nå, Lg 42PQ3000

Jeg er ikke helt sikker på årsaken, men vanligvis i butikker så viser TVer mye dårligere bilde på vanlige TV-sendinger enn de gjør der hjemme. Det har kanskje noe med at de bruker en forgrener, som splitter signalet slik at alle TVene viser det samme bildet samtidig. Men der skal jeg ærlig talt innrømme at jeg er usikker. Sony er i hvert fall helt rå på prosessering, så at den skal gi dårligere bilder enn konkurrenter på TV-signaler hjemme i stua, tror jeg er helt utelukket.  :)

 

Hva mener du med at folk bør gå for denne dekoderen hvis de skal ha best mulig kvalitet? De sender vel ikke i høyere kvalitet enn hva f.eks Altibox gjør? Eller tenker du kun hvis du ikke monterer parabol? Vet du hvilken bitrate de ligger på? Og er alle opptaksfunksjoner og lignende tilgjengelig når man ikke ser med parabol?

 

Vurderer tilbudet veldig. Ser man får gavekort på Elkjøp på 2.500. Må evt ha totalt 3 dekodere. Sliter litt med å skjønne hva prisen blir for 12 måneder hvis man går for det + Norgespakken etter 6 måneder. Ser det er noe som heter Canal Digital Pluss der man kan brukke abbo opptil 4 steder samtidig. Må man også betale for det? Ikke lett å skjønne. Canal Digital vil ikke svare siden det er Elkjøp sitt tilbud. Ganske latterlig.

 

https://satellitt.canaldigital.no/kanalpakker/canal-digital-plus/

Altibox har for meg alltid vært svært uoversiktlige med tanke på hva de tilbyr. På hjemmesidene nevner de ikke støtte for HDR med et eneste ord, mens i Tek.no sin dekoder-test leste jeg nettopp at den skal støtte det. Det er også svært vanskelig å finne fram til hva de ulike pakkene til Altibox faktisk er, men jeg skal gi det et forsøk.

 

En har en grunnpakke der en får 8 kanaler (de mest vanlige), pluss 50 poeng som en kan bruke på å velge individuelle kanaler. Eventuelt kan en velge HBO Nordic eller Viasat Sport til 40 poeng, og EuroSport til 20 poeng hver for seg. Dette koster en 449 kr i måneden. Det er vanskelig å se om du kan ha flere dekodere og se via satellitt fra ulike plasser, men via appen kan du iallfall det. Virker som at denne finnes til Android og iOS, i nettleser, men ikke har integrert støtte i de fleste TVer.

 

Canal Digital tilbyr normalt følgende: 

- Norgespakken til 279 kr / mnd: inkl. 21 av de mest vanlige kanalene

- Familiepakken til 199 kr / mnd: tilbyr litt over 50 tilleggskanaler som inkluderer alt av Eurosport, dokumentar-kanaler, nordiske kanaler etc.

- Canal Digital Plus til 109 kr / mnd: for å se TV i 4 ulike rom samtidig

 

Så hvilket ordinært tilbud som er best, virker å være litt avhengig av deg som seer. Vil du ha den rimeligste pakken mulig, velger du Canal Digital. Vil du ha rimeligst mulig i flere rom, velger du også Canal Digital. Vil du ha både TV alle steder og veldig stor kanalpakke, er Altibox et rimeligere alternativ.. men så var det tilbudet da:

 

Kjøper du Canal Digital hos Elkjøp (vet ikke når kampanjen slutter), så får du 2500 kr i gavekort, 6 mnd gratis Norgespakken og Familiepakken (verdi 5736 kr), 2 mnd gratis TV2 Sport Premium og ViaSat Sport (verdi 1600 kr), og 3 stk OnePlace-dekodere til 490 kr (verdi 5400 kr). I tillegg blir parabol og montering sendt med gratis, om det er behov for dette, i tilfelle en ikke vil se TV over WiFi.

