Gå til innhold

All verdens land-tråden


Anbefalte innlegg

Uganda

 

Undertegnede har selv vært i Uganda i noen dager, og noe av det jeg minnes sterkest er trafikken i hovedstaden Kampala. Et salig kaos av busser, lastebiler, mopeder, sykler og folk om hverandre.

 

Vi skulle besøke en samarbeidspartner som lå cirka 15 minutter unna bostedet. Vi nådde ikke frem før etter to timer...

 

 

Neste land: USA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USA

 

Kult. Jeg fikk USA! :w00t:

 

Kommer det noe derfra da, haha. Spørsmålet er heller: hva er det som ikke kommer fra USA. "Alt" er jo liksom derfra; eller i det minste er vi daglig omgitt av noe som er fra USA, deriblant Internet som vi nå sitter og skriver på. Med andre land er det vanskelig å finne noe derfra; med USA er det heller spørsmålet om HVA jeg skal ta derfra.

 

Så det blir noe erke-amerikansk. De fire store i amerikansk country- og westernmusikk; Willie, Kris, Waylon og Johnny - The Highwaymen. Alle fra Texas, untatt Johnny som var fra Arkansas.

 

 

Neste: UKRAINA

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ukraina

 

Nå skal vi til et stort land i Øst-Europa, nemlig Ukraina. Hva skal vi ta med herifra da? Krim-halvøya? Mailorder-brides? 

 

Jeg kjører det enkelt, og legger ut noen bilder av byen Pripyat, som ble forlatt i 1986 etter Tsjernobyl-katastrofen.

 

thequint%2F2016-04%2Fe7c376cb-b3a2-482c-

 

this-is-what-pripyat-is-today-after-the-

 

 

 

Neste land: Ungarn

Lenke til kommentar

Uruguay

 

José Alberto Mujica Cordano var president i Uruguay mellom 2010 og 2015. Han er blitt gitt tittelen "verdens fattigste president". Hvorfor?

 

Jo det er fordi at under hans tid som statsoverhode så bodde han ikke i et palass, men hjemme på familiegården sin. Og kjørte han rundt i en limousin? Så visst ikke. Mannen kjører fortsatt rundt i en boble fra 80-tallet. Cordano ga til og med bort halve lønnen sin til veldighet. For en fabelaktig mann!

 

 

Neste land: Usbekistan

Lenke til kommentar

Slike statsledere er det desverre ikke for mange av i verden....

 

USBEKISTAN

 

I den tidligere sovjetrepublikken i Sntral-Asia ligger den historiske byen Samarkand, som var et sentralt knutepunkt i den historiske Silkeveien mellom øst og vest. Det var også her erobreren Timur Lenk hadde sitt hovedsete på slutten av 1300-tallet og begynnelsen av 1400-tallet. Samarkands gamleby er på UNESCOs verdensarvliste.

 

large_IMG_1541_2.jpg

 

Neste: VANUATU

Lenke til kommentar

VATIKANSTATEN

 

Ja, se der er vi kommet til den absolutt minste av alle verdens stater, som er en bydel inne i Roma, og knapt nok en bydel, mindre enn Grønland i Oslo og har tilsammen 842 innbyggere.

Grunnen til at den katolske kirkens verdenssete er en egen stat skyldes et kompromiss som ble inngått mellom Mussolini og paven 1929.

De rundt 800 innbyggerne som til enhver tid er borgere av Vatikanstaten er personer som jobber for den katolske kirken og kun det.

Statsoverhodet er selvfølgelig paven.

Man behøver ikke fly høyt for å kunne se hele Vatikanstaten fra luften; med Petersplassen som det naturlige sentrum; som forøvrig har millioner av besøkende hvert år og er senter for pilgrimsferder av katolikker fra hele verden for å høre messe fra paven.

 

image1.jpg

 

Neste: VENEZUELA

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Venezuela

 

Da var vi ankommet  Venezuela i Sør-Amerika, og jeg velger å ta med en liten funfact om landets navn. Venezuela er bare en annen versjon av Venezia. Dette skyldes at noen italienske oppdagere som kom til Maracoibosjøen i år 1499, oppdaget hus bygd på pilarer i sjøen, noe som minnet dem om Venezia. Området ble derfor kalt "Lille Venezia".

 

Jeg legger ved et bilde av den venezuelanske øya Aruba, fødestedet til supergompens kjære mamma.

 

Casa_del_mar-03-beach-resort-aruba-coole

 

Neste land: Vietnam

Lenke til kommentar

ZIMBABWE

 

Da apharteid ble avskaffet i Zimbabwe i 1980 ble frigjøringslederen Robert Mugabe som da tok makten hyllet som en helt, både i landet og i verdenssamfunnet. Men senere skulle hans regime bli preget av brutal politisk vold mot politske rivaler og utstrakt korrupasjon. I hele 37 år hadde Mugabe makten helt til han i november i fjor ble presset til å gå av 93 år gammel.

 

GettyImages-188142744_trans_NvBQzQNjv4Bq

 

Neste: ØSTERRIKE

Lenke til kommentar

Østerrike

 

Denne nasjonen er kjent for Sound of Music, for å være hjemlandet til Adolf Hitler, og for å ha en hovedstad proppet med kultur. Musikk er en stor del av østerisk (?) kultur, og spesielt i hovedstaden Wien holdes det mange konserter gjennom hele året. Landet har også fostret opp store komponister, slik som Mozard, Joseph Haydn og Johan Strauss.

 

Top-Ten-Things-To-Do-In-Vienna-Town-Hall

 

Neste land: Øst-Timor

Lenke til kommentar

ØST-TIMOR

 

Øst-Timor er en av verdens yngste nasjoner og den yngste nasjonen i Asia. Den tidligere protugisiske kolonien ble okkupert av Indonesia i 1975; kort tid etter at de hadde erklært seg uavhengig. Den vestlige delen av øya Timor hadde vært en del av Indonesia siden 1949. Øst-Timor var som andre tidligere portugisiske kolonier romersk-katolsk; da portugiserne tvangskristnet alle sine kolonier. Nederlenderne; i likhet med britene brydde seg kun om økonomisk utbytte av kolonier; og derfor var Indonesia(som tidligere var nederlandsk)overveldende muslimsk, mens Øst-Timor var kristent.

I 1999 stemte flertallet av befolkningen for selvstendighet i en folkeavstemning og i 2002 ble østsiden av øya Timor selvstendig.

 

Legger til bilde av to tradisjonelle hus i Øst-Timor.

 

38185530215_aa3f8f881f_b.jpg

 

Og DET var DET

 

Jammen ble vi ferdig med alle verdens stater. Hvor mange var det igjen? Takk for følget! :)

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Synes alltid det er kjedelig når tråder slutter. Spesielt denne. Uten tvil en av de bedre jeg har deltatt på. Utrolig morsomt å lese interessante fakta om alle verdens nasjoner :)

 

Takk for følget morromann. Skal si ifra hvis jeg en gang kommer på noe nytt og kreativt.

 

Eventuelt hvis du er interessert, så har jeg tidligere opprettet en "datotråd". En stund siden den ble oppdatert.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...