Gå til innhold

KOMMENTAR: Fabeldyrene i IT-bransjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er mange komiske utlysninger ja.. Helt utrolig å tenke på at det faktisk er voksne mennesker som formulerer dem.

 

Beste overskriften jeg har sett var "Du vil ikke ha denne jobben!"

Du skal være så jævlig langt ned i kommunikasjonshelvete for å tro at den får folk til å trykke inn på.

 

Ellers mye bra mtp forventinger til utdanning, kunnskap og erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm undrr 30 med 3 mastergrader og ti års erfaring la meg se, dvs at du må være ferdig medd den 3.de nasteren npr du er 20 en naster tar noemalt 5 år ... vent litt då må begunne på din første master når du er rundt 5. Hmmm. Ok det er jo mulug det dr visse fag som overlapper da så ka oss si at naster 2 og 3 bare tar 3 år ver, ok så du må starte på master 1 når du er 9 i best cade, Wha f er det hr tenker med??

Lenke til kommentar

Slik blir det når man setter bort rekrutteringen til eksterne aktører. Ett flertall av stillingsannonsene i dag er åpenbart utformet av folk som ikke aner hva jobben går ut på. Mitt inntrykk er at de dyktigste i bransjen vegrer seg for å søke jobb hos arbeidsgivere som ikke engasjerer seg nok ovenfor sine ansatte til å håndtere rekruttering selv. Hvem ønsker vel å jobbe i ett miljø der medarbeidere bare behandles som ett nødvendig onde.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hmm undrr 30 med 3 mastergrader og ti års erfaring la meg se, dvs at du må være ferdig medd den 3.de nasteren npr du er 20 en naster tar noemalt 5 år ... vent litt då må begunne på din første master når du er rundt 5. Hmmm. Ok det er jo mulug det dr visse fag som overlapper da så ka oss si at naster 2 og 3 bare tar 3 år ver, ok så du må starte på master 1 når du er 9 i best cade, Wha f er det hr tenker med??

 

Mastergrad er også 2 års påbygg på en bachelorgrad, så 3 mastergrader kan kortes ned til 9 år uten noe overlapp. Relevant deltidsarbeid ved siden av studier så er det mulig med 10 års relevant arbeidserfaring innen du er ferdig.

 

Ikke at det er veldig realistisk...

Lenke til kommentar

Slik blir det når man setter bort rekrutteringen til eksterne aktører. Ett flertall av stillingsannonsene i dag er åpenbart utformet av folk som ikke aner hva jobben går ut på. Mitt inntrykk er at de dyktigste i bransjen vegrer seg for å søke jobb hos arbeidsgivere som ikke engasjerer seg nok ovenfor sine ansatte til å håndtere rekruttering selv. Hvem ønsker vel å jobbe i ett miljø der medarbeidere bare behandles som ett nødvendig onde.

 

For min del så skyter de seg i alle fall i foten når de setter det ut, jeg er så lei av å få telefonen min nedringt av spesielt britiske rekruttere som prøver å rekruttere til norske konsulentselskaper. Jeg har til og med gått til skrittet med å fjerne meg fra telefonkataloger nå

Lenke til kommentar

"Utadvendt", "resultatorientert", "offensiv"

 

"vi har godt arbeidsmiljø",

 

Jeg tror at jobb annonser i stor grad er utformet av HR-folk eller tilgrensende disipliner. Like søker like, så de søker etter egenskaper som de selv har og setter pris på, heller enn å sette seg inn i hva jobben faktisk går ut på.

 

Dessuten er det vanskelig å vite akkurat hva en person du ansetter i dag kommer til å gjøre om 3 år. Vet nærmeste leder det? Det tryggeste er nok å slenge på noe trendy fagterminologi, "Maskinlæring", "AI", "data science", og håpe at det tiltrekker sterke kandidater og så ta det derfra.

 

 

Jeg tror at et godt utgangspunkt for de jobbene jeg kjenner til er 1) en noenlunde fornuftig og relevant utdanning med over middels resultat, 2) at man har jobbet og fått til noe i årene etterpå og 3) at man er en noenlunde omgjengelig person. Dersom det skorter på 1 eller 2 så kan det kompenseres med de andre, men 3 er et ganske absolutt krav.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ekstra festlig blir det når man etterspør lang erfaring i helt ny teknologi. Husker da .NET ble lansert i 2002. Tok bare måneder før de første annonsene kom hvor man krevde minst 5 års erfaring i .NET. Men problemstillingen går andre veien også.

 

Mange som gjør seg selv til fabeldyr ved å legge til festlig pynt på CV'en sin. Har hørt om folk som kommer til intervju og skryter på seg å ha 10 års erfaring i 3 år gammel teknologi, osv. Mest påfallende bommerten jeg har hørt var fra en av gutta bak Grails. Hørte ham på en konferanse fortelle om en kandidat han hadde hatt til intervju. Kandidaten skrøt på seg å ha X års erfaring. Etter å ha spurt om det tallet stemte og kandidaten hardnakket sto på sitt, hadde han svart noe i retning av «That is impressive, it's 2 years more than I have, and I made the shit. I think you can leave now.»

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er utdannet som ingeniør fra høgskolen i Bergen innen telekom, IT, nettverkssikkerhet og IKT. Men bedrifter og headhuntere sier til meg at du har ikke arbeidserfaring. Derfor får du ikke jobb. Vi vil ha gode kandidater med lang arbeidserfaring. Til slutt får jeg Lykke til videre med jobbsøking.

Du kan trøste deg med at det er akkurat like håpløst å ha overvekt av erfaring kontra utdannelse. Ti års beviselige resultater fra mer eller mindre som samme jobb det søkes på er ikke verd en lunken dritt når en eller annen lederfjott uten noen som helst innsikt i faget har fått det for seg at minstekravet må være siv. ing. eller mastergrad for noe som teknisk sett ikke er mer avansert enn en semesteroppgave fra 2. året på ingeniørutdannelsen. Ikke bare skal man ha enhjørninger, man skal ikke engang sette dem til noe annet enn å dra plogen gjennom potetåkeren.

 

(Eller kanskje det bare er HiB-folk man har fordommer mot...)

Endret av Olethros
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...