Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Må innrømme at jeg bare bruker mobilen, stort sett, og unngår å sette meg inn i så mye detaljer, og har hatt samme telefonnummer i 20+ år. (Var derfor glad da det ble billigere å reise innen EU => enda mindre å tenke på for en noob...)

 

Nå har jeg imidlertid et par spørsmål ang. mobil på US-ferie (New York) som jeg ikke klarte å finne svaret på ved bare å google:

 

1) Kjøper man et lokalt SIM-kort på flyplassen der borte, fikk jeg inntrykk av at man ikke får et abonnement, men f.eks. en mengde fri data. Betyr det at man ikke får muligheten til å ringe ut? Evt. bare ut og ikke motta samtaler? (Får man ikke noe nummer?)

 

2) Har man med seg en blank mobil, og kjøper lokalt SIM-kort, er det da enkelt å sette opp Bank-ID på denne der og da?

 

Antar dette er opplagte greier for en del av folka her på forumet...  :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Det kommer litt an på hvilken leverandør man velger. Noen kan selge deg et abonnement, mens andre selger deg kontantkort. Det vil ikke lønne seg å ringe ut til internasjonale telefonnummere fra noen av dem. Det jeg heller anbefaler deg er å ringe via f. eks Messenger, WhatsApp, Viber eller Skype. 

 

2) Bank-ID vil mest sannsynligvis ikke fungere med et sim-kort du kjøper i USA. 

Lenke til kommentar

Du kan portere ditt eksisterende nummer til komplettmobil og få mer data, og ha inkludert bruk som i EU/EØS. Ingen ekstra kostnad. 6GB til 299,- anbefales om du bruker den medium. Husk å aktivere datakontroll på mine sider. Tar ca. en uke å portere, men er bedre enn alternativene du selv lister opp. De har forsåvidt telenor dekning, komplett mobil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg var over i januar brukte jeg bare Telenor abo. jeg allerede hadde. Kjøpte da til en datapakke for USA. Tror det var 1 GB til 399,-

 

Har du planer om å bruke mye data er det nok best å kjøpe et rent data abonnent over der som du kan sette i en ny mobil eller trådløst aksespunkt.

 

Hva som er rimeligst rundt ringing kommer ann på hvor mye du tenker å ringe og hvor. Med lokalt abonnement er det billigere å ringe til amerikanske nummer, men fortsatt dyrt å ringe tilbake til norge. Med medbrakt abonnement er vel alt dyrt, men mere praktis da man ikke trenger å forholde seg til nytt nummer.

Lenke til kommentar
Jeg vil komme med en +1 når det gjelder å anbefale Komplett Mobil, da kan du jo både ringe og melde i tillegg til å bruke data i New York som om du er hjemme i Norge.

 

Jeg skal dit selv til høsten og da blir det Komplett Mobil (eller andre eventuelle operatører med inkludert fri roaming i USA) siden jeg garantert kommer til å ringe og sms'e litt der borte i tillegg til databruk.

 

Det er litt deilig å slippe å tenke på at mobilbruken koster ekstra når man først er på ferie.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...