Gå til innhold

Det norske FM-nettet gjenoppstår – i Malawi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.business-anti-corruption.com/country-profiles/malawi/

 

 

Corruption is rife in Malawi and poses serious compliance risks to businesses investing in the country. All sectors of the economy suffer from widespread corruption, and large networks of clientelism and patronage exist. In addition, extensive bureaucracy and red tape provide a fertile environment for facilitation payments and bribery. Companies contend with corruption and bribery in almost all operations, from obtaining licenses to bidding on public contacts. Malawi has a comprehensive anti-corruption legal framework, yet enforcement is poor and officials sometimes engage in corruption with impunity. The Penal Code and the Corrupt Practices Act criminalize active and passive bribery, extortion and abuse of office, among other offenses, in both the public and the private sectors. Gifts are also criminalized, yet the practice is widespread.

Last updated: May 2016
GAN Integrity

Lenke til kommentar

Folk må gi seg å være så kritiske til DAB, jada mange biler har FM radio, men det er sånn i overgangsfasen. Om 2-3 år så er nok Dab overalt og dab gir bedre funksjonalitet og bedre kvalitet enn FM. FM nettet i seg selv er begrenset slikk at det vil absoult være nødvendig og finne en bedre løsning

  • Liker 1
Lenke til kommentar

>Folk må gi seg å være så kritiske til DAB,

Bedre å svelge alt rått? TU er kanskje ikke stedet for kritisk tenkning.

 

>jada mange biler har FM radio, men det er sånn i overgangsfasen. Om 2-3 år så er nok Dab overalt og dab gir bedre funksjonalitet og bedre kvalitet enn FM.

Jeg ser frem til dette med kvalitet og funksjonalitet, ikke minst når det gjelder FEC i laget over modulasjonen, vel og merke. Og RDS hadde vi i FM, hva gir DAB i tillegg til dette?

 

>FM nettet i seg selv er begrenset slikk at det vil absoult være nødvendig og finne en bedre løsning

Tja, med 200 kHz delingsavstand hadde vi plass til 100 kanaler i FM-båndet. Vi brukte bare en brøkdel av dette, og NRK P1 var mange steder i frekvensbåndet. Mener du da at vi trenger mer enn 100 radiokanaler i dette landet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Folk må gi seg å være så kritiske til DAB, jada mange biler har FM radio, men det er sånn i overgangsfasen. Om 2-3 år så er nok Dab overalt og dab gir bedre funksjonalitet og bedre kvalitet enn FM. FM nettet i seg selv er begrenset slikk at det vil absoult være nødvendig og finne en bedre løsning

 

Å satse på en død hest slik som DAB+-teknologi er jo bare dumt. Legg heller til rette for IP-radio, eller etabler et satelittradiosystem. Penger ut vinduet med at staten investerer i DAB, samt at alle må handle inn ny radio om de vil høre på disse radiokanalene. Også presser de båndbredden i bunn, sånn at lyden blir helt blikkboks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men så er det jo slik at Norge vet best.

 

Derfor har vi ......., IT- istedenfor TN/TS-nett, .........

 

Hva som ble valgt for mange år siden er noe annet enn det man installerer i dag, eller mener du vi skal bygge om all infrastruktur på en gang i landet, i stedet for at vi på nye anlegg går over til TN/TS-nett?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men så er det jo slik at Norge vet best.

 

Derfor har vi 3 nødnumre istedenfor 1, IT- istedenfor TN/TS-nett, er omtrent det siste land i Europa som ikke er helt med i EU, var ett av de siste landene i Europa som ble med i den europeiske patentorganisasjon og så kan man vel bare fortsette...

Hva som ble valgt for mange år siden er noe annet enn det man installerer i dag, eller mener du vi skal bygge om all infrastruktur på en gang i landet, i stedet for at vi på nye anlegg går over til TN/TS-nett?

 

Som han over nevnte, så monteres det mer eller mindre kun TN-nett som bygges i dag.

 

Vi har faktisk 5 nødnummer i norge, men i praksis så trenger du bare å huske ett... (112)

Hvorfor skal vi være med i EU/EØS?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

>Folk må gi seg å være så kritiske til DAB,

Bedre å svelge alt rått? TU er kanskje ikke stedet for kritisk tenkning.

 

>jada mange biler har FM radio, men det er sånn i overgangsfasen. Om 2-3 år så er nok Dab overalt og dab gir bedre funksjonalitet og bedre kvalitet enn FM.

