Gå til innhold

Forskning: - Dette kan Netflix og Spotify lære nettavisene om å ta betalt for innhold


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nok en gang vil jeg trekke frem nederlandske Blendle, hvor man har én konto som man putter penger på. Så kan man gå på diverse nettaviser og magasiner og automatisk betale noen kroner fra denne kontoen for å få tilgang til enkeltartikler.

Endret av Suppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tu, tek og digi har et samarbeid, hvor jeg betaler for alle tre, og som merkelig nok er oppkalt etter gamle hardware.no, men jeg har ikke hørt hva som vil skje med det etter at tek.no ble solgt til VG. Uansett - mediahusene må samarbeide bedre. I dag har jeg abo hos Aftenposten, Adresseavisen og tu/tek/digi, i tillegg til Spotify og Netflix, og så vil det vel bli et abo hos YouTube når red nå blir til premium og kommer til Norge, pluss at jeg har noen andre abo også. Jeg hører nok med blant de med stor betalingsvilje på nett :-)

Lenke til kommentar

Interessant - jeg var inne og sjekket på tek.no, og der står jeg som inaktiv medlem. Da betaler jeg tydeligvis bare for digi.no og tu.no, med et abonnement som på kredittkortutskriften min heter hardware.no, et navn som stammer fra forløperen til tek.no. Uansett - 149 kroner for gamle abonnenter og 199 kroner for nye abonnenenter er ganske dyrt for kun digi.no og tu.no. De er begge gode og seriøse nettaviser, da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som regel er betalingsløsningene til nettavisene alt for dyre. Tror typisk betalingsvilje for de fleste er 20-30kr per måned for en nettavis. Det pleier vel å ligge på 2-3x dette. Tilgang til en nettavis er ikke verdt like mye som tilgang til "alle sanger i verden".

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Og så må det bli mulig å få et 100% reklamefritt alternativ. Dette har jeg utfordret DN.no, Le Monde Diplomatique, Schibsted, eierne av Digi.no og andre på. Ingen av dem har noe som ligner en plan for dette en gang. I en digital tidsalder er det direkte dårlig!

 

Jeg ønsker å lese aviser uten å spores og kartlegges av annonsører. Jeg vil lese aviser uten å ha sponsede artikler.

Endret av missi
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Lurer på hvor mye man kan lære av spotify når de aldri har tjent penger på tjenesten til tross for et enormt antall brukere.

 

Spotify hadde vel over 200 millioner brukere ifjor og tapte samtidig rundt 1,5 milliarder dollar. Skjønner ikke helt at det firmaet er levedyktig når de bare øker tapene fra år til år.

Endret av Reg2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som regel er betalingsløsningene til nettavisene alt for dyre. Tror typisk betalingsvilje for de fleste er 20-30kr per måned for en nettavis. Det pleier vel å ligge på 2-3x dette. Tilgang til en nettavis er ikke verdt like mye som tilgang til "alle sanger i verden".

 

Der traff du spikeren på hodet! Dette har jeg forsøkt å forklare til diverse nettaviser i lang tid.

 

1 krone pr dag er sånn ca. det jeg er villig til å betale pr avis. Da snakker jeg om aviser som VG og Dagbladet. Mer spesielle aviser sånn som Digi og ITavisen, kan jeg godt betale litt mer for (siden de er for en smalere nisje). Kanskje 1,50 eller vel så det. Men ikke flere kroner pr. dag. Glem det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På Spotify kan du høre all slags musikk. Måtte du abonnere på en tjeneste for å høre Elton John og en annen for Di Derre og en tredje for Adele og en fjerde...

Ja da tror jeg ikke de hadde hatt mange betalende kunder.

 

Merkelig nok er det akkurat det media satser på. Ofte kan jeg komme over artikler jeg ønsker å lese, men jeg oppretter ikke er fast kundeforhold til feks. Haugsunds Avis eller Rana Blad bare for å lese en artikkel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis jeg kunne betalt for å tilpasse mitt egent innhold (spesielt på andre aviser enn TU) hadde jeg gjort det på flekken. Dette må implementeres litt varsomt, slik at man ikke fyrer oppunder eventuelle koginitiv bias, men mindre sladder og mer verdensnyheter som overskriftssaker ville vært noe jeg kunne betalt for.

