Gå til innhold

Hva syntes dere om Telenor mangel på vilje når det kommer til invistering i bredbånd i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Vurderer i stedet fiber - i områder med konkurranse

En annen løsning Canal Digital ser på, er ganske enkelt å droppe dagens kabel-tv-nett, der kobberkabler brukes den siste delen ut til kundene (såkalt hybrid-fiber-coaxial), og i stedet oppgradere hele nettet til fiber.

- Vi erfarer at kundene i stor grad foretrekker fiber. I områder hvor vi forventer konkurranse fra fiberaktører vil vi vurdere å oppgradere infrastrukturen til fiber som det mest effektive tiltaket, sier Line.

Tror det er smartere fordi fiber er mye bedre, man må først oppgradere til docsis 3.1 også til full duplex senere.

Totalsett blir det ca like dyrt som å oppgradere til fiber. Fiber er vel raskere også.

 

Største problemet er vel heller telenor bruker GPON og det ikke er så enkelt å bytte til P2P nett. Telenor har vel ofte 1-2 fiber per boligfelt, altibox har vel kanskje 3-4 fiber per kunde? Så jeg tror det blir lenge til uansett vi får nok kapasitet, problemet også det bygges nye boliger der hvor det ikke finnes noe fra før. Så det er også problem så da blir jo coax kabelen delt ennå mere.

 

 

Hvert segment deler i dag på ca 1200 megabit nedlastingshastighet og 200 megabit opplastingshastighet. De raskeste abonnementene kan spise opp 500 megabit opp og 50 megabit ned.

- Færre kunder på hvert segment gir mer kapasitet både opp og ned til hver enkelt kunde. Typisk har hvert segment tidligere vært på rundt 1200 kunder. Vi gjør løpende vurderinger om å splitte opp til segmenter med færre kunder, for eksempel 300 kunder og lavere, per segment, forteller Line.

Et annet tiltak er å bruke høyere frekvenser i kabelen:

- Vi benytter i dag 862 MHz og vurderer å øke dette ytterligere til 1200 MHz. Vi vil vurdere piloter på dette i løpet av året. Tiltaket krever investeringer i både sentralene og i nettet helt frem til kunden.

Tror kanskje det kan være bedre? Problemet er vel heller kostnadene tviler på alle steder slikt blir vurdert.

Get tror jeg vil øke prisene neste år? Man ser jo get er litt dyrere en canaldigital.

 

G.fast er også lagt på is de har kjøpt teknologien men ikke tatt den i bruk på grunn av nkom og i så fall vil telenor få monipol i flere år.

 

Det jeg vet flere borettslag går fra coax til fiber, sikkert det telenor velger å gjøre.

Er det kun få privatboliger som har coax. Men tror nok det blir lenge uansett for man får mulighet å bestille ekstra opplastingshastighet og bredbånd hastighet over 500 mbit. Er jo teroetisk mulig med 800 mbit for telenor kunder i dag. Synd med opplastinghastighet er på maks.

 

Det som også fruster meg canaldigital\telenor sier de invister miliarder summer årlig.

Lover mye de ikke kan holde, men å svare på spørsmåler rundt kostnader fiber vs coax, vil de altså ikke bruke tiden sin på. Homenet og altibox er bedre på teknologi. Men per dags dato er det ikke lønsomt å bytte levrandør.

Har hjelper litt når fm radio og analog tvsendinger ble droppet man fikk fra 100 mbit til 250 mbit som er bra. Men fremdeles er det lenge til jeg blir fornøyd. Hadde det koster 50 000 etblering kr med 1 års bindingstid hadde jeg betalt for P2P fiber men desverre ikke mulig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det som også fruster meg canaldigital\telenor sier de invister miliarder summer årlig.

Lover mye de ikke kan holde, men å svare på spørsmåler rundt kostnader fiber vs coax, vil de altså ikke bruke tiden sin på. Homenet og altibox er bedre på teknologi. Men per dags dato er det ikke lønsomt å bytte levrandør.