Jeg ser frem til dette med kvalitet og funksjonalitet, ikke minst når det gjelder FEC i laget over modulasjonen, vel og merke. Og RDS hadde vi i FM, hva gir DAB i tillegg til dette?

 

>FM nettet i seg selv er begrenset slikk at det vil absoult være nødvendig og finne en bedre løsning

Tja, med 200 kHz delingsavstand hadde vi plass til 100 kanaler i FM-båndet. Vi brukte bare en brøkdel av dette, og NRK P1 var mange steder i frekvensbåndet. Mener du da at vi trenger mer enn 100 radiokanaler i dette landet?

 

Problemet er at du kan ikke gjenbruke frekvenser der du risikerer å motta fra flere sendere samtidig med FM modulasjon. De svakere vil ødlegge lydkvaliteten på de sterkere.Dermed må samme kanal bruke flere frekvenser, og som det stod I artikkelen var det mer en 2000 sendere for 4 kanaler. Med DAB modulasjon vil en mottager kunne gjøre nytte av flere sendere samtidig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Men så er det jo slik at Norge vet best.

 

Derfor har vi 3 nødnumre istedenfor 1, IT- istedenfor TN/TS-nett, er omtrent det siste land i Europa som ikke er helt med i EU, var ett av de siste landene i Europa som ble med i den europeiske patentorganisasjon og så kan man vel bare fortsette...

Hva som ble valgt for mange år siden er noe annet enn det man installerer i dag, eller mener du vi skal bygge om all infrastruktur på en gang i landet, i stedet for at vi på nye anlegg går over til TN/TS-nett?

 

Som han over nevnte, så monteres det mer eller mindre kun TN-nett som bygges i dag.

 

Vi har faktisk 5 nødnummer i norge, men i praksis så trenger du bare å huske ett... (112)

Hvorfor skal vi være med i EU/EØS?

 

 

Mitt innlegg var et innspill, inkludert fire eksempler, på at Norge velger ofte løsninger som få andre velger - her: å slå av FM - og typisk til slutt - gjerne etter flere tiår - allikevel havner på samme resultat.

 

Det var ingen oppfordring til å fyre av en avsporing av sjelden størrelse så som å diskutere EU/EØS i denne tråden.

 

https://www.dagbladet.no/kultur/tredve-aringr-i-utakt/60209612

  • Liker 1
Lenke til kommentar

>Folk må gi seg å være så kritiske til DAB,

Bedre å svelge alt rått? TU er kanskje ikke stedet for kritisk tenkning.

 

>jada mange biler har FM radio, men det er sånn i overgangsfasen. Om 2-3 år så er nok Dab overalt og dab gir bedre funksjonalitet og bedre kvalitet enn FM.

Jeg ser frem til dette med kvalitet og funksjonalitet, ikke minst når det gjelder FEC i laget over modulasjonen, vel og merke. Og RDS hadde vi i FM, hva gir DAB i tillegg til dette?

 

>FM nettet i seg selv er begrenset slikk at det vil absoult være nødvendig og finne en bedre løsning

Tja, med 200 kHz delingsavstand hadde vi plass til 100 kanaler i FM-båndet. Vi brukte bare en brøkdel av dette, og NRK P1 var mange steder i frekvensbåndet. Mener du da at vi trenger mer enn 100 radiokanaler i dette landet?

 

Men for å få 100 kanaler i FM-båndet må du fremdeles ha 100 separate sendere.. og du kan heller ikke sende på samme frekvens på flere sendere som kan dekke samme område. Hvor mange sendere må til for å sende 100 kanaler i dab+, og hvor stort frekvensspekter vil det legge beslag på?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Folk må gi seg å være så kritiske til DAB, jada mange biler har FM radio, men det er sånn i overgangsfasen. Om 2-3 år så er nok Dab overalt og dab gir bedre funksjonalitet og bedre kvalitet enn FM. FM nettet i seg selv er begrenset slikk at det vil absoult være nødvendig og finne en bedre løsning

 

Å satse på en død hest slik som DAB+-teknologi er jo bare dumt. Legg heller til rette for IP-radio, eller etabler et satelittradiosystem. Penger ut vinduet med at staten investerer i DAB, samt at alle må handle inn ny radio om de vil høre på disse radiokanalene. Også presser de båndbredden i bunn, sånn at lyden blir helt blikkboks.