 

Da er det klart, at hvis en legger besparelsene sammen, så monner det til 15 236 kr. Da knuser tilbudet absolutt alt annet som finnes på markedet med solid margin.  :tease:  De resterende 6 mnd av bindingen du ikke har gratis kanalpakke, trenger du kun å betale for Norgespakken til 279 kr / mnd. Eller 1675 kr totalt resterende periode. 

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaycutler, gi gjerne tilbakemelding her! Har ikke fått testet lydplanken selv, siden det er få butikker som selger den. I internasjonale medier hyller de imidlertid unisont lydplanken som et knallprodukt. :) 

 

Takk. Hvor ser du det om Sport Premium?

Man får vel ikke Viasat Ultra HD hos CD. Trekker ned.

Er det et reelt alternativ å droppe parabolen? Hva slags kvalitet får man på streams? Antar at den er begrenset

Fikk det selv når jeg brukte kampanjen. Vet ikke hvor godt informert selve kampanjen er. :) 

 

Parabol gir som vanlig best kvalitet, men det skal være god kvalitet også på streams over raskt WiFi. Virker iallfall slik så langt. 

Lenke til kommentar

Leste hele tråden, og da vil jeg si at samtlige av de norske «test»sider er kjøpt og betalt. De eneste jeg stoler på er Flatpanels.dk ( foreløpig ). Mht.tv-er, så ville jeg uansett ventet til neste års modeller.

De har HDMI 2.1, da kommer de nye OLED paneler fra LG ( årets paneler er lik fjorårets), og bildekvaliteten sies å være adskillig bedre enn med de gamle paneler.

 

Det henvises også til endel prissammenligningstjeneste. Også her bør man passe seg....Jeg gjorde en av dem hele tre ganger oppmerksom på at en Mediastreamsak fra Apple ble solgt av en teleoperatør for 999;- istedenfor den laveste pris de oppga på sin side (1769). Helt tydelig at de ikke vil at forbrukere skal ha tak i slikt, eller at det inngår i en prisstatistikk.

 

Lykke til med jakten på en god TV

Lenke til kommentar

Aha. Ok. Tror jeg kjører på. Vet man noe mer om man kan ta opp direkte fra TV til PVR, eller om man kan koble egen harddisk til den nye dekoderen? Er vel bare 500 ekstra for PVR, men hadde vært greit om man kunne bruke egen harddisk.

I følge CD kan en ikke koble til egen harddisk på OnePlace-dekoderne. De er låst til den Canal Digital selv sender med, om en velger dekoder med PVR.

 

Leste hele tråden, og da vil jeg si at samtlige av de norske «test»sider er kjøpt og betalt. De eneste jeg stoler på er Flatpanels.dk ( foreløpig ). Mht.tv-er, så ville jeg uansett ventet til neste års modeller.

De har HDMI 2.1, da kommer de nye OLED paneler fra LG ( årets paneler er lik fjorårets), og bildekvaliteten sies å være adskillig bedre enn med de gamle paneler.

 

Det henvises også til endel prissammenligningstjeneste. Også her bør man passe seg....Jeg gjorde en av dem hele tre ganger oppmerksom på at en Mediastreamsak fra Apple ble solgt av en teleoperatør for 999;- istedenfor den laveste pris de oppga på sin side (1769). Helt tydelig at de ikke vil at forbrukere skal ha tak i slikt, eller at det inngår i en prisstatistikk.

 

Lykke til med jakten på en god TV

At alle norske testsider er kjøpt og betalt, er jo bare tull. Samme gjelder internasjonale medier. I det noen hadde avslørt et slikt samarbeid mellom anmeldere og selskap, så hadde all troverdigheten blitt for evig ødelagt, og nettstedet lagt ned. Ingen seriøse nettsider, Tek.no inkludert, ville tatt sjansen på noe slikt. 

