Gå til innhold

All verdens land-tråden


Anbefalte innlegg

San Marino

 

Endelig kan jeg skrive om noe annet enn tropiske turistparadiser, for nå skal vi nemlig innom bittelille San Marino, en nasjon som er 100% omringet av Italia. Det bor altså ikke mye mer enn 30 000 mennesker her, og det høres jo fint ut.

 

San Marino er faktisk verdens eldste republikk, med en historie som strekker seg heeeeeeelt tilbake til år 301 e.Kr. Grunnet landets nærhet til Italia trekker San Marino en god del turisme inn over sine grenser. Dersom du en gang i fremtiden også vil reise hit, kan det se ut som om arkitektur og kunst er det meste du får sett. God tur! :)

 

san-marino-01-1504276829.jpg?crop=1.00xw

 

 

 

Neste land: Sao Tome og Principe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Saudi-Arabia

 

Har pent lite fine ting å si om denne store nasjonen i midtøsten. Landets syn på menneskerettigheter og kvinner er en regelrett skam, selv om sistnevnte har bedret seg den siste tiden. Nå er kvinner tillatt å kjøre bil på lik linje med mennene. 

 

I Saudi-Arabia blir kriminelle henrettet (som regel ved halshugging) på offentlige plasser, som en advarsel til alle som måtte se på.

 

execution2.rex_.jepg_.gif

 

Neste land: Senegal

Lenke til kommentar

Serbia

 

Har igrunn ikke så mye å fortelle her. Serbia er et ganske anonymt land i Øst/Sentral-Europa som ikke gjør så mye ut av seg. Hovedstaden Beograd ser ut som en flott by :)

 

Testikkelspising er en stor greie i landet, noe senkveld-gutta og gjestene deres fikk erfare i videoen under :)

 

 

Neste land: Seychellene

Lenke til kommentar

SEYCHELLENE

 

Nok en øystat, denne er utenfor den afrikanske østkysten og nord for Madagaskar. Som så mange andre øystater i tropiske farvann er det en populær destinasjon for de som elsker vakre tropiske strender med palmer og hvit sand. Jeg liker tropiske strender jeg også, men jeg føler også at har man sett en så har man sett alle. Skal jeg legge til nok et bilde av en tropisk strand? OK, jeg gjør det.

 

beach_seychelles_lonelyplanet-32af2dc7fd

 

Neste: SIERRA LEONE

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Sierra Leone

 

Et vakkert men lutfattig land vest i Afrika. Hele 41,8% prosent av befolkningen er under 14 år, noe som nok skyldes en blodig borgerkrig som lenge preget landet. Sierra Leone er et av Afrikas minst utviklede nasjoner, til tross for at landet er rike på naturessurser. Den nevnte borgerkrigen startet i 1991, men allerede før dette var Sierra Leone et lite utviklet land, og krigen gjorde ikke tingene bedre. 

 

Risbonde i Sierra Leone

 

Sierra_Leone_rice_farmer.jpg

 

Neste land: Singapore

Lenke til kommentar

SINGAPORE

 

Singapore er en bystat helt sør på Malayahalvøya som har vært selvstendig siden 1963 og er en moderne verdensmetropol preget også av de tre kulturene som dominerer der: den kinesiske, den malayiske og den indiske. 74% av bystatens innbyggere har kinesisk opprinnelse.

 

Singapore ble grunnlagt av britiske Stamford Raffles i 1819 og han har et ærværdig og historiske gammelt hotell, Raffles Hotel, bygget i 1887 oppkalt etter seg. Det var også i hotellbaren på Raffles Hotel at den berømte cocktailen Singapore Sling ble oppfunnet.

 

 

Neste: SLOVAKIA

Lenke til kommentar

Slovakia

 

En europeisk innlandsstat er neste :) Det er ikke mer enn 25 år siden Tsjekkoslovakia ble oppløst, og nasjonen Slovakia så dagens lys. Det er egentlig ikke så mye spennende å finne om landet, som regnes som et stabilt og trygt demokrati. 

 

Velger å ta med et klipp fra 2009 (riktignok filmet i Polen da), hvor Slovakia for aller første gang kvalifiserer seg til et verdensmesterskap i fotball. Gledesscener og god stemning fra 8.50 i filmen :)

 

 

Neste land: Slovenia

Lenke til kommentar

Somalia

 

Landet med beliggenhet på Afrikas horn, er en av verdens mest ustabile stater. En lang borgerkrig som startet i 1991 har lagt store deler av Somalia i ruiner, og sørget for sult, fattigdom og kriminalitet. Flere somaliere har også erfaring med piratvirksomhet, og det skjer fra tid til annen piratangrep og kapring av skip lands landets kyster. 

 

Men alt er ikke lenger like elendig. Sakte men sikkert er landet på vei til å reise seg igjen. Blant annet er det stadig mer frivillige lokale som melder seg inn i helsevesenet, slik som karene i videoen under.

 

 

Edit: Ser at det er Ugandas flagg på uniformen, men videoen er fra Somalia. Tipper at uniformene er donert.

