Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varebil - forhjulsdrift eller bakhjulsdrift?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har lyst til å bygge om en varebil til å en campervan. Etter mye research har jeg landet på en vanlig Ford Transit med hevet tak. Dette er en bil som kommer til å bli brukt like mye om vinteren som om sommeren. Veldig viktig at den kommer seg rundt omkring på kronglete, bratte og snøfylte veier som vi har masse av her i Norge.

 

Spørsmålet er nå om man skal velge forhjulsdrift eller bakhjulsdrift. 4x4 blir for dyrt. Hele lasterommet skal bli isolert, lagt panel, bygges med kjøkken, skap og hyller og seng. I tillegg til ovn og alt utstyr jeg skal ha med meg. Med andre ord kommer det til å bli mye vekt i lasterommet.

 

Jeg har alltid tenkt at forhjulsdrift er best på vinterføre. Men med en så "baktung" bil som dette kommer til å bli. Vil bakhjulsdrift funke like bra?

Endret av norholmen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk deg selv opp en bratt bakke på vinteren med henger bak. Hvor mye vekt tror du ligger over fremhjulene, og hvor mye sving og drift får du da? Ved akselerasjon flyttes vekten bakover og du får vesentlig bedre grep, mot på fwd hvor du får vesentlig mindre grep. Jo større og tyngre bil du har jo større fordel har den av å være rwd. Store luksusbiler som 7-serier, S-classe osv er alltid rwd fordi det gir best kjøreopplevelse.

Lenke til kommentar

Vi hadde Transitter i gamlejobbe, de vi hadde når jeg var der var ca 2011-2012 modeller. Vi hadde forhjulstrekk, og kjørte med ekstremt mye vekt helt bak i bilen, bak bakakslingen. Fremkommeligheten på vanskelig vinterføre var ekstremt god. Opp bratte svingete fjellveier pleide jeg bare sette den i 2. gir og gi full gass, så vare det bare å svinge på rattet, traktion controll fikset resten. Vi hadde også noen Transit Custom som var ett par år nyere, de var minst like bra på vinteren, og mer komfortabel å kjøre

Lenke til kommentar

Sprinter med bakhjulstrekk, uten last, kom seg opp bakker uten problemer

Biler med forhjulstrekk måtte vi rygge opp bakkene 

 

Begge tilfeller med ubrøytet vei og/eller nysnø

 

Nå kjører jeg Hilux med noen kilo ballast bak, som gjør at jeg kan kjøre med kun bakhjulsdrift hele året

Lenke til kommentar

Hehe. For mange år siden kun med erfaring med egen bil med forhjulsdrift skulle jeg kjøre en Transit full av datautstyr til en utstilling på Beitostølen på vinterføre. Det gikk helt greit til vi fikk lesset av bilen, men med tom bil var den nesten umulig å kjøre på glatta. Sto fast på flatmark omtrent. 

Vil tro at som campingbil med godt med vekt bak er bakhjulsdrift sikkert helt greit.

Lenke til kommentar

Mange av bobilene som er bygget på varebil-chassi har forferdelige overheng bak noe som flytter tyngdepunktet bakover og fwd vil være krise. De nyere Transit-varebilene har lengre akselavstand og kort overheng noe som reduserer dette problemet vesentlig i forhold til bobilene, så jeg tror ikke forskjellen på fwd og rwd vil være så stor som tidligere, men les gjerne denne: http://www.campingnorge.no/Gode-raad/For-eller-baghjulsdrift.html

 

Digresjon: Har vært med på bakhjulssladd i nedoverbakke i 80km/t med Transit minibuss med passasjerer og fullastet tilhenger. Da gjelder det ha å vært ute en vinternatt med bakhjulstrekker før OG holde hodet kaldt. :-)

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Hehe. For mange år siden kun med erfaring med egen bil med forhjulsdrift skulle jeg kjøre en Transit full av datautstyr til en utstilling på Beitostølen på vinterføre. Det gikk helt greit til vi fikk lesset av bilen, men med tom bil var den nesten umulig å kjøre på glatta. Sto fast på flatmark omtrent. 

Vil tro at som campingbil med godt med vekt bak er bakhjulsdrift sikkert helt greit.

Så har man også det faktum at slike biler gjerne går for lut og kaldt vann med mange brukere der ingen bryr seg om noe. Det medfører som regel gamle dekk og gjerne av typen stive "helårsdekk", dårlig både på sommer og vinter.

Lenke til kommentar

Så har man også det faktum at slike biler gjerne går for lut og kaldt vann med mange brukere der ingen bryr seg om noe. Det medfører som regel gamle dekk og gjerne av typen stive "helårsdekk", dårlig både på sommer og vinter.

Den transiten jeg nevnte var et par år gammel og godt skodd med piggdekk.

Lenke til kommentar

Har selv hatt flere 2WD Nissan pickuper og ja, jeg kom frem med den hvor andre med langt biler sto fast, du må ha bra teknikk, men uansett var den helt udugelig. Har en Pickup nå også, en VW T4 2WD og den er en drøm på vinterføre jmf Nissan Pickupene.

Lenke til kommentar

Vekt er nøkkelen, selvfølgelig. Ikke helt sammenlignbart, men jeg kjørte to vintre med en '99 Mazda MX-5 - en bil som i utgangspunktet er vurdert ganske håpløs, men med rett mengde balast over bakhjulene dro den like seg bra opp den siste kneika hjem som forhjulstrekkerne jeg vanligvis kjørte på det tidspunktet. At den slingret og sluret og aldri gikk rett frem oppover bakken er en annen sak, men opp kom den hver gang. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...