 

Og å vente på neste års generasjoner, kan en gjøre til en blir blå i trynet. Merk mine ord, det vil ALLTID komme en bedre modell neste år. Det er slik markedet fungerer. Samt du tar feil om LG sine paneler. De har også oppgradert panelene. Det kan du se på nærbilder av subpikslene, med større rød subpiksel, og mindre hvit blant annet. Men den største forskjellen i år, er prosesseringen.  :)

 

Hvordan bildekvaliteten på neste generasjon OLED-panel vil bli, er det kun forskerne i LG selv som kan svare på. Alt en har hørt om rykter på dette tidlige stadiet i produksjonen, er alt annet enn troverdig. Det er altfor tidlig å si noe om. En får gjerne noen få rykter før CES i januar starter, der de igjen blir demonstrert til det offentlige.

 

Neste store steg blir nok enten OLED med quantum dots, eller MikroLED. Da snakker vi om nye produksjonsteknologier. En kan lage seg en regel om å kun investere når det kommer en slik brå overgang, men på den andre siden er ofte første generasjon noe preget av barnesykdommer, og hver generasjon introduserer nye må-ha ting. Når en bør investere i TV, bør derfor være diktert utelukkende av når en selv føler bruk for det.  :wee:

 

Det som kan nevnes, er at Power er ekstremt tidlig ute i år, med å senke prisen på årets OLED-kandidat, LG C8. De selger den allerede nå til 17 000 kr. På Black Friday antar jeg at prisen vil synke til rundt 13 000, men for den som vil ha brennfersk teknologi tidligst mulig, er dette et kupp.  :dribble:

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

I følge CD kan en ikke koble til egen harddisk på OnePlace-dekoderne. De er låst til den Canal Digital selv sender med, om en velger dekoder med PVR.

 

 

At alle norske testsider er kjøpt og betalt, er jo bare tull. Samme gjelder internasjonale medier. I det noen hadde avslørt et slikt samarbeid mellom anmeldere og selskap, så hadde all troverdigheten blitt for evig ødelagt, og nettstedet lagt ned. Ingen seriøse nettsider, Tek.no inkludert, ville tatt sjansen på noe slikt.

 

Og å vente på neste års generasjoner, kan en gjøre til en blir blå i trynet. Merk mine ord, det vil ALLTID komme en bedre modell neste år. Det er slik markedet fungerer. Samt du tar feil om LG sine paneler. De har også oppgradert panelene. Det kan du se på nærbilder av subpikslene, med større rød subpiksel, og mindre hvit blant annet. Men den største forskjellen i år, er prosesseringen. :)

 

Hvordan bildekvaliteten på neste generasjon OLED-panel vil bli, er det kun forskerne i LG selv som kan svare på. Alt en har hørt om rykter på dette tidlige stadiet i produksjonen, er alt annet enn troverdig. Det er altfor tidlig å si noe om. En får gjerne noen få rykter før CES i januar starter, der de igjen blir demonstrert til det offentlige.

 

Neste store steg blir nok enten OLED med quantum dots, eller MikroLED. Da snakker vi om nye produksjonsteknologier. En kan lage seg en regel om å kun investere når det kommer en slik brå overgang, men på den andre siden er ofte første generasjon noe preget av barnesykdommer, og hver generasjon introduserer nye må-ha ting. Når en bør investere i TV, bør derfor være diktert utelukkende av når en selv føler bruk for det. :wee:

 

Det som kan nevnes, er at Power er ekstremt tidlig ute i år, med å senke prisen på årets OLED-kandidat, LG C8. De selger den allerede nå til 17 000 kr. På Black Friday antar jeg at prisen vil synke til rundt 13 000, men for den som vil ha brennfersk teknologi tidligst mulig, er dette et kupp. :dribble:

Bortsett fra subpikslene ( som er hovedårsaken til at blant annet at Sony får bedre score på sin OLED, sammenlignet med ifjor) er panelene like...og selvsagt skjer det utvikling hele tiden. HDMI 2.1, flere nits og en helt ny produksjon av LG paneler er det dog verdt å vente på...8k og mikroLed kan en vanlig sluttbruker foreløpig blåse i. At det finnes veldig få uavhengige og ikke kjøpt og betalt testsider er de fleste seriøse sluttbrukere godt kjent med heldigvis...det er heller ikke noe nytt. Det eneste nye er at digitalisering har ført til mer aggressiv profilering. Misliker veldig sterkt at det muligens er slik at prissammenligningstjenester manipulerer priser...Om de har en plausibel forklaring kommer jeg til å dele det..

