Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må innrømme at jeg bare bruker mobilen, stort sett, og unngår å sette meg inn i så mye detaljer, og har hatt samme telefonnummer i 20+ år. (Var derfor glad da det ble billigere å reise innen EU => enda mindre å tenke på for en noob...)

Nå har jeg imidlertid et par spørsmål ang. mobil på US-ferie (New York) som jeg ikke klarte å finne svaret på ved bare å google:

1) Kjøper man et lokalt SIM-kort på flyplassen der borte, fikk jeg inntrykk av at man ikke får et abonnement, men f.eks. en mengde fri data. Betyr det at man ikke får muligheten til å ringe ut? Evt. bare ut og ikke motta samtaler? (Får man ikke noe nummer?)

2) Har man med seg en blank mobil, og kjøper lokalt SIM-kort, er det da enkelt å sette opp Bank-ID på denne der og da?

Antar dette er opplagte greier for en del av folka her på forumet...  :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) Det kommer litt an på hvilken leverandør man velger. Noen kan selge deg et abonnement, mens andre selger deg kontantkort. Det vil ikke lønne seg å ringe ut til internasjonale telefonnummere fra noen av dem. Det jeg heller anbefaler deg er å ringe via f. eks Messenger, WhatsApp, Viber eller Skype. 

2) Bank-ID vil mest sannsynligvis ikke fungere med et sim-kort du kjøper i USA. 

Skrevet

Du kan portere ditt eksisterende nummer til komplettmobil og få mer data, og ha inkludert bruk som i EU/EØS. Ingen ekstra kostnad. 6GB til 299,- anbefales om du bruker den medium. Husk å aktivere datakontroll på mine sider. Tar ca. en uke å portere, men er bedre enn alternativene du selv lister opp. De har forsåvidt telenor dekning, komplett mobil.

• Liker 1
Skrevet

Når jeg var over i januar brukte jeg bare Telenor abo. jeg allerede hadde. Kjøpte da til en datapakke for USA. Tror det var 1 GB til 399,-

Har du planer om å bruke mye data er det nok best å kjøpe et rent data abonnent over der som du kan sette i en ny mobil eller trådløst aksespunkt.

Hva som er rimeligst rundt ringing kommer ann på hvor mye du tenker å ringe og hvor. Med lokalt abonnement er det billigere å ringe til amerikanske nummer, men fortsatt dyrt å ringe tilbake til norge. Med medbrakt abonnement er vel alt dyrt, men mere praktis da man ikke trenger å forholde seg til nytt nummer.

Skrevet
Jeg vil komme med en +1 når det gjelder å anbefale Komplett Mobil, da kan du jo både ringe og melde i tillegg til å bruke data i New York som om du er hjemme i Norge.

Jeg skal dit selv til høsten og da blir det Komplett Mobil (eller andre eventuelle operatører med inkludert fri roaming i USA) siden jeg garantert kommer til å ringe og sms'e litt der borte i tillegg til databruk.

Det er litt deilig å slippe å tenke på at mobilbruken koster ekstra når man først er på ferie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...