Gå til innhold

Paragraf 287 - Plikten til å hjelpe andre i nød


Anbefalte innlegg

Det står da at du skal hjelpe, ikke nødvendigvis gi førstehjelp med munn til munn.

Om du ser en narkoman, eller hvem som helst som trenger hjelp, så kan man minst ringe 113 og legge personen i stabilt sideleie med hjelp fra 113.

Å bare ringe 113 er også å gi hjelp, så kan man heller ha dialog med de om hva man kan eller bør gjøre.

 

Tviler på at man blir straffet for å ikke gi munn til munn, men man kan nok bli straffet om man ser noen som åpenbart trenger hjelp og går uten å ha gjort noe som helst.

 

Dette har vært tema på flere av førstehjelpskursene jeg har vært på, man må alltid vurdere situasjonen, men man skal minst ringe 113, så kan man ta det derifra. F.eks bare hjertekompresjon kan være en løsning, alt etter hva de på 113 sier.

Endret av aklla
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står da at du skal hjelpe, ikke nødvendigvis gi førstehjelp med munn til munn.

Om du ser en narkoman, eller hvem som helst som trenger hjelp, så kan man minst ringe 113 og legge personen i stabilt sideleie med hjelp fra 113.

Å bare ringe 113 er også å gi hjelp, så kan man heller ha dialog med de om hva man kan eller bør gjøre.

 

Tviler på at man blir straffet for å ikke gi munn til munn, men man kan nok bli straffet om man ser noen som åpenbart trenger hjelp og går uten å ha gjort noe som helst.

 

Dette har vært tema på flere av førstehjelpskursene jeg har vært på, man må alltid vurdere situasjonen, men man skal minst ringe 113, så kan man ta det derifra. F.eks bare hjertekompresjon kan være en løsning, alt etter hva de på 113 sier.

Er narkomane spesielt giftige? Hvorfor være bekymret over å gi en bevisstløs narkoman munn til munn? Dårlig ånde kan ikke være problemet. Det er ikke du som puster inn hans pust.

 

Tenk bare på et alminnelig menneske som får et illebefinnende. En som fråder rundt munnen, spyr og pisser på seg! Er det greit å bare legge vedkommende i stabilt sideleie? 

 

Tenk bare hva mange bruker kjeften til i seksuell sammenheng.

Lenke til kommentar

Det gjelder jo så klart uavhengig av hvem som trenger hjelp, men skrev narkoman ettersom det var det TS snakket om.

Det minste man kan gjøre er å ringe 113 og ta det derifra i dialog med dem, uansett hvem det er.

 

 

Ellers skrev jeg det minste av hjelp man kan gi er 113 og stabilt sideleie. MINSTE.

Så klart er det bedre med hjertekompresjon og munn-til-munn.

 

Det samme gjelder f.eks drukning, står man å ser på noen som drukner uten å ringe etter hjelp eller kaste ut livbøye om dette er tilgjengelig, så kan man nok bli straffet.

Ringer man derimot etter hjelp og kaster ut livbøye om det er tilgjengelig, så er det nok ingen som sier noe på at man ikke hoppet ut selv om man vurderte det som utrygt.

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svaret ditt er riktig og viktig, men jeg synes vi skal yte litt men enn "minstekravet"  for å unngå straffeforfølgning.

 

For å beskrive en annen virkelighet:

 

Jeg var i 8 år, årlig, obligatorisk deltager,  på førstehjelp kurs i regi av det amerikanske  Røde Kors.

 

Der var fokus anderledes. Det blir feil å hevde at det juridiske var det viktigste, men en stor del av undervisningen gikk ut på å unngå søksmål ved å bistå med førstehjelp.

 

Må vi aldri komme dit.

Lenke til kommentar

Førstehjelpskursene jeg har deltatt på handler om å sørge for at den skadede overlever. På hvert kurs får vi streng beskjed om å overlate hjertekompresjoner til de profesjonelle. Det er ingen som vil anmelde deg for å ikke utsette deg for smitte.

 

Frie luftveier. Pust. Stabilt sideleie. 113. Hvis det er åpenbar fare for smitte, kun 113.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Førstehjelpskursene jeg har deltatt på handler om å sørge for at den skadede overlever. På hvert kurs får vi streng beskjed om å overlate hjertekompresjoner til de profesjonelle. Det er ingen som vil anmelde deg for å ikke utsette deg for smitte.

 

Frie luftveier. Pust. Stabilt sideleie. 113. Hvis det er åpenbar fare for smitte, kun 113.

