Gå til innhold

Gjennomsnittlig forbruk mat, klær, transport, fritidsinteresser


Anbefalte innlegg

Hvor mye bruker du i gj.snitt hver mnd på:

Mat

Klær

Transport

Fritidsinteresser

Osv. 

 

Hva er ønskelig/planlagt å bruke (ca.) i forhold til de kategoriene ovenfor pr måned? 

 

Litt nysgjerrig på hva andre setter.

 

Selv vil jeg prøve å kutte litt ned på matbudsjettet. Har noen gode tips der, mottas de med glede.Jeg bruker 4000-6000 kr på mat, per mnd og det er ganske sykt, med tanke på at jeg er småspist av meg. Og at jeg er heltidsstudent uten lønnet jobb er enda sykere på det vanvittige matbudsjettet. Kaster ofte mye mat siden det blir dårlig før jeg får spist det... Til gjengjeld bruker jeg ingenting/lte på fritidsinteresser, transport og klær og går snart også ned i leiepris, men jeg vil gjerne kutte en del ned på matposten for å heller sette de av til bolig.

Jeg har satt i gang noen tiltak selv da;

- slutte å kjøpe mat i kantinen, og ha med niste. 

- Kjøpe mat som er nedsatt grunnet at det snart går ut på dato og som jeg vet jeg kommer til å spise

- Drikke springvann som tørstedrikk (må dog drikke en del farris grunnet lavt blodtrykk)

- Fryse ned brød, og ta opp brød etterhvert som det trengs 

 

 

Edit: Hvor mye setter dere av til sparing?

Endret av Calluna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi er en familie på fem, og vi bruker 14-15000 på mat, og jeg spiser mye ute pga jobbsituasjonen min.

 

Bruker lite på klær. Kjøper ikke nye klær hver måned.

Transport: 4000 i diesel, 4000 i billån.

Fritidsinteresser. 2000 omtrent.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Aaah, glad jeg ikke har bil, altså. Bor i Oslo, og bor nærme alt, og trenger ikke bil. Ofte ikke engang kollektivt. Vurderer å begynne å sykle rundt også. Foruten at sykkelen kanskje må repareres nå og da,  vil jeg jo  både få trent mer og sparer jeg jo veldig på det. 

 

Jeg kjøper heldigvis ikke klær hver måned lengre. Hadde en liten periode med et litt vel lukseriøst forbruk på klær, men tok meg selv i nakkeskinnet, og kjøper når klærne er såpass slitte/ødelagte at det er flaut å bruke de mer eller ser at jeg mangler. (Jeg mangler grunnet en brann ifjor, men tenker nøye igjennom klesskjøpene nå). 

 

Fritidsinteresser kunnjeg hatt god samvittighet for å øke litt på, faktisk. Jeg har som regel "gratis" fritidsinteresser som markatur, trening og besøke andre. 

 

Nå er jo dere 5 stykker, men per person blir det ca. 3 000 (hvis vi regner med 15). Kanskje jeg skal prøve å komme meg ned til 3 000 selv. Det virker realistisk for meg å få til/gå ned til. 

Lenke til kommentar

Leve godt for lite penger på Facebook er en gruppe verdt sjekke ut

Tilbuds Apps, sjekke nettsidene til de dagligvarebutikkene, man kan bytte ut mange merkevarer med First Price, Rema sine egne produkter osv, noen av de er mye rimeligere og ikke dårligere på noen måte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig setter jeg 6000 på brukskonto hver måned, dette går til "alt" foruten regninger osv. Det ender som regel opp med noe mer, kanskje 10 000 i snitt. I tillegg bruker jeg en del ekstra via kredittkort da jeg reiser 30-50% av måneden. 

 

Transport går det 10 000 i lån og ett par hundrelapper i strøm, kanskje 10 500 i snitt. 

 

Skal bygge hus til neste år, så vurderer å spare inn noe. Kanskje prøve å holde meg til 6000 fremover og ta det litt mer kuli på reis og spare mer på dietten. 

Lenke til kommentar

Aaah, glad jeg ikke har bil, altså. Bor i Oslo, og bor nærme alt, og trenger ikke bil. Ofte ikke engang kollektivt. Vurderer å begynne å sykle rundt også. Foruten at sykkelen kanskje må repareres nå og da,  vil jeg jo både få trent mer og sparer jeg jo veldig på det. 

 

Jeg kjøper heldigvis ikke klær hver måned lengre. Hadde en liten periode med et litt vel lukseriøst forbruk på klær, men tok meg selv i nakkeskinnet, og kjøper når klærne er såpass slitte/ødelagte at det er flaut å bruke de mer eller ser at jeg mangler. (Jeg mangler grunnet en brann ifjor, men tenker nøye igjennom klesskjøpene nå). 