 

Angående TU er jeg litt på gjerdet. Kanskje enkelte dybdeartikler kunne blitt merket med at "dette er en betalingsartikkel fordi en av våre journalister har jobbet mye med saken" Det handler om en bevistgjøring av at man får valuta for pengene.

I andre aviser er det tydelig at de plasserer enklete saker bak en betalingsmur fordi de egner seg best der "10 tips for selvangivelsen" blir plasert bak muren, ikke fordi den har vært journalistisk krevende, men fordi man håper at man vil betale seg gjennom muren.

 

Angåendre reklamer bruker jeg adblok av den enkle grunn at animerte reklamer full i cookies og overhead sender en middels brukbar laptop i kne ved åpning av siden.

Lenke til kommentar

Og så må det bli mulig å få et 100% reklamefritt alternativ. Dette har jeg utfordret DN.no, Le Monde Diplomatique, Schibsted, eierne av Digi.no og andre på. Ingen av dem har noe som ligner en plan for dette en gang. I en digital tidsalder er det direkte dårlig!

 

Jeg ønsker å lese aviser uten å spores og kartlegges av annonsører. Jeg vil lese aviser uten å ha sponsede artikler.

Derfor bruker jeg uBlock Origin, Cookie Autodelete og Ghostery. Jeg klarer nesten ikke å skru på annonser på de få sidene jeg ønsker å støtte.

 

Gi meg et reklamefritt alternativ med tilgang til alle norske nyhetssider eller gå for en modell med mikrotransaksjoner der jeg enkelt kan betale en liten sum for de sakene jeg ønsker å lese og jeg betaler gjerne, men dagens modell der alle sitter på hver sin tue og forlanger alt for mye penger er ikke fremtidsrettet eller smart.

Lenke til kommentar

 

Og så må det bli mulig å få et 100% reklamefritt alternativ. Dette har jeg utfordret DN.no, Le Monde Diplomatique, Schibsted, eierne av Digi.no og andre på. Ingen av dem har noe som ligner en plan for dette en gang. I en digital tidsalder er det direkte dårlig!

 

Jeg ønsker å lese aviser uten å spores og kartlegges av annonsører. Jeg vil lese aviser uten å ha sponsede artikler.

Derfor bruker jeg uBlock Origin, Cookie Autodelete og Ghostery. Jeg klarer nesten ikke å skru på annonser på de få sidene jeg ønsker å støtte.

 

Gi meg et reklamefritt alternativ med tilgang til alle norske nyhetssider eller gå for en modell med mikrotransaksjoner der jeg enkelt kan betale en liten sum for de sakene jeg ønsker å lese og jeg betaler gjerne, men dagens modell der alle sitter på hver sin tue og forlanger alt for mye penger er ikke fremtidsrettet eller smart.

 

Coockie autodelete og Ghostery er bra? 

Lenke til kommentar

 

Coockie autodelete og Ghostery er bra? 

 

Coockie autodelete er fantastisk. Jeg må gå inn å hvit- eller gråliste de sidene som kan få lov å lagre cookies og alt annet slettes. Hvitlisting lar cookiene være i fred og grålisting sletter cookies når jeg stenger fanen. Jeg begynte med det fordi jeg irriterte meg over Aftenposten, men har blitt veldig glad i den.

 

Jeg glemte at jeg bruker Noscript også

 

Noscript og Ghostery er litt mer krevende og du må regne med at ikke alle sider fungerer slik du er vant til, men spesielt på jobb-pc er jeg veldig streng med hva jeg tillater av skript og sporing.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QVZmonLc

Betaler gjerne for artikler jeg, men jeg orker ikke å ha et kundeforhold til 20 nettaviser, og abonnement på ett spesielt nettsted er uaktuelt. Alle nettaviser burde samarbeidet om et felles system for abonnement og artikkel "kiosk". Slik at jeg som bruker kan klikke på det jeg måtte ønske uten å bli "plaget" med login og betaling på hvert enkelt sted.

 

Det var faktisk en god idé!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...