Gå til innhold

10.000 m² med lavt tak skal sikre maks utnyttelse av Nasjonalmuseet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Huff da... men jeg lurer på hvor mange sveisere, rørleggere, isolatører, formenn, baser, stillasarbeidere, instrumentrørleggere, trykktestere, platearbeidere, mekanikere, elektrikere og andre som kravler rundt mellom rør, stillas, supporter, kabelbaner, taljer, kjettinger, presenninger og alt mulig annet utenkelige greier under installasjon og sammenstilling av moduler og platformer for offshore som også kunne trengt massasjestoler og osteopat behandlinger.

 

140cm takhøyde?

 

Halvparten av sveiserne har vel knapt 100cm takhøyde i områder hvor det sveises på enten struktur eller rør under sammenstilling.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Høyde på 1,9m i teknisk mellometappe benyttes for å ikke inngå i arealregnskapet.

Samme løsning ble benyttet på Nytt Rikshospital.

 

Det har kanskje med eiendomsskatten å gjøre.? Areal med takhøyde under 190 cm beskattes ikke. Har selv planlagt å bygge enebolig med ca 100 kvm grunnflate. Skal ha kaldkjeller, men må holde meg under 190 cm da jeg ikke har råd til å betale for 100 kvm extra i eiendomsskatt. Ganske ergelig for kjelleren blir relativt ubrukelig.

10 000 kvm ekstra antar jeg ville utgjøre noen hundretusen/millioner? xtra i årlig eiendomsskatt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Høyde på 1,9m i teknisk mellometappe benyttes for å ikke inngå i arealregnskapet.

Samme løsning ble benyttet på Nytt Rikshospital.

 

Ja, og det var det helvete å jobbe i. Jeg var der som elektriker. Slitasjen var høy. Mange ble syke av å jobbe der.

Jeg forstår ikke at Staten kan sette opp bygg som dette samtidig som de forlanger at folk skal stå lenger i jobb. Kroppen blir utslitt av slike arbeidsforhold.

Selv sitter jeg på kontor i dag. Synes synd på de som fortsatt er på byggeplasser som dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har de mistet all evne til å tenke fornuftig? Takhøyden i kjelleren for tekniske installasjoner er 7 meter(!), men de kan ikke avse 30cm ekstra til mellometasjen, fordi da må de fjerne kontorer i etasjen over?

 

Enten er de full, eller jeg. Og jeg har ikke drukket på en stund.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trist at lover og regler fører til klønete løsninger for de fleste store offentlige byggeprosjekter. Etasjer på maks 1,89 er ikke bra for verken HMS eller økonomi.

I det gamle Televerket, i samarbeid med tillitsvalgte, kom vi frem til enkle og praktisk retningslinjer for arbeidsrom/ gangareal i tekniske rom, kummer, kabelbrønner, kulverter, tunneller.. Bredde x høyde: 1 x 2 m. Den gode begrunnelsen fra montørenes tillitsvalgte var: Selv om disse rommene bare besøkes sporadisk, så er denne type rom den eneste arbeidsplassen for enkelte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...