 

PS: jobber du i bransjen? Jeg gjør i alle fall ikke det...

Endret av monitor
Lenke til kommentar

Bortsett fra subpikslene ( som er hovedårsaken til at blant annet at Sony får bedre score på sin OLED, sammenlignet med ifjor) er panelene like...

:huh:

... Les gjennom det der en gang til...

 

Det er to komponenter til bildekvalitet på OLED:

Panelet (derav subpikselstruktur, produksjonsteknikkk, og lysstyrke),

og bildebehandling.

 

Hvis subpikselstrukturen er endret er da vitterlig ikke panelene like :mellow:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

:huh:

... Les gjennom det der en gang til...

 

Det er to komponenter til bildekvalitet på OLED:

Panelet (derav subpikselstruktur, produksjonsteknikkk, og lysstyrke),

og bildebehandling.

 

Hvis subpikselstrukturen er endret er da vitterlig ikke panelene like :mellow:

Dette er kverulering...LG lager nye paneler annet hvert år. Årets paneler er modifiserte paneler fra ifjor. De nye kommer ikke før neste år; selvom det ikke kommer nye bilmodeller hvert år, så kan en 2017 utgave avvike fra året før..og vi snakker nå kun om OLED paneler, ikke om TV-er. Endret av monitor
Lenke til kommentar

Ja, monitor, jeg er del av konspirasjonen.  :roll: Blir betalt halvannen million i måneden for å holde tett om det nære samarbeidet mellom Kim Hyun Suk og Tek. 

 

Om en 2017-bilutgave avviker fra året før, er det da en ny modell. Kaller du en iPhone 6S for en modifisert utgave av iPhone 6?  :hmm: Eller to ulike AMD-generasjoner som har lik arkitektur, for samme modell?

 

Edit: Da var en LG C8 55" bestilt.  :w00t: Gleder meg til å skrive brukertest, men blir nok ikke før ut i august grunnet flytting. 

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har en av mine Uk buds fått sin invitasjon til HDTV test TV shootout i London. Så får litt hands om info og bilder fra begivenheten. Vincent Teoh er kun den jeg hører på når jeg kjøper en tv med sin merke nøytralitet og detaljer om prosessering og bilde bevegelser.

 

post-240853-0-46274100-1531133816_thumb.png

Lenke til kommentar

Useriøse kommentarer/ personer svarer jeg ikke på. Hets på nett boikotter jeg.

Da er det en god nyhet til alle dere andre: Prisjakt har nå tatt med Apple sin 4K sak i sin oversikt..999 er en god pris!

Det er neppe mer useriøst enn å påstå at det samlede pressekorps er kjøpt og betalt. Det ironiske er at forskjellige brukere ofte hevder at avisene blir sponset av vidt forskjellige aktører, selv aktører som er direkte konkurrenter.  :p Hvis en skal forestille seg slike scenarioer, bør en i det minste ha vurdert risikobildet. Hvor sannsynlig er det at Tek ville akseptert bestikkelser fra Samsung eller LG, når straffen er fengsel og nedleggelse av avis? Du risikerer bortimot levebrødet til alle de ansatte, for å skrive falske tester i et lite segment av det Tek tester. For å ikke nevne at Tek er kjøpt opp av VG, slik at også VG ville fått seg en rimelig stygg ripe i lakken om noe slikt ble avdekket. 

 

Og dette er kun én publikasjon. Du beskylder både små og store aktører for å ha null moralsk kompass, null transparens innad i arbeidskulturen, null kontrollorgan osv. Alle skal være med på det, og uten noen form for lekkasje fra angrende syndere eller tidligere arbeidstakere. Det hele blir en svært urealistisk konspirasjon. Derfor ga jeg det noe ironiske tilsvaret til det opprinnelige innlegget ditt.  :wee:

 

Oled faller dessverre mere å mere bak LCD på nits Lg chem bør virkelig få ut fingern med nye paneler mot årets.100 nits økning i lystyrke pr år siden 2015 er helt latterlig og er nesten umulig for det menneskelige øye å se ...

