Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefaling av dashbordkamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har DOD sin forrige generasjon.

 

En liten erfaring er at ved f.ex farlige forbikjøringer elns så er oftest ikke oppløsning/kvalitet nok til at man i ettertid er i stand til å se regnr.

 

En annen ting er at det medfølgende minnekortet kanskje ikke er verdens beste kvalitet. Etter noen måneders bruk, viste det seg at minnekortet ikke klarte å "svelge unna" all data som skulle lagres, og endte dermed opp med flere opptak som var regelrett korrupte. Har nå kjørt rundt med et dyrere minnekort og har ikke hatt problemer siden (som jeg har oppdaget).

 

Og - siden det ikke står på nettsiden så regner jeg med at største minnekortstørrelse er 32 GB. Prøvde å sette inn et 64 MB minnekort i min, men da kom det bare opp en feilmelding på skjermen (husker ikke teksten eksakt nå). Dette er selvfølgelig ikke en case, men kan være greit å vite + jeg tenker at større lagringskapasitet gir færre antall overskrivingsykluser = lengre levetid.

 

Ja - så var det en ting til, kanskje ikke så relevant men tar det med uansett. Opplevde i fjor en episode der en elg nærmest hoppet over bilen foran meg (den var muligens skremt) og jeg trodde jeg satt på tidenes morsomste opptak. Skuffelsen var derfor stor da jeg kom hjem, spilte av opptaket på en PC og oppdaget at elgen som jeg oppfattet som relativ nær bilen - på opptaket var nærmest bare som en prikk i det fjerne - og selv med beskjæring av videoklippet var kvaliteten alt for grøtete til at detaljene og dyrets bevegelser ble fanget opp og lagringsverdig. Men så er det jo ikke det som er hensikten med dashbordkamera - for naturbilder er et egnet kamera best :)

Lenke til kommentar

Var litt av det samme jeg tenkte. Klarer man å plassere det bak speilet slik at det synes minist mulig.

Hvilke av modellene har du?

650 2ch, men hadde sikkert klart meg med front kamera, da jeg har pickup og ikke funnet noen smart løsning til å ha kamera på bakerste rute, så den er inne i bilen og dekker mest lasteplanet

Lenke til kommentar

 

Xiaomi sine skal vist være temmelig grei.

Bra bilde, billig, og med wifi.

 

f.eks: https://www.gearbest.com/car-dvr/pp_268947.html?vip=3251782&gclid=CjwKCAjw_47YBRBxEiwAYuKdw25yVNr6ZlkEJl6pkb63GbT-LQdaqkkTY9LW-xeBCuiJFa3bYbXfUhoCWWQQAvD_BwE

 

Men prøv å finne en plass dem selger det til under 350,- for å slippe mva.

Er det noen som faktisk har prøvd disse selv?

 

Er som du ser rett over dette jeg har :p

Lenke til kommentar

Okay! Takk for info fra dere alle. Ble forøverig ikke noe kloker på hvilke kamera jeg bør kjøpe. :)
Jeg tenker noe å bruke ish 3000-4000 på kamera, da jeg ser på det som en billig forsikring.

Geir_hk: Lurer på de problemene du nevner der er løst i senere generasjon. Det du nevner angående minnekort som den støtter, så høres det ut som kamera kun støtter SDHC, som er kort opptil 32 gb. Over dette så må kamera støtte SDXC standarden.

 

Ser det står følgende: DOD LS470W+ støtter minnekort på inntil 128GB, noe som gir inntil 16 timer innspilling i fullHD 1080P.*
 

Edit:

 

Dette kameret ser jo passelig smekkert ut.
https://dashbordkamera.no/dod-rc500s

Sett litt på de videone som ligger der, og ser jo ut til å ta gode bilder. Litt usikker på hvordan bakkamera blir å fungere, da bakruten er sotet. Så lurer på om kamera klare å ta noen gode bilder gjennom soten.

 

Noen som har kamera bak?

Endret av s0lberg
Lenke til kommentar

Tror egentlig ikke du kan ende opp med noe veldig dårlig i den prisgruppen du er i, mens det meste har litt knotete menyer (fatter har en LS470W+ og noen andre kameraer i samme prisgruppe).

 

I norge så har vi egentlig så gode rettigheter at jeg anbefaler deg å bare kjøpe det du tror du vil ha, også kan du worst case returnere det dersom du ikke er fornøyd.

 

Men, jeg ville gått for ett ordentlig SD kort, noe slikt feks. https://prisguiden.no/produkt/samsung-pro-mb-md64da-237078

Lenke til kommentar

Ett lite tips - dette gjelder sikkert uansett hvilket kamera du skal ha: Det er svært skjeldent at jeg ser behovet for å låse et opptak (beskytte mot overskriving), og det er veldig fort gjort å knote fordi man ikke husker hvilken knapp som gjør hva enkelt og greit fordi det kan ta veldig lang tid mellom hver gang det er behov for å trykke på enheten så man glemmer hvordan man gjorde det sist.

Så derfor kan det være greit å trykke seg gjennom menyene for øvingens skyld kanskje en gang i måneden elns.

 

Den dod'en jeg har er utstyrt med en knapp med varseltrekantsymbol som er ment for å låse det pågående opptaket. Problemet med dette er:

- Kan hende at opptaket nettopp var ferdig å skrive til fil, og nettopp startet på en ny fil. Da ender man opp med å låse opptaket som viser det som skjedde etterpå (neppe relevant).

- Det er faktisk ikke dokumentert i brukerveiledninga hvor lenge knappen må holdes inne. Testet selv med et kort trykk og opptaket ble ikke låst. 5 sekunder, vet jeg låser opptaket pga har testa selv. Kan hende grensa er kortere, men det er svært tidkrevende å skulle teste dette selv uten å være på langtur.

Lenke til kommentar

Ett lite tips - dette gjelder sikkert uansett hvilket kamera du skal ha: Det er svært skjeldent at jeg ser behovet for å låse et opptak (beskytte mot overskriving), og det er veldig fort gjort å knote fordi man ikke husker hvilken knapp som gjør hva enkelt og greit fordi det kan ta veldig lang tid mellom hver gang det er behov for å trykke på enheten så man glemmer hvordan man gjorde det sist.

Så derfor kan det være greit å trykke seg gjennom menyene for øvingens skyld kanskje en gang i måneden elns.

 

Den dod'en jeg har er utstyrt med en knapp med varseltrekantsymbol som er ment for å låse det pågående opptaket. Problemet med dette er:

- Kan hende at opptaket nettopp var ferdig å skrive til fil, og nettopp startet på en ny fil. Da ender man opp med å låse opptaket som viser det som skjedde etterpå (neppe relevant).

- Det er faktisk ikke dokumentert i brukerveiledninga hvor lenge knappen må holdes inne. Testet selv med et kort trykk og opptaket ble ikke låst. 5 sekunder, vet jeg låser opptaket pga har testa selv. Kan hende grensa er kortere, men det er svært tidkrevende å skulle teste dette selv uten å være på langtur.

Rar måte å gjøre det på, YI kameraet låser det pågående, det forrige (3 min) og tar opp 30 sec som låses i tillegg. Alt man gjør er å trykke en gang. Endret av MariusJS
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Vurderer selv dashbordkamera, men er helt grønn. Setter stor pris på om noen kunne gi noen gode tips og anbefalinger, ut fra følgende kriterier:

 

Pris: 1000-2000 kr

Primærbruk ved kjøring, og god vidvinkel

Gode og skarpe bilder/opptak og god lysfølsomhet

Enkel montering

Enkel betjening

Støtte for minnekort, 32GB +

Lett å fjerne og sette på plass igjen

Batteridrift for kortere turer

Tar ikke mye plass i frontruten eller andre steder kameraet måtte kunne monteres. Kjører nyeste modeller av Audi A3 og VW Golf

Anerkjent merke mht kvalitet og driftsikkerhet

Selges gjennom norske forhandlere

Eventuelt andre viktige kriterier

 

Jeg kjører normalt kortere turer, hovedsaklig til og fra jobb, og ikke i jobbsammenheng/yrkessjåfør. Lite langturer/ferieturer.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...