Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Russe fakturaer i konfliktrådet?


Anbefalte innlegg

Mine daværende kompiser og jeg hadde store planer for russetiden, for nå 2 år tilbake. Vi bestillte klær og div konserter og turer men som ikke ble noe av, av forskjellige grunner. Jeg tok ansvaret med å bestille alt og snakke med de div. aktørene og satte ALT i mitt navn, du som jeg var! For når fakturaene kom, var det ingen av disse guttene som var villige til å betale for noe. Ja vi hadde avlyst mye av konserter og steder for russetreff men disse aktørene krevde at vi betalte alikevel. ( mulig vi avlyste for sent)

Siden ingen av guttene betalte inn har alt gått til inkasso og det i mitt navn!!

De ringer og sender brevet og alt står å renter seg- i mitt navn!!

Nå vet jeg ikke lenger hva jeg skal gjøre og alt kjennes så enormt vanskelig.

Det kjennes så rykende urettferdig at jeg får dette på meg, og at jeg mest sannsynlig må betale for dette, fordi jeg var så dum å sette alt i mitt navn, slik at vi skulle få en god russetid sammen.

 

Hva kan jeg gjøre nå?

 

Konfliktrådet / politianmelde saken?

Konfliktrådet er frivillig å dukke opp på, og siden ingen av de er villige til å ta sin del av dette økonomiske, så dukker de sikkert ikke opp engang..

 

Noe annet?? HJELP!!!

 

Anonymous poster hash: ce594...6d2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke hvordan dette her er en sak for politiet.

 

Det første du må gjøre er jo å få betalt det du skylder kreditorene dine. Din konflikt med dine kompiser er ikke relevant for kreditorene. Snakk med dem og forklar situasjonen så vil de kanskje gå med på en nedbetalingsordning. Dette kommer du ikke unna.

 

Så har du nok sannsynligvis et krav mot dine kompiser. Jeg er ikke jurist, så detaljene rundt dette kan jeg ikke gi. Men samle sammen alt du har av dokumentasjon som kan underbygge din påstand om at dere hadde en avtale om å dele utgiftene, og så tar du det til forliksrådet.

 

Jeg vet ikke hvor mye penger det er snakk om, men det høres jo ut som om det kan være litt. Det kan dermed lønne seg å ta risken ved å kjøre det gjennom rettssystemet.

Lenke til kommentar

Mine daværende kompiser og jeg hadde store planer for russetiden, for nå 2 år tilbake. Vi bestillte klær og div konserter og turer men som ikke ble noe av, av forskjellige grunner. Jeg tok ansvaret med å bestille alt og snakke med de div. aktørene og satte ALT i mitt navn, du som jeg var! For når fakturaene kom, var det ingen av disse guttene som var villige til å betale for noe. Ja vi hadde avlyst mye av konserter og steder for russetreff men disse aktørene krevde at vi betalte alikevel. ( mulig vi avlyste for sent)

Siden ingen av guttene betalte inn har alt gått til inkasso og det i mitt navn!!

De ringer og sender brevet og alt står å renter seg- i mitt navn!!

Nå vet jeg ikke lenger hva jeg skal gjøre og alt kjennes så enormt vanskelig.

Det kjennes så rykende urettferdig at jeg får dette på meg, og at jeg mest sannsynlig må betale for dette, fordi jeg var så dum å sette alt i mitt navn, slik at vi skulle få en god russetid sammen.

 

Hva kan jeg gjøre nå?

 

Konfliktrådet / politianmelde saken?

Konfliktrådet er frivillig å dukke opp på, og siden ingen av de er villige til å ta sin del av dette økonomiske, så dukker de sikkert ikke opp engang..

 

Noe annet?? HJELP!!!

 

Anonymous poster hash: ce594...6d2

 

Du kan kreve at "kompisene" dine betaler for klær og annet som du har lagt ut, men som i realiteten dere alle har vært med på. Utrolig svikefullt å la deg være alene i dette. Som andre har påpekt må du samle inn det du har av dokumentasjon. Det kan være alt, SMSer, facebook logg, snapchat, lydsamtaler som er tatt opp, hva som helst. 

 

Den rettslige fremgangsmåten er å ta ut en forliksklage, ikke konfliktrådet. De du klager inn for forliksrådet har en plikt til å møte opp og sende tilsvar(altså å ta stilling til kravet ditt.) Med plikt så menes ikke at det ligger et straffeansvar dersom de ikke møter eller at noen fysisk går å henter de, men de risikerer da at saken avgjøres alene på ditt grunnlag. Du er faktisk bedre tjent ved at de ikke møter til forliksrådet!

 

Det er noen prosessuelle regler som må følges, og jeg anbefaler deg å ta kontakt med en advokat. En advokat kan også hjelpe deg å samle inn relevante dokumenter, samt skille ut det som ikke er relevant. Du får en følelse av trygghet, og at noen tar vare på dine interesser, og advokaten kan bistå med forliksklagen. Eventuelt kan du ta kontakt med forbrukerrådet som kan veilede deg mtp å sende inn en forliksklage selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Velkommen til virkeligheten :)

Jeg poster bare for å berolige - dette er ikke verdens ende - du har fått en "dyr" lærepenge "billig".