80 nits lysstyrke er cirka normen for å kunne gi en synlig forskjell for det blotte øyet. Planet Earth II har 600 nits som sitt øvre tak i produksjonen. Noen filmer har 1000 nits, og noen veldig få igjen har 4000 nits.

 

Med HDR10 så vil en få banding om en har det dynamiske rekkeviddet til 4000 nits, på en TV som ikke oppnår denne lysstyrken. Dette fordi det er statisk HDR. Kun Dolby Vision og HDR10+ har dynamisk metadata, som skal ta høyde for forskjell i TV-lysstyrke og lysstyrke sendt over signal. HDR10+ satser Samsung på, men det er ikke veldig mye materiale (enda) som støtter standarden, og Dolby Vision er lengre fremme i krigen om fremtidens dynamiske HDR-signal. Og det støtter faktisk kun LG og noen merker slik som Sony. 

 

Med andre ord bør det umiddelbare målet for OLED være å komme opp til 1000 nits. Når LG har gjort endringer til panelstrukturen i C8 / E8 / G8 / W8, så har de klart å komme opp i 950 nits for 2% vindu, og 900 nits for 10% vindu. Noen sterk forbedring over dette, er nok vanskelig pga. de tekniske begrensningene i materialet som blir brukt til OLED. Derfor forskes det jo mye på Quantum OLED og MicroLED, som vil gradvis ta over om en god stund. :) 

 

AVF forum ukens podcast diskuterer plusser og minuser mellom Sony Lg og Panasonic oled tvr.

Sony best på motion og bilde prosessering

Panasonic best på bilde etter kalibrering med referanse bildet.

Lg mest TV for pengene.

Husk at du kan redigere innleggene dine, Samco, i stedet for å poste dobbelt. Det er mye ryddigere, og tror også det er del av forumreglementet om jeg ikke husker helt feil.

 

Jeg er spent på shoot-outen. Er selv veldig stor fan av Vincent, og bruker han mye som primærkilde. Det jeg tror blir mest spennende, er om folk vil foretrekke den høye lysstyrken til Samsung Q9FN, når sortnivået har blitt såpass bra, eller om OLED fortsatt blir opplevd som kongen på haugen. Du har på sett og vis to referanse-klasser av TVer nå, men med vidt forskjellige teknologier, og medfølgende styrker og svakheter. I grunn veldig spennende.  :w00t:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, monitor, jeg er del av konspirasjonen.  :roll: Blir betalt halvannen million i måneden for å holde tett om det nære samarbeidet mellom Kim Hyun Suk og Tek. 

 

Om en 2017-bilutgave avviker fra året før, er det da en ny modell. Kaller du en iPhone 6S for en modifisert utgave av iPhone 6?  :hmm: Eller to ulike AMD-generasjoner som har lik arkitektur, for samme modell?

 

Edit: Da var en LG C8 55" bestilt.  :w00t: Gleder meg til å skrive brukertest, men blir nok ikke før ut i august grunnet flytting.

 

Åpne eska å test panelet for banding og tint på hvitt før retur vinduet er setengt.

Lenke til kommentar

Da er HD TV shootouten godt i gang har fått noen bilder. C8 Oleden er den mest uniforme på 5ire har jeg fått Feedback på.

 

post-240853-0-35019300-1531658846_thumb.png

 

post-240853-0-19238200-1531658860_thumb.png

 

Samsung Q9 har DSE (dirty Screen effect) på bevegelser og mista detaljer på stjerne himmel bilde som ble vist på alle tvne.

 

2 stk Sony referanse RGB studio master oled skjermer er på plass oxo.

 

Litt tynt med inside info men flere som var vist iverig på hdmi kabel diskusjoner og gamma innstillinger på oled.

 

Eventen blir filmet så havner sikkert på YouTube.

Endret av samco
Lenke til kommentar
  • Gjest fremhevet denne emne
  • Gjest fjernet fremhevingen av denne emne
  • aklla fremhevet og fjernet fremheving denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...