Hvilke fordeler vil et satelittsystem gi over dab+? Vil det gi bedre dekning i tunneller? Dette er jo et stort ankepunkt som jobbes med i dag. Vil det være billigere å bygge ut? Hvor mange satelitter må til for å dekke norge? Er det billig å bygge en satelitt og sende den ut i verdensrommet, for så å dekke kostnaden med drift? Tenk litt på det..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Folk må gi seg å være så kritiske til DAB, jada mange biler har FM radio, men det er sånn i overgangsfasen. Om 2-3 år så er nok Dab overalt og dab gir bedre funksjonalitet og bedre kvalitet enn FM. FM nettet i seg selv er begrenset slikk at det vil absoult være nødvendig og finne en bedre løsning

 

Å satse på en død hest slik som DAB+-teknologi er jo bare dumt. Legg heller til rette for IP-radio, eller etabler et satelittradiosystem. Penger ut vinduet med at staten investerer i DAB, samt at alle må handle inn ny radio om de vil høre på disse radiokanalene. Også presser de båndbredden i bunn, sånn at lyden blir helt blikkboks.

Hvilke fordeler vil et satelittsystem gi over dab+? Vil det gi bedre dekning i tunneller? Dette er jo et stort ankepunkt som jobbes med i dag. Vil det være billigere å bygge ut? Hvor mange satelitter må til for å dekke norge? Er det billig å bygge en satelitt og sende den ut i verdensrommet, for så å dekke kostnaden med drift? Tenk litt på det..

 

 

Amerika er det eneste kontinentet som har klart å finansiere satellittbasert radio, der brukerne betaler fra $99 per måned i abonnement.

De har et nedslagsfelt med 65 millioner lyttere som snakker samme språk, og klarer dette med 4 satellitter.

Hvilke land i Europa kan klare dette?

 

Da DAB ble utviklet hadde man også planlagt støtte for satellittbaserte sendinger, men dette er siden blitt trukket tilbake og disse frekvensene er i ferd med å bli frigitt blant annet til fremtidig mobildata.

 

6e070f6c_vbattach105670.gif

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

...Også presser de båndbredden i bunn, sånn at lyden blir helt blikkboks.

Så lenge båndbredde har en kost og det er mulig å justere båndbredde så vil de som sender ha insentiver for å kutte båndbredden ned til et slags minimum (f.eks. der hvor 50% av kundene synes det er brillefint, eller der hvor 0.1% av kundene sender inn sinte brev).

 

Jeg mener å se akkurat det samme med Netflix.

 

For analog radio så kjøpte stasjonen et rack fra Orban som skviset livsblodet ut av musikken for å tyne noen dB mer rms-nivå ut av senderen og dermed større opplevd dekning for et gitt sendernett (og mer lyd kontra konkurerende kanaler).

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

...Også presser de båndbredden i bunn, sånn at lyden blir helt blikkboks.

Så lenge båndbredde har en kost og det er mulig å justere båndbredde så vil de som sender ha insentiver for å kutte båndbredden ned til et slags minimum (f.eks. der hvor 50% av kundene synes det er brillefint, eller der hvor 0.1% av kundene sender inn sinte brev).

 

Jeg mener å se akkurat det samme med Netflix.

 

For analog radio så kjøpte stasjonen et rack fra Orban som skviset livsblodet ut av musikken for å tyne noen dB mer rms-nivå ut av senderen og dermed større opplevd dekning for et gitt sendernett (og mer lyd kontra konkurerende kanaler).

 

-k

 

 

Dårlig sammenlikning mellom bilde og lyd. Du har betydelig mindre rom for å skvise båndbredde på bildesendinger. Komprimering kan gjøres med det meste, men på bilde så vil folk fort merke seg dersom flyten blir for hakkete, dersom det blir for pikselert og sikkert en hel del som jeg ikke har teknisk innsikt på.

 

Men jeg har fått med meg at de behøver komprimering. De valgte en litt brutal komprimering når de hoppet over fra MPEG-2 til MPEG-4. MPG4 er kanskje nødvendig, men den alt for brutalt komprimert. Også finnes det kanskje forskjeller innad MPG4 også?

 

Enda mer komprimering behøves når de skal til 4K og 8K.

 

På lyd i motsetning så kan øret tåle ganske mye kvalitetstap før det blir helt ille. Men, jeg tenker som så at nettopp derfor så har de også klart å skvise sitronen totalt for saft. De har tatt for seg så grovt at de har ødelagt lydbilde. At det så finnes noen argumenter i mot FM er en ting.

