Gå til innhold

Electrocompaniet er konkurs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De klassiske high-end produsentene har ikke forstått at de må alliere seg med teknologiselskapene. Nå er det integrasjon av aktive høyttalere, digitale assistenter, streaming og andre features som gjelder. Et unntak er JBL sin nylig annonserte Android TV soundbar. Den generasjonen som vokser opp nå kjenner ikke til begrepet forsterker, de tenker Internet integrasjon for lyd og videotjenester.

Det vil naturligvis bli igjen et marked av rene audio produkter og vinyl, men det vil bli vanskeligere og vanskeligere å overleve av dette nisjemarkedet.

Lenke til kommentar

Synd. Jeg har lenge siklet på EC-Living-konseptet, men har merket at det har gått tregt med utvikling, app-støtte og annet i forhold til Sonos og de andre store.

 

Har de selv og har hatt de siden 2016 (en stund før lansering, var beta tester).

Kan si at de låte enormt bra og åpent, spiller minst like bra som anlegg til 2-3 ganger prisen.

Manglene kommer frem på software siden, ofte feil med oppkobling fra mobil og har merket problemer med kommunikasjon mellom høyttalere.

Alt dette kan teoretisk fikses med en oppdatering, så har holdt fingrene krysset, men hjertet sank litt nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huff nei, Hegel er ikke noe særlig. Analytisk og kjedelig lyd.

Stemte bedre for noen år siden det der. De siste modellene er ikke så aller værst, men ikke det mest inspirerende man kan koble opp på litt tamme høyttalere likevel. EC hadde noen gode produkter, men slett ikke alt de har gjort som er like bra.

Lenke til kommentar

Fra lokalavisen Strandbuen:

 

"Rundt klokken 15.00 får vi bekreftet at gründer Mikal Dreggevik og de andre eierne står bak oppkjøpet og blir med videre.

– Eletrocompaniet vil fortsette, sterkere enn noen gang, sier han og legger til at alle ansatte har fått beskjed om å stille på jbb i morgen, fredag."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har en stund hatt lyst å kjøpe Electrocompaniet EC Living trådløs høyttaler.

Jeg har kviet meg litt fordi dem er dyr. Et Stereo-sett med to stykker vil koste 11000kr.

 

Spaceworld Soundgarden selger disse fortsatt. Nå er jo dem også konkurs, men Soundgarden gjennoppstår.

 

Fra lokalavisen Strandbuen:

 

"Rundt klokken 15.00 får vi bekreftet at gründer Mikal Dreggevik og de andre eierne står bak oppkjøpet og blir med videre.[/size]

– Eletrocompaniet vil fortsette, sterkere enn noen gang, sier han og legger til at alle ansatte har fått beskjed om å stille på jbb i morgen, fredag."

God nyhet. Får håpe det produket vil fortsette også.

Endret av DJViking
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker de reklamerte for en CD-spiller med «ekstremt lite wow og flutter». Helt på jordet, en CD kan en sveive for hånd, det er bare snakk om å sveive fort nok om en skal spille av i sann tid. Resten ordner elektronikken.

I mine ører ble EC et oppblåst svadafirma.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Husker de reklamerte for en CD-spiller med «ekstremt lite wow og flutter».

Helt på jordet, en CD kan en sveive for hånd, det er bare snakk om å sveive fort nok om en skal spille av i sann tid.

Resten ordner elektronikken.

 

I mine ører ble EC et oppblåst svadafirma.

 

 

 

 

- Ja, EC kan nok for svært mange oppleves som et Levis-merke.

 

Jeg husker også den CD-spilleren.

Dette utsagnet "ekstremt lite wow og flutter".

EC mente vel at lyd-informasjonen den leverte var så nøytral som mulig sammenlignet med hva mange andre merker kunne tilby på den tiden.

 

Som var/er både vel og bra det, men bare så synd at det ofte kostet/er langt mer enn det smakte/er for folk flest.

 

Side note...

Om jeg ikke husker feil så var det snakk om to modeller.

En full blods "CD-Spiller" og et "CD-Drev".

 

At lyden fra disse var så nøytral som mulig er en ting, men man må jo som kjent også ta høyde for hvilke andre komponenter i kjeden man velger.

Da det er summen av dette som avgjør hvor god lyden blir, om en da ikke skal pirke veldig og også ta rommet og intregjøret med i regnestykket.

Lenke til kommentar

For meg er EC litt i samme klasse som Bang & Olufsen; litt sært og veldig overpriset.

 

Da har du ikke hørt på rett høyttaler. B&O Beolab 5, Beolab 9 og Beolab 20 låter spektakulært, har god WAF-faktor og er rimelige, sammenlignet med noen store kasser, dyre kabler, amper og pre-amper. Og sistnevnte ender ofte opp som en dårlig combo uansett.

Lenke til kommentar

Når folk faktisk har begynt å høre på lyden istedenfor å bry seg om gullforgylte kabler og betongklumper med 3 mm gods og rørforsterkere og lignende og inser at du får like god lyd for 5000 kr som for 50000 om du ser på produkter der man brukt tid på å gjøre produktene billigere med innovativ design og moderne elektronikk så går det slik.. Det er flere som går dukken om de ikke inser at folk er mer opplyst idag en for 30 år siden, og mer kresen med penger. Folk er klar over at du får ikke det beste ved å kjøpe det dyreste lenger..

Lenke til kommentar

 

For meg er EC litt i samme klasse som Bang & Olufsen; litt sært og veldig overpriset.

 

Da har du ikke hørt på rett høyttaler. B&O Beolab 5, Beolab 9 og Beolab 20 låter spektakulært, har god WAF-faktor og er rimelige, sammenlignet med noen store kasser, dyre kabler, amper og pre-amper. Og sistnevnte ender ofte opp som en dårlig combo uansett.

For mindre enn 1/6 av prisen får du LX521 designa av legenden Linkwitz. Sjå https://www.magiclx521.com/

Lenke til kommentar

For mindre enn 1/6 av prisen får du LX521 designa av legenden Linkwitz. Sjå https://www.magiclx521.com/

Mindre enn 1/6 av prisen på hva? LX521 koster 59500,- pluss ampen på minst 22500,- Da er du på 82000,- Det er mer enn både Beolab 9 og 20. I tillegg er de mildt sagt gammeldagse, med et enkelt sweetspot og må stå 1m fra nærmeste vegg. Noen er sikkert villige til å tøve slik, men det blir for spesielt interesserte, for å si det forsiktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...