Gå til innhold

Nye E39 på Sørlandet kan få 120 kilometer i timen


Anbefalte innlegg

For meg så virker det som at fartsgrenser på 100 og 110 km/t i høy grad respekteres i Norge

 

Har du overhodet bil?  Du kan i al fall ikke ha kjørt noe på motorvei i Norge.

 

Jeg pendler på E6 daglig og det er svært få som kun kjører 100 km/t.   Det mest normale er en reel fart på 110-115 km/t. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nye Veier bygger veier etter samfunnsnytte. Er nytten og trafikken for lav blir ikke noe bygd. Effektivisering av byggeprosessen og høyere fartsgrense er noe som øker samfunnsnytten. At kjøretøy har ulik fart er vanlig over hele verden og slik vil det alltid være, derfor må det alltid være minimum 2 felt + krabbefelt der det er bakker, og der det er mye trafikk må det være 3-4 felt i hver retning.

 

Hvis det var sant så burde vel Nye Veier oppløse seg selv siden de kun bygger motorveier, og de aller fleste motorveiutbygginger har negativ samfunnsnytte.

Lenke til kommentar

 

For meg så virker det som at fartsgrenser på 100 og 110 km/t i høy grad respekteres i Norge

 

Har du overhodet bil?  Du kan i al fall ikke ha kjørt noe på motorvei i Norge.

 

Jeg pendler på E6 daglig og det er svært få som kun kjører 100 km/t.   Det mest normale er en reel fart på 110-115 km/t. 

Med reell fart på 110-115 må du mene et hastighet på speedometeret på 115 til 120 km/t. At det noen få som kjører i slik hastighet er nok riktig. At du avfeier meg med at jeg ikke kjører på motorvei, sier mest om din primitive måte å argumentere på (sist uke kjørte jeg to ganger Oslo og nordover (E6), og en gang Oslo og sydover (E6)!

Lenke til kommentar

Med reell fart på 110-115 må du mene et hastighet på speedometeret på 115 til 120 km/t. At det noen få som kjører i slik hastighet er nok riktig. At du avfeier meg med at jeg ikke kjører på motorvei, sier mest om din primitive måte å argumentere på (sist uke kjørte jeg to ganger Oslo og nordover (E6), og en gang Oslo og sydover (E6)!

 

Jeg kan bare konstatere at mitt grunnlag for å si noe om den normale hastigheten der er svært mye bedre enn ditt i og med jeg kjører der flere gange daglig.  Det var helt åpenbart at det gjør du ikke når du kunne komme med slike påstander, og jeg hadde jo rett i det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Med reell fart på 110-115 må du mene et hastighet på speedometeret på 115 til 120 km/t. At det noen få som kjører i slik hastighet er nok riktig. At du avfeier meg med at jeg ikke kjører på motorvei, sier mest om din primitive måte å argumentere på (sist uke kjørte jeg to ganger Oslo og nordover (E6), og en gang Oslo og sydover (E6)!

 

Jeg kan bare konstatere at mitt grunnlag for å si noe om den normale hastigheten der er svært mye bedre enn ditt i og med jeg kjører der flere gange daglig.  Det var helt åpenbart at det gjør du ikke når du kunne komme med slike påstander, og jeg hadde jo rett i det. 

Jeg har kilder på hva snitthastigheten ligger på. Kan du vise meg kilder utenom ditt personlige inntrykk? Dersom en kjører 130 km/t og blir forbikjørt, så blir inntrykket fort at hastighetsnivået ligger på det en selv har!

 

 

Siden du mener at å vite bedre om snitthastigheten på grunn av at du kjører på motorveien mye oftere enn meg, kan du da forklare meg at snitthastigheten øker dess mer du kjører på disse motorveiene? Jeg kjører på disse veiene noen titalls ganger per år, så det burde gi meg et inntrykk av hastighetsnivået.

Lenke til kommentar

Flott! 130 km/t slik som i Danmark eller 140 km/t slik som i Polen er et godt mål. Aller helst burde vi hatt fri fart slik som i Tyskland, men det skjer vel aldri.