Har hjelper litt når fm radio og analog tvsendinger ble droppet man fikk fra 100 mbit til 250 mbit som er bra. Men fremdeles er det lenge til jeg blir fornøyd. Hadde det koster 50 000 etblering kr med 1 års bindingstid hadde jeg betalt for P2P fiber men desverre ikke mulig.

 

For det første. Kan ikke du slutte å finne på tall? Det forvirrer, og bidrar på ingen måte.

 

For det andre: hvorfor bryr du deg om det er GPON eller ethernet som blir brukt? Hvorfor er aksessteknologi relevant for deg? Jeg ser på meg som relativt kompetent teknisk, og bryr meg minimalt om aksessteknologi. Det viktige for meg er levert produkt. Om Telenor løser det med fiber, kabel, DSL eller brevduer bryr ikke meg.

Endret av barfoo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

7345902314.png

Prøv å få slik resultat på coax linje? Det er umulig i dag. Det er flere grunner jeg vil ha bort coax kabelen, skulle likt se deg bevise man kan få 0 i ping med coax og slike hastigheter. Med dagens teknologi.

500\50 mbit er maks man får med coax mellom 5-10 i ping mot oslo er vanlig. Ikke skyld på ruteren\pc fordi det er like pcer så er ikke det som er problemet. Coax er dårligere en fiber punktum.

 

Tror selv docsis 3.1 hjelper lite, man kan få dobbel opplasting hastighet men totalsett hjelper det lite.

Hva og heller besvare; - Vi benytter i dag 862 MHz og vurderer å øke dette ytterligere til 1200 MHz.

Slik jeg forsto det er det docsis 3.1? Eller snakker de kun å øke frekensen uten å bytte utstyr? For forstår ikke hvorfor slikt må ventes med 1-3 år? Hvor mye koster det per kunde? Uansett tviler jeg på canaldigital gjør endringer i bredbånshastighet før neste år desverre. Hadde vært fint med flere valgmuligheter men desverre.

 

Problemet også med telenor de forsøker å sprenge kapasiteten på fiber hva hjelper det å ha 1 fiber per boligfelt og skryte de før hadde 10 gigabit men så oppgraderte de fra Brut 1.1 til 2 til 40 gigabit? Så senere vil de gå til 100 gigabit link? Men altibox har heller egen fiber med gigabit link i bestefall 10 gigabit per kunde tror det totalsett blir billigere i driftkostnader men problemer hvis en fiber ryker blir det vanskelig å finne hvilken fiber.

 

Jeg tror canaldigital\telenor vil gå til iptv slik man kan gi raskere bredbåndhastighet og alt går gjennom bredbåndet istedenfor tvnettet fordi da slipper man 1310nm som nedstrøm 1350nm til oppstrøms 1550nm til tv.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tror det er smartere fordi fiber er mye bedre, man må først oppgradere til docsis 3.1 også til full duplex senere.

Totalsett blir det ca like dyrt som å oppgradere til fiber. Fiber er vel raskere også.

 

Hvordan vet du hva ting koster? Har du tilgang til Telenors avtaler og innkjøpspriser? Hvis du ikke har det, så er det bare tåpelig å spekulere i priser fordi det ikke bidrar til diskusjonen og senker troverdigheten i innleggene dine.

 

Største problemet er vel heller telenor bruker GPON og det ikke er så enkelt å bytte til P2P nett. Telenor har vel ofte 1-2 fiber per boligfelt, altibox har vel kanskje 3-4 fiber per kunde? Så jeg tror det blir lenge til uansett vi får nok kapasitet, problemet også det bygges nye boliger der hvor det ikke finnes noe fra før. Så det er også problem så da blir jo coax kabelen delt ennå mere.

 

Kan du henvise til noe sted hvor det skrives noe om antall fiberpar per boligfelt for de forskjellige leverandørene?

