Gå til innhold

Over 20 millioner har lastet ned ondsinnede reklameblokkere til Chrome


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes det ei liste over "friskmeldte" reklameblokkerere? De som fortsatt ligger ute på Chrome? Hva med andre nettlesere? Jeg personlig bruker ikke Chrome, men Firefox og Opera, og jeg er vel ikke den eneste som gjør det  :)

 

Ikke bruk reklameblokkere - det er etter min mening løsninger som ikke løser det fundamentale problemet og som på mange måter er negativt for innholdsprodusenter. Det viktige er nemlig ikke å blokkere reklame, vi bør faktisk gi aktører som Digi, Tek m.fl muligheten til å tjene på reklame. Det viktige er å kunne blokkere uønska reklamenettverk og andre tredjepartsaktører som overvåker/logger våre aktiviteter. De såkalte trackerne. Gjør vi det vil vi også påvirke de seriøse aktørene til mindre synlig reklame og bedre kvalitet.

 

Da er Ghostery klart den beste løsningen etter min, som kan blokkerere - gir oversikt osv. Fungerer i alle nettlesere, og løser de fundamentale problemene knyttet til Internett, reklame og overvåkning/personvern.

Lenke til kommentar

Finnes det ei liste over "friskmeldte" reklameblokkerere? De som fortsatt ligger ute på Chrome? Hva med andre nettlesere? Jeg personlig bruker ikke Chrome, men Firefox og Opera, og jeg er vel ikke den eneste som gjør det  :)

 

Bruker uBlock origin (i Firefox riktignok). Har laget noen ekstra filtre for norske aviser. Ligger her: https://www.osterud.name/FF57W10/norwegian-filters.txt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Når man tvinges til å se 30 sekunder med reklame før man får se et 15 sekunders innslag, så gir det seg selv om man blokkerer reklamen eller ikke.

 

For resten av leserne, så er det snakk om AdRemover... til pass om det ikke blir flere klikk på den nyheten...

Man får bare sitte på sidelinjen å følge med ødeleggelsen av det forum.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

 

Finnes det ei liste over "friskmeldte" reklameblokkerere? De som fortsatt ligger ute på Chrome? Hva med andre nettlesere? Jeg personlig bruker ikke Chrome, men Firefox og Opera, og jeg er vel ikke den eneste som gjør det  :)

 

Ikke bruk reklameblokkere - det er etter min mening løsninger som ikke løser det fundamentale problemet og som på mange måter er negativt for innholdsprodusenter. Det viktige er nemlig ikke å blokkere reklame, vi bør faktisk gi aktører som Digi, Tek m.fl muligheten til å tjene på reklame. Det viktige er å kunne blokkere uønska reklamenettverk og andre tredjepartsaktører som overvåker/logger våre aktiviteter. De såkalte trackerne. Gjør vi det vil vi også påvirke de seriøse aktørene til mindre synlig reklame og bedre kvalitet.

 

Da er Ghostery klart den beste løsningen etter min, som kan blokkerere - gir oversikt osv. Fungerer i alle nettlesere, og løser de fundamentale problemene knyttet til Internett, reklame og overvåkning/personvern.

For min del dreier det seg ikke så mye om reklamen, men om forstyrrende innhold på nettsidene. Særlig innhold som beveger seg, eller enda verre, lager lyd uten at jeg ber om det. Personlig synes jeg det er ekstremt forstyrrende at noe beveger seg ett sted, når jeg prøver å se på noe et annet sted på skjermen. Da har det lite å si om innholdet er reklame eller ikke. Her på TUs sider bruker jeg eksempelvis reklameblokker for å bli kvitt den irriterende "jobb-karusellen" deres, i tillegg til gif- og java-reklamer de peprer sidene med. Gi meg gjerne en reklame som står i ro, men med en gang innholdet begynner å røre på seg på egenhånd blokkes det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Edit: 

 

Sorry, jeg ser tydeligvis ikke forskjell på Pro og Plus. 




 

I have scanned other extensions on the WebStore and found four more using the very same approach. By the way, two of them are not fake ad blockers, and nothing pointed to them being malicious until I checked the code.

Here is the full list.

