Gå til innhold

Høyrentekonto med bindingstid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig med LMH1. Da ville jeg heller sett på banker som f.eks Monobank, Instabank osv. som tilbyr 2 % rente med månedlig kapitalisering, uten bindingstid eller begrenset antall uttak.

 

Om du har en god buffer utenom disse pengene kan det selvfølgelig funke fint, men jeg hadde kviet meg for å låse pengene i så lang tid for såpass liten ekstra avkastning.

Lenke til kommentar

Hvilken relevans har månedlig kapitalisering i denne sammenhengen?

 

Sakset fra et innlegg av krikkert fra i fjor en gang:

 

«Månedlig kapitalisering vil si at rentene godskrives din konto månedlig, og at det dermed regnes rente av dem (rentesrente). Ved samme nominelle rente vil effektiv rente være høyere med månedlig kapitalisering enn årlig kapitalisering.

Dette får bare betydning der man sammenligner nominelle renter, eller kontoer der man kommer til å ta ut penger. Sammenligner man årlig effektiv rente er det tatt hensyn til dette.

 

Derfor er det viktig å sikre seg at man sammenligner epler og epler - nominell rente mot nominell rente, og effektiv rente mot effektiv rente. »

 

Så det kommer jo som nevnt ovenfor an på om det er flere tilbydere med samme nominelle rente. Det vil ikke ha mye å si, men ev. ekstra penger er jo ekstra penger.

Lenke til kommentar

Sakset fra et innlegg av krikkert fra i fjor en gang:

 

«Månedlig kapitalisering vil si at rentene godskrives din konto månedlig, og at det dermed regnes rente av dem (rentesrente). Ved samme nominelle rente vil effektiv rente være høyere med månedlig kapitalisering enn årlig kapitalisering.

Dette får bare betydning der man sammenligner nominelle renter, eller kontoer der man kommer til å ta ut penger. Sammenligner man årlig effektiv rente er det tatt hensyn til dette.

 

Derfor er det viktig å sikre seg at man sammenligner epler og epler - nominell rente mot nominell rente, og effektiv rente mot effektiv rente. »

 

Så det kommer jo som nevnt ovenfor an på om det er flere tilbydere med samme nominelle rente. Det vil ikke ha mye å si, men ev. ekstra penger er jo ekstra penger.

 

Du skjønte åpenbart ikke spørsmålet, eller betydningen av det.

 

Jeg jobber selv innen finans og vet godt hva månedlig kapitalisering er.

 

Det jeg spurte om var hvilken betydning det har i denne sammenhengen. På hvilken måte er dette nyttig informasjon for TS? Vedkommende har åpenbart en tidshorisont på noen år, og ingenting tyder på at det spiller noen rolle for vedkommende om rentene kommer årlig eller månedlig, så lenge det blir like mye. F.eks. Monobank som du nevner tilbyr ganske visst sparekonto med 2,0 % rente. Effektiv rente.

Endret av Leiferen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skjønte åpenbart ikke spørsmålet, eller betydningen av det.

 

Jeg jobber selv innen finans og vet godt hva månedlig kapitalisering er.

 

Det jeg spurte om var hvilken betydning det har i denne sammenhengen. På hvilken måte er dette nyttig informasjon for TS? Vedkommende har åpenbart en tidshorisont på noen år, og ingenting tyder på at det spiller noen rolle for vedkommende om rentene kommer årlig eller månedlig, så lenge det blir like mye. F.eks. Monobank som du nevner tilbyr ganske visst sparekonto med 2,0 % rente. Effektiv rente.

 

Hehe, det var vel ikke mye relevans i denne sammenhengen egentlig. Jeg skrev nok litt før jeg tenkte her.

 

Takk for korreksjonen, Leifern!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...