 

Fritidsinteresser kunnjeg hatt god samvittighet for å øke litt på, faktisk. Jeg har som regel "gratis" fritidsinteresser som markatur, trening og besøke andre. 

 

Nå er jo dere 5 stykker, men per person blir det ca. 3 000 (hvis vi regner med 15). Kanskje jeg skal prøve å komme meg ned til 3 000 selv. Det virker realistisk for meg å få til/gå ned til.

Jeg er kuldemontør, så arbeidsklær er ikke noe jeg betaler for selv. Pga det så sliter jeg lite klær. Har også firmabil som brukes i jobben, så jeg har ingen utgifter for å komme meg på jobb.

 

Ja, vi er 5, men det skal sies at det er billigere å lage ett måltid til fem personer enn det er å lage fem måltider til én person. Vi sløser nok en god del når det kommer til matbudsjettet. Jeg bruker som sagt mye penger på lunsj i løpet av en måned, så der går det fort 2-3000 alene. Kunne helt sikkert levd mye billigere, og utnyttet tilbud bedre her. Hvis du utnytter tilbud og lager større måltider med flere porsjoner, og heller sparer det som blir til overs til senere, sparer du fort mye penger.

 

Kjøper sjelden klær, men hvis jeg gjør det, så kjøper jeg ikke det billigste. Kjøper veldig sjelden sko. Har faktisk ikke kjøpt sko på tre eller fire år. Har store føtter, og har lært det er vanskelig å finne sko jeg liker. Tar godt vare på skoene.

Lenke til kommentar

Leve godt for lite penger på Facebook er en gruppe verdt sjekke ut

 

Tilbuds Apps, sjekke nettsidene til de dagligvarebutikkene, man kan bytte ut mange merkevarer med First Price, Rema sine egne produkter osv, noen av de er mye rimeligere og ikke dårligere på noen måte. 

Tusen takk, jeg skal sjekke ut gruppen. Var medlem i Oslo: byttes, ønskes og gis bort- gruppen før, den kan virkelig anbefales. Fikk så mye hjelp da jeg mistet nesten alt jeg eide i brann ifjor. Og det har vært noe av grunnen til at jeg har sluppet å kjøpe klær på en god stund:) 

 

Jeg går allerede etter Rema 1000 og First Price produkter så langt det går. Ser oftere på pris enn på merke i butikken.  Men prøver også å unngå noen av de større økonomi posene (av det som er ferskvare), fordi jeg vet det blir kasting.fordi jeg aldri rekker å få spist det opp før det blir dårlig, og jeg er IKKE den som kaster for tidlig...jeg går etter smak, lukt og syn prinsippet fremfor datomerking. 

angående gulerøtter ender jeg bare opp med å kjøpe de dyreste der, fordi jeg tenker jeg skal bare ha noen få akkurat nå. Kjøper jeg 1 kg, så blir de sikkert lilla og grønne før jeg rekke å få spist de. 

Endret av Calluna
Lenke til kommentar

 

Aaah, glad jeg ikke har bil, altså. Bor i Oslo, og bor nærme alt, og trenger ikke bil. Ofte ikke engang kollektivt. Vurderer å begynne å sykle rundt også. Foruten at sykkelen kanskje må repareres nå og da,  vil jeg jo både få trent mer og sparer jeg jo veldig på det. 

 

Jeg kjøper heldigvis ikke klær hver måned lengre. Hadde en liten periode med et litt vel lukseriøst forbruk på klær, men tok meg selv i nakkeskinnet, og kjøper når klærne er såpass slitte/ødelagte at det er flaut å bruke de mer eller ser at jeg mangler. (Jeg mangler grunnet en brann ifjor, men tenker nøye igjennom klesskjøpene nå). 

 

Fritidsinteresser kunnjeg hatt god samvittighet for å øke litt på, faktisk. Jeg har som regel "gratis" fritidsinteresser som markatur, trening og besøke andre. 

 

Nå er jo dere 5 stykker, men per person blir det ca. 3 000 (hvis vi regner med 15). Kanskje jeg skal prøve å komme meg ned til 3 000 selv. Det virker realistisk for meg å få til/gå ned til.

Jeg er kuldemontør, så arbeidsklær er ikke noe jeg betaler for selv. Pga det så sliter jeg lite klær. Har også firmabil som brukes i jobben, så jeg har ingen utgifter for å komme meg på jobb.

 

Ja, vi er 5, men det skal sies at det er billigere å lage ett måltid til fem personer enn det er å lage fem måltider til én person. Vi sløser nok en god del når det kommer til matbudsjettet. Jeg bruker som sagt mye penger på lunsj i løpet av en måned, så der går det fort 2-3000 alene. Kunne helt sikkert levd mye billigere, og utnyttet tilbud bedre her. Hvis du utnytter tilbud og lager større måltider med flere porsjoner, og heller sparer det som blir til overs til senere, sparer du fort mye penger.