AdRemover for Google Chrome™ (10M+ users)
uBlock Plus (8M+ users)
Adblock Pro (2M+ users)
HD for YouTube™ (400K+ users)
Webutation (30K+ users)
We have reported these extensions to Google. Hopefully, they will be taken down soon.
 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg bruker Privacy Badger, som egentlig ikke er en reklameblokker, men en trackerblokker. Den vil aldri snakke med en server, ikke engang for å hente lister over ting den skal blokkere. Den lærer selv, ved å se hvilke script som forfølger deg rundt på nettet. Den virker temmelig dårlig den første halvtimen etter at du tar den i bruk, ettersom den ikke vet noe enda, men bli bare bedre og bedre etterhvert

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del dreier det seg ikke så mye om reklamen, men om forstyrrende innhold på nettsidene. Særlig innhold som beveger seg, eller enda verre, lager lyd uten at jeg ber om det. Personlig synes jeg det er ekstremt forstyrrende at noe beveger seg ett sted, når jeg prøver å se på noe et annet sted på skjermen. Da har det lite å si om innholdet er reklame eller ikke. Her på TUs sider bruker jeg eksempelvis reklameblokker for å bli kvitt den irriterende "jobb-karusellen" deres, i tillegg til gif- og java-reklamer de peprer sidene med. Gi meg gjerne en reklame som står i ro, men med en gang innholdet begynner å røre på seg på egenhånd blokkes det.

 

Ser den - men Ghostery vil med 99 % sannsynlighet sperre gif og java-reklamen fordi den kommer fra "reklamenettverk". I tillegg så sperrer du også "trackinga" av deg som person, noe de fleste "reklameblokkere" ikke gjør i særlig grad.

 

Det var derfor jeg gikk fra "reklameblokkere" til Ghostery - skal jeg sperre noe så skal jeg også sperre mer enn bare visningen av reklame. Nettsteder har fort 10 - 20 - 30 trackere. Husk at disse aktørene ikke bare tjener på selve reklamen, de tjener nesten mer på profilering/big data - dvs de brukerdataene vi har lagt igjen. Dette er også grunnen til at man ikke kjøper reklameplass f.eks direkte fra Digi, men fra xSense, adSense m.fl.

 

Og om nettstedet legger ut "snill" reklame som ikke blir tracka av xsense osv så skal de få lov til det. Til og med skal jeg unnskylde de litt "animert gif".

 

Så min anbefaling er å prøve Ghostery som jeg mener til 95 % blokkerer det man ønsker av reklame og i tillegg gjør at man ikke legger igjen så mange spor.

Lenke til kommentar

 

 

Finnes det ei liste over "friskmeldte" reklameblokkerere? De som fortsatt ligger ute på Chrome? Hva med andre nettlesere? Jeg personlig bruker ikke Chrome, men Firefox og Opera, og jeg er vel ikke den eneste som gjør det  :)

 

Ikke bruk reklameblokkere - det er etter min mening løsninger som ikke løser det fundamentale problemet og som på mange måter er negativt for innholdsprodusenter. Det viktige er nemlig ikke å blokkere reklame, vi bør faktisk gi aktører som Digi, Tek m.fl muligheten til å tjene på reklame. Det viktige er å kunne blokkere uønska reklamenettverk og andre tredjepartsaktører som overvåker/logger våre aktiviteter. De såkalte trackerne. Gjør vi det vil vi også påvirke de seriøse aktørene til mindre synlig reklame og bedre kvalitet.

 

Da er Ghostery klart den beste løsningen etter min, som kan blokkerere - gir oversikt osv. Fungerer i alle nettlesere, og løser de fundamentale problemene knyttet til Internett, reklame og overvåkning/personvern.

For min del dreier det seg ikke så mye om reklamen, men om forstyrrende innhold på nettsidene. Særlig innhold som beveger seg, eller enda verre, lager lyd uten at jeg ber om det. Personlig synes jeg det er ekstremt forstyrrende at noe beveger seg ett sted, når jeg prøver å se på noe et annet sted på skjermen. Da har det lite å si om innholdet er reklame eller ikke. Her på TUs sider bruker jeg eksempelvis reklameblokker for å bli kvitt den irriterende "jobb-karusellen" deres, i tillegg til gif- og java-reklamer de peprer sidene med. Gi meg gjerne en reklame som står i ro, men med en gang innholdet begynner å røre på seg på egenhånd blokkes det.

Det var jo strengt dette, da... ;)

 

Hvis du irriterer deg over jobbkarusellen til TU så er det trolig ikke så mye annet som ikke irriterer deg. Den står primært i ro, lager ikke lyd, og bruker ikke overdrevent med farger eller andre visuelle effekter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...