 

Hvert segment deler i dag på ca 1200 megabit nedlastingshastighet og 200 megabit opplastingshastighet. De raskeste abonnementene kan spise opp 500 megabit opp og 50 megabit ned.

- Færre kunder på hvert segment gir mer kapasitet både opp og ned til hver enkelt kunde. Typisk har hvert segment tidligere vært på rundt 1200 kunder.

Er jo teroetisk mulig med 800 mbit for telenor kunder i dag. Synd med opplastinghastighet er på maks.

Hvordan i alle dager skal det være mulig når det er 1200 kunder i ett segment og den totale nedlastingshastigheten er på 1200 mbps? Greit at ikke alle bruker internett samtidig, men det betyr ikke at det er mulig å hente ut 800 mbps.

 

Det som også fruster meg canaldigital\telenor sier de invister miliarder summer årlig.

Lover mye de ikke kan holde, men å svare på spørsmåler rundt kostnader fiber vs coax, vil de altså ikke bruke tiden sin på. Homenet og altibox er bedre på teknologi. Men per dags dato er det ikke lønsomt å bytte levrandør.

Kan du bevise at de faktisk ikke bruker penger på infrastrukturen sin? Det er en ganske grov påstand du kommer med og samtidig kalle Telenor/Canal Digital løgnere. Telenor har en massiv infrastruktur og de bruker kontinuerlig penger på å vedlikeholde og oppgradere det. Det betyr ikke automatisk at du som sluttkunde ser resultatene av daglig drift og vedlikehold.

 

 

Tror selv docsis 3.1 hjelper lite, man kan få dobbel opplasting hastighet men totalsett hjelper det lite.

Hva og heller besvare; - Vi benytter i dag 862 MHz og vurderer å øke dette ytterligere til 1200 MHz.

Slik jeg forsto det er det docsis 3.1? Eller snakker de kun å øke frekensen uten å bytte utstyr? For forstår ikke hvorfor slikt må ventes med 1-3 år? Hvor mye koster det per kunde? Uansett tviler jeg på canaldigital gjør endringer i bredbånshastighet før neste år desverre. Hadde vært fint med flere valgmuligheter men desverre.

Grunnen til at det tar tid å endre frekvensen er fordi det er mye som må gjøres. Verifisering at utstyr faktisk støtter det, planlegging av områder med størst behov, innkjøp av utstyr, verifisering at utstyr fungerer, faktisk bytte av moduler etc.

 

Problemet også med telenor de forsøker å sprenge kapasiteten på fiber hva hjelper det å ha 1 fiber per boligfelt og skryte de før hadde 10 gigabit men så oppgraderte de fra Brut 1.1 til 2 til 40 gigabit? Så senere vil de gå til 100 gigabit link? Men altibox har heller egen fiber med gigabit link i bestefall 10 gigabit per kunde tror det totalsett blir billigere i driftkostnader men problemer hvis en fiber ryker blir det vanskelig å finne hvilken fiber.

Her må man se på historien til Telenor. Det er stor forskjell på å kunne kjøpe inn alt utstyr og beregne for fremtidig økt kapasitet (Altibox) kontra å ha et gammelt system som etterhvert blir oppgradert når utstyr blir tilgjengelig. Telenor har også flere produkter enn bare internett til privatkunder å forholde seg til som kompliserer prosessene deres.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruk hode litt dere også? Hadde docsis 3.1 vært billigst og det vært en invistering hadde de gjort som Get hadde de ikke?

 

 

For dyrt

Planen til Canal Digital var opprinnelig å rulle ut løsningen i 2017, men nå forteller de til Nettavisen at bremsene er satt på:

- Det å bruke Docsis 3.1 for å øke oppstrømkapasiteten krever store investeringer og vi må vurdere nøye om vi skal ta det i bruk. Vi må se an hvordan kundene bruker nettet og hvor stort behovet er. Docsis 3.1 er bare ett av flere mulige verktøy, skriver informasjonssjef Magnus Line i Telenor til Nettavisen.