 

Kjøper sjelden klær, men hvis jeg gjør det, så kjøper jeg ikke det billigste. Kjøper veldig sjelden sko. Har faktisk ikke kjøpt sko på tre eller fire år. Har store føtter, og har lært det er vanskelig å finne sko jeg liker. Tar godt vare på skoene.

 

Jeg går også etter kvalitet nå, og derfor mye sjeldnere kleshandling.  Litt dårlig til å ta vare på klær, finner jeg klær jeg elsker, så går jeg med de til de faller i fra hverandre, men er dårlig på å fikse de og vedlikeholde underveis. Pappa var så flink til å fikse klær mens han levde  men han sa også at man ikke må ha dårlig samvittighet for å kjøpe nytt heller nå og da. Nå som den utgiftsposten enten er helt fraværende eller veldig lav gjør det ikke så mye for min del. Jeg bruker unform på jobb så det gjør jo at mine private klær slites mindre.

 

Takk for tipset om større porsjoner. Kan jo fryses ned middag i større grad, det er jo noe mamma ofte gjorde og fortsatt gjør tror jeg og tror hun holder den matposten ganske lav.

 

Da jeg jobba ved siden av studiene sløste jeg selv veldig, mye penger. Jobbet som regel 14 timers vakter, ofte uplanlagt, og da ble mye fastfood og ferdigprodukter fordi jeg hadde spist opp matpakken, og aldri kom meg hjem fra jobb... Når jeg begynner å jobbe igjen etter studiene har jeg bestemt meg for å være bevisst på dette, og så langt det går unngå for mye overtid, evt. ha noe ekstra niste på jobb i tilfelle overtid?  

Lenke til kommentar

Personlig setter jeg 6000 på brukskonto hver måned, dette går til "alt" foruten regninger osv. Det ender som regel opp med noe mer, kanskje 10 000 i snitt. I tillegg bruker jeg en del ekstra via kredittkort da jeg reiser 30-50% av måneden. 

 

Transport går det 10 000 i lån og ett par hundrelapper i strøm, kanskje 10 500 i snitt. 

 

Skal bygge hus til neste år, så vurderer å spare inn noe. Kanskje prøve å holde meg til 6000 fremover og ta det litt mer kuli på reis og spare mer på dietten. 

Betaler ikke noe i strøm nå, er inkl. i husleie. Der jeg flytter til i juni er eks. strøm, men fortsatt lavt pga godt isolert bolig. Har i alle fall funnet ut at noen boliger trekker utrolig mye strøm, så jeg har bevisst unngått disse på leiejakt. 

 

Jeg har faktisk aldri brukt sånn mastercard. Aldri behov for å bruke det, selv om jeg hører at det er veldig vanlig at folk må bruke det.  

Lenke til kommentar

Har brukt mye tid på å finslipe mathandlingen. Det er ikke lett å spise billig, sunt, godt og variert. Ikke minst med tanke på stress, jobb og plikter. Det er nesten umulig å spise 100% riktig, men hvis man setter av tid til å lage mat fra bunnen, fryse ned porsjoner og tenke rasjonelt, så kan man få det til. Da tåler både lommeboka og kroppen at man skeier ut en gang av og til. Har gått ned 13 kg siden nyttår bare på kosthold, fra 110 til 97.

 

Jeg ser på mat som investéring i egen helse. Mat er ikke noe man kjøper hovedsaklig for underholdning - det skal strengt tatt være næring til kroppen. Men så igjen, det må være velsmakende nok til at man gidder å lage det selv. Så man -må- bruke litt fett og krydder. Nøkkelordet er -litt-.

 

Hvis man er virkelig flink, så gir man kroppen litt fett og sukker, men bare LITT ... sånn at man ikke får "kick" på dette på grunn av total mangel. Man må tenke livslangt, og dét er en treningssak.

 

Har holdt en konstant oversikt over matinntak siden nyttår. Ved å skrive ned alt man spiser, blir man mer bevisst over tid, både med tanke på balanse i matveien og økonomi. Det tar ikke mange sekundene å skrive ned det siste måltidet man spiste, og klokkeslett.

 

Frokost: 1 grovbrødskive med ca 50 gram tunfisk i olje, og 1 eller 2 egg stekt i 1 cl extra virgin olivenolje. Dette er standard frokost for meg. 2 egg hvis jeg er ekstra sulten.

 

Hvis jeg står opp sent, kan det hende jeg skipper frokosten, og går rett på middag, og lager kanskje den brødskiva til kvelds i stedet for.

 

Lunsj/Middag: Dette er svært standard middager, men det gjør nytten, det smaker godt, og det er svært billige og næringsrike retter. Begge kan brukes som lunsj, bare tilpass mengden.

