Gå til innhold

Beste måten å spare i 2018?


VRK18

Anbefalte innlegg

2018 ser ut til å være året alt, både tradisjonelle og utradisjonelle, investeringsobjekter går nedover. Så er det kanskje fornuftig å prioritere ekstra endbetaling av lån (selv billige lån som boliglån)? Eller bare sitte i cash inntil vinden snur?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2018 ser ut til å være året alt, både tradisjonelle og utradisjonelle, investeringsobjekter går nedover. Så er det kanskje fornuftig å prioritere ekstra endbetaling av lån (selv billige lån som boliglån)? Eller bare sitte i cash inntil vinden snur?

 

Ekstremt vanskelig å si. Noen har jo sagt at alt skal bikke nedover i 5 år nå, en gang får de vel rett  :rofl: Uansett er det aldri feil å betale ned lån. Spesielt siden renta kommer til å gå opp etterhvert. 

Lenke til kommentar

Jeg har valgt å prioritere nedbetaling av lån og kjøp av indeksfond.

 

10% av inntekten går til indeksfond og 90% til nedbetaling av lån.

 

Kunne selvsagt hatt en annen fordeling, satset på at fondet vil ha større verdiøkning enn renta på lånet, men liker ikke å ha gjeld og ha den usikkerheten hengende over meg, og mens jeg vet at nedbetaling av lån sparer meg penger i fremtiden er det ingen slike garantier med fond.

 

Hvis du har en sparehorisont på 10 år på investeringene dine er det ikke så kritisk hva som skjer inneværende eller neste år. Det viktigste er å investere litt hvert år så jevner det seg forhåpentligvis ut til slutt.

Lenke til kommentar

Fasiten er at det kommer an på hvilken risiko du er villig til å ta. Å prøve å beregne og time markedet er umulig. Et eksempel er at rett etter finanskrisen når markedet gikk ned var det veldig gode muligheter for å gjøre veldig gode kjøp. 

 

Indeksfond er en god ide om du vil spare i mange år og tåler at markedet går litt opp og ned 

 

Så det blir opp til deg egentlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tar du ingen risiko får du heller ingen avkastning. Hva er tidshorisonten din, og hvilke beløp snakker vi?

Planlegger du større innkjøp de nærmeste årene, type i hundretusen eller millionersklassen?

 

Horisont 5-50 år. Tenker å sette av noen tusenlapper i måneden. 

Lenke til kommentar

Fasiten er at det kommer an på hvilken risiko du er villig til å ta. Å prøve å beregne og time markedet er umulig. Et eksempel er at rett etter finanskrisen når markedet gikk ned var det veldig gode muligheter for å gjøre veldig gode kjøp. 

 

Indeksfond er en god ide om du vil spare i mange år og tåler at markedet går litt opp og ned 

 

Så det blir opp til deg egentlig. 

 

Kanskje en idé å sitte i cash til neste finanskrise, og så gå all in?

Lenke til kommentar

Kanskje en idé å sitte i cash til neste finanskrise, og så gå all in?

Spørsmålet er hvordan kan du beregne dette?

 

Hvert år spår folk at boligbobla kommer til å sprekke og at en finanskrise er nær. Det gir mange klikk og de tjener penger. 

 

I en eventuell finanskrise hvis markedet går ned 30% vil det være en god ide å kjøpe. Poenget er at kanskje det vil ta 10 år. Så hvis du heller hadde spart i indeksfond hadde du kanskje doblet gevinsten din, og når det da går ned 30% er ikke det så ille så lenge du holder pengene og ikke selger. 

Lenke til kommentar

Selv har jeg brukt fond de siste fem-seks årene. Har faktisk fått en grei avkastning. Seinest i dag har jeg gått gjennom de forskjellige fondene til DNB og sett på hva de investerer i. Noe som går bra der og trolig kommer til å gå bra er teknologi-fondet. For øvrig den med best avkastning til nå.