 

Når det gjelder penger er det ingen du kan stole på, og de uredelige som er mest sannsynlige til å svindle deg er best beskyttet av staten.

 

Du får nå en kamp igjennom namsmannen om du og får bare krysse fingrene for at du får gjennomslag. Trøst deg med at for mange av oss koster denne lærepengen hundrevis av tusen.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har inngått avtalen i eget navn, og du var forutsetningsvis myndig. Du er ansvarlig overfor kreditorene.

 

Steg 1: Kontakt kreditorene. Inngå nedbetalingsavtaler. Si det som det er, du bestilte på vegne av flere, men de har ikke betalt deg. Kreditorer er ikke alltid hjerteløse. Det er lov å spørre mamma og pappa om hjelp, men kreditor først. Er de villig til å se bort fra inkassogebyrer er det penger du ikke trenger å bekymre deg over.

 

Steg 2: Krev kompisene dine for deres andel. Er de mindreårige, spiller ingen rolle - i disse omstendighetene er de erstatningspliktige (og du kan ha et erstatningskrav mot foreldrene deres). Rente- og inkassoomkostninger du får som følge av deres avtalebrudd skal også deles på alle.

 

Steg 3 vil avhenge av hva som skjer under steg 2, men vil raskt være forliksklage. Her er det viktig å få en kompetent person til å se over først - noe så basalt som å sende én forliksklage med fem motparter vs. å sende fem forliksklager mot én motpart hver er en forskjell på nesten fire og et halvt tusen kroner i rettsgebyrer for å få saken opp i forliksrådet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg kan si med en gang at så lenge du har bestilt dette, forsvinner ikke kravene, eller betalingsanmerkningen som blir påsatt etter avsagt dom. 

 

Jeg jobber mye med slike saker, og så lenge vi har den nødvendige dokumentasjonen, det vil si at vi kan vise til at dette er bestilt fra deg, samt utsendt faktura, deretter inkassovarsel, betalingsoppfordring og varsel om rettslig uten at du har fremmet skriftlig innsigelse er kravet ansett korrekt. I tillegg har du jo hentet ut varene, så du har allerede tapt her. 

 

Du kan gjerne klage inn saken, men du vil ikke komme noen vei vekk fra kreditor, eller prosessfullmektig siden kravet er opprinnelig bestilt av deg, og man tar ikke hensyn at du har laget en avtale med dine venner. Den som signerer er den ansvarlige, sånn er det. 

 

Videre så kan du kontakte en advokat og fremme et erstatningskrav som skal fordeles på x antall av dem som skulle være med og dele dette, men her må du ha dokumentasjon. Foreligger det ikke dokumentasjon som kan bevise din påstand blir kravet avvist og du får da rettsgebyr x antall erstatningskrav påsatt deg på toppen av det hele. 

 

rettsgebyr for en vanlig forliksklage er per.d.d 1130,- og du må betale dette uansett utfall. Det er gebyr for at forliksrådet skal føre inn saken. hvis da du skyldner kr 10 000,- også blir saken ført til forliksrådet så inkassoselskapet får en dom på deg, så påløper det 1130 x 2, rettsgebyr til staten, og skrive gebyr av samme sum til inkassoselskapet - blir lagt på saken. nå er saken på kr 12 260,- + renter, omkostninger. Når dom er avsagt får du en betalingsanmerkning som midlertidlig ødelegger din økonomiske hverdag. 

 

Deretter kan dem kredittsjekke deg, vurdere utlegg, og blir det fremmet utlegg av NM kan de ta pant i bolig, bil, verdier, f.eks pant i sparekonto, depositum etc. 

 

Så du må ta selv en vurdering med mengde dokumentasjon du har, for hvis du skal fremme et motkrav bør du også belage deg på kostnaden ved tap. 

Lenke til kommentar

Det er helt riktig at betalingsanmerkning blir fjernet ved fullt oppgjør. 

Husk også at slike saker forsvinner aldri før dem er betalt. 

 

Får du dom er det en foreldelsesfrist på ti år fra saken ble behandlet i forliksrådet. 

Deretter kan dem prøve og ta pant i eiendom, og alle typer verdier helt til det begynner og komme mot foreldelse igjen, også kan de fortsette sånn i evigheten. 

 

Mitt tips, betal, få den ut av verden så har du fått en lærepenge på og aldri signere på noe du ikke vet konsekvensene av. 

Lenke til kommentar

Mener ikke å forstyrre informasjonsflyten her, men er det ikke sånn at muntlige avtaler er like bindende som skriftlige, bare at det blir vanskeligere å bevise i en rettssak? Hvorfor skulle en person bestille 4 billetter til en konsert, og 4 sett med russeklær (hypotetisk), hvis han bare trenger 1 av hver til seg selv?

 

Det må da være et poeng her å begynne å skrive formelle brev til de som skylder penger, for å starte en skriftlig dialog. Ta vare på kopier av alle brev. Da har man bevis for at man har gjort det man kan hvis det går til et forliksråd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...