 

Standard krydder jeg bruker til alt kjøtt er Salt, Pepper og Paprikapulver, gjerne røkt. Det gir utrolig god smak. Pepper og paprikapulver koster litt, men det er vel verdt investeringen, for å gjøre basisingrediensene mer interessante å spise.

 

 

Kjøtt/Fisk/Kylling:

 

Torsk i blokk har jeg "kick" på akkurat nå. Koster 60 kr/kg som standard pris. Det er 400 gram i en blokk, denne skjærer jeg i to, fryser ned den éne, og tiner den andre på tallerken foran en bordvifte. Ting tines og kjøles 3-4 ganger raskere foran vifte, så det er lettere å kontrollére frysing, tining og avkjøling. Stekes i litt kaldpresset rapsolje og litt meierismør for smak. Svært mager og næringsrik. Smaker veldig godt.

 

Koteletter, koster ca 50 kr/kg, kanskje ned i 40 hvis på tilbud. Ikke kjøp sommerkoteletter som er fryste, de er forferdelige, mye fett og fulle av saltvann (min erfaring). Koteletter har fint kjøtt, smaker svært godt. Stekes i panne på samme måte som over.

 

Ytre/Indrefilét av svin, koster oppmot 110 kr/kg, men er rent, ingen bein som i koteletten (som øker prisen), og kan skjæres i terninger og brukes i retter som pasta og gryter.

 

Bogstek av svin, 50 kr/kg. Veldig bra kjøtt, rent og svært velsmakende. Man får med svor også, noe som smaker svært godt. Man får også mye kraft, som man kan fryse ned i 2-3 dl porsjoner, og bruke i nesten alle andre retter for å tilføre litt fett og smak.

 

Kyllingbrystfilét, koster fort 100-110 kr/kg, så det begrenser jeg. Men veldig næringsrikt og smaker godt. Lager oftest karri med det.

 

 

Tilbehør:

 

Pasta: Spaghetti koster bare 15 kr/kg. Grov spaghetti metter bedre og er sunnere, men koster nesten 3 ganger så mye. Jeg er litt på kanten med hvem jeg velger. Vei opp 50 gram tørr pasta til lunsj eller middag, mer trengs ikke.

 

Potet: Kan brukes på utrolig mange måter, og er svært billig, 10-15 kr/kg. Skjærer oftest 1 potet i terninger og koker med en halv pose grønnsaksblanding til hver middag.

 

Ris: Lager jeg mest til karri og kanskje gryterett. Kiwi har en pose Jasminris, 4 kg til ca 20-25 kr. Den er svært god og lett å lage. Koker i rikelig med vann til mør, hell i sil, fyll gryta med kaldt vann og skyll én gang over. Rist av vann, så blir den perfekt.

 

Grønnsaksblanding fryst koster 26 kr/kg. Koker opp vann og har i halvparten til middag (250 gram), oftest med 1 potet (ca 70 gram) i terninger.

 

Som saus bruker jeg oftest bare stekesjyen. Jeg kan lage en liten saus med smør, mel og melk/fløte, men da må man være forsiktig med mengden. Det nytter ikke å spise 1 liter saus hver dag, da legger man fort på seg. Det blir dyrt også, melk og fløte er ikke gratis.

 

 

Har blitt veldig fascinért av salatbaren i dagligvarebutikkene. Dog den er ganske dyr, ofte opp mot 150 kr/kg, så det nytter ikke å kjøpe det hele tiden. Men hvis man er ute og i en knipe, er dette et bra valg. Mer næringsrik og variert mat finnes ikke. Har begynt å sette meg inn i ingrediensene og lage hjemmelaget salat på den måten. Ingredienser så langt: Kinakål, isbergsalat, fetaost, rødløk, soltørkede tomater. Skal begynne å lage krutonger, brødterninger stekt i litt olivenolje og finhakket hvitløk. Soyabønner er noe jeg skal sjekke ut, og en ting er jeg fascinért av er quinoa! Dyrt, men noe av den sunneste maten i verden.

 

Salat kan være svært bra, men det er vanskelig å få interessant og spennende nok til å lage hver dag. Det er den perfekte lunsjmat, lett å ta med, og ferskheten bevares så lenge det ikke ligger for varmt.

 

Pizza er fin mat å lage hjemme! Det er et komplekst regnestykke, men jeg anbefaler å sette seg inn i og lage det! Er så fin å stykke opp i 100-150 grams biter, fryse ned og tine opp, til lunsj, middag, og også til frokost.