Jeg vet ingen ting om priser, men tydigvis fant canaldigital at det ikke er lønsomt på sikt å tilby ny teknologi.

Hvis prisene vil økes særlig på eneboliger vil flere si opp bredbåndet.

Flest vil ikke betale over 1000 kr måneden for 1 gigabit hastighet. Særlig hvis opplastinghastighet er en 10 del av nedlasting hastigheten.

 

 

Grunnen til at det tar tid å endre frekvensen er fordi det er mye som må gjøres. Verifisering at utstyr faktisk støtter det, planlegging av områder med størst behov, innkjøp av utstyr, verifisering at utstyr fungerer, faktisk bytte av moduler etc.

Men hva er vits å bytte fra Technicolor TC4210 (880 Mbps (theoretical) (55.62 Mbps x 16 channels) ■ Capture windows Full Band Capture: possibility to have any of the 16 downstream channels over the full EuroDOCSIS® spectrum) Til et annet modem i docsis 3 serien når det ikke er docsis 3.1? Modem koster kun 2000 kr (NETGEAR Gigabit Cable Modem 32x8 DOCSIS 3.1

 

Så kommer  vel teleste AC 8800 som er vel docsis 3?

Docsis 3.1 er vel splittere som AC8710 (singel) og AC9100 (Dobbel)?

 

Når dere snakker om kostnader er vel det å bytte utstyr som funger, for tviler på canaldigital kaster alt utstyr som virker, de sender det videre til annen kunde, så kostnader er vel liten. Problemet er vel heller å vite tekniske begrensinger først som sist, for tror pingen er coax sin skyld. Man får neppe 1 i ping med coax med mindre det er under 100 meter unna og blitt kvitt flere ledd.

 

800 mbit ble diskutert før:

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Latency på null er umulig på fiber også, det elementær fysikk.

 

Men uansett; LMH1 illustrerer at han ikke forstår markedet han analyserer. Folk betaler ikke for gigabit. Grunnen er opplagt: de har ikke behov for det.

 

De bryr seg heller ikke veldig om opphastighet.

 

Inntil lmh1 forstår markedet vil ikke forsøkene på analyse gi mening.

Lenke til kommentar

Latency på null er umulig på fiber også, det elementær fysikk.

 

Men uansett; LMH1 illustrerer at han ikke forstår markedet han analyserer. Folk betaler ikke for gigabit. Grunnen er opplagt: de har ikke behov for det.

 

De bryr seg heller ikke veldig om opphastighet.

 

Inntil lmh1 forstår markedet vil ikke forsøkene på analyse gi mening.

Lite og ingenting som gir mening fra den kanten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Men uansett; LMH1 illustrerer at han ikke forstår markedet han analyserer. Folk betaler ikke for gigabit. Grunnen er opplagt: de har ikke behov for det.

Det er vel heller fordi det er så overpriset altibox tar 1500 kr normalsett.

Tror hvis alle fiberkunder var kunde hos homenet ville de betalt 600 kr for 1 gigabit.

Flere betaler 600 kr for 100 mbit istedenfor snakk om idioti.

Lenke til kommentar

 

Men uansett; LMH1 illustrerer at han ikke forstår markedet han analyserer. Folk betaler ikke for gigabit. Grunnen er opplagt: de har ikke behov for det.

Det er vel heller fordi det er så overpriset altibox tar 1500 kr normalsett.

Tror hvis alle fiberkunder var kunde hos homenet ville de betalt 600 kr for 1 gigabit.

Flere betaler 600 kr for 100 mbit istedenfor snakk om idioti.

 

Nei.

 

100Mb er nok til fire samtidige 1080p strømmer fra netflix. Folk har ikke behov for mer. Du konstruerer sære scenarioer der du har behov for å laste ned steambiblioteket ditt daglig. Det er et konstruert behov du har, og er ikke reelt.

 

Folk er i stand til å prioritere. Du er ikke det.