 

Men selv har jeg tro på mat og naturressurser. Savner et fond som investerer i det, for der tror jeg mye av fremtidens gevinster ligger.

 

Alternativt aksjer, men da skal du ha peiling og tar langt større enkeltrisiko. Investeres det i fond ligger det stort sett grundige vurdereringer, og det er flere kloke hoder bak avgjørelsene som i tillegg har spredd risikoen. Kanskje litt galskap, men jeg har også noe tro på fond som investerer i Russland. Ser at DNB også har det. Kjenner ikke til fond fra de andre bankene.

Lenke til kommentar

Er ikke inflasjonen større enn lånerenta?

Jeg tenker at lånerenta skal opp i fremtiden.

 

Dess mindre lån jeg har i fremtiden dess mindre må jeg betale i månedlige renter.

 

Dess lengre jeg har lånet dess mer må jeg betale i renter.

 

Så har du usikkerheten ved at renta plutselig kan sprette opp i 7-15%. Da er det greit å ha et restlån på 500 000 og ikke 1,5 millioner. I beste fall er lånet nedbetalt slik at jeg er totalt uavhengig av lånerenta.

 

Kunne selvsagt spekulert i å investere inntekten i fond istedenfor å betale ned på lånet hvis vi antar at lånerenta i snitt vil holde seg under forventet avkastning på fondet, men foretrekker å kjøre den trygge linja.

 

Hvis jeg tenker feil i forhold til denne strategien er det bare å komme med input ?

Lenke til kommentar

Du minimerer risiko og dermed også avkastning, dette er enkel regning. Samtidig er de fleste markeder historisk sett høyt til svært høyt priset nå, så at det kommer et kraftig tilbakeslag i løpet av 3-5 år er nesten garantert. De flinke klarer alltid å få god avkastning. Den tiden vi har lagt bak oss fra 2008-krasjet og til nå er den lengste og største oppgangsperioden noensinne i aksjemarkedet. Det flommer over av billig og risikovillig kapital som er ute for å søke avkastning. Hvis nok folk går sammen for å kjøpe i et selskap kan de drive prisene til vanvittige høyder og når de har kommet dit kan de bare dumpe det og ta gevninsten. Men her snakker vi om at mange store spillere er på banen, kjøper mye, viser entusiasme og snakker opp selskaper.

Inflasjonen de siste årene har ligget på drøye 3 prosent. Hvert år de siste årene har jeg gått ned i lønn ved at det ikke har økt like mye som denne prosenten. Det jeg har hatt i banken får stadig mindre verdi. Når folk kan låne penger til 2 % effektiv rente (reelt sett mindre pga skattefradrag) sier det seg selv at de pengene som allerede er der ute blir mindre verdt.

Jeg skulle ønske man kunne beregnet reell inflasjon, og ikke det myndighetene oppgir. Tatt med alt som bolig, kommunal avgift, strøm, mat osv og lagt det sammen. Det hadde blitt mye høyere enn målet på 2 %, særlig bolig drar på mye.

Når man har et boliglån i 30 år vil mye av det spises opp av inflasjon, og resten har man fått skattefradrag på hvert eneste år. Det er dumt å ikke ha boliglån, lån maks er mitt råd, men ikke bruk alt til forbruk eller fjas. Invester en del og tenk langsiktige verdier.

At renten skal stige til værs nå ser jeg nesten på som utenkelig. Folk vil gå personlig konkurs og banker vil gå over ende og bli reddet av staten, dette har skjedd før. De som tjener mest på dette er de som har tatt størst risiko, de vinner ALLTID eller blir reddet på en eller annen måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2018 ser ut til å være året alt, både tradisjonelle og utradisjonelle, investeringsobjekter går nedover. Så er det kanskje fornuftig å prioritere ekstra endbetaling av lån (selv billige lån som boliglån)? Eller bare sitte i cash inntil vinden snur?

Gjør det samme som alltid

 

1. BSU

2. IPS

3. Betale ned på lån dersom belåning over 60 prosent

4. Aksjefond/Aksjer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...