 

 

Fri fart ville helt klart vært galskap. I Tyskland har en fri fart på strekninger som stort sett går med jorder på hver side. Tilsvarende bygging av veier i Norge ville blitt ekstremt dyrt og en helt latterlig ressursbruk for at du skal spare noen minutter på kjøreturen din. Polen er jo ikke akkurat noe foregangsland når en ser på antall drepte i trafikken, mye av grunnen er høy fart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fri fart ville helt klart vært galskap. I Tyskland har en fri fart på strekninger som stort sett går med jorder på hver side. Tilsvarende bygging av veier i Norge ville blitt ekstremt dyrt og en helt latterlig ressursbruk for at du skal spare noen minutter på kjøreturen din. Polen er jo ikke akkurat noe foregangsland når en ser på antall drepte i trafikken, mye av grunnen er høy fart.

Det blir etterhvert irrelevant da biler blir mer og mer selvkjørte og sensorer kan styre hastigheten etter forholdene. Fungerer det fint i Tyskland, så kan det fungere fint i Norge også. Det finnes flere steder i Norge der motorvei kan bygges med samme kvalitet som i Tyskland uten at det blir så mye vanskligere eller dyrere her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Hordaland/Bergen finnes det ikke en eneste veistrekning som har fartsgrense høyere enn 80 kmt, stort sett er grensen 70 kmt. Midtdeler og fortau finnes på noen av de mest trefikerte veiene i Bergen Kommune, og vi har fått noen km med vei som er bred nok til å ha gul stripe også i andre kommuner. Thats it! Stort sett er det smalt og svingete. Håper fremskrittet kommer til oss også en dag!

 

fremskritt kommer heldigvis for oss i Hordaland, akkurat nå bygges nye E39 Svegatjørn-Rådal mellom Bergen og Os denne motorveien skal ha fartsgrense med 110 km/t i timen. Et fellesprosjekt mellom Statens Vegvesen og Bane Nor om trygg vei og Jernbane mellom Bergen og Voss har planlagt byggestart med første delstrekning Arna- Stanghelle i 2022. fartsgrense på vei blir 90 km/t. det er fremskritt men små fremskritt

Lenke til kommentar

Flott! 130 km/t slik som i Danmark eller 140 km/t slik som i Polen er et godt mål. Aller helst burde vi hatt fri fart slik som i Tyskland, men det skjer vel aldri.

 

Fri fart er en uting. Da er det alltid tre-fire tullinger som skal teste toppfarten på porchen/BMWen/teslaen midt i rush-trafikken. Og ved tåke eller glatt veibane får vi massive kjedekollisjoner. Veien blir utrygg for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

I Hordaland/Bergen finnes det ikke en eneste veistrekning som har fartsgrense høyere enn 80 kmt, stort sett er grensen 70 kmt. Midtdeler og fortau finnes på noen av de mest trefikerte veiene i Bergen Kommune, og vi har fått noen km med vei som er bred nok til å ha gul stripe også i andre kommuner. Thats it! Stort sett er det smalt og svingete. Håper fremskrittet kommer til oss også en dag!

Hvert øyeblikk 110km/t

 

https://nb-no.facebook.com/SvegatjornRaadal/

Lenke til kommentar

Store deler av motorveiene ut av Bergen er dimensjonert til 120 km/t, men pga kø så er fartsgrensene satt til 80 og 70 km/t. En lørdagskveld ble jeg tatt i 76 km/t i 70 sonen men ble sluppet med en advarsel siden det ikke var noen andre biler i nærheten. 76 km/t på en motorvei  :wee:

 

Forhåpentligvis blir fremtidige veier på Vestlandet bygget med 120 km/t++, men selv det nye Sotrabandet blir bygget med bare 70 eller 80 km/t. Bergens byråd ønsket først 60 km/t fordi de ville at kollektivtrafikken skulle ta mer plass, men da blir det aldri noen fremgang.

110km/t er under bygging

 

https://nb-no.facebook.com/SvegatjornRaadal/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...