 

Men det finnes også gode argumenter i mot DAB+:

 

- blir overførsel dårlig nok, så kommer ikke pakkene igjennom i det hele tatt. Det skjer ikke på FM. Skurring på FM kan faktisk erstattes med stillhet det også, for det går an å filtrere vekk lydbølgene i fra skurringen. På FM så har man ihvertfall et kontinuerlig mottak, noe DAB da har en stor mangel på.

 

- det kom på markedet alt for sent, og er utdatert. Pluss nesten ingen andre land enn Norge velger å gå for DAB+. Derfor så må nødvendigvis apparatene bli noe dyrere og mindre utbredt også.

 

- DAB+ tillater for hard komprimering. Og Dustemikkelene som har fått det igjennom på Stortinget må jo være bløte i pappen.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dårlig sammenlikning mellom bilde og lyd. Du har betydelig mindre rom for å skvise båndbredde på bildesendinger. Komprimering kan gjøres med det meste, men på bilde så vil folk fort merke seg dersom flyten blir for hakkete, dersom det blir for pikselert og sikkert en hel del som jeg ikke har teknisk innsikt på.

Digital broadcast video er normalt langt mer komprimert relativt ukomprimert video enn hva tilfellet er for lyd.

 

CD er 44100*2*16 = 1411200 bit / sekund. Komprimert stereo lyd er f.eks 64kbps. Det tilsvarer en kompresjon på 22 ganger.

 

Ukomprimert HD video er 1920*1080*50*24 = 2.5 Gigabit/s. Komprimert HD video er f.eks 10 Mbps. Det tilsvarer en kompresjon på 250 ganger.

 

For disse eksempel-tallene så er altså video 10 ganger så komprimert som audio. Man kan velge andre tall og eksempler som skiller seg litt, men jeg mener at essensen er rettferdig beskrevet.

Men jeg har fått med meg at de behøver komprimering. De valgte en litt brutal komprimering når de hoppet over fra MPEG-2 til MPEG-4. MPG4 er kanskje nødvendig, men den alt for brutalt komprimert. Også finnes det kanskje forskjeller innad MPG4 også?

Nyere codecer kan gi bedre eller dårligere bildekvalitet enn gamle. Nyvinningen ligger primært i å kunne gi bedre kvalitet for en gitt bitrate. Denne avveiningen er reflektert i en "rate-distorsjon-kurve" hvor y-aksen er et mål på kvalitet (PSNR i dette tilfellet) og x-aksen er bitrate. En codec som ligger lengre opp mot venstre hjørne greier å gi bedre kvalitet per bit, og dette er hva man etterstreber.

 

Rate-Distortion-curve-for-Kimono-Random-

 

Enda mer komprimering behøves når de skal til 4K og 8K.

I praksis, ja.

 

- DAB+ tillater for hard komprimering. Og Dustemikkelene som har fått det igjennom på Stortinget må jo være bløte i pappen.

Hvem mener du skulle definere laveste kvalitet? Teknologene? Stortinget? Jeg tror ikke at det er noen god ide.

 

Det er bedre å la det være opp til den som betaler å gjøre kvalitet:båndbredde-tradeoff. For noen sendinger (f.eks trafikk-meldinger) så kan kvaliteten gjerne være veldig lav, så lenge talen er tydelig så er alt greit. For andre sendinger (NRK P2) så er kvaliteten viktig, her bør man sende ved høy båndbredde.

 

At søppelkanaler med søppelinnhold låter dårlig på DAB er ikke noen overraskelse. De samme kanalene låt elendig på FM også. På samme måte som Discovery channel og TV3 har elendig video-kvalitet, og McDonalds har kjipe burgere.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

FM sendere sendes til Afrika, og 700000 færre nordmenn lytter på radio.

 

Kilde: https://m.nettavisen.no/na24/--laveste-radiolytting-siden-2-verdenskrig-med-dab/3423518307.html

 

Jeg er en av mange som omtrent har kuttet ut å lytte på radio. Dette skjedde samtidig med at FM ble stengt ned. Min radiolytting nå er kun i bil, og da kun på lokalradio på FM-båndet.

 

Jeg lurer på logikken. Er det lov å håpe at man tar til fornuften og gjeninnfører riksdekkende radio på FM?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eller bare ha med seg en "iPod", mobiltelefon eller noe sånn man lytter på musikk i fra. Alternativt brenne CD-plater å lytte til. Enn så lenge man venter på at prisene på mobildata blir enda lavere her i landet. Da blir det streaming som er framtiden i bil vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...