Gå til innhold

Forskudd på arv. Tips og råd


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Foreldrene mine solgte akkurat eiendommen sin og jeg fikk derfor en bit av overskuddet (1 mill) som jeg ikke er helt sikker på hvor jeg skal plassere.

 

For øyeblikket sitter jeg på følgende verdier:

1 mill i boliglån (1,99% rente)

ca 300k i ymse aksjefond (index og aktivt forvaltede)

250k i BSU (3% rente). Ble akkurat 34 år, så får ikke spart mer her nå.

Bufferkonto på 2-3 månedslønninger.

 

Forslag til hvordan jeg kan fordele overskuddet her? Kan jo gjøre kort prosess på boliglånet, men renten der er jo så latterlig lav om dagen.

 

 

 

 

 

 


Anonymous poster hash: c5c31...c84



Anonymous poster hash: c5c31...c84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Foreldrene mine solgte akkurat eiendommen sin og jeg fikk derfor en bit av overskuddet (1 mill) som jeg ikke er helt sikker på hvor jeg skal plassere.

1 mill i boliglån (1,99% rente)

Det burde ikke være vanskelig kvitte deg meg gjeld først. før du kjøper noe nytt.

Du får neppe lån hvis du har mye gjeld fra før.

 

Hvis du hadde fått lån er det ikke sikkert du får leiet ut så du kan tape penger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kjøp bolig, bli en ansvarlig utleier. Finnes ikke sikrere investering.

Tull og vas. Ikke hør på folk som ikke har opplevd annet enn gullalderen vi har bak oss i boligmarkedet.

 

Slik jeg ser det har du 2 gode alternativ:

1. Kjøp bolig og lei ut.

2. Sett pengene inn i aksjefond.

 

Over tid er begge to gode investeringer. Litt vanskelig å vite hvilken som er den beste. Ulempen med å bli boliginvestor er at det er mye mer tidskrevende av deg. Du må finne leietakere, du må drive vedlikehold (eller hvertfall organisere vedlikehold), krever mer regnskapsføring ifbm med skattemeldinger, det kan dukke opp flere uforutsette utgifter og for ikke å snakke om uheldige leietakere. Det er også en risiko for å gå lengre perioder uten inntekt på den. Sånn utenom det har det hvertfall vært svært lukrativt å være boliginvestor. Og det er ikke noen spesiell grunn til at det ikke skal fortsette, men det vil nok ikke fortsette i samme grad som før.

 

Fordelene med aksjefond vet du sikkert: De er svært likvide skulle du finne på at du vil noe med pengene og har svært lave kjøps/salgskostnader sammenlignet med bolig. På bolig enden man fort opp med å svi av rundt 10% av egenkapitalen kun i kjøpskostnader.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Kan jo sette arven inn på en "høyrentekonto" som f.eks Komplettbank. De har vel 2,05% rente nå, som er bittelitt mer enn boliglånet. Da kan du beholde både millionen på konto og boliglånet uten at du taper noe på det inntil du får fundert mer på saken. 

 

Om børsen går opp eller ned nå som den er på rekordhøye 890 poeng, OPEC rasler med sabler, Trump er krigshissig, flere og flere sentralbanker rasler med rentespøkelse kan det fort gå raskere nedover enn oppover med fondsinvesteringer på kort sikt. 

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det har du 2 gode alternativ:

1. Kjøp bolig og lei ut.

2. Sett pengene inn i aksjefond.

[..]

Fordelene med aksjefond vet du sikkert: De er svært likvide skulle du finne på at du vil noe med pengene og har svært lave kjøps/salgskostnader sammenlignet med bolig. På bolig enden man fort opp med å svi av rundt 10% av egenkapitalen kun i kjøpskostnader.

 

Å sette et engangsbeløp på 1 mill. i aksjefond nå, etter en nesten ti års sammenhengende vekstperiode (Oslo Børs har vel nesten femdoblet seg og S&P 500 gått rundt firegangeren) ville jeg aldri anbefalt. Men en svært lang tidshorisont, 20-30 år, kan det fungere fint, men jeg ville nok fordelt innskuddene over noen år uansett.

Lenke til kommentar

Tull og vas. Ikke hør på folk som ikke har opplevd annet enn gullalderen vi har bak oss i boligmarkedet.

