Gå til innhold

All verdens land-tråden


Anbefalte innlegg

Kuwait

 

Da var det nok en gang tid for å dra innom en av disse styrtrike og glovarme midtøsten-nasjonene. Denne gang har vi altså havnet i Kuwait. Landet ble i 1990 invadert av irakiske tropper, noe som førte til den mer kjente gulfkrigen. I februar 1991 fikk kuwaiterne (?) igjen feire sin frihet etter at USA med sine bakketropper jaget irakerne ut av landet.

 

shutterstock_247468207.jpg

 

Neste land: Kypros

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Laos

 

Laos er et fattig land i Sør-Asia. Faktisk er det slik at en tredjedel av befolkningen lever under fattigdomsgrensen.

 

Det er mye flott natur i landet, deriblant masse elver og fosser. Hovedstaden Vientiane er også kjent for mange flotte buddhistiske templer. 

 

laos_vang-vieng_nam-song-river.jpg

 

Neste land: Latvia

Lenke til kommentar

LATVIA

 

Latvia er en av de baltiske statene ved Østersjøen. Landet har vært under både svensk, polsk og russisk styre, faktisk helt fra 1200-tallet frem til Latvia ble en selvstendig nasjon i 1918.

 

Havnebyen Ventspils på vestkysten har en av de travleste havnene i den baltiske regionen. Havnen er isfri og dyp og et viktig knutepunkt for bl.a. Russland til oljetransport.

 

full-cucucuc-1523962750.jpg

 

 

Neste: Lesotho

Endret av Lord MacVerk
Lenke til kommentar

Liberia

 

Liberia er et mellomstort land i Vest-Afrika. Visste du at hovedstaden Monrovia er oppkalt etter den amerikanske presidenten James Monroe? Eller at Liberia i 2005 ble det første afrikanske landet til å få en kvinnelig folkevalgt leder? Landet har slitt mye med korrupsjon, og ble i 2010 gitt den lite hyggelige tittelen "verdens mest korrupte land"

 

 

Neste land: Libya

Lenke til kommentar

LIBYA

 

Libya, ja. Ja, det er ingen vei utenom denne tragedien. For det må sies; Libya før 2011 var et diktatur, og på mange måter et lukket land, men det var det mest velstående og stabile landet i Nord-Afrika og hadde en velferdsstat. Da NATO bombet landet i 2011 ble det kastet ut i kaos og anarki; og deler av landet kontrollert av terrorgrupper; og slaveri også gjeninnført. Libya-krigen i 2011; uansett hvem man klandrer var en dyp og alvorlig tragedie for et helt land som ble ødelagt. Havnebyen Sirte på bildet ble ekstra hardt rammet av krigen i 2011.

 

Sirte-destroyed-1.png

 

Neste: LIECHTENSTEIN

Lenke til kommentar

Liechtenstein

 

Liechtenstein er som dere kanskje vet en europeisk mikrostat inneklemt mellom Østerrike og Sveits. I likhet med andre smånasjoner (fks Andorra), så er også Liechtenstein kjent som et skatteparadis. 

 

Landets motto går som følger: Für Gott, Fürst og Vaterland, noe som kan oversettes til "For Gud, Fyrste og Fedreland)

 

csm_schloss-vaduz-liechtenstein-1140x410

 

Neste land: Litauen

Lenke til kommentar

Luxembourg

 

Luxembourg er det minste av de såkalte "Benelux"-landene (Belgia, Nederland og Luxembourg) Faktisk bor det ikke mer enn cirka 500 000 mennesker der. Hva av interessante fakta kan vi nevne her da? For dere som er glad i vin, så kan jeg nevne at i dette landet finner du den restauranten med størst utvalg av vin til maten. Hvis du besøker restaurant Chiggieri i hovedstaden (også kalt Luxembourg), så har du ikke mindre enn 2300(!) flasker å velge mellom. Skål!

 

LU_009_large.JPG

 

Neste land: Madagaskar

Lenke til kommentar

MADAGASKAR

 

Madagaskar er en øystat utenfor østkysten av det sørlige Afrika og består av gressletter og enorme steinmassiver i vest, skogområder og ørken i sør og tilogmed regnskog i en 50 km bred stripe langs de østre kystområdene.

 

Øya er kanskje mest kjent for et forholdsvis unikt plante- og dyreliv hvor 80% er unikt for Madagaskar, som et resultat av langvarig isolasjon fra andre kontinenter.

