Gå til innhold

Ny pensjonsordning tvunget igjennom i dag - hva betyr det for meg?


Anbefalte innlegg

Jeg sparer og investerer > 50% av inntekten min slik at jeg snart kan selvfinansiere livsoppholdet mitt frem til pensjonsalder om jeg så ønsker. 

Det innebærer at jeg i løpet av livet mitt kommer til å jobbe kanskje så lite som 15 år.

 

Så spørsmålene blir: Hva blir minstepensjon? Tror det er 2G i dag.

Og hvor gammel må jeg være før jeg jeg kvalifiserer til minstepensjon? 

 

Er 1989 modell.



Anonymous poster hash: ba6e9...e44
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

"Tvunget igjennom" er å ta hardt i. Det var nesten 90% av de som stemte som sa ja......

 

Anonymous poster hash: bdd31...4a6

 

 

Var bare litt skamløs click-bait for å få folk til klikke på overskriften. 

Det er samme grunnen til at jeg bumper opp denne tråden nå ved å svare deg :)  

 

Anonymous poster hash: ba6e9...e44

Lenke til kommentar

 

Du kommer nok til å jobbe mye lengre enn 15 år, med mindre du tjener millioner hvert år

 

Sparer man 50% av inntekten tar det faktisk bare ca 16 år før man kan pensjonere seg, uavhengig av inntekt.

 

Så ved å betale 50% av 300k så kan en pensjonere seg når en blir 40?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sparer man 50% av inntekten tar det faktisk bare ca 16 år før man kan pensjonere seg, uavhengig av inntekt.

Så ved å betale 50% av 300k så kan en pensjonere seg når en blir 40?

 

Ja, faktisk.

Om du sparer 50% av 300k, lever du på 150k hvert år og spart 150k hvert år. Det betyr jo i praksis at for hvert år du jobber, kan du ta ett år fri.

 

Jobber du da 16 år, har du da også spart opp nok til å ta fri i 16 år. Men renters rente på det du sparte for 16 år siden har trolig doblet verdien, så du kan da faktisk leve to år på det nå. Osv.

Evt. kan man se på totalbeløpet man har spart, og regne på om man kan leve på avkastningen.

 

https://networthify.com/calculator/earlyretirement?income=300000&initialBalance=0&expenses=150000&annualPct=5&withdrawalRate=4

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Legger man til grunn fireprosentregelen, dvs. at man kan bruke 4 % av en kapital resten av livet før man går tom (pga. renter og avkastning) må man ha en kapital på ca. 4,9 millioner kroner for å opprettholde minstepensjon for enslige (194 000 kr per år).

 

For å komme opp i dette beløpet på 16 år må du spare nærmere 300k i året nominelt (lavere reelt pga. rentesrente).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å komme opp i dette beløpet på 16 år må du spare nærmere 300k i året nominelt (lavere reelt pga. rentesrente).

150k i året (12,5k i mnd), 7% avkastning på fondene = 4,8M etter 17 år.

 

Men greia med formelen min i forrige innlegg er at beløpene spiller ingen rolle, bare hvor mye man sparer i forhold til hvor mye man tjener.

F eks http://www.mrmoneymustache.com/2012/01/13/the-shockingly-simple-math-behind-early-retirement/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men man vil jo ikke kunne leve spesielt bra på 188'000 om 30 år da...

Gjennomsnittlig årslønn i 1988 var 170'730kr ifølge SSB. 

Så rentesrentesrenteeffekt vil ikke dekke opp for særlig annet enn prisstigning og andre økte kostnader. Og siden man ikke får pensjon før man faktisk går ut i pensjon (ganske sikker på at man ikke kan pensjonere seg i en alder av 50 for morro skyld, og forvente at staten betaler for denslags) trenger man ganske store summer. 

Pensjonsalder er vel idag sånn ca. 70 år for ditt alderskull, med forventning om at den kommer til å stige til 71-72 etter hva jeg tror de sa på TV da LO kom til enighet med staten. 

Lenke til kommentar

Er ikke livet ens litt kjipt om alternativet til å jobbe er sitte hjemme? ;)

 

Hva med hobbyer eller ting som er artig?

Hvorfor burde det være en del av hverdagen min, om man har mulighet til noe annet?

 

Hva med å jobbe med noe som en finner artig? :) Det er iallefall slik jeg har lagt opp livet, foruten noen få "strøjobber" opp igjennom studietid osv. 

Lenke til kommentar

Ikke glem formueskatt i regnestykket ditt som du må betale på verdien av fondsandelelene dine hvert år.

 

I tillegg må du betale skatt på utbytte når du tar penger ut av fondet. Det er vel rundt 30% nå.

 

Ikke ville jeg regnet med å få noe særlig i pensjon heller. Offentlige utgifter står over hodet ikke i forhold til inntektene, så forvent at de offentlige ytelsene og velferdsstaten blir vesentlig redusert i årene som kommer. Oljealderen er på hell.

 

Ingen kan spå om fremtiden, men det er best å være på den sikre siden.

 

Ville også regnet med at skattenivået blir økt i årene som kommer. Mer i formueskatt, eiendomsskatt, moms osv.

 

Tror mye som står på disse early retirement sidene må tilpasses norske forhold. Ikke minst skattenivået vi har her i Norge.

Lenke til kommentar

Ikke glem formueskatt i regnestykket ditt som du må betale på verdien av fondsandelelene dine hvert år.

 

I tillegg må du betale skatt på utbytte når du tar penger ut av fondet. Det er vel rundt 30% nå.

 

 

Om noe tipper jeg formueskatten blir senket eller i worst case står stille. Den globale trenden er klar. Og Høyre er veldig villig til å levere for sine donorer.

 

Skatt på utbytte er på utbytte, ikke på uttak. Med Aksjesparekonto vil du ikke skatte før du har tatt ut mer enn det orginale innskutte beløpet. Med 4% strategien vil du da kun skatte av faktisk utbytte fra selskaper som betaler det, ikke på løpende uttak etter 4% regelen (før du har brukt opp innskuddet). I tillegg opparbeider du deg skjermingsfradrag som reduserer det orignale innskutte beløpet, som blir en del over flere tiår som vi snakker om her. 

Endret av Ziff
  • Liker 3
Lenke til kommentar

TS her. 

 

Matsemann har helt rett. Bare les på earlyretirementextreme. Mrmoneymoustache, reddit financial independence, reddit leanfire osv.

 

Har lest nesten alle bloggene som fins der ute om temaet. 

 

Tidligpensjonering eller finansiell uavhengighet handler om muligheten til å ikke jobbe, eller  muligheten til å jobbe frivillig eller til å jobbe med akkurat det en vil. Eller muligheten til å ta risiko for å komme der i livet en vil være. Vil du forsøke å leve av å være yoga instruktør kan du ikke reise til thailand og bo der i flere måneder og lære yoga eller whatever hvis du er avhengig av lønn. 

 

Det handler også om fuck you money - altså får du dritt fra sjefen eller andre kan du si akkurat det du mener de fortjener å høre. Lønn har ikke makt over deg. Du kan kjøre harde lønnsforhandlinger for du har mindre å tape. Når du har penger så tiden din mer verdifull og lønn har mindre betydning. Lønn går ikke med til mat eller luksus eller noe en vil ha. Det går bare inn på en konto/indexfond sammen med alle de millionene du allerede har der. 

 

Det handler om å decouple, detach, eller på norsk fjerne linken mellom arbeid og livsopphold. Jeg sitter på ca 5 millioner kroner. Jeg har 40 år til pensjonsalder så 5 000 000 / 40 er 125.000kr per år. Da regner jeg ikke med noe avkastning utover inflasjon. S&P 500 har hatt ca 7% årlig avkastning de siste 100 årene og da er inflasjon tatt med. Uten inflasjon er den rundt 10% avkastning https://www.investopedia.com/ask/answers/042415/what-average-annual-return-sp-500.asp

Så, konservativt inkludert inflasjon, formueskatt, utbytteskatt osv så har jeg nok til å leve som minstepensjonist resten av livet. Og slik jeg ser på det så betaler den norske formueskatten og høye utbytteskatten for at jeg slipper svindyr privat helseforsikring og høyere utdanning som de må betale for i USA. Personlig har jeg ingen ønsker om å ikke jobbe, men det vil være på mine betingelser og gjerne småoppdrag med begrenset varighet. Det vil ikke være 8-4, 5 dager i uken frem til ordinær pensjonsalder. 



Anonymous poster hash: cdb42...a68
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...