 

Neste land: Spania

Endret av Mr supergomp
Lenke til kommentar

SPANIA

 

Spania, ja. Viva Epana. Hva skal jeg ta med derfra? Nå er vi i et av de viktige landene som det er såpass mye å ta med fra så hva skal jeg si? OK, tar et bilde av Sagrada Famailia, basilikaen i Barcelona tegnet av Gaudi og som ble først påbygget i 1882 og som man regner med vil bli helt ferdig i 2026 - om 8 år.

 

xsagrada-familia-1024x640.jpg.pagespeed.

 

Neste: SRI LANKA

Lenke til kommentar

Sri Lanka

 

Sri Lanka er en øystat man kan finne litt sør for India i Indiahavet. Vet igrunn lite fra før av, men et kjapt google-søk gir meg beskjed om at hovedstaden Colombia har en av de mest moderne infrastrukturer i det sørlige Asia. 

 

De siste 30 årene har den etniske konflikten mellom den tamilske minoriteten og den singalesiskdominerte regjeringen herjet landet, selv om kampene har roet seg den siste tiden. Forrige angrep fra tamilene skjedde i januar 1996, når en bilbombe drepte 86 mennesker utenfor en bank i Colombo.

 

Bildet viser hovedstaden

 

Colombo_-_Lake.jpg

Neste land: Storbritannia

Lenke til kommentar

STORBRITANNIA

 

Kult! Jeg fikk kjempenes fødeland, som Bjørge Lillelien så treffende sa en gang. Lord Nelson, Sheakspeare, Chrurchill, Dickens, The Beatles etc. Vi slo dem alle i 1981. Vistnok.

 

Hva skal jeg ta med? Jo, det blir noe av Liverpools fire store sønner.

 

 

Neste: SUDAN

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Sudan

 

Sudan er arealmessig den tredje største afrikanske nasjonen, kun slått av Algerie og Den demokratiske republikken Kongo. 

 

Hva skal vi ta med om Sudan da? Det går jo an å nevne at forventet levealder i Sudan er 62,5 år (per 2008), mens den gjennomsnittlige levealderen er 17,7 år (per 2002). Det er også fakta at 42% av befolkningen er analfabeter. 

 

En sudansk bonde på jobb.

 

2016623172531706.jpg

 

Neste land: Surinam

Lenke til kommentar

SURINAM

 

Da skal vi til Sør-Amerika igjen, men ikke til et typisk sør-amerikansk land. Surinam er en tidligere nederlandsk koloni og het Nederlandsk Guyana frem til det ble selvstendig i 1975 og nederlandsk er det offisielle språket. Kulturelt skiller landet seg også sterkt ut fra andre land i denne delen av verden. Store deler av befolkningen er av asiatisk opprinnelse da både indonesere, kinesere og indiere slo seg ned der i kolonitiden. Rundt 22% av befolkningen er hinduer og 14% er muslimer noe som er ganske spesielt for Sør-Amerika.

 

Bildet viser en moske i hovedstaden Paramaribo.

 

1200px-Moschee-Keizerstraat-Suriname.jpg

 

Neste: SVEITS

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sveits

 

Sveits er et såkalt "landlocked country" i Sentral-Europa, noe som innebærer at de er omringet av land på alle sider. I Sveitserne sitt tilfelle deler de grense med Tyskland, Frankrike, Italia, Østerrike og Liechtenstein.

 

Hva er Sveits kjent for da? Sveitserost kanskje? Eller kanskje for å være et av verdens rikeste og samtidig dyreste land. Du har vel helt sikkert sett en film hvor skuespilleren en eller annen gang nevner at "pengene er overført til en bankkonto i Sveits"? 

 

Legger ved bilde av sveitserosten jeg :)

 

Emmentaler.jpg

 

Neste land: Sverige

Lenke til kommentar

SVERIGE

 

Da jeg vokste opp var det to land hvor "alt" liksom kom fra; det ene var USA og det andre var Sverige. Ihvertfall for de av oss som vokste opp med "svenskeantennen" og så på svensk TV, hørte på svensk musikk og vokste opp med svenske barnebøker. Så "söta bror" har nok formet oss og våre kulturelle referanser like mye som Amerika, tror jeg.

 

Filmene basert på Astri Lindgrens bøker er det nok flere generasjoner som har vokst opp med regner jeg med, og gode gamle Alan Edwal spilte i de fleste av disse, blant annet som faren til Emil i Lønneberget.

 

https://www.youtube.com/watch?v=KDoPREqtBKk

 

Neste: SWAZILAND

Lenke til kommentar

Swaziland

 

Nå skal vi til Swaziland folkens! Dette er altså en nasjon omringet av Sør-Afrika, og kun med en liten grense til Mosambik.

 

Kong Mswati III av Swaziland blir ofte sterkt kritisert for å leve et liv i luksjon, til tross for fattigdommen som preger landet hans. Kongen har blant annet en flåte av luksusbiler, noe som er merkelig når en tredjedel av nasjonen er arbeidsledige. 

 

Kong Mswati III

 

82015e17311748fc84098b90e734616b.jpg

 

 

Neste land: Syria

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...