 

Slik jeg ser det har du 2 gode alternativ:

1. Kjøp bolig og lei ut.

2. Sett pengene inn i aksjefond.

 

Over tid er begge to gode investeringer. Litt vanskelig å vite hvilken som er den beste. Ulempen med å bli boliginvestor er at det er mye mer tidskrevende av deg. Du må finne leietakere, du må drive vedlikehold (eller hvertfall organisere vedlikehold), krever mer regnskapsføring ifbm med skattemeldinger, det kan dukke opp flere uforutsette utgifter og for ikke å snakke om uheldige leietakere. Det er også en risiko for å gå lengre perioder uten inntekt på den. Sånn utenom det har det hvertfall vært svært lukrativt å være boliginvestor. Og det er ikke noen spesiell grunn til at det ikke skal fortsette, men det vil nok ikke fortsette i samme grad som før.

 

Fordelene med aksjefond vet du sikkert: De er svært likvide skulle du finne på at du vil noe med pengene og har svært lave kjøps/salgskostnader sammenlignet med bolig. På bolig enden man fort opp med å svi av rundt 10% av egenkapitalen kun i kjøpskostnader.

 

Å kjøpe hus og leie ut er det tryggeste man kan gjøre. Det blir litt selvmotsigende når du skriver "tull og vas", og skriver nøyaktig det samme rådet selv.

 

Huset står der, man har et inntektsgrunnlag selv om verdens børser går i dass. Folk må alltid ha et sted å bo. Dessuten lærer man seg noe nytt, å holde huset i stand, man tilfører samfunnet noe. Ansvarlige utleiere er en mangelvare.

Lenke til kommentar

Å kjøpe hus og leie ut er det tryggeste man kan gjøre. Det blir litt selvmotsigende når du skriver "tull og vas", og skriver nøyaktig det samme rådet selv.

Nei, det er ikke selvmotsigende. Det er ikke riktig at det er det tryggeste man kan gjøre. Det er et godt alternativ, men laaaangt fra det tryggeste man kan gjøre.

Lenke til kommentar

Men du skrev jo nøyaktig det samme som det jeg skrev ^^ samtidig som du skriver "tull og vas"! Så jeg skjønner ikke hva du prøver å komme frem til.

 

Å eie et hus og leie det ut er det tryggeste man kan gjøre. Da har man 100% kontroll selv. Når man gir penger til banken og andre mennesker, da er alt tilfeldig med én gang.

 

Hva mener du er det tryggeste man kan gjøre?

Lenke til kommentar

Men du skrev jo nøyaktig det samme som det jeg skrev ^^ samtidig som du skriver "tull og vas"! Så jeg skjønner ikke hva du prøver å komme frem til.

 

Å eie et hus og leie det ut er det tryggeste man kan gjøre. Da har man 100% kontroll selv. Når man gir penger til banken og andre mennesker, da er alt tilfeldig med én gang.

 

Hva mener du er det tryggeste man kan gjøre?

 

Problemet er at du påstod at boliginvestering var det tryggeste man kunne gjøre. Det er det jeg mener er feil. Det er ikke risikofritt i det hele tatt. Det tryggeste er penger i banken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Banker går konk. Hus går ikke konk, så lenge man betaler dem ned og passer på hvem man leier ut til, ergo er en ansvarlig utleier.

 

Mange investeringer kan sikkert være ganske trygge. Jeg mener at mye kommer an på investoren. Men alle må alltid ha et sted å bo. Selv om penger forsvant, så har man makt over folk hvis man kan tilby dem et sted å bo, om ikke bare mot tjenesten å ta vare på huset i betaling.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Her tar du feil og Nimrad har rett. Penger i bank er sikret gjennom bankinnskuddsgarantien (som regel gjelder den minimum for 800 000 kr). Har man da mer enn dette, så sprer man det utover nødvendig antall banker og så er dette de sikreste pengene - no discussion (argumentet om at banker kan gå konk er derfor i denne sammenheng irrelevant). Er nok mye lurere å spare i bolig som du sier, men det er IKKE det sikreste. To forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Kan jo sette arven inn på en "høyrentekonto" som f.eks Komplettbank. De har vel 2,05% rente nå, som er bittelitt mer enn boliglånet. Da kan du beholde både millionen på konto og boliglånet uten at du taper noe på det inntil du får fundert mer på saken. 

 

Om børsen går opp eller ned nå som den er på rekordhøye 890 poeng, OPEC rasler med sabler, Trump er krigshissig, flere og flere sentralbanker rasler med rentespøkelse kan det fort gå raskere nedover enn oppover med fondsinvesteringer på kort sikt. 

 

Det er vel sjelden et godt alternativ å vurdere fondsparing om man kun tenker på kort sikt.

 

Jeg er egentlig enig med deg ang. å sette pengene på en såkalt høyrentekonto til du finner ut hva du vil gjøre med pengene.

 

Bogleheads har en artikkel om dette temaet som kan være interessant å lese:

https://www.bogleheads.org/wiki/Managing_a_windfall

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...