Lenke til kommentar

Hva å laste ned par linux distribusjoner? Riktignok kan man det med 50 mbit linje også, men da tar det 20 minutter istedenfor par minutter.

 

Det er jo litt gøy med hastighet, selv om ma neppe makser linjene 24\07 svært få folk som gjør det.

Telenor sier de måtte bytte ut servere\utstyret til flere miliarder kroner.

Men faktisk tror jeg folk flest blir litt mere fornøyd.

 

Du mener vel de med maks 5 mbit har mere å klage over.

Lenke til kommentar

Har selv bredbånd via "kabel-tv" gjennom en fellesavtale, og det funker utmerket til mitt bruk, som jeg vil tro er over gjennomsnittet. Jeg lider ikke av å ha mindre båndbredde ut enn inn, og kjenner ingen som gjør det heller. Noen med spesielle behov syns kanskje det er et problem, men det er svært få (du kan i dag få 500/50). Dette har vært diskutert så mange ganger tidligere. Kapasiteten som er der i dag er stort sett aldri fullt utnyttet. For det meste langt i fra. Klart canal digital ser på nytte/kost når det er snakk om store investeringer. Hvis de etterhvert når båndbredde-behovene blir større enn de er i dag finner ut at fiber hele veien er mer fornuftig, så er ikke det akkurat noe problem. Ble i det hele tatt litt irritert over saken som ble presentert. Dårlig nytt for canal digital-kunder liksom, og så handler det om noe som kundene ikke er berørt av i det hele tatt, eller har behov for å forstå eller vite om eller whatever.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så bra dere andre er fornøyde, men det betyr ikke alle er det? Hadde jeg spurt deg siden docsis 3.0 er så gammelt hva å sette ned prisen? Ville du sagt da vi kan øke prisene fordi vi bor i et så rikt land og fordi canaldigital irriter kundene. Bra.

 

Fordi hvis iphone 5s 16 gb hadde solgt i telebutikken til 10 000 kr fordi telenor mener den er supergod kjøp. Har alt du trenger som mobil i dag. Prisen fordi den har forsikring og support avtale. Eller solgt nokia 3310 nyeste genrasjon til 2000 kr? Når expert selger den til brøkdel av prisen, ingen trenger bedre mobil særlig de over 50 år. Er jo bare kundene som er dumme som lar seg lure, tror ting er så dyrt å produsere, men har man ingen valg kan man selge søppel til stiv pris.

 

Men man får jo iphone X 64 gb på elkjøp til samme pris, hvem juber du eller telenor? Løp og kjøp på telebutikken du.

 

Selv om folk kanskje noen ikke trenger fiber så er et dumt å grave coax kabeler i dag, det er også dumt å få dårligere ping hastighet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hva å laste ned par linux distribusjoner? Riktignok kan man det med 50 mbit linje også, men da tar det 20 minutter istedenfor par minutter.

Gratulerer. Det var nettopp dette jeg siktet til med konstruerte behov. Det er en aktivitet jeg har behov for å gjøre maksimalt et par ganger i uken. Og datamaskiner greier faktisk å laste ned en fil uten at brukeren må se på progressbaren.

 

Klart, det er kjekt at det går raskt, men der kommer prioriteringer og realitetsorientering inn i bildet. Det er du åpenbart totalt ute av stand til.

Du mener vel de med maks 5 mbit har mere å klage over.

Hæ? Selvfølgelig har folk som ikke får tilbud om mer enn 5Mb/s mer å klage over enn whiningen din om at ting tar tre minutter for lang tid.
Lenke til kommentar

Folk som kritiser meg for rakke ned på tesla.

 

Men det handler vel også å selge et produkt som er up to date.

Nytter ikke å selge VDSL\Coax når det snart er ute av produksjon.

Hvis folk ikke trenger hastighet\kapasitet er vel heller 4g bedre løsning bortsett fra ping hastighet.

Tror du ikke ser at gammel teknologi er på vei ut.

