Gå til innhold

All verdens land-tråden


Anbefalte innlegg

Hei. Noen som blir med på noe artig? Jeg har tenkt å starte en tråd om alle verdens land, hvor man går alfabetisk etter alle land i verden. En alfabetisk liste over alle stater i verden kan man finne her:

https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_stater

 

Vi gjør sånn her. Først nevner den ene et land i verden(alfabetisk)og poster noe fra det landet. Det kan være en video, et stykke musikk, et fotografi, kunstverk etc. NB! Det må være noe som virkelig er fra det landet; så vik poster ikke noe med Borat når turen er kommer til Kashakstan(selv om det nok er fritstende). Eller kokken i Muppet Show når det er Sverige. Eller Pirka når det er Finland.

 

OK, jeg starter.

 

ABKHASIA

 

Jeg må innrømme at jeg aldri har hørt om dette landet før, noe som nok skyldes at det ikke er offisielt anerkjent men det er en republikk i det nordvestlige Georgia(den tidligere sovjetrepublikken Georgia selvøfølgelig)som har hatt de facto selvstyr siden 1992.

 

Nå vet jeg så godt som ingenting om dette landet, men med et lite søk finner jeg ut at dette lille landet har både vakker natur og et vakert landskap, så jeg poster et landskapsbilde derfra.

 

Tkuarchal-2.-Tour-to-Abkhazia-1-1.jpg

 

Neste: AFGHANISTAN

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Afghanistan

 

Afghanistan er i dag kjent som et sted hvor det ofte gjennomføres terrorangrep fra ekstremister, og landet har i en årrekke vært preget av krig. Men for cirka 50 år siden var situasjonen en helt annen, spesielt for kvinnene i landet, noe bildet under beviser.

 

maxresdefault.jpg

 

 

 

Neste land: ALBANIA.

Endret av Mr supergomp
Lenke til kommentar

Neste land er Andorra, det er mange land igjen til Benin ennå. Alfabetisk link i første innlegg.

 

ANDORRA

 

Jeg vent fint lite om dette fjellandet oppi Pyreneene, men jeg vet at det er et skatteparadis(slik mikrostater gjerne er)og at de har fin natur og gammel arktitektur fra middelalderen. Tar et bilde fra gamlebyen med fjellene i bakgrunnen.

 

Andorra-old-quarter.jpg

 

Neste: ANGOLA

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Neste land er Andorra, det er mange land igjen til Benin ennå. Alfabetisk link i første innlegg.

 

ANDORRA

 

Jeg vent fint lite om dette fjellandet oppi Pyreneene, men jeg vet at det er et skatteparadis(slik mikrostater gjerne er)og at de har fin natur og gammel arktitektur fra middelalderen. Tar et bilde fra gamlebyen med fjellene i bakgrunnen.

 

Andorra-old-quarter.jpg

 

Neste: ANGOLA

Jeg trodde at vi skulle rangere landene ettter alfabetet!! :confused:

Lenke til kommentar

 

Neste land er Andorra, det er mange land igjen til Benin ennå. Alfabetisk link i første innlegg.

 

ANDORRA

 

Jeg vent fint lite om dette fjellandet oppi Pyreneene, men jeg vet at det er et skatteparadis(slik mikrostater gjerne er)og at de har fin natur og gammel arktitektur fra middelalderen. Tar et bilde fra gamlebyen med fjellene i bakgrunnen.

 

Andorra-old-quarter.jpg

 

Neste: ANGOLA

Jeg trodde at vi skulle rangere landene ettter alfabetet!! :confused:

 

Nei, ikke et land per bokstav, men alle land i verden i alfabetisk rekkefølge.

Lenke til kommentar

 

 

Neste land er Andorra, det er mange land igjen til Benin ennå. Alfabetisk link i første innlegg.

 

ANDORRA

 

Jeg vent fint lite om dette fjellandet oppi Pyreneene, men jeg vet at det er et skatteparadis(slik mikrostater gjerne er)og at de har fin natur og gammel arktitektur fra middelalderen. Tar et bilde fra gamlebyen med fjellene i bakgrunnen.

 

 

 

Andorra-old-quarter.jpg

 

Neste: ANGOLA

Jeg trodde at vi skulle rangere landene ettter alfabetet!! :confused:

 

Nei, ikke et land per bokstav, men alle land i verden i alfabetisk rekkefølge.

 

Oki

Lenke til kommentar

ANGOLA

 

Angola er et vakkert men fattig land i Vest-Afrika, preget av mange års borgerkrig.

 

Funfact: Visste du at Angola er "fødestedet" til dreadlocks hårsveisen?

 

Bilde: Ung angolsk kvinne med dreadlocks i håret.

 

c766f45f3f760fbccde7d0d58dc8b0ce.jpg

 

Neste land: Antigua og Barbuda.

Lenke til kommentar

ANTIGUA OG BARBUDA

 

Jeg vet at det er et tropsik paradis i Karibien og at det snakkes engelsk der. Ellers vet jeg ikke så mye. Men hvem er det som misliker tropiske paradis-strender. Ikke jeg ihvertfall. Så her kommer et bilde av en vakker og tropisk strand. Skjønt de finner man overalt i tropiske strøk med kyst.

 

saint-john-s-antigua-and-barbuda-3.jpg

 

Neste: ARGENTINA

Lenke til kommentar

Armenia

 

Armenia er et land i Sentral-Asia. Vet igrunn fint lite om landet, bortsett fra at hovedstaden er Jerevan, og at Armenia opplevde et forferdelig jordskjelv i 1988, som tok livet av svært mange mennesker.

 

Bildet viser noe av ødeleggelsene fra jordskjelvet.

 

27335.jpg

 

Neste land: ASERBAJDSJAN.

Endret av Mr supergomp
Lenke til kommentar

Ah Australia :) Vet masse om Australia. For mye til at jeg gidder å skrive ned alt.

 

- Hovedstad: Canberra

- Andre store byer: Melbourne, Sydney, Perth osv

- Jeg assosierer Australia med kenguru, boomerang og et rikt dyreliv.

 

Videoen under er kanskje noe av det mest australske jeg noen gang har sett. (ja den er ekte)

 

 

 

 

Neste land: BAHAMAS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...