 

Å kjøpe mat ute må begrenses til max 2 ganger i måneden for min del, men det er nå også sånn at slik mat synes jeg ikke metter noe særlig. 1 vanlig kebab veide jeg en gang, den veide 500 gram, og da antok jeg at den inneholder 300 kalorier per 100 gram - det er da 1500 kalorier! Nesten ett dagsbehov hvis man skal holde vekta. Men metthetsfølelsen, den varer ikke en hel dag. Så slik mat er rett og slett døden for helsa og lommeboka. Man må være forsiktig med det. Det er ikke vaner man vil lære bort til barna sine.

 

Lager noe som heter bountykake regulært. Søk opp den som er på Godt.no. Én 20-30 grams bit med slik kake, stiller søtbehovet utrolig effektivt, og er mye sunnere og mer mettende enn vanlig sjokolade, som bare er sukker og fett. Anbefales på det sterkeste. Snickerskake er også svært godt. Så lenge man spiser 1-2 slike små biter om dagen, og ikke mér, så er det bare sunt for helsa, og psyken. Man forhindrer de store utskeielsene.

 

 

- Med tanke på transport, så bor jeg i by og sykler. Bruker lite på buss, kanskje 200-300 kr i måneden, med mindre jeg besøker familie som bor langt unna.

 

 

- Aktiviteter, så bruker jeg ikke spesielt mye. Alkohol kanskje 500-1000 kr/mnd. Ser på alt jeg handler som investéringer. Så jeg setter meg veldig inn i hva jeg skal kjøpe før jeg kjøper. Ting skal vare lenge og være nyttig, ellers klarer jeg meg oftest uten. Med tanke på trening, så klarer jeg ikke å stå på bånd eller maskiner som en hamster i et hjul. Aktivitet for meg må være en opplevelse, ute i naturen, sykle en tur rundt byen, eller i en stor svømmehall, som et badeland. Årskort på badeland kan være en svært god investéring, oftest rundt 3000 kr. Dans er noe jeg har svært lyst til å melde meg på. Har "investért" i en ellipsetrener, og den er svært fin å trene med, men jeg har bare ikke psyken til, eller den er ikke inspirérende nok, for meg til å bruke den aktivt. Det er sikkert personlig, for noen er det mer passende med personligheten enn andre. Det var morsommere å skru og montére den sammen enn det er å trene med den ^^,

 

 

- Kan også tenke psykologisk. Hvis jeg skal sykle meg en tur, så kan jeg "investére" i en 0.5 liter brus til 20 kr, for å gjøre dagen litt bedre og hyggeligere for meg selv. Da blir det lettere å unngå å skeie ut med den burgermenyen i helga til 120 kr. Alt dreier seg om å balansére søtt- karbo- og fettbehov over lang tid, gi kroppen dét den trenger.

 

 

- Klær burde jeg vært flinkere med, men jeg er flink til å velge klær som er holdbare og samtidig halvveis stilfulle. Liker å se halvveis ordentlig ut, men betaler ikke 500 kroner for en t-skjorte. Bryr meg ikke så mye om sosial stigmatiséring, men liker ikke å se shabby ut heller ^^ Det er jo annerledes for jenter. Ja, kanskje 500 kr i måneden over tid med tanke på -alt-, sko, skjorter, skjerf, boksere og sånt. I hvert fall ikke mer.

 

 

- Nå har jeg ikke noe særlig til inntekt, men finner ut når tiden går at det går faktisk fint an å leve kvalitetsliv i vårt samfunn med lav inntekt. Det eneste minuset er at man er nødt til å leie sted å bo, og da er man utsatt for å bli tvangsflyttet ved evt salg og lignende. Dét er noe dritt. Sånn blir det når det ikke er kultur for å snakke om penger der man vokser opp, da utvikler man ikke sunne vaner. Så det er viktig å lære å spare cash tidlig for å kjøpe sitt eget sted å bo, være i kontroll over egen skjebne, så man får sove godt om nettene.

 

 

- Sett opp et livsbudsjett, dét kan være svært inspirérende. 5000 kroner spart i måneden x 60 måneder (5 år) = 250 000. Hvis du har planer om å jobbe og ha en inntekt hele livet, eller i det minste frem til pensjonsalder, 67 år, så kan det også se sånn ut: 18-67 = 49 år. La oss si gjennomsnitttsinntekt konservativt på 17 000 i måneden etter skatt. 49 x 12 = 588 måneder x 17 000 = 9 996 000 kr. Du er altså mangemillionær allerede! Du må bare lære deg å forvalte denne formuen riktig alleréde nå, ellers vil du søle det bort på tull.