Det er vel idiotisk å betale linjeleie for noe som er for lengst nedbetalt.

 

Dere for gjerne mene hva dere vil men jeg syns hvis telenor ikke vil invistere for de heller kutte prisene til mere fornuftig nivå. Eller minstefall inkludere netflix eller wimp i bredbånd avtalen kanskje også dplay\tvsumo?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Folk som kritiser meg for rakke ned på tesla.

 

Men det handler vel også å selge et produkt som er up to date.

Nytter ikke å selge VDSL\Coax når det snart er ute av produksjon.

Hvis folk ikke trenger hastighet\kapasitet er vel heller 4g bedre løsning bortsett fra ping hastighet.

Tror du ikke ser at gammel teknologi er på vei ut.

Det er vel idiotisk å betale linjeleie for noe som er for lengst nedbetalt.

 

Dere for gjerne mene hva dere vil men jeg syns hvis telenor ikke vil invistere for de heller kutte prisene til mere fornuftig nivå. Eller minstefall inkludere netflix eller wimp i bredbånd avtalen kanskje også dplay\tvsumo?

Folk kritiserer deg for å ikke eie ett realistisk syn på virkeligheten. 

 

Alt du klarer å skrive er bare bambus, som ofte er komplett umulig å forstå sammenhengen i.

 

At moderatorene tillater at du ramponerer ene tråden etter den andre er for meg uforståelig, andre seriøse forum( f.eks AVforum) tok hånd om dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Folk som kritiser meg for rakke ned på tesla.

 

Men det handler vel også å selge et produkt som er up to date.

Nytter ikke å selge VDSL\Coax når det snart er ute av produksjon.

Hvis folk ikke trenger hastighet\kapasitet er vel heller 4g bedre løsning bortsett fra ping hastighet.

Tror du ikke ser at gammel teknologi er på vei ut.

Det er vel idiotisk å betale linjeleie for noe som er for lengst nedbetalt.

 

Dere for gjerne mene hva dere vil men jeg syns hvis telenor ikke vil invistere for de heller kutte prisene til mere fornuftig nivå. Eller minstefall inkludere netflix eller wimp i bredbånd avtalen kanskje også dplay\tvsumo?

Syntes Telenor gjør som operatører flest i norge, melker norske kunder for og heler kaste bort midler på tvilsom prosjekter i utlandet. Telenor og andre herunder også Get har sovet i timen og latt teknologien tatt overhånd og nå må de løpe etter. Get gjør store framskritt her med deres HFC nett, ved at fibern flytter nærmer og nærmer kunden snart er det nesten FTTB. men det er enda lenge til vi får resultater slik som  @LMH1 har. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det handler vel også å selge et produkt som er up to date.

Nytter ikke å selge VDSL\Coax når det snart er ute av produksjon.

Hvis folk ikke trenger hastighet\kapasitet er vel heller 4g bedre løsning bortsett fra ping hastighet.

Tror du ikke ser at gammel teknologi er på vei ut.

Det er vel idiotisk å betale linjeleie for noe som er for lengst nedbetalt.

 

Dere for gjerne mene hva dere vil men jeg syns hvis telenor ikke vil invistere for de heller kutte prisene til mere fornuftig nivå. Eller minstefall inkludere netflix eller wimp i bredbånd avtalen kanskje også dplay\tvsumo?

Sist jeg sjekket, så er det ultimate målet til en bedrift å tjene penger for å overleve. En bedrift som ikke tjener penger er nemlig ikke en bedrift som overlever særlig lenge.

 

Jeg er enig med det barfoo kritiserer deg for; du lager konstruerte behov som kun vil gjelde et ekstremt fåtall i Norge.

 

Jeg lurer fortsatt på når du skal komme med bevis på at Telenor ikke investerer i infrastrukturen sin som jeg skrev i en tidligere post (som du for øvrig ignorerte å svare på). Det å vedlikeholde infrastrukr er på mange måter en investering i seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...