Gå til innhold

Lover fullstendig selvkjørende elbil i 2021


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Det blir en spennende fremtid

 

 

 

 

- Både ja og nei...

 

Etter det jeg har lest så antar Elon Musk at manuelt kjørte biler vil kunne bli ulovelige på offentlige veier innen 2030.

 

Vi har dog en lang vei igjen å gå før bilene blir pålitelige nok i så måte.

 

På en måte er det høyst positivt med fremgang, men jeg frykter en "Wall-E"-fremtid.

 

Hvorfor ikke nøye seg med en mellom ting som bilene i "Demolition Man", der bilene kan veksle mellom selvkjørende og manuelt kjørte.

 

Fører identifikasjon og gjenkjenning hadde ikke vært dumt det heller.

Lenke til kommentar

Det er et hav av forskjell mellom høy automasjon (4) og full automasjon (5).

 

Det må leverandører, journalister og såkalte eksperter nå være overtydelig på/ta inn over seg, alt ettersom.

 

AI og autonome teknologier utvikler seg i rekordfart.

Vi ser resultater som vi bare kunne drømme om for kun kort tid siden.

Vi som jobber i bransjen er tjent med entusiasme, men samtidig parret med edruelighet.

 

Tenk bare på forskjellen på å kjøre fra kløfta til Gardermoen en fin sommerdag på tørre veier med nymalt vegmerking og nyvaskete skilter kontra en tur i snøføyk, på ubrøytet vei, ekstrem tåke, uten vegmerking og en vegbane med bredde for en og en halv bil, med skiftende vegdekke, huller i veien, folk og dyr ruslende langs veien, ... her er det bare å ta egne erfaringer til hjelp.

(Merk Mange av sensorene "ser" gjennom tåke og nattemørke. Men de systemene vil ikke være trent på en uendelighet av forskjellige kjøremiljøer.)

 

Vi starter med tydelig avgrensete kjøremiljøer.

Her er vi jo allerede i gang også i Norge!

 

Ubetinget full automasjon derimot, ligger et godt stykke fram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tar nok en stund før det er dekning hele veien.

 

Og de er vel nivå fire i tettbygde strøk lenge før de blir det i grisgrendte strøk på grunn av etablert kontra manglende ifrastruktur. Men de vil nok helt sikkert nå et nivå hvor de blir helt uavhengig av infrastruktur etterhvert dersom det vil være lønnsomt å gjennomføre. Vil dog anta at det isteden blir integrerte nivåer av infrastruktur i veinettet slik at veiene blir gradert etter hva slags autonimitet de støtter. Ellers krever for så vidt ikke fremskritt i teknologien at noen "tror på" den ;) 

Lenke til kommentar

Det er et hav av forskjell mellom høy automasjon (4) og full automasjon (5).

 

Det må leverandører, journalister og såkalte eksperter nå være overtydelig på/ta inn over seg, alt ettersom.

 

AI og autonome teknologier utvikler seg i rekordfart.

Vi ser resultater som vi bare kunne drømme om for kun kort tid siden.

Vi som jobber i bransjen er tjent med entusiasme, men samtidig parret med edruelighet.

 

Tenk bare på forskjellen på å kjøre fra kløfta til Gardermoen en fin sommerdag på tørre veier med nymalt vegmerking og nyvaskete skilter kontra en tur i snøføyk, på ubrøytet vei, ekstrem tåke, uten vegmerking og en vegbane med bredde for en og en halv bil, med skiftende vegdekke, huller i veien, folk og dyr ruslende langs veien, ... her er det bare å ta egne erfaringer til hjelp.

(Merk Mange av sensorene "ser" gjennom tåke og nattemørke. Men de systemene vil ikke være trent på en uendelighet av forskjellige kjøremiljøer.)

 

Vi starter med tydelig avgrensete kjøremiljøer.

Her er vi jo allerede i gang også i Norge!

 

Ubetinget full automasjon derimot, ligger et godt stykke fram.

 

Jeg ser heller at det er tryggere med automasjon der, enn at man belager seg på at folk ser alle hindringene samtidig, At bilen vet nøyaktig hvor nevnte hull er, og evt. kan rapportere det til noen som ordner opp i det utenom, er å foretrekke.

 

Hvordan og når tuter du på bilen bak når personen som kjører selv kommer for nærme?

Dvs, personen som kan holde mye høyere fart enn deg, og følgelig dukke opp fra du ellers ville være klar til å se i speilet, minus et par sekunder.

 

Hvordan er det med unna-manøvrene bakfra når du skal ha et vilkårlig antall ting å ta hensyn til forover?

 

Hvis vi skal ha et system der fart over 30 km/t skal fungere, så blir det unektelig på framtidsvis hvis man så også skal kunne holde folk i live.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...