 

 

Alt dette er ting vi burde lære om i barneskolen, men det er viktigere at vi lærer om pluskvamperfektum, algebra og diktanalyse enn at vi lærer å reflektére over livsplaner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Glemte å skrive en ting, angående brus. Har nå begynt å unne meg -ett- glass, 2 dl, til middag hver dag. Kroppen trenger jo litt. Ved å kjøpe tilbud, (5 x 1.5 l for 100 kr på Spar forrige uke blant annet), så er det faktisk ingen dårlig investering, etter min mening da. Det beste er kanskje å kutte helt ut, men jeg tenker litt på den psykologiske faktoren også. Hvis man har hatt en usunn livsstil lenge, så kan det være vanskelig å bare kutte helt ut, og da er det ofte en god idé å gjøre det på denne måten. 100 kr / 7.5 liter = 13.33 kr/l / 2 = 6,67 kr per halvliter. Da går det an å fylle en halvlitersflaske hvis man skal ut på tur, så betaler man bare den prisen i stedet for 20-25 kr i butikk. Hvis man gjør sånn med alt av mat og drikke, så sparer man veldig mye penger.

 

Ellers er det vann det går i. Jeg koker springvann i vannkoker og avkjøler det, for å få ut klor og andre urenheter.

 

Glemte så klart enda en ting i forrige innlegg, begynner å bli gammel ^^

 

Bønne/kikertstuing = 1 boks kidneybeans eller kikerter, 1 boks 400 gram tomater hakkede, 1-2 løk (kan være rød) finhakket, noen fedd hvitløk finhakket, 100 gram erter, litt melk eller fløte, e.v. olivenolje. Salt, pepper, røkt paprikapulver, litt kayennepepper eller annen chili. Sil og skyll bønner/kikerter, kok dem og erter i 2-3 minutter, sil av, ha i tomatblanding. Ha i litt melk eller fløte, kok i 5-10 minutter. I denne retten passer det veldig bra å ha i litt kraft fra bogstek av svin. Denne retten går man ned i vekt av!

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

 

- Nå har jeg ikke noe særlig til inntekt, men finner ut når tiden går at det går faktisk fint an å leve kvalitetsliv i vårt samfunn med lav inntekt. Det eneste minuset er at man er nødt til å leie sted å bo, og da er man utsatt for å bli tvangsflyttet ved evt salg og lignende. Dét er noe dritt. Sånn blir det når det ikke er kultur for å snakke om penger der man vokser opp, da utvikler man ikke sunne vaner. Så det er viktig å lære å spare cash tidlig for å kjøpe sitt eget sted å bo, være i kontroll over egen skjebne, så man får sove godt om nettene.

 

 

- Sett opp et livsbudsjett, dét kan være svært inspirérende. 5000 kroner spart i måneden x 60 måneder (5 år) = 250 000. Hvis du har planer om å jobbe og ha en inntekt hele livet, eller i det minste frem til pensjonsalder, 67 år, så kan det også se sånn ut: 18-67 = 49 år. La oss si gjennomsnitttsinntekt konservativt på 17 000 i måneden etter skatt. 49 x 12 = 588 måneder x 17 000 = 9 996 000 kr. Du er altså mangemillionær allerede! Du må bare lære deg å forvalte denne formuen riktig alleréde nå, ellers vil du søle det bort på tull.

 

 

Alt dette er ting vi burde lære om i barneskolen, men det er viktigere at vi lærer om pluskvamperfektum, algebra og diktanalyse enn at vi lærer å reflektére over livsplaner.

Jeg er enig i at budsjett er viktig, og at det i større grad burde settes mer fokus på. Vil si at jeg fikk med sunne vaner av mine foreldre, men det at jeg hadde en svært god lønn i periode(da jeg jobbet) har nok påvirket meg til et litt vel lukseriøst forbruk. Har redusert mye på de fleste poster, bare utenom matposten så jeg nå. Jeg har fortsatt godt med penger, men tenkte at det var fornuftig å ta tak nå som jeg ble oppmerksom på det.  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har også hatt halvveis god råd opp igjennom, men problemet er altså kjerneverdiene. Ved å spise "luksuriøst", og leve "over evne", så blir man lett overvektig og utvikler usunne vaner. Å leve et godt liv er ikke ensbetydende med å være overvektig og spise usunt. Så svaret ligger altså på et dypere plan enn bare penger. Da kommer det alltid ned til å være rasjonell. Penger er bare symbolikk, i mange tilfeller.

 

Man kan alltids unne seg et "finere" stykke kjøtt, så som lammesteik, og kanskje reinsdyr. Koster fort langt over 250-300 kr/kg, men når man begrenser det til 1-2 ganger i måneden, så går det faktisk ann, selv på budsjett. Laks går an å unne seg, 150 kr/kg. Kvalitet over kvantitet, er et uttrykk som gjør seg gjeldende fort.

 

Mtp for mye penger, så er også det noe å gjøre med hva man lærer i hjemmet.

 

Som jeg skrev om å få kjøpt seg sitt eget sted fortest mulig, så får man gjort det mye raskere hvis man har en klar og tydelig budsjettplan. Bare fordi man sitter igjen med 7000 i måneden, betyr ikke dét at man MÅ bruke det opp på tull og tøys. 7000 x 5 år/60 måneder = 420 000. Vi lærer ikke å tenke langsiktig.

