Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte kule og kjegle


Anbefalte innlegg

Hei! På mandag skal eg framføre ein oppgåve. Eg skal rekne ut volumet av ein soft is! Så då må eg rekne volumet av ein kule og kjegle. Radiusen til kjegla er 6cm og høgda til kula er 12cm. Kan noen vise full utrekning, kva slags eksponent og svaret. Dette er førebuing til Matte muntlig eksamen! Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kunne eg godt, og det finnes kalkulatorar på nett som gjer heile jobben for deg, men sidan det er ein eksamen så har du vel lært om dette i løpet av året? Har du prøvd sjølv eller har du tenkt at andre skal gjere heile jobben for deg? Eg føreslår heller at du reknar ut det du klarar sjølv, og spør om det er riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man ser litt forenklet på det, så kan man si at en soft-is består av en kjegle med en halvkule på toppen.

Vel, det finnes formler for å regne ut volumet av en kjegle og volumet av en kule.

Volumet av en halvkule er - ikke overraskende - halvparten av volumet av en kule.

 

Eller du kan lage en "softis" av frossent vann og la den smelte i et litermål, og så kan du lese av på skalaen.

Lenke til kommentar

Det kunne eg godt, og det finnes kalkulatorar på nett som gjer heile jobben for deg, men sidan det er ein eksamen så har du vel lært om dette i løpet av året? Har du prøvd sjølv eller har du tenkt at andre skal gjere heile jobben for deg? Eg føreslår heller at du reknar ut det du klarar sjølv, og spør om det er riktig.

Kula: 4pi*r^3:3=3.14 * 4 * 6 * 6 * 6 : 3=904.32cm

Kjegla: V=G*H:3 = r * r * pi = 6 * 6 * 3.14 * 12cm : 3 = 452.16

 904.32

+452.16

=1356.48cm

Riktig? På kula så ganger eg med radiusen 3 gonger og etter det deler eg, skal det vere opphøgd i 3 då?

Lenke til kommentar

 

Riktig? På kula så ganger eg med radiusen 3 gonger og etter det deler eg, skal det vere opphøgd i 3 då?

 

Tegn en figur av hvordan kula ligger på kjegla

ligger oppi. Seier først at eg ikkje tar med at den ligger nedi kjegla. Histories betyr ikkje noe i eksamen berre at du viser at du kan stoffet!

Lenke til kommentar

 

Tegn en figur av hvordan kula ligger på kjegla

ligger oppi. Seier først at eg ikkje tar med at den ligger nedi kjegla. Histories betyr ikkje noe i eksamen berre at du viser at du kan stoffet!

 

Du må begrunne beregningene dine, hvis ikke driver du med magi og ikke matematikk.

 

En figur kommer du svært langt med.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

 

 

Riktig? På kula så ganger eg med radiusen 3 gonger og etter det deler eg, skal det vere opphøgd i 3 då?

 

Tegn en figur av hvordan kula ligger på kjegla

ligger oppi. Seier først at eg ikkje tar med at den ligger nedi kjegla. Histories betyr ikkje noe i eksamen berre at du viser at du kan stoffet!

Hvis kula ligger oppi kjegla, burde du ikke da ta volumet av kjegla minus volumet av iskula som er oppi kjeksen/kjegla, hvis det er volumet av en softis du skal frem til? Eller er ikke det nødvendig?

Endret av Kaneltryne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...