Gå til innhold

All verdens land-tråden


Anbefalte innlegg

Velkommen til Frankrike folkens! :) Dette relativt store landet i Sør-Europa er kjent for et tårn, vin, Tour de France, Citroen, Peugeot, Renault, en glimrende matkultur, og en sjarmerende aksent (hvert fall hos damene  :love:)

 

Visste du at jernbanestasjonen "Paris Gare du Nord" er den travleste i Europa? eller at franskmenn spiser i gjennomsnitt 30 000 tonn snegler hvert eneste år? Man lærer mye i denne tråden :)

Paris-France-%C2%A9-French-Moments.jpg?f

 

Neste land: Gabon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GABON

 

Jeg ser ut til å stort sett få de landene som ytterst få vet noe om det. Gabon, hvor er det; er det i Afrika? Jeg må sjekke. Høres litt fransk ut også. Kan det være en tidligere fransk koloni. Nå skriver jeg dette før jeg har sjekket.

Og det stemte. Lite land i Vest-Afrika og tidligere fransk koloni. Legger ved bilde av en tradisjonell maske fra Gabon.

 

6ef2275f0ea8d44d1fc091d5fee24e68.jpg

 

Neste: GAMBIA

Lenke til kommentar

Georgia er lite land lokalisert på grensen mellom Europa og Asia. Hovedstaden har fått navnet Tbilisi. Georgia er fylt opp av fjell, og har derfor et variert klima, med kalde vintre og varme sommere.

 

Visste du at de første europeerne antas å ha kommet fra Georgia?

 

Georgia.jpg

 

 

 

Neste land: Ghana

Lenke til kommentar

GHANA

 

Jeg vet litt mer om Ghana enn om Gabon. Jeg vet at det var tidligere britisk koloni og at det var et foregangsland i avkoloniseringen av Afrika etter 2.verdenskrig. Den mest kjente personen fra Ghana for mange tror jeg er Kofi Annan, som var generalsektretær i FN mellom 1997 og 2006 og som mottok Nobels Fredspris i 2001.

 

l_236339_041946_updates.jpg

 

Neste: GRENADA

Lenke til kommentar

Vi skal en ny tur innom karibien, når vi besøker øynasjonen  Grenada :) I likhet med mange andre av øyene i nærområdet er også Grenada en tidligere britisk koloni, og landet ble ikke selvstendig før i 1974. Mye ustabil politikk fører til at Grenada ni år senere i en kort periode ble invadert av USA. I dag derimot er det fred og livet går sin vante gang.

 

Visste du at Grenada kalles for "krydderøya"? Det er fordi det produseres store mengder krydder i landet. Grenada står blant annet for verdens nest største eksport og produksjon av muskat, kun slått av Indonesia.

 

grenada-travel.jpg

 

 

 

Neste land: Guatemala

Lenke til kommentar

GUINEA

 

Også Guinea er en tidligere fransk koloni, lokalisert vest på det vakre afrikanske kontinent. Hovedstaden Conacry er en av få store byer i landet.

 

Visste du at over halvparten av befolkningen i Guinea er under 17 år? Eller at landet noen ganger blir referert til som "Guinea-Conacry", for ikke å forveksles med nabolandet du kan lese mer om i neste post.

 

guinea-beach.jpg

 

Neste land: Guinea-Bissau

Lenke til kommentar

GUINEA-BISSAU

 

Det tredje og site landet i Vest-Afika som heter Guine(nå er det et land i Oceania som heter Guinea også men det er et annet som vi kommer til siden). Jeg får gjøre et lite google-søk om dette landet jeg ikke vet noen ting om. Jeg leser at det er et av verdens 6 fattigste land. Poster et bilde fra det årlige karnevalet i hovedstaden Bissau.

 

guinea-bissau-carnival-procession-edit.j

 

Neste: GUYANA

Lenke til kommentar

Guyana

 

Vet igrunn lite om Guyana, bortsett fra at hovedstaden har det klingende navnet Georgetown, og at man finner landet lengst nord i Sør-Amerika.

 

Til tross for at Guyana ikke har mer enn ca 700 000 innbyggere, så har nasjonen likevel egen hærstyrke, bestående av både flykorps og kystvakt.

 

Visste du at Guyana er det eneste landet i Sør-Amerika hvor engelsk er listet som offisielt språk?

 

 

Neste land: Haiti

Lenke til kommentar

Hellas

 

Hellas er for mange kjent som fødestedet til de olympiske leker. Dersom du er glad i mat, så kjenner du kanskje også til Moussaka og tsatsiki? Eller hvis tall og økonomi er din store lidenskap, da har du nok fulgt med på Hellas de siste årene.

 

For mange nordmenn er dette er et ferieparadis. Undertegnede har aldri vært i Hellas selv, men det frister når man ser slike vakre bilder!

 

greece-video-banner.jpg

 

Neste land: Honduras

Lenke til kommentar

Hviterussland

 

Tja hva skal man si om Hviterussland da? Overraskende få spennende ting å lese om landet. Er lokalisert i øst-Europa, og hovedstaden er Minsk. Også dette er en tidligere sovjet-stat.

 

Hviterussland har en tidligere nobelprisvinner. Svetlana Alexievich vant litteraturprisen i 2015.

 

 

 

Neste land: India

Lenke til kommentar

INDIA

 

Ravi Shankar, komponist og sitarspiller var til stor inspirasjon for musikere verden over, som George Harrison i The Beatles som han var en nær venn av; og komponerte blant annet musikken til den Oscarvinnende filmen om Gandhi fra 1982. Her i et konsertopptak fra 1997 sammen med sin datter Anoushka Shankar.

 

https://www.youtube.com/watch?v=9xB_X9BOAOU

 

Neste: INDONESIA

Lenke til kommentar

Indonesia

 

Indonesia er et tettbefolket land i Sør-Asia. Befolkningen er på nesten 260 millioner mennesker. I 2004 ble landet svært hardt rammet av tsunamien i det indiske hav. Så mange som 120 000 indonesere omkom, mens flere tusen aldri ble funnet og antas omkommet.

 

Visste du at Indonesia er den nasjonen i verden med flest muslimer? Eller at ferieøyene Bali og Java er lokalisert her?

 

457876103.jpg?itok=Vl8N9crt

 

Neste land: Irak

Lenke til kommentar

Irak

 

Irak er et land i midtøsten. Gjennom Irak renner de store elvene Eufrat og Tigris. Området ble tidligere kalt Mesopotamia - landet mellom elvene. I det fruktbare området Mesopotamia oppsto noen av verdens eldste sivilisasjoner.

 

Mesopotamias storbyer lot seg bygge fordi landbruket kunne brødfø langt flere enn det krevde å drive det. Allerede rundt år 7500 f.Kr. hadde sumererne lært å foredle ville planter og kornsorter. Og da oppfinnsomme bønder begynte å grave kanaler fra elven og dermed skapte historiens første kunst-vanningssystem, eksploderte overskuddet av mat. Det gjorde at tusenvis av innbyggere kunne frigjøres fra landbruket til andre yrker. Dagens Irak regnes for å ha vært sete for skiftende høy kulturer i minst 7000 år. 

 

 

Amediye er en liten by i Nord-Irak i den kurdiske delen av Irak. Byen ligger på en flat fjelltopp 1400 meter over havet og har vært en strategisk plass i 5000 år. Innbyggertallet er 6000 i 1200 hus på denne fjelltoppen.

 

DY6h9NQW4AEs0Xt.jpg

 

 

 

-> Iran

Endret av Laughing Man
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...