 

Hvis man får kjøpt -ett- hus i god tid, så kan man jo spare og kjøpe ett til, og begynne med utleie. Investére og lære seg økonomi, så man kanskje blir økonomisk uavhengig samtidig. Mer fritid, mindre jobb. Dét må da være en drøm for de fleste? Så blir kjerneverdier gjeldende enda en gang, hva ville man gjort om man vant 200 mill i viking lotto? Man ville antageligvis tatt en utdannelse i et fagområde man hadde interesse og lidenskap for, og ville gjort "for morro skyld". (Ikke at jeg forsvarer bullshit livsstils"coacher" som Bertrand og andre, som gjør seg rike på andres elendighet.) Dette henger igjen sammen med kjerneverdier, som vi ikke lærer noe som helst om i skolen, hvor vi -burde- lære om det. Borgerlønn mener jeg også burde vært innført, sånn at vi slapp å starte livet med et så massivt ansvar på skuldrene. Livet er ikke ment til å drepes, men å leves.

 

Hadde vi lært å investere i andre, så hadde alt blitt mye lettere for alle.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hvor mye bruker du i gj.snitt hver mnd på:

Mat

Klær

Transport

Fritidsinteresser

Osv. 

 

4500 til mat, ca 150kr dagen.

1500 til resten (transport er dekt av jobb).

9000 til leie.

5000 til fast sparing.

Totalt: 20 000,- på "faste" utgifter er det jeg har satt av.

 

Bruker sjeldent hele budsjettet så blir fort litt ekstra sparing utover fast sparing eller til utgifter som kommer og går.

 

Bor i Bærum, jobber 40-60 timer i uken, 2 jobber.

Er litt tom for energi og middag + ekstra mat blir fort noe i butikken nå og da, derfor har jeg et forholdsvis høyt matbudsjett (Eller? hehe).

Kan vel skvise det til 3000,- om jeg prøver, men noe mer blir bortkastet energi og tid for min del merker jeg, gotta live some.

 

Jeg synes 4500 er mye i mat, men har vært en brå overgang nå som jeg bruker mye energi og tid på jobb og reise etc.

Har vært litt rart med jobb før 2016 (Fra tilkalling til 50% og 100% av og på 2013-2016).

 

Annen info om det er til hjelp,

oppsettet i 2010-2013 som student i Steinkjer:

Prøvde meg på 2000 til mat, ca 66 kr dagen.

2000 til resten (noe av dette ble selvfølgelig nattmat/drikke hver helg, hadde ikke transport utgifter der - syklet/gikk overalt).

3000 til leie.

2000 til fast sparing (eller uforusette utgifter, teknisk utstyr/ødelagte ting f. eks).

9000,- på "faste" utgifter 2010-2013.

 

---

Litt off topic:

Fikk vel ca 7k i 2010/2013 fra lånekassen, så gikk i "0" på de pengene da, hadde heldigvis 1000+ i fast inntekt og foreldre/studentbedrift på si den gang.

Hvordan klarer studenter som ikke bor i Steinkjer dette nå? Er 8k ca du får nå fra lånekassen, må vel ha en 20-50% jobb på si, blir jo fort sliten av sånt i så fall (litt ironisk med tanke på at jeg nå har 10-20% jobb på si, ^^)

 

Vedrørende 9000,- i leiebolig, bor nå i leiebolig som har litt størrelse (33m2) og jeg bor her alene (Bærum).

3 år i bofellesskap (2010-2013 for 3k) + 1 år i 2016/2017 (6k) har vært koselig men nå er det pause.

Så ser på det som en psykisk investering tross 3k ekstra i måneden (kan vel skvise det ned til 2k om jeg finner en ny plass senere til rundt 8k) i forskjell til et mulig ok bofellesskap i Oslo på 6k~.

 

Sparer pr. dags dato 5k i måneden fast, flere jeg kjenner var på mitt stadie allerede som 20 åring så er noen år på bakhånd (28 nå) men er endelig på rett kjør. 

Om jeg derimot dreper litt av det gode liv (Flytter + billigere matvaner) så er 7.5k i fast sparing /mnd realistisk.

 

Til de som har lest helt ned hit, om du er nogenlunde lik meg hvor mye sparer du i mnd?

Nå rabler jeg litt vel mye her utenfor tenkt tema, takk for deres tid og god kveld!

Endret av Rawri
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hvor mye bruker du i gj.snitt hver mnd på:

Mat

Klær

Transport

Fritidsinteresser

Osv. 

 

Hva er ønskelig/planlagt å bruke (ca.) i forhold til de kategoriene ovenfor pr måned? 

 

Litt nysgjerrig på hva andre setter.