Jeg har vært på 4-5 førstehjelpskurs, hjertekompresjon har alltid vært obligatorisk den av kurset og noe man absolutt kan gjøre.

Hvilke kurs er det du har vært på?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg synes det virker som om trådstarter er en feig og egoistisk person som ikke har empati med mennesker som lider. Hun setter seg selv høyest, og ønsker ikke å oppleve noe ubehag eller utsette seg for risiko for å bistå i en nødsituasjon.

 

Og argumentet med at man ikke kan svømme eller ikke liker vann - se til å lære deg å svømme da, før det blir nødvendig for å redde deg selv eller andre. Det er vel ingen som ikke kan lære seg å svømme hvis de går inn for det.

Du må være en veldig korttenkt person, som automatisk går ut i fra at trådstarter er feig og egoistisk bare fordi han har en mening du ikke ser deg enig i. Forstå heller hva du prater om før du sier noe, ikke forhåndsdøm personer bare pga de har en annen mening enn deg... Jeg forstår trådstarter og tankene bak, men paragrafen blir nok værende i systemet av moralske grunner.

 

Og angående svømming, det er opp til en selv om man vil lære å svømme eller ikke, det er ikke et krav. Husk at mange er redde for vann, så det er bare dumt det du sier. Trådstarter brukte kun svømme episoden som et eksempel.

Endret av Mr.X88
Lenke til kommentar

Førstehjelpskursene jeg har deltatt på handler om å sørge for at den skadede overlever. På hvert kurs får vi streng beskjed om å overlate hjertekompresjoner til de profesjonelle. Det er ingen som vil anmelde deg for å ikke utsette deg for smitte.

 

Frie luftveier. Pust. Stabilt sideleie. 113. Hvis det er åpenbar fare for smitte, kun 113.

Denne stusser jeg også på, har vært aktiv i Røde Kors Hjelpekors og drevet kursing på skoler, og andre bedrifter.. Hjertekomprisjoner er noe av det viktigste man gjør, faktisk enda viktigere en munn til munn, dette for å sørge for sirkulasjon av blod til hjernen..  Om noen ikke puster skal man ALLTID starte med hjerte-lungeredning... å vente på ambulansen synes jeg er regelrett uansvarlig..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Førstehjelpskursene jeg har deltatt på handler om å sørge for at den skadede overlever. På hvert kurs får vi streng beskjed om å overlate hjertekompresjoner til de profesjonelle. Det er ingen som vil anmelde deg for å ikke utsette deg for smitte.

 

Frie luftveier. Pust. Stabilt sideleie. 113. Hvis det er åpenbar fare for smitte, kun 113.

I alle dager. Jeg vil veldig gjerne vite hvem som har holdt disse kursene, slik at jeg kan unngå dem. Hva mener de med profesjonelle, at kun sertifisert helsepersonell skal utføre hjertekompresjoner? Hvilken sannsynlig smittefare er det ved å gjøre hjertekompresjoner?

 

Hjertekompresjoner sørger jo for at den skadde overlever. Det hjelper ikke nødvendigvis med frie luftveier dersom blodet ikke sirkulerer. Munn-til-munn er også viktig, men ikke like viktig. Ringer man AMK og har null trening i førstehjelp eller det er en smittefare, vil AMK sannsynligvis anbefale å kun gjøre hjertekompresjoner. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Apropos ansiktsduk, det har man jo ikke med seg over alt... Er som regel ikke slik. Poenget mitt er at man burde forstå at ikke alle vil gjøre munn til munn på en narkoman. Og man burde ikke kunne bli straffet for å det.

 

Du blir ikke straffet for ikke å gi munn til munn om det er utenfor ditt evnespekter.

 

uansett, det er veldig lett å ha med seg ansiktsduk overalt om man vil: 

frstehjelperen_-_ansiktsduk.png

 

https://www.forstehjelperen.no/nettbutikk/product/135-ansiktsduk

Lenke til kommentar

Jeg syns de skulle ha oppdatert loven litt rundt paragraf 287, da jeg ikke syns noe om at man skal kunne bli straffet for noe som ikke er av en straffbar handling i mine øyne. For eksempel, si at jeg går forbi en narkoman som er i ferd med å kveles eller lignende av en overdose, jeg ringer gjerne ambulanse, men jeg rører ikke den personen fysisk! Jeg har angst for smitte og hadde aldri turt å rørt munnen til en narkoman. Da syns jeg det blir for dumt av straffeloven, slik den kan leses pr dags dato, at jeg kan evt. bli dømt for noe jeg ikke var ansvarlig for i det hele tatt!

Da ringer du bare 113 og melder ifra. Gjør du ikke det, så fortjener du å bli straffet etter den nevnte bestemmelsen.

 

Jeg har ingen problemer med noe tolkning av loven, men jeg er overrasket over å finne en slik lov. Jeg syns den er unødvendig.

Så vet du egentlig hvordan loven tolkes?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Det er situasjonsbetinget ... og trenger ikke nødvendigvis gi samme "svar" hver gang.

Eh, når man snakker om "hva som bor i meg" så snakker man om hva man evner å gjøre i ekstreme situasjoner (hva man kan hente frem av egne evner). Det er ikke snakk om hva du er i stand til rundt julemiddagen, for eksempel.

 

Herregud, må du ha alt inn med teskje?

Lenke til kommentar

På tide å gjenoppta førstehjelpen? Bruk ansiktsduk.

Det viktigste er hjertekompresjoner. Hvis man ikke har evne eller vilje til å gjøre innblåsninger så anbefales fortsatt hjertekompresjoner. Det viktige er at man gjør noe.

 

Det er altså ikke nødvendig å begynne å fomle rundt i munnområdet til vedkommende. (Men det kan være greit å sjekke om det er frie luftveier.)

Lenke til kommentar

Tenk bare på et alminnelig menneske som får et illebefinnende. En som fråder rundt munnen, spyr og pisser på seg! Er det greit å bare legge vedkommende i stabilt sideleie?

Når jeg tenker på dette, så tenker jeg at jeg aldri hadde lagt mine bare lepper på en annen persons bare lepper, og spesielt ikke hvis de spyr, fråder eller lignende. De eneste leppene jeg berører med mine er min bedre halvdel. Når vedkommende ikke spyr eller fråder. Gjør vedkommende det, blir det lite kyssing gitt!

Lenke til kommentar

Førstehjelpskursene jeg har deltatt på handler om å sørge for at den skadede overlever. På hvert kurs får vi streng beskjed om å overlate hjertekompresjoner til de profesjonelle.

Det var et merkelig førstehjelpskurs. Jeg har aldri hørt noen på noe kurs si at man bør overlate hjertekompresjoner til de profesjonelle. Hjertekompresjoner er noe man egentlig bør forvente at alle kan.

 

Tvert imot bør hjertekompresjoner settes i gang så raskt som mulig, da de første minuttene er helt avgjørende. Når de profesjonelle kommer så vil de ha utstyr til å ta det videre.

 

Jeg vil gjerne vite hvor du har hatt disse kursene, for kursholder bør fjernes øyeblikkelig.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen. Loven er til for det kan forekomme situasjoner hvor assistanse, som f.eks ringe riktig nødetat, er nødvendig. I mange tilfeller enkel omsorg eller en telefon til nødetatene være å yte nok jf. kravene i loven. Noe av poenget er å kunne straffe personer som forlater hjelpesløse personer i en farlig situasjon uten å yte assistanse. Loven trengs for unntakene i menneskelig adferd.

 

Et eksempel kan være å finne en person ruset person sovende i en snøfonn. Å gå forbi uten å gjøre et eller annet vil kunne være et brudd på loven. Nå tror jeg ikke de fleste er klar over at en slik lov eksisterer, ei tror jeg de fleste som velger å hjelpe gjør det fordi det eksisterer en slik lov.

 

Jeg husker fra ett av de kursene jeg tok at det dummeste en kunne gjøre var og ikke gjøre noe i det hele tatt. Skulle man gjøre feil så blir man heller ikke straffet for det. Samtidig var det første en skulle gjøre å analysere egen risiko.

 

Munn til munn eller blodkontakt med f.eks en sliten narkoman er noe jeg ville unngått uten tilgang til nødvendig beskyttelsesutstyr. Der er risikoen forhøyet.

Lenke til kommentar

På sist kurs jeg var på var det snakk om at det muligens skulle bli slutt på innblåsninger, da stoppene for å blåse gjorde at blodtrykket man hadde bygget opp forsvant, og det skjedde vist ~aldri at man overlevde på HLR så lenge at man faktisk trengte mer oksygen enn det som er i blodet og lungene, ut fra det jeg husker(mulig det jeg roter på det siste).

 

Dette var ett kurs litt utenom "normalen" så det var kanskje litt mer ærlig enn vanlig, da instruktøren er instruktør faktisk er fast ansatt der jeg jobber :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...