Et annet kjent faktum er naturreservatet Tsingy de Bemaraha (Tsingin'ny Bemaraha) ved den nordlige vestkysten som består av litt over 1500 kvadratmeter med steile canyons, kalksteinskoger og bratte klipper fra 150 - 700 moh.

666 kvadratmeter i den sørlige delen av reservatet har vært nasjonalpark siden 1997.

 

Området har vært på UNESCO's verdensarvliste siden 1990 pga. det usedvanlige landskapet og en stor del fortsatt uoppdaget dyreliv.

 

Bilde fra naturreservatet:

 

Tsingy_de_Bemaraha.jpg

 

 

Neste: MAKEDONIA

Lenke til kommentar

MAKEDONIA

 

Makedonia endrer snart navn til Nord-Makedonia på grunn av en langvarig konflikt med Hellas om bruk av statens navn.

Men nok om det. Her er en statue av erobreren Alexander den store i hovedstaden Skopje; en erobrer fra antikken som både grekerne og innbyggerne i Makedonia gjør krav på som sin.

 

27251ca05b183017d760ffe5142107ca.jpg

 

Neste: MALAWI

Lenke til kommentar

Malawi

 

Malawi ja. Hva i all verden skal jeg skrive her da? Malawi er en middels stor nasjon sør i Afrika. Mange betegner dette som en av afrikas vakreste nasjoner, noe ikke alle er klar over. Undertegnede har faktisk vært nær grensen til Malawi, men har aldri satt mine bein i landet. Hovedstaden kalles Lilongwe.

 

LAKE-MALAWI.jpg

 

Neste land: Malaysia

Lenke til kommentar

MALAYSIA

 

Malysia er en mutietniske og multireligøs nasjon på Malakka-halvøya dominter av tre folkegrupper: malayer, kinesere og indere. Islam er den største religionen; nesten alle malayler er muslimer; men blant kiniesere er det konfusiaster og buddhister og det er hinduer og sikher blant inderne.

 

I hovedstaden Kula Lumpur står tvillingtårnene Petronas Towers som helt klart var innspirert av Twin Towers New York da disse ble bygget på 1990-tallet.

 

petronas-tower-evening.jpg

 

Neste: MALDIVENE

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Maldivene

 

Maldivene er en asiatisk øynasjon (1192 for å være nøyaktig), som ligger litt sør for India. Turisme har i mange år vært en viktig inntektskilde for landet. 2 juledag 2004 ble Maldivene som så mange andre land også rammet av tsunamibølger. Minst 75 mennesker omkom, men hovedstaden Male ble spart, mye grunnet en stor molo utenfor byen som tok i mot de største bølgene.

 

maldives-bungalow-four-seasons.jpg

 

 

Neste land: Mali

Lenke til kommentar

MALI

 

Det skal ha vært sagt at rundt år 1900 var det lett å lære seg geografi for da var det langt færre land å huske på og det kan jo være sant. Så nå fikk jeg Mali. Alt jeg vet og kan erindre er at det er et land i Afrika og det er alt jeg visste så lang. Og jeg fant ut at det ligger i inlandet i Vest-Afrika. 90% av befolkningen i Mali er muslimer og de har en innteresant arkitektur på moskeene i landet. Her legger jeg til et bilde av en moske i Mali.

 

1200px-Djenne_great_mud_mosque.jpg

 

Neste: MALTA

Lenke til kommentar

Malta

 

Da var vi kommet til deilige Malta folkens :) Mener å huske at dette er en liten øynasjon med ca 400 000 innbyggere, som ligger rett utenfor Italias kyst. Når jeg tenker Malta, da tenker jeg sol og vennlighet. Visste du at på Malta feirer hver landsby sin skytshelgens dag, og at dette er foranledningen til en festa, med musikk, dans, fyrverkeri, god mat og drikke.

 

Jeg ser av og til på Eurovision, og denne gladkaren kom jeg på nå, så hvorfor ikke la han få representere Malta i denne tråden? :)

 

 

Neste land: Marokko

Lenke til kommentar

MAROKKO

 

Marokko er et fascinerende og innteresant navn. Tor jeg vil skrive litt om Essaouira, en landsy på vestkysten. Det sies at arkitekturen i Essaouria skal ha innspirert Thobrbjørn Egners illustreringer av Kardemomme Byen med sin spesielle arkitektur og medina står på UNESCOs verdensarviliste. Her kan man som besøkende forestille seg at man ser politimester Bastian, tante Sofie og Tobias i tårnet blant folkemengden selv om akkurat det er noe annerledes.

 

essaouira_5.jpg?version=38 

Neste: MARSHALLØYENE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...