 

Selv vil jeg prøve å kutte litt ned på matbudsjettet. Har noen gode tips der, mottas de med glede.Jeg bruker 4000-6000 kr på mat, per mnd og det er ganske sykt, med tanke på at jeg er småspist av meg. Og at jeg er heltidsstudent uten lønnet jobb er enda sykere på det vanvittige matbudsjettet. Kaster ofte mye mat siden det blir dårlig før jeg får spist det... Til gjengjeld bruker jeg ingenting/lte på fritidsinteresser, transport og klær og går snart også ned i leiepris, men jeg vil gjerne kutte en del ned på matposten for å heller sette de av til bolig.

Jeg har satt i gang noen tiltak selv da;

- slutte å kjøpe mat i kantinen, og ha med niste. 

- Kjøpe mat som er nedsatt grunnet at det snart går ut på dato og som jeg vet jeg kommer til å spise

- Drikke springvann som tørstedrikk (må dog drikke en del farris grunnet lavt blodtrykk)

- Fryse ned brød, og ta opp brød etterhvert som det trengs 

 

 

Edit: Hvor mye setter dere av til sparing?

Oppdatering: 

Jeg har gått fra å ha et matbudsjett på 6000 kr måneden til å nå klare å holde meg til SIFO-matbudsjettet som er 2310(!) for kvinne i min alder og livsituasjon, og dette uten at det går utover ernæring og kos.  :) 

Mine tiltak: 

-  Jeg har sluttet helt å kjøpe mat i kantinen på uni, og har alltid med niste. 

- Så ofte jeg kan, kjøper meg mat som er nedsatt.

- Lastet den tilbudsappen som jeg ble tipset om her og bruker den aktiv. 

- Planlegger middag for flere dager, og kjøper First Price o.l. i alt jeg kan.

- Fryser kun ned brød, så nå trenger jeg ikke å kaste muglet brød. Prøver å få fryst alt det som går. 

- Kaster ikke. Tenker igjennom hva jeg kjøper og bruker det opp. 

- Det har vært til god hjelp å forholde seg til SIFO-budsjettet, også har jeg på en måte sett det litt som en konkurranse med meg å holde forbruket seg mest mulig lavt :-) 

- Ellers lastet jeg ned spareappen til DNB og sparer 5 kr hver gang jeg handler + fast månedlig trekk på 2500 (siden 12. mai ifjor har jeg dessverre gått opp i leiepris ved bytte av bolig så kan ikke spare ubegrenset. Når jeg går ut i fulltidsjobb igjen (per nå har jeg kun studielån) er planen å spare 20-30 000 (eller så mye som mulig) per måned, som da skal gå til nedbetaling av studielån og til bolig. Er i full gang med jobbsøking. 

 

Når det gjelder mine andre utgifter sammelignet med SIFO-budsjettet, har jeg alt i fra utgifter på 0 til 480 kr i reise (SIFO 736 kr).   Brukte en del penger på klær i en periode (over 1000), men nå kjøper jeg ikke klær i det hele tatt og har fått solgt klær.   SIFO-budsjettet på klær og sko ligger på 780 kr og nå er mitt mnd forbruk på det er nå 0 + at jeg også tjener litt på den posten. Noen poster hos SIFO er hos 0 hos meg.  Medieforbruket mitt er vel på 500ish (SIFO-budsjettet er på 2160 kr) Husholdningsartikler og personlig pleie (SIFO totalt på begge postene ligger på 1100) kjøper jeg nå kun på tilbud og til first price på alt som går. I banken min blir blir dette regnet sammen med matutgiftene mine så jeg nok egentlig enda lavere matugifter enn 2310 per mnd, vil tippe a 50-200 av de 2310 går til personlig pleie og husholdningsartikler)  på dette i mnd.  Har 0 kr i strømutgifter. 

Lenke til kommentar

Godt jobbet!  Det krever viljestyrke å gjennemføre det gjennom lengere tid, så det kan du være stolt over syns jeg. 

Takk! Akkurat nå er det mindre viljestyrke, mer motivasjonen "boligdrømmen" som ligger til grunn. Vil veldig, veldig bo alene og eie enn å leie og bo i kollektiv. Også har sparingen nesten blitt en slags "lek" eller " konkurranse" med meg selv :-) Blir jo veldig fornøyd om jeg klarer å gjøre ukeshandelen enda billigere, og spare enda mer. 

 

Også håper jeg jo at bi-effekt av å gå ned på matbudsjettet at jeg går ned i klesstørrelse, hehe. Snop er jo (heldigvis?) ikke særlig billig lenger, så når valget blir mellom å bruke pengene på næringsrik middag versus snop, blir valget en del enklere :-) 

(Hysj til dere som vet hvor man kan få tak i billig